K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-04-2014, 20:20   #1
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Kan man bede om et andet aktiveringstilbud?

Hej allesammen

Jeg er langtidssygemeldt på kontanthjælp (er over 30 år og har uddannelse). Jeg har haft tildelt en mentor de sidste par måneder, men er meget ked af dette tilbud (pga. forskellige ting undervejs i forløbet hidtil) og ønsker i stedet et "rigtigt" aktiveringsgtilbud, afpasset mine ressourcer.

Har jeg ret til at bede om et nyt tilbud, eller er jeg tvunget til at blive i dette tilbud i hele den periode det er afgivet for? Jeg vil jo nødig afvise et aktiveringstilbud og risikere miste min ydelse. Det skal siges at der er sket ændringer i dét "den anden aktør" kan tilbyde, i forhold til den indgåede aftale. Ændringer som ikke passer til mine skånebehov.

Jeg har fundet en paragraf i den nye beskæftigelseslov, der siger at unge under 30 år som er tildelt mentorstøtte, kun kan afbryde mentørstøtten når vedkommende kan tage imod et "rigtigt" aktiveringstilbud. Man skulle tro at det samme gælder for folk over 30 år, men det står der ikke, og ordningen er jo ret ny.

På forhånd tak.
Solnedgang er ikke logget ind  
Gammel 22-04-2014, 20:48   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Det kommer vel an på hvilket formål du er sat i aktivering med ?
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 22-04-2014, 21:14   #3
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det kommer vel an på hvilket formål du er sat i aktivering med ?
Tja, formålet er vist at Kommunen får penge i kassen...

Da jeg tog imod tilbuddet kunne jeg vælge imellem en mentor eller et andet tilbud. Jeg tog imod mentoren, da jeg på det tidspunkt var syg (udover min kroniske sygdom) og derfor ikke kunne klare det andet tilbud. Jeg kunne ikke blive fri for aktivering, så det var pest eller kolera.

Formålet er det samme - at bringe mig tættere på arbejdsmarkedet.
Solnedgang er ikke logget ind  
Gammel 23-04-2014, 08:03   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Solnedgang Se meddelelser
Det skal siges at der er sket ændringer i dét "den anden aktør" kan tilbyde, i forhold til den indgåede aftale. Ændringer som ikke passer til mine skånebehov.
Jeg synes, at du skal skrive til din sb (ikke ringe) og forklare situationen.
Skriv hvad problemerne handler om og hvad der er sket af ændringer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 23-04-2014, 09:28   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det vil nok være en fordel hvis du selv finder et sted du gerne vil være i stedet for...
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind  
Gammel 23-04-2014, 09:48   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
men når du har fået en mentor må det vel være fordi man mente du havde behov i hverdagen for støtte, hvis det behov ikke er der mere, er det bare at sige det, ellers er det da recurser der bliver spildt
jjsonn er ikke logget ind  
Gammel 23-04-2014, 23:13   #7
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Jeg har ikke behov for støtte i hverdagen. Den eneste grund til at jeg fik en mentor, var at jeg var for syg (influenza) til at opstarte et andet tilbud. Jeg ved ikke hvad de havde tænkt sig at mentoren skulle kunne hjælpe mig med i forhold til en influenza, men jeg accepterede "tilbudet" fordi jeg reelt ikke havde noget valg. Min sagsbehandler sagde at jeg SKULLE i aktivering nu fordi det var længe siden jeg havde været i aktivering.

Jeg har allerede fundet et andet sted hvor jeg gerne vil i aktivering, så håber at de vil lade mig skifte. Har også allerede skrevet en kladde til dem, men ville lige høre herinde inden jeg sendte det.

Havde håbet der måske var nogen der vidste hvilke rettigheder jeg har, men det lader ikke til at andre har stået i situationen.
Solnedgang er ikke logget ind  
Gammel 24-04-2014, 02:37   #8
Cirkis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2013
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Cirkis er ny på vejen
"hvilke rettigheder jeg har"

Du har retten til at klage.
http://ams.dk/Borgerservice/Klagemuligheder.aspx

"du som hovedregel fire uger til at klage. Fristen regnes fra den dag, du har modtaget afgørelsen."
Cirkis er ikke logget ind  
Gammel 24-04-2014, 09:21   #9
Solnedgang
Hvor skulle jeg ellers være
 
Solnedgangs avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2011
Indlæg: 183
Styrke: 13
Solnedgang er ny på vejen
Problemet er, at der allerede er gået over fire uger siden aktiviteten startede = siden jobplanen blev lavet. Men jeg kan måske klage over den nye afgørelse som nu vil komme efter jeg sender et forslag til en ændring.
Solnedgang er ikke logget ind  
Gammel 24-04-2014, 11:30   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Tal med sb om problemet, men der skal jo også være et formål med aktiveringsstedet.
stampe er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension