K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-08-2012, 14:43   #1
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Tolkning af speciallæge konklusion søges.

Hej.

Min søn er igang med at prøve at søge om førtidspension, og har lige modtaget sin speciallæge erklæring som der skal lægges til grund for påbegyndelse af pension ansøgning sammen med resourseprofil som dog ikke er lavet pt.

Det jeg er nysgerrig efter at jeg ikke kan finde ud af, hvordan det hele lyder.
Er den optimistisk, eller afvisende. Umiddelbart syntes jeg selv den er god, men den er ikke fyldestgørende (står bla 1/2 år medicinsk behandling, på en side, men på anden side er det skrevet korrekt, 1 1/2 år), men tør ikke vente 4-5mnd på en ordentlig en, da det jo bliver 2013 inden sagen så bliver behandlet, = næsten automatisk afslag for alle, uanset hvor syge i er, indtil i/man bliver 40 år.

Lige for at sige det hurtigt, så ikke skal gengive det hele, er diagnosen / konklusionen i rapporten:
Udiffentieret skizofreni, har konstante smerter pga dårligt ben, 1 1/2 års psyk behandling (div meds + samtale terapi). Fremstår renlig (med hjælpe fra mig/moren) men klassisk skizofren ink hører stemmer osv..
Funktionseven er varigt nedsat og hans GAF (funktion) niveau kommer ikke over 30.
Der står desuden alle behandlingsmuligheder er udtømte, UNDTAGEN clozapin, da han er meget bange for nåle, og infektioner og lign..
Lægen pointerer at der intet arbmæssigt kan opnås nogensinde med ham.
det vil desuden være kontra indiceret at sætte ham i arbejdsprøvning.

Hvad siger i ?

Lyder det som om han vil modtage pension.. Hans sagsbehandler bakker om om det og er enig i konklusion.

Hvad med det der GAF ?.. Er 30 "godt", med henblik på pension, for jeg syntes han er meget syg!

Rart at høre andres mening..

Mvh
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 14:49   #2
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg har aldrig hørt om GAF, men ud fra hvad jeg har læst herinde, så burde det være en relativ sikker pensionssag. Har en ven der fik ftp på nogenlunde samme sygdomsbillede, ukompliceret.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 15:09   #3
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Gaf

Google er din ven

Gaf :

http://www.nip.dk/files/Subsites/NIP...AFjan%2010.pdf


Og lige en bemærkning. Det er ikke diagnosen men funktionsevnen, som er meget relevant i forhold til at få en førtidspension..

enjoy
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 15:27   #4
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
KONTRAINDICERET er kodeordet her...

Citat:
Oprindeligt indsendt af khawk1 Se meddelelser

Lige for at sige det hurtigt, så ikke skr pga dårligt ben, 1 1/2 års psyk behandling (div meds + samtale terapi). Fremstår renlig (med hjælpe fra mig/moren) men klassisk skizofren ink hører stemmer osv..
Funktionseven er varigt nedsat og hans GAF (funktion) niveau kommer ikke over 30.
Der står desuden alle behandlingsmuligheder er udtømte, UNDTAGEN clozapin, da han er meget bange for nåle, og infektioner og lign..

Lægen pointerer at der intet arbmæssigt kan opnås nogensinde med ham.
det vil desuden være kontra indiceret at sætte ham i arbejdsprøvning.

Hvad siger i ?
Lyder det som om han vil modtage pension.. Hans sagsbehandler bakker om om det og er enig i konklusion.
Mvh
Det fremhævede er rigtig godt for din søns sag, og som de andre tolker, uden at vi kan love dig/jer noget som helst, lyder det som en ret så sikker sag. KONTRAINDICERET Er et ord man meget gerne vil have i den slags udtalelser, da det oftest betyder, at yderligere tiltag vil forværre pågældendes sygebillede....


Jeg håber på hurtig afklaring og fred fremover, for jeres familie.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 17:34   #5
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Hvad betyder GAF egentlig..

Hvad betyder GAF egentlig..

Som jeg forstår det, er funktions niveauet altafgørende for om man kan få førtidspension eller ej. Men hvad er den magiske grænse for hvornår man er syg nok.. Hvad er det magiske GAF tal ?
Har prøvet at google det, men der kommer kun op at fra 50 og ned, er det en realistisk mulighed at begynde at søge om det, men den information var gammel, og upræcis, da jeg er interesseret i det præcise tal.
Finder det interessant/skrøbeligt(af mangel på bedre ord) at et enkelt tal skal bestemme så mange skæbners liv/fremtid.

Mvh
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 18:50   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
har 5 erklæringer på stærkt nedsat funktionsevne varig og uden behandlingsmuligheder
det har jeg ikke fået fleks eller pension af
grunden er at det udelukkende er ens arbejdsevne du får pension på
så det vigtige som en læge skal skrive hvis der skal være realistisk mulighed for pension
varig og uden behandlingsmuligheder
er selv i arbejdsprøvning nu for at få vurderet min arbejdsevne
dog kun i ganske få uger, da den sidste er blevet for gammel

det er udelukkende kommunen som kan vurdere hans arbejdsevne
lægen har vurderet hans funktionsevne, men er alså ikke det samme som arbejdsevne

så glem alt om din fokus på GAF, det har intet med kommunen at gøre.
og må sige kommunen er nok også ligeglad om det er 30 eller 50
da det intet siger om hans arbejdsevne

en kommune arbejder efter denne
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

udfra det man bliver vurderet til pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 07-08-2012 kl. 18:56.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 19:02   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så længe sagsbehandleren også giver udtryk for at støtte op og være enig, så tror jeg ikke du og din søn har noget at frygte!

Skizofreni plejer at ende med pension, ganske ukompliceret.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2012, 22:02   #8
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Gaf eller ej ..

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
har 5 erklæringer på stærkt nedsat funktionsevne varig og uden behandlingsmuligheder
det har jeg ikke fået fleks eller pension af
grunden er at det udelukkende er ens arbejdsevne du får pension på
så det vigtige som en læge skal skrive hvis der skal være realistisk mulighed for pension
varig og uden behandlingsmuligheder
er selv i arbejdsprøvning nu for at få vurderet min arbejdsevne
dog kun i ganske få uger, da den sidste er blevet for gammel

det er udelukkende kommunen som kan vurdere hans arbejdsevne
lægen har vurderet hans funktionsevne, men er alså ikke det samme som arbejdsevne

så glem alt om din fokus på GAF, det har intet med kommunen at gøre.
og må sige kommunen er nok også ligeglad om det er 30 eller 50
da det intet siger om hans arbejdsevne

en kommune arbejder efter denne
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

udfra det man bliver vurderet til pension

Som jeg forstår det, bruge GAF til at bedømme arbejds / funktionevnen som et samlet billede/tal, der skal være dækkende for hele personens gennemsnitlige niveau. Det da ihvertilfald det jeg har kunne google mig frem til.. Eller tager jeg helt fejl..

Uanset hvad håber jeg han får sin pension, da han har brug for fred, til at finde sig selv, og lære at leve med sin sygdom istedetfor at skulle bruge alle sine kræfter på at kæmpe imod kommunen.
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2012, 00:19   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Et tip:

I kan anmode om merudgifter i forhold til lov om social service, så SKAL kommunen udarbejde en funktionsevnevurdering i sagen, og den kan så tillægges sagen i jobcenteret :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2012, 01:57   #10
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Et tip:

I kan anmode om merudgifter i forhold til lov om social service, så SKAL kommunen udarbejde en funktionsevnevurdering i sagen, og den kan så tillægges sagen i jobcenteret :-)
Hej Ricky

Tak, for rådet.
En funktionsevnevudering er vel det samme som den speciallæge erklæring min søn lige har fået efter små 2 år i behandling/terapi.
Der står ihvertifald et afsnit om hans funktionsevne, og den er varig ubetydelig.
Hvis dette ikke er korrekt, vil jeg gerne vide mere om det.. har du evt et link til et sted jeg kan læse om det. Kan ikke selv finde noget der minder om det jeg forstår med dit indlæg. Det eneste jeg kan finde er noget med økonomisk støtte til udsatte/svage grupper.. Medfølger der en extra attest vi kan bruge i hans sag, eller har jeg misforstået dit indlæg..

Uanset hvad er det nok ikke en god ide at udsætte sagen længere end højst nødvendigt, da vi jo nærmer os 1.jan og den nye reform.
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tolkning af brev fra kommunen :) elana Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 05-04-2012 15:55
Tolkning af indkaldelse efterlyses? buster Alt det andet 12 05-01-2011 01:24
Sygedagpengestop - tolkning af §27 Bina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 29 30-11-2010 16:42
Hjælp til tolkning af §7 ifm muligt SDP stop Anne Mette Alt det andet 5 18-08-2010 23:09
Ny Konklusion mimmi Dit og Dat 4 06-03-2007 18:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension