K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2011, 16:56   #21
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Ja Vovse - godt du skrev "pensionsteamet"

For det er faktisk kommunalbestyrelsen der træffer den endelige beslutning om førtidspension til en borger - den bestyrelse eller de medlemmer af bestyrelsen der arbejder som "pensionsteam" eller "pensionsnævn", i kommunalbestyrelsen, har intet at gøre med det team eller gruppe eller nævn (eller hvad pokker det hedder i en given kommune), som ser om sagen er klar til pension eller om der mangler noget, hvorefter sagen ryger tilbage til SB eller til en pensionsafgørelse, i kommunalbestyrelsen - hvor borger naturligvis får mulighed for at møde det "pensionsnævn" som altså er medlemmer af kommunalbestyrelsen.

Du har fået bevilget pension, så vidt jeg forstår - og den er bevilget af kommunalbestyrelsen også kaldet "pensionsnævnet/teamet" (i folkemunde og internt i kommunen)

Du kan med garanti ikke finde ordet pensionsnævn/team i dit pensionsbevis/bevilling/afgørelse om førtidspension men der vil højt og tydeligt stå kommunalbestyrelsen har behandlet din sag og b.la b.la med dato og et ja til bevilling af pension.

Også pensionsloven er helt klar - og siger klart og tydeligt, at det er kommunalbestyrelsen der træffer en afgørelse om pension.

Ricky. Odense kommune - er vidt berømt her på k10 - viser en hurtig søgning - sådan sagt med et smil.

Men uansèt - kan vi vel blive enige om, at når en sag er OVERGÅET til afgørelse om pension - så SKAL det afgøres inden 3 mdr. Og det uansèt det hedder §17 §17 på foreliggende eller §18.
Og der tager du så lidt fejl Zentamor... Selvom der står "kommunalbestyrelsen" i andre dele af socialloven står der "kommunen" betyder det bare at de har det endegyldige ansvar. Det er i praksis den forlængede arm der udfører tingene, f.eks. socialrådgiverne.

Det er ikke på nogen måde lovpligtigt at der skal være politikere i de forskellige nævn. Undtagelsen er dog Børne/unge udvalget, hvor formanden alternativt næstformanden altid skal være til rådighed, ved sygdom og ferier må borgmester dog gerne vikariere....

Se et eksempel på sammensætningen her:
http://www.furesoe.dk/Borger/Oekonom...n%C3%A6vn.aspx
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 16:57   #22
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Du kan med garanti ikke finde ordet pensionsnævn/team i dit pensionsbevis/bevilling/afgørelse om førtidspension men der vil højt og tydeligt stå kommunalbestyrelsen har behandlet din sag og b.la b.la med dato og et ja til bevilling af pension.

Kommunalbestyrelsen i Kbh. hedder Borgerrepræsentation, der er opdelt i 7 Forvaltninger.
Jobcenterregi er under BIF (Beskægtigelses- og Integrationsforvaltningen). Afgørelser i FP-sager sker i SOF (Socialforvaltningen).
FP-afgørelser fra SOF er undersrevet med: Navn, Formand for Pensionsteamet.


Men uansèt - kan vi vel blive enige om, at når en sag er OVERGÅET til afgørelse om pension - så SKAL det afgøres inden 3 mdr. Og det uansèt det hedder §17 §17 på foreliggende eller §18.

Nemlig, det er lige dét, det handler om og dér, min tvivl er...
...og er I enige om, at det er tiden FØR OVERGIVELSEN, der har stor variation, uanset om det er "en 17 eller 18", så takker jeg for korrektionen :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 17:38   #23
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...og er I enige om, at det er tiden FØR OVERGIVELSEN, der har stor variation, uanset om det er "en 17 eller 18", så takker jeg for korrektionen :-)
Jep, det er 3 måneder. Men paradoksalt nok er det ofte før den er sendt til afgørelse at al forsinkelsen sker
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:13   #24
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jep, det er 3 måneder. Men paradoksalt nok er det ofte før den er sendt til afgørelse at al forsinkelsen sker
Ja, og den forsinkelse sker, fordi den gruppe, team, eller hvad kommunen nu vælger at kalde det, ser på om en §17 eller §18, har papirene i orden - og så sender sagen videre til tilkendelse eller ej, af pension, eller tilbage til SB, som så selvfølgelig er en forsinkelse af sagen - ved en §17 på foreliggende, SKAL sagen sendes til tilkendelse eller ej, også selv om gruppen, teamet eller hvad kommunen nu vælger at kalde det, ikke anbefaler en pension.

Jeg ved ikke hvad du mener med socialloven - jeg taler udelukkende pensionsloven, som er en social lov og ikke socialloven.

Men hvad ved jeg - jeg er ikke privat socialrådgiver og har, sååån, en smule antipati mod kommune og deres ansatte incl. tidligere ansatte. (sådan kan det gå, når man har været i en grov og led kommunesag, tilliden er pist væk) Socialloven? Hvad taler du om?

Carmen - tak for din forklaring, jeg undersøger på sagen - er nemlig ikke selv fra KBH`s kommune - mere.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:19   #25
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Da jeg skrev "Socialloven" mente jeg det samlede jura område på det socialfaglige område... Som er ikke så lidt endda ;-)
Den fylder 4 hyldemeter oppe på kontoret ;-) Men bruger nu mest socialjura.dk, da der også er afgørelser derinde ;-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:54   #26
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Da jeg skrev "Socialloven" mente jeg det samlede jura område på det socialfaglige område... Som er ikke så lidt endda ;-)
Den fylder 4 hyldemeter oppe på kontoret ;-) Men bruger nu mest socialjura.dk, da der også er afgørelser derinde ;-)
Du skriver èt og mener noget andet? Ja, hvad mener du egentligt Ricky? En socialrådgiver skal ikke mene, men vide præcis. Hvem har borger ellers?

"socialloven" - er "socialloven" et internt kommunalt ord?

"Socialloven" - lyder flot og så hele 4 hyldemeter...imponerende. Sagt med et smil, Zentamor gå hjem og læg dig

Socialjura.dk er sikkert udmærket. Jeg sværger til retsinformation.dk - men sådan er vi så forskellige.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:58   #27
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Du skriver èt og mener noget andet? Ja, hvad mener du egentligt Ricky? En socialrådgiver skal ikke mene, men vide præcis. Hvem har borger ellers?

"socialloven" - er "socialloven" et internt kommunalt ord?

"Socialloven" - lyder flot og så hele 4 hyldemeter...imponerende. Sagt med et smil, Zentamor gå hjem og læg dig

Socialjura.dk er sikkert udmærket. Jeg sværger til retsinformation.dk - men sådan er vi så forskellige.
Socialloven er skam et "rigtigt" ord, og det dækker skam bare over alle de forskellige love som der undervises i, i faget jura på socialrådgiver studiet :-)
Om man bruger socialjura.dk eller retsinformation er vidst bare en smags-sag ;-)

Øh, hvor skriver jeg en ting, og mener noget andet? nu er jeg ikke lige med....
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 20:14   #28
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Da jeg skrev "Socialloven" mente jeg det samlede jura område på det socialfaglige område... Som er ikke så lidt endda ;-)
Den fylder 4 hyldemeter oppe på kontoret ;-) Men bruger nu mest socialjura.dk, da der også er afgørelser derinde ;-)
Her Ricky, dine egne ord - Da jeg skrev "socialloven" MENTE jeg det samlede jura ......

Første gang du nævnte socialloven var det helt uden citationstegn - altså en omtale at en sociallov der ikke findes. Hvorfor holder du dig ikke til en lidt snævere omtale af loven/bekendtgørelsen om førtidspension - fremfor 4 hyldemeter jura der så samlet er "socialloven"

Men hvad ved jeg -
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 20:24   #29
LOS
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2011
Indlæg: 94
Styrke: 13
LOS er ny på vejen
At i GIDER at blive ved med at diskutere, synes denne tråd er ved at tage en forkert drejning
LOS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 20:44   #30
sandie86
Hvor skulle jeg ellers være
 
sandie86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-09 2009
Lokation: viborg kommune
Alder: 38
Indlæg: 101
Styrke: 15
sandie86 er ny på vejen
Puha havde kortvarigt glemt min tråd, og tjekkede den så lige idag :-) Må indrømme jeg desværre ikke fik læst alt hvad der er skrevet, men skimmede det over.. (pga min skade har jeg ikke helt koncentration i længden til at læse så meget af gangen)...


Jeg fik godt nok tilbudt i brevet, at jeg kunne få lov til at møde dem som skal tage den endelige beslutning, for at give min mening osv til kende..

Dette valgte jeg at lade være med.. Jeg stoler så meget på min sagsbehandler, at jeg tror på tingene er i orden... Det er jo ikke engang "mig" der har ansøgt om pensionen, det er hende som tog beslutningen om at nu var det tid (mit mål og håb er/var flexjob, og bestemt ikke pension)...

Så efter min sidste arbejdsprøvning, og en erklæring fra en psykiater (som vurderede at jeg var den mest normale han nogensinde har haft indenfor døren) - ja så mente hun at det var tid, og lægekonsulenten var enig....

Hun sagde til mig i telefonen, at når min sag er gået igennem pensions teamet, og er sendt til den "endelig afgørelse", ja så er den gået igennem det sværeste nåleøje, så hun ville gerne "under bordet" sige tillykke, for hun var næsten sikker på den gik igennem..

Det må vi så se om den gør.. Håber jeg får svar næste uge, når nu de skriver de tager beslutningen d. 22...

Men kan mærke det er hårdt for psyken at gå og vente på den beslutning... Ved næsten ikke om jeg skal grine eller græde


Men det siger vel en del om min situation, hvis min sag går direkte igennem i første forsøg, til trods for min unge alder Måske jeg bare ikke selv har indset situationen og ikke selv har accepteret min situation endnu...
sandie86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad betyder det?? Smutter76 Alt det andet 10 22-08-2011 17:31
Hvad betyder det? JacobA Jeg er kommet i praktik. 4 04-04-2011 20:14
Hvad betyder det?? Tullepigen90 Dit og Dat 3 28-02-2011 22:03
Hvad betyder det ? Raadvild Alt det andet 2 03-02-2011 13:49
hvad betyder det sanne mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 19-01-2011 15:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension