K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-07-2009, 13:41   #1
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Question ophør af sygedagpenge.

Hej


ER ny bruger, håber nogle kan hjælpe mig. Min historie kort fortalt gift et hjemmeboende barn ( har assperker ). Gik ned med en depression sep. 08.blev indlagt. inden dette opereret flere gange 3gange 2008 og igen juni 2009,går nu til genoptræning. Efter genoptræning skal jeg i et dagbehandling i 2-4 måneder.Blev fyret fra mit arbejde pr.31-3-2009 p.g.a. for mange sygedage.
Var til samtale med sagsbehandler Tirsdag 7-7-09 fik her atvide, at min sidste udbetaling af sygedagpenge vil være pr.31-07-09. kunne ikke forlænges da man ikke kunne nå at udrede mig inden for 26 uger. Har kontaktet fagforening.
Er der nogle der ved,hvad man gør i en sådan situation. P.S Fagforening talte noget om en parthøring.Er der nogen der ved,hvad man skriver i denne.

P.s. har haft 5 diskupr. har fået stivgjort min ryg,opereret 7 gange i knæ i sidste omgang fik jeg et nyt, det andet knæ er også begyndt. dig igenerudover er jeg opereret gentagene gange for flere andre ting men har ellers altid været på arbejdsmarked.

Læge skriver i forhold til fuld arbejdsdygtighed igen.
Det vurderes ikke åatienten vil blive fuld arbejdsdygtig igen på noget tidspunkt. Det er også ganske usikkert om patienten vil kunne varetage et flexjob eller arbejde på nedsat tid.

Er der nogle der kan hjælpe mig . På forhånd tusind tak.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 14:40   #2
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Hej du.

Prøv at læse min tråd her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9165

Der står bl.a. at:

Den 12 juni i år. Her vedtoges lov nr. 480 af 12/06/2009 der omhandler sygedagpengeloven (lov nr. 563 af 09/06/2006) og bl.a. siger:


Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
>>4) Den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger.<<
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.


Du har for mig at se en meget stærk sag, og hvis din fagforening er inde i sagen vil de også kunne hjælpe dig. Få din fagforening til at hjælpe med partshøringen, for der er "no way" du ikke er berettiget til sygedagpenge, eller en eller anden form for erhvervsrettet indsats. Få ligeledes fagforeningen med som bisidder ved evt. møder.

Tror at sygedagpenge undlader at bruge lovgivningen til din fordel, hvis du virker for ressourcestærk. Du har mestret dine lidelser, ved at kunne blive på arbejdsmarkedet på normale vilkår, og det bliver anset som en opkvalificerende evne.

Ved godt hvor ****ed det er at skulle sidde der og "gøre sig lille" overfor en sagsbehandler, men hele det her game handler om hvem du kan få på din side, og det har meget at gøre med følelser og empati.

Læs i øvrigt her om sygedagpengeophør. Du kender sikkert til de love, men mener bestemt du har forlægelsesmuligheder: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Ps. Er du medlem af a-kasse, og er du dagpengeberettiget??

Sidst redigeret af Peter G; 10-07-2009 kl. 14:52.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 15:21   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Du har ret til at blive partshørt efter forvaltningsloven § 19. Det vil sige, at du har ret til at sige noget til din sag, før de træffer en afgørelse om stop af sygedagpenge.

Har du fået et brev om, at de varsler om stop af sygedagpenge? Har de sendt dig en opdateret ressourceprofil?
De SKAL have afklaret din arbejdsevne efter sygedagpengeloven § 28. Læs i den link, som Peter G har indsat.

Du kan i forbindelse med partshøring skrive et brev til dem, at du har ret til partshøring, inden de stopper dine sygedagpenge, og at på grund af din nedsatte arbejdsevne, så bør de have afklaret dig, om du skal efter § 28 i sygedagpengeloven, komme på revalidering, i fleksjob eller førtidspension.

Hvis de ikke har afklaret dig, kan de efter sygedagpengeloven § 27 forlænge dine sygedagpenge § 27 stk. 1 (hvis du mener revalidering er vejen til et andet job eller lignende). § 27 stk. 3 (hvis du venter på yderligere lægelig behandling). Brug endelig den sætning som Peter G. har indsat, for den er helt ny, som passer meget godt ind i din sag.(§ 27 nr. 4)
Ovenstående 3 linier er kun et bud, som du kan skrive til dem i partshøring.

Hvis de ikke har ladet dig partshøre inden afgørelsen på stop af sygedagpenge, kan afgørelsen blive ugyldig! Derfor hvis de stopper afgørelsen og ikke har ladet dig blive partshørt, så kan du klage over afgørelsen på bla. at du ikke er blevet partshørt inden afgørelsen.

Det var lige lidt herfra. Men håber din fagforening kan hjælpe dig lidt, hvis du ikke føler overskud til det.

Der er sikkert flere herinde, som kan have et bud til dig..

Sidst redigeret af curls; 10-07-2009 kl. 15:26.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 15:51   #4
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Tak

Hej igen

Først tak til jer for rådene vedr.stop af sygedagpenge. Glemte at fortælle, jeg har været på en revalidering tidligere, som jeg gennemførte med en del fremvær (3,5 år).

Vil se på de råd, i har givet mig, som jeg er sikker på jeg kan bruge.
Er medlem af a-kasse og fagforening, men p.g.a jeg ikke er til rådihed, kan jeg ikke bruge A-Kassen. Får brev fra sagsbehandler idag eller imorgen, hun har sendt det men har endnu ikke modtaget dette, så må vi se, hvad hun har skrevet til mig.Sagsbehandleren virker kold, somom beslutningen ikke kan ændres.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 17:45   #5
anniss
Elsker at være her på K10
 
annisss avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Vejle
Alder: 53
Indlæg: 64
Styrke: 15
anniss er ny på vejen
Hej Futtefreja.

Nu ved jeg ikke om det er fleks eller ftp. du gerne vil gå efter.

Men min mor fik førtidspension som 58 årig for 1½ år siden.
Hun er blevet deseop. og diskosop. Sagsbehandleren ville også, at hun skulle alt muligt, revalideres (37 t.), mere arbejdsprøvning m.m. Hun havde været arbejdsprøvet, men det fik hun det værre af.

Til sidst, efter 5 år på sygedagpenge, (hun blev syltet, men fik penge), sagde hun stop og søgte ftp. § 17 på foreliggende grundlag. Den gik igennem som smurt.

Så der er håb forude selvom sagsbehandleren siger nej til ftp., så er det jo ftp.nævnet der har det sidste ord. Min mor var selv til stede ved mødet.

Håber på det bedste for dig og god sommer

anniss
anniss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 22:12   #6
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Ophør af sygedagpenge ( tilbagemelding)

Har i dag modtaget mine papirer fra sagsbehandler. Jeg ved ikke om jeg har forstået det rigtigt vedr.partshøring for det står der ikke noget som helst om, er det et stykke papir man skal have fra kommunen, eller er det noget man selv skriver?

Dejligt at der findes mennesker derhar overskud til at hjælpe andre mennesker.

Især når man som jeg, synes jeg er i ingenmandsland.

Tak til jer håber i får en dejlig sommer med gode ønsker for jer og jeres situation.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 22:39   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hvad står der i det du har fået? Står der bare noget i retning af, at du har fået afgørelse på stop af sygedagpenge? Er der ressourceprofil vedlagt? Eller ja, kan du fortælle lidt, hvad der står? Så kan vi nok bedre hjælpe dig.

For hvis det er en afgørelse, hvor der står begrundelse for hvorfor de stopper dine sygedagpenge, så har de åbenbart ikke partshørt dig...

Men afventer lige hvad du siger...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 22:48   #8
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Ophør af sygedagpenge ( tilbagemelding)

Kommuen har skrevet at min sygedagpenge ophører pr.31-7-09 (varighed)
Har ingen resourseprofil, er ikke blevet arbejsprøvet.(grunden til den ophører er som jeg har skrevet tidligere, at jeg ikke kan udredes indenfor 26 uger.)
Er i genoptræningsbehandling nu, når det slutter skal jeg i dagbehandling 2-4 måneder for min angst,lærer at sige til og fra ikke være den lille pige fra flinkeskolen som gør, hvad der bliver sagt. Godt og kort skal arbejde med mig selv.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2009, 23:02   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
Kommuen har skrevet at min sygedagpenge ophører pr.31-7-09 (varighed)
Har ingen resourseprofil, er ikke blevet arbejsprøvet.(grunden til den ophører er som jeg har skrevet tidligere, at jeg ikke kan udredes indenfor 26 uger.)
Er i genoptræningsbehandling nu, når det slutter skal jeg i dagbehandling 2-4 måneder for min angst,lærer at sige til og fra ikke være den lille pige fra flinkeskolen som gør, hvad der bliver sagt. Godt og kort skal arbejde med mig selv.
Så skal du helt klart klage over afgørelsen på stop af sygedagpenge! Tror du har en god sag!
Det er et krav, at de skal have vurderet din arbejdsevne inden sygedagpengestop, og det er ifølge vejledningen, at de skal have lavet en ressourceprofil på dig med oplysninger om, hvad du kan osv.. hvad du fejler mv..

Har lægen sagt noget hvad du så skal efter de 2-4 måneder i dagbehandling?
Har lægen vurderet, at du vil blive rask efter genoptræning? Du går vel stadig til det?

Står der noget i papirene om, hvad de så mener, du skal nu fremover for at få videre hjælp?

Få fagforeningen med på banen, hvis de stadigvæk gerne vil hjælpe dig. Jeg hjælper dig også gerne. Kan skrive mere engang i weekenden...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2009, 00:03   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis det er alt hvad de skriver til dig så skal du klart allerede få sendt et brev afsted til dem mandag her kan du bla skrive følgende ...

Citat:
Til (navn på den sagsbehandler der har skrevet brevet )

Jeg er i en skrivelse oplyst om at mine sygedagpenge ophøre den 31-7-09 dette kan jeg ikke forstå da jeg for det første ikke som loven ellers forskriver har haft mulighed for at bliver partshørt i min sag ...

Derfor formoder jeg at der er tale om en fejl ved en parts høring ville jeg med det samme jo have gjort jer opmærksom på følgende ....

Kommunen har endnu ikke lavet en ressourceprofil /arbejdsevnevudering på mig hvis man kigger på sygedagpenge loven så fremgår det ellers ret tydeligt at man ikke kan stoppe sygedagpengene før en sådan foreligger ...

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Dette ser jeg gerne bliver lavet ...

Dertil skrives der blot i brevet at det er pga varighedsgrænsen og at man ikke kan afklare mig inden for 26 uger, jeg ved ikke hvordan man er kommet frem til dette resultat og jeg mangler også at man tager stilling til den nye del af sygedagpenge loven som trådte i kraft den 6 juli og som lyder som følger


»§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.
Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.«

kilde https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=125624


Jeg vil mene at kommune endnu ikke kan have taget stilling til hvorvidt jeg kan komme tilbage til det ordinære markede da der ikke foreligger en arbejdsevnevurdering /ressourceprofil ..

Jeg ser frem til at høre fra jer meget hurtigt og beder om en forklaring på den manglende ressourceprofil samt den manglede stillingtagende til ovennævnte §

og alle andre punkter i § 27 og hvordan det kan være at jeg ikke er partshørt som loven foreskriver inden i stopper mine sygedagpenge ..

Med venlig hilsen
Jeg kender ikke din sag så godt, så det er blot et udkast med de § jeg umiddelbart kan se at du kan benytte dig af , det er de samme § du skal bruge i en evt anke , men i første omgang er det måske en ide at se om ikke du kan ryste dem så meget på sygedagpenge kontoret at de beslutter sig for lige at kigge på din sag endnu engang for som også andre skriver har du ikke en ressourceprofil eller er parts hørt så er der to så store fejl at du vil få medhold i en anke hvis loven skal følges .. .så prøv at komme på forkant med det hele inden de stopper for dine sygedagpenge ...

MVH
Hejdien

Sidst redigeret af Hejdien; 11-07-2009 kl. 00:09.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ophør af sygedagpenge JesperR Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 21-07-2013 13:24
Ophør af sygedagpenge AnneLilly Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 28-12-2012 22:00
Ophør af sygedagpenge AJT Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 19-02-2012 09:39
Sygedagpenge ophør? FightForIt Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 29-03-2011 10:15
Ophør af sygedagpenge. Amy Alt det andet 0 28-10-2010 13:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension