K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2010, 13:29   #1
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
Behovbestemt tillæg( nedsættelse)

Hej alle... spørgsmål omkring hjemmeboende søn på 20 år. han har skizofreni. Han påbegyndte aktivering på Sind sidste år, men kunne ikke magte det. Det var kommunen og mig der pressede ham. Så modtog vi brev ang. nedsættelse efter § 25 stk.1, men, i samme brev er der truffen afgørelse om behovbestemt tillæg på 388 før skat, så der giver og tar de. Dette brev modtager han 13/4 2010. Her 1 juni modtager han et nyt brev om nedsættelse af kontanthjælpen,nu er det en individuel økonomisk beregning af hans rådighedsbeløb når rimelige udgifter er betalt.Men de regner ikke husleje med, øh min søn har været syg siden 2007 (17 år) han har ingen terminer og ejendomsskatter og andre voksne udgifter,Han betaler 1000kr herhjemme for mad,vask, tøj og alt andet, så det forslår intet, han ryger for 1200 kr (Ved godt det ikke tæller, men det er meget normalt ved skizofreni at de ryger meget, mener det er ca. 90 %) Mit spørgsmål er om forsørgerpligt ,når han er 20 år, har jeg den ? Syntes det er for dårligt at man presser et syg menneske i aktivering, og så bagefter stikker en lov om aktiv socialpolitik og beskæftielseindsats i hovedet af ham. Samtidig mener de han er for dårlig til at få lavet en ressoureprofil, ( har nu 2 gange bedt om en )og har bedt dem om at få lavet en speciallægerapport, har 1 million spørgsmål om dette. venlig hilsen aalborg
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 17:07   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Kære aalborg.

Du har bestemt ikke forsørgepligt mere, det stopper ved 18 år.
men moderhjertet har du jo stadig i stor stil.. og vi er bare stadig bekymret for vores børn uanset alder, især hvis de er syge og andet.

såvidt jeg har læst herinde, så har din søn ret til højere kontanthjælp pga diagnosen, altså satsen over 25 år. nu ved jeg så ikke om det har betydning at han bor hjemme stadig.

du må igang med skrifteligt at få gang i kommunen. de kan ikke sige han er for syg til noget og for rask til andet.
Og så skal du overveje om det ikke vil være bedre for jer, hvis han kommer ud at bo. både pga økonomi, men også fordi det er hårdt for dig at have ansvaret fuldt ud hele tiden. selvom han er en voksen mand, vil du jo være bekymret og på hele tiden.

Jeg har ikke så stor forstand på div. love og sådan, og mon ikke du får mange flere gode forslag i løbet af dagen og ugen.
Ihvertfald kan det jo ikke fortsætte sådan, at kommunen ikke kommer i gang med noget hjælp til jer.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 17:13   #3
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Hej

arbejder til dagligt med udbetaling af kontanthjælp...

hvis han får forhøjet ydelse gr psykisk lidelse og er under 25 år, får han stadivæk samme ydelse, når han bor hjemme.

vh

Anna1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 17:32   #4
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
hej hulda... kasper er visiteret og godkendt til bofællesskab, med andre unge psykiske syge,men der er ca.1 års ventetid, kun plads til 7, så nogle skal flytte først, og ja jeg er træt af at være hans primærer "støtteperson", vil meget hellere være hans mor, elsker ham over alt på jorden, men det tærer på mig at se alle hans negative sympomer og ikke kan hjælpe ham, er så træt af kommunen og mangel på hjælp.. knus og tak for svar


hej anna1 han har aldrig fået forhøjet ydelser,og som skrevet vil de nedsætte til 2.677
vh og knus

hej anne1. Man kan ikke få forhøje ydelser, når man bor hjemme.Det spurte jeg kommunen om for ca. et år siden.

Sidst redigeret af Stezu; 07-06-2010 kl. 23:33. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 17:39   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ikke for at jeg skal gøre mig klog på lige præcis dette område men blot et lille pip herfra:

Har du/i støtte fra landsforeningen Sind: http://www.sind.dk/ ?

Det eneste kendskab jeg har til ovenstående er, at vi selv i familien har haft en støtte/kontaktperson tilknyttet familien via kommunen og denne person har været mere end GULD værd

Vedkommende er stadig tilknyttet men ikke længere familien som sådan da den der har brug for hjælpen i familien er over 18år -og så overgår man til et andet regi -hmm.....

-men som sagt, blot en strø tanke
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 17:46   #6
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
Jeg er ikke i tvivl om at min søn skal have førtidspension,men tror kommunen trækker det i langdrag, min søster sagde noget tankevækkende i dag" det virker som om at hvis der var det halve af hans arm han havde mistet, så ville de lige se om den vokser ud igen, før de beslutter sig" det lød sjovere da hun sagde det ( smiler)

Hej buster... har meldt mig ind i Sind.. men har ikke fundet ud af hvordan de kan hjælpe endnu, kasper har haft en støtteperson, mest til at komme ud af huset, men han var simpelhen for dårlig til at kunne bruge ham, og det er temmeligt dyrt for kommunen, hans distriktssygeplejeske, kæmpede ellers en brav kamp for at beholde ham, men kommunen syntes det var formålsløs at beholde ham.

Ang. nedsættelse af kontanthjælpen....
Det drejer sig ikke om de 388 kr, min søn kommer ikke til at mangle noget, så længe jeg kan hjælpe ham, men om hvordan man behandler sine syge borgere
hvem har siddet og regnet det ud, er det finansmimisteren, det er hvertfald hans ansvar.

Sidst redigeret af Stezu; 07-06-2010 kl. 23:33. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg og brug rediger-funktion ved tilføjelser
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 20:08   #7
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af aalborg Se meddelelser
hej anne1. Man kan ikke få forhøje ydelser, når man bor hjemme.Det spurte jeg kommunen om for ca. et år siden.
huskede du at spørge på skrift og få skrifteligt svar med §§ og sådan?


ellers kan du jo gøre forsøget igen, så må de vise dig hvor og hvad der står i loven.

eller evt forhøre dig hos sind.dk

jeg ved ikke hvad der er rigtigt og forkert, forsøgte at google det men fandt ikke noget brugbart sådan lige.

men vi har alle herinde læst og hørt om at kommunen siger nej nej og nej.. går den så går den jo.. selvom svaret burde være ja..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 22:01   #8
aalborg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-11 2009
Indlæg: 34
Styrke: 15
aalborg er ny på vejen
hej hulda... nej får det ikke på skrift.. det skal jeg blive bedre til knus aalborg
aalborg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2010, 07:57   #9
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
Dokumenteret psykisk lidelse efter § 25 stk 2. eller behovsbestemt tillæg efte §25 f

Hej Se nedstående § der er 2 muligheder for ug under 25, afhænger af se nedenstående.

§ 25 Stk. 2. En person under 25 år får 1) 11.625 kr., når den pågældende forsørger eget barn i hjemmet,
2) 11.625 kr., når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype,[/COLOR] og har forsørgelsespligt over for ikkehjemmeboende børn, og
3) 8.749 kr., når den pågældende, der ikke bor hos en eller begge forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 2.

NB Det er vist gamle satser.....

Eller er det behovsbestemt tillæg du snakker om, der er nemlig 2 måder den første øverst giver mere.

§ 25 f. En person, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, får den månedlige hjælp nedsat efter stk. 2, når personen har modtaget kontanthjælp, i 6 måneder efter at den pågældende har påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Beregningen af perioden på 6 måneder sker efter § 25, stk. 8-10.
Stk. 2. Den nedsatte kontanthjælp udgør et månedligt beløb på1) 4.379 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
2) 2.177 kr. for personer under 25 år, som bor hos en eller begge forældre.


Hvis hjælpen også er nedsat eller nedsættes efter § 25, stk. 5, kan hjælpen til en person, der ikke bor hos en eller begge forældre, højst nedsættes til beløbet i nr. 1, og hjælpen til en person, der bor hos en eller begge forældre, nedsættes til det beløb, den pågældende er berettiget til efter § 25, stk. 5.


Stk. 3. Kommunen kan yde et behovsbestemt tillæg til en person, der har fået nedsat hjælpen efter stk. 1 og 2, hvis1) personen ikke vil være i stand til at gennemføre en SU-berettigende uddannelse,
2) revalidering ikke kan antages at kunne bringe den unge i arbejde inden for en rimelig periode og
3) personen ikke vil være i stand til at påtage sig et arbejde.

Den samlede kontanthjælp kan dog ikke overstige beløbene i § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.


anna1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2010, 08:04   #10
Anna1
Hvor skulle jeg ellers være
 
Anna1s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-01 2010
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 196
Styrke: 15
Anna1 er ny på vejen
vedr forhøjede ydelser når man bor hjemme efter § 25 f - behovsbestemt tillæg

Ja det er korrekt, at der faktisk næsten aldrig gives dette tillæg når man bor hjemme. Den beregn. man laver når vi snakker 25f, er fordi man nedsættes og derved har mindre rådighedsbeløb til husleje m.v. Man kan også kun opnå et max tillæg på kr. 967,00 (for udeboende. Dvs. forskellen imellem ung udeboende 6351 og ung udeboende nedsat 5384,00.

MVH

ANNA1
Anna1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tillæg til SU Abraxus Politik og Samfund 13 13-08-2013 08:26
bistands og pleje tillæg odiedog Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 07-02-2009 02:12
Nedsættelse Bente Knudsen Dit og Dat 2 30-04-2007 19:48
Nyt tillæg og kontanthjælpsloft jm Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 19-03-2006 19:46
Nyt tillæg og kontanthjælpsloft jm Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 19-03-2006 11:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension