K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2011, 17:28   #11
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Hvor af det oplyste fremgår datoen: 22.-11. 2011 ?

Tilføjet: Nåh ja ... jeg pudser brillerne 8-)
Er da bare i orden, nogen gange er det svært med bogstaverne i bunden eller dem der står med småt
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 01:28   #12
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser

§21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. §17 stk 1, 3. pkt og §18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende.
...interessant hvad du siger her:

Netop § 17, stk. 1, og her 3. punktum medinddraget, idet sagen nu er overgået til behandling efter reglerne om FP.

At § 18 også nævnes, opfatter jeg som, at en § 17 naturligvis behandles efter gængse tilkendelsesregler for FP.

Fejlagtig tolkning?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 10:00   #13
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...interessant hvad du siger her:

Netop § 17, stk. 1, og her 3. punktum medinddraget, idet sagen nu er overgået til behandling efter reglerne om FP.

At § 18 også nævnes, opfatter jeg som, at en § 17 naturligvis behandles efter gængse tilkendelsesregler for FP.

Fejlagtig tolkning?
Jeg indrømmer jeg er helt pas på hvad du mener. Pensionsloven er nu ikke ret stor og det er da ligegyldigt om det er § 17 eller § 18 når en sag OVERGÅR til en afgørelse om pension.

Det er rent teknisk. Søger du en §17 på det foreliggende grundlag d. 15-9-11, så klapper SB sagen sammen og sender den til pensionsteamet som så indstiller negativt eller positivt, du vil så modtage et brev om at din sag er overgået 15-9-11, senest 3 mdr. efter d.15-12-11 SKAL du have modtaget et svar Ja eller Nej til pension.

En §18, den sender SB til til pensionsteamet, som så vil se om sagen skal sendes videre til behandling eller tilbage til SB hvis der f.x er behandlingsmuligheder eller andre mangler. Sendes sagen til en afgørelse om pension er der også 3 mdr. fra sagen er overgået, i trådstarters tilfælde er sagen overgået 1-11-11 og senest 3 mdr. efter SKAL der være et svar, trådstarter har dog fået oplyst at sagen behandles d. 22-11-11 hvorefter et svar kan forventes hurtigere. Det er almindelig at ved ja til pension at den så gives fra den næste 1` i en måned. Derfor skrev jeg mit gæt var, at gik pensionen igennem var det fra 1-12-11.

En §18 der bliver indstillet af et pensionsteam, er nemmere at få igennem. Sagen er jo gennemgået med en tættekam for mulige grunde til et blankt afslag og er der mangler får SB mulighed for at rette op, før sagen igen sendes til teamet - sådan kan det nemt gå et par gange.

En §17 skal også gennemgåes, men er der fejl og/eller mangler teamet støder på, så skal sagen alligevel sendes videre til afgørelse om pension, som regel med en negativ indstilling.

Et pensionsteam indstiller kun, negativt eller positivt - derfor er pensionsteamet en vigtig hurdle eller nåleøje, selv om der naturligvis aldrig er en garanti.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 11:19   #14
LOS
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2011
Indlæg: 94
Styrke: 13
LOS er ny på vejen
Jeg fik at vide af min sb, at jeg nok kunne forvente et svar allerede et par dage efter pensionsnævnets møde.
LOS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 11:49   #15
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Jeg indrømmer jeg er helt pas på hvad du mener. Pensionsloven er nu ikke ret stor og det er da ligegyldigt om det er § 17 eller § 18 når en sag OVERGÅR til en afgørelse om pension.

Det er rent teknisk. Søger du en §17 på det foreliggende grundlag d. 15-9-11, så klapper SB sagen sammen og sender den til pensionsteamet som så indstiller negativt eller positivt, du vil så modtage et brev om at din sag er overgået 15-9-11, senest 3 mdr. efter d.15-12-11 SKAL du have modtaget et svar Ja eller Nej til pension.

En §18, den sender SB til til pensionsteamet, som så vil se om sagen skal sendes videre til behandling eller tilbage til SB hvis der f.x er behandlingsmuligheder eller andre mangler. Sendes sagen til en afgørelse om pension er der også 3 mdr. fra sagen er overgået, i trådstarters tilfælde er sagen overgået 1-11-11 og senest 3 mdr. efter SKAL der være et svar, trådstarter har dog fået oplyst at sagen behandles d. 22-11-11 hvorefter et svar kan forventes hurtigere. Det er almindelig at ved ja til pension at den så gives fra den næste 1` i en måned. Derfor skrev jeg mit gæt var, at gik pensionen igennem var det fra 1-12-11.

En §18 der bliver indstillet af et pensionsteam, er nemmere at få igennem. Sagen er jo gennemgået med en tættekam for mulige grunde til et blankt afslag og er der mangler får SB mulighed for at rette op, før sagen igen sendes til teamet - sådan kan det nemt gå et par gange.

En §17 skal også gennemgåes, men er der fejl og/eller mangler teamet støder på, så skal sagen alligevel sendes videre til afgørelse om pension, som regel med en negativ indstilling.

Et pensionsteam indstiller kun, negativt eller positivt - derfor er pensionsteamet en vigtig hurdle eller nåleøje, selv om der naturligvis aldrig er en garanti.
Medmindre i bor i samme kommune kan du ikke skråsikkert sige at den ryger til et andet team, som skriver pensionsvurderingen...

I Odense fx. er det samme sagsbehandler... Dvs. er du i sygedagpenge forløb, er det den sagsbehandler du har her, som vurderer pensions muligheder og sender den i "pensionsforum" (som det hedder i Odense)

I Odense samles forum som regel hver torsdag (med mindre det er akut, så er det kun formanden som afgør sagen) sagsbehandleren på en given sag har svar allerede per mail torsdag aften senest fredag morgen...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 13:03   #16
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
i "pensionsforum" (som det hedder i Odense)
Og her i byen hedder det "pensionsteamet", altså dem der træffer den endelige afgørelse.

Det er da ikke underligt, at man kan blive forvirret, når der, i sådan et lille land, kan benyttes så mange forskellige navne om den samme "ting".
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 13:44   #17
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Og her i byen hedder det "pensionsteamet", altså dem der træffer den endelige afgørelse.

Det er da ikke underligt, at man kan blive forvirret, når der, i sådan et lille land, kan benyttes så mange forskellige navne om den samme "ting".
Enig...
Og det er underligt at man heller ikke bruger de "samme skridt" hen imod afgørelser. I de tråde jeg blander mig i herinde er det nogen gange jeg kommer i tvivl om visse kommuner overhovedet har hørt om den LOVPLIGTIGE "Arbejdsevnemetode" som er tvungen pensum i næsten et helt semester på socialrådgiver studiet. Men hvad nytter de at alle socialrådgivere undervises i at bruge den, hvis kommunen ikke "syntes" at der er "nødvendigt" at følge den lov
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 14:34   #18
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Og her i byen hedder det "pensionsteamet", altså dem der træffer den endelige afgørelse.

Det er da ikke underligt, at man kan blive forvirret, når der, i sådan et lille land, kan benyttes så mange forskellige navne om den samme "ting".
Ja Vovse - godt du skrev "pensionsteamet"

For det er faktisk kommunalbestyrelsen der træffer den endelige beslutning om førtidspension til en borger - den bestyrelse eller de medlemmer af bestyrelsen der arbejder som "pensionsteam" eller "pensionsnævn", i kommunalbestyrelsen, har intet at gøre med det team eller gruppe eller nævn (eller hvad pokker det hedder i en given kommune), som ser om sagen er klar til pension eller om der mangler noget, hvorefter sagen ryger tilbage til SB eller til en pensionsafgørelse, i kommunalbestyrelsen - hvor borger naturligvis får mulighed for at møde det "pensionsnævn" som altså er medlemmer af kommunalbestyrelsen.

Du har fået bevilget pension, så vidt jeg forstår - og den er bevilget af kommunalbestyrelsen også kaldet "pensionsnævnet/teamet" (i folkemunde og internt i kommunen)

Du kan med garanti ikke finde ordet pensionsnævn/team i dit pensionsbevis/bevilling/afgørelse om førtidspension men der vil højt og tydeligt stå kommunalbestyrelsen har behandlet din sag og b.la b.la med dato og et ja til bevilling af pension.

Også pensionsloven er helt klar - og siger klart og tydeligt, at det er kommunalbestyrelsen der træffer en afgørelse om pension.

Ricky. Odense kommune - er vidt berømt her på k10 - viser en hurtig søgning - sådan sagt med et smil.

Men uansèt - kan vi vel blive enige om, at når en sag er OVERGÅET til afgørelse om pension - så SKAL det afgøres inden 3 mdr. Og det uansèt det hedder §17 §17 på foreliggende eller §18.

Sidst redigeret af Zentamor; 19-11-2011 kl. 15:46.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 16:39   #19
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Medmindre i bor i samme kommune kan du ikke skråsikkert sige at den ryger til et andet team, som skriver pensionsvurderingen...

I Odense fx. er det samme sagsbehandler... Dvs. er du i sygedagpenge forløb, er det den sagsbehandler du har her, som vurderer pensions muligheder og sender den i "pensionsforum" (som det hedder i Odense)

I Odense samles forum som regel hver torsdag (med mindre det er akut, så er det kun formanden som afgør sagen) sagsbehandleren på en given sag har svar allerede per mail torsdag aften senest fredag morgen...
...uanset hvordan de forskellige kommuner håndterer melemtrinene er Pensionsloven landsdækkende.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 16:50   #20
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...uanset hvordan de forskellige kommuner håndterer melemtrinene er Pensionsloven landsdækkende.
Det var der nu heller ikke nogen som påstod ikke var tilfældet
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad betyder det?? Smutter76 Alt det andet 10 22-08-2011 17:31
Hvad betyder det? JacobA Jeg er kommet i praktik. 4 04-04-2011 20:14
Hvad betyder det?? Tullepigen90 Dit og Dat 3 28-02-2011 22:03
Hvad betyder det ? Raadvild Alt det andet 2 03-02-2011 13:49
hvad betyder det sanne mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 19-01-2011 15:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension