K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-04-2010, 09:51   #1
bibo
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 7
Styrke: 0
bibo er ny på vejen
Pensionsnævnet til beslutning

Jeg går og er meget nervøs, da jeg venter på at der bliver træffet en afgørelse den 5 maj 2010.

19-02-2010
Fik jeg en kopi af min resource profil for at rette eller tjekke op om alt passer, hvor efter jeg skal afleverer den igen, inden 10 dage til min sagsbehandler.

Der står i min resource profil, status af test fra overlægen, der mener at mit funktionsniveau er meget ringe.
Og fra lægekonsulenten, står der: "funkstionsniveau vurderes varrigt at være svært nedsat"

Min egen læge mener: "At jeg betragtes som invalideret" Jeg går med Roulette og bor i en handicapbolig.

16-04-2010
Fik jeg et brev fra kommunen, hvori der står: "Social og sundhedsforvaltningen har den 9. Marts 2010 med henvisning til §18 i lov om socialpension besluttet, at der skal påbegyndes sag om førtidspension" og at der vil blive træffet en beslutning indefor 3 måneder.

lidt længere nede i brevet står der således: "Vi forventer at din sag vil blive forelagt Pensionsnævnet til beslutning den 5. Maj"

23-04-2010
Fik jeg et brev fra min socialrådgiver der står
"For at komme videre med din sag, bedes du aflever kopi af opholdsgrundlag"
og min opholdstilladelse § 7 stk. 1

Jeg sidder og er rigtig meget i tvivl, altså har jeg gode muligheder for at få førtidspension? eller ser det sort ud?
Nogen der sidder inde med noget viden jeg kunne bruge, så de meget velkommen til at svare.

På forhånd tak.
bibo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 10:15   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det ser bestemt ikke sort ud.
det er din sagsbehandler som har indstillet og lægekonsulenten skriver varrig
uden at kende mere til din sag, så har du en rigtig god sag.
men det er Pensionsnævnet som bestemmer.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 11:19   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Er det mon fordi der er tale om, at du vil få brøkpension istedet for førtidspension??

Hvis du er kommet hertil som flygtning og er inde under nogle bestemte paragraffer, så er du vist berettiget fuld førtidspension, men er du ikke inde under pågældende paragraffer, så kan du kun få brøkpension. Brøkpension plejer at være betydenlig mindre end en kontanthjælp........

De kloge her på siden, der ved en masse om brøkpension og lovgivningen generelt, vil kunne svare på dit spørgsmål hvis du oplyser din alder, samt hvor mange år du har været her.....

Som jeg forstår det, så har du permanent opholdstilladelse ikke - eller er det midlertidig opholdstilladelse?

'Og er derfor ikke dansk statsborger....

Udlændingelovens § 7 og Flygtningekonventionen


I medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1, gives efter ansøgning opholdstilladelse til en udlænding, hvis udlændingen er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951.

Efter konventionens artikel 1, litra A, nr. 2, er en person flygtning, hvis den pågældende:

"…som følge af velbegrundet frygt for forfølgelse på grund af sin race, religion, nationalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social gruppe eller sine politiske anskuelser befinder sig uden for det land, i hvilket han har statsborgerret, og som ikke er i stand til – eller på af sådan frygt ikke ønsker – at søge dette lands beskyttelse, eller som ikke har nogen statsborgerret, og på grund af sådanne begivenheder befinder sig uden for det land, hvor han tidligere havde fast bopæl, og ikke er i stand til – eller på grund af en sådan frygt ikke ønsker – at vende tilbage dertil.


http://www.fln.dk/da-dk/Lovgivning/Udl7+og+konv.htm

Du skal nok også lige læse dette omkring den nye udlændingepakke der blev indført d 19 April 2010.

Fremtidsudsigterne er dunkle for flygtninge og indvandrere på førtidspension. De kan ikke regne med nogensinde at få permanent opholdstilladelse i Danmark, medmindre de kommer i arbejde, selv om de som førtidspensionister er blevet erklæret uarbejdsdygtige af et kommunalt pensionsnævn.

Dvs hvis man ikke har permanent opholdstilladelse, så kan man heller aldrig få det, hvis man er førtidspensionist, med mindre man kan arbejde fuld tid i over 2½ år!! (Jeg er dybt rystet over udviklingen i Danmark!).


http://www.information.dk/230420

Sidst redigeret af Ninja; 30-04-2010 kl. 11:41.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 12:01   #4
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
dette ligner også i mine øjne noget der vil falde ud til din fordel, det være sig enten brøk/f.t.p....

ved jo ikke lige vedr: hvor længe du har opholdt dig i landet etc etc.

men arbejdsmarkedet i den ene eller anden form . Tror jeg er udelukket med den besked fra konsulent, samt egen læge, desforuden overlægens udtalelser.

mvh eders ace dk wie immer ohne garantie...:

ps god sag i mine øjne
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 13:34   #5
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Jeg kan kun sige det samme, de siger lige præcis det, der skal siges for at den går igennem!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 13:56   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg er også ret sikker på den går igennem!

Jeg er bare mere bekymret for grundlaget, om det bliver brøkpension eller fuld førtidspension, da forskellen jo er enormt stor og man kan risikerer at skulle overleve på en ydelse på feks 5000 kr om måneden....

Håber Bibo bliver informeret korrekt, så ikke h*n bliver lige så overrasket som Omar herinde, der fik flere tusinde kroner mindre end da han var på kontanthjælp.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:13   #7
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
ja helener. men kan man ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet, så er der jo kun ganske få løsninger.

men jeg er helt og aldeles enig med dig i at det kan blive et slemt overraskelsmoment, når man går fra en kontantH, til en brøk.

men grundlaget må jo have været for at der ikke længere var nogen rest-arbejdsevne,

nu er jeg så ikke lige kendt med brøkpensionsreglerne, men er de identiske med f.t.p-reglerne, eller muligvis lempeligere.?????

jeg tænker her "kassetænkning" for de arme mennesker der bliver ramt af en "brøk"..... for de går jo faktisk under eksistensminimum...... mener den ligger lige over 5100 for enlige i rådighedsbeløb.

mvh eders ace dk (der føler med alle "brøker")
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:22   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg er jo af den mening (som kan være skrup forkert!) at der er lidt kassetænkning i forbindelse med brøkpension...

Jeg har erfaret bla fra dette forum, at brøkpension ret ofte går lynhurtigt igennem - som igen, i Omars sag, hvor der jo ikke engang gik 1 måned. Jeg har kendskab til en anden sag, som blev hastet igennem på 14 dage og endnu en sag som også røg igennem på et sted mellem 3 og 4 uger. Og ikke forbavsende, så fik de alle sammen betydenligt mindre i pension end da de var på kontanthjælp.......
Det stikker da lidt i øjnene!!

Jeg formoder, at kriterierne er nøjagtig de samme om det er førtidspension eller brøkpension mht selve vurderingsgrundlaget. Dog straffes brøkpensionisterne på en måde der minder om ekstrem forskelsbehandling og hvor tanker som menneskerettigheder popper op i mine tanker i form af spørgsmålstegn....

Sidst redigeret af Ninja; 30-04-2010 kl. 16:25.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:31   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Interessant.

Vi hører så meget om, at så mange "nytilflyttere", der får førtidspension - og unge mennesker.

Vi hører INTET om, at de får NEDSAT førtidspension (brøkpension).

Og gad vide, om "nytilflyttere" har nemmere ved at få førtidspension pga. kassetænkning, fordi de er MEGET billigere end kontanthjælp.

Det kunne være interessant at se en statistik på det.

Jeg har også haft den teori, at en gift med god pensionsordning og en mand med høj indtægt HURTIGERE/NEMMERE får førtidspension, fordi det er billigere end fleks eller andre ordninger, mens enlige UDEN pensionsordning må en længere tid igennem via kontanthjælp FØR pension.

Jo, der er mange interessante kassetænkningsmuligheder.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2010, 16:38   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis mine tanker Zuza. Men jeg har søgt fra Herodes til Pilatus og kan ikke finde beviser for påstanden på skrift, ej heller nogen statistik!
Jeg har bare erfaret at udlændinge på kontanthjælp, som kun kan få brøkpension, ret hurtigt får deres sager igennem.........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg har taget en beslutning .... pallepunk Spørgsmål ang fleksjob 54 02-09-2011 15:24
Stor beslutning kalona Spørgsmål ang fleksjob 11 02-12-2010 01:21
Beslutning om FTP bibo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 09-05-2010 22:02
Jeg har taget en stor beslutning. KatrineB Alt det andet 5 21-03-2010 23:07
Jeg har taget en beslutning! Maybe Alt det andet 4 05-12-2009 00:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension