K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-03-2006, 13:27   #1
ann
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2005
Indlæg: 23
Styrke: 19
ann er ny på vejen
ang.arbejdsprøvning.

hej.

vi er nogle fleksjobbere der ses engang imellem.
igår diskuterede vi om man ved en arbejdsprøvning kan blive bedømt til,at være for ´dårlig´til fleksjob og for ´god´til førtidspension.
hvad gør man så?

Der var også et andet spørgsmål nemlig om kommunerne giver revalidering til alternative uddannelser ,som akkupunktur/zoneteapi?

ann
ann er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2006, 15:28   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
RE: ang.arbejdsprøvning.

Hej Ann.....lige den situation var jeg i, altså for syg til fleksjob men for rask til pension, og derfor ville de stoppe mine sygedagpenge, meningen var så at jeg skulle på kontanthjælp som sygemeldt indtil jeg kunne gennemføre en arbejdsprøvning til kommunens tilfredshed, kommunen kan sagtens vurdere på den måde at man falder mellem to stole, andre oplever at kommunen raskmelder, mens A-kassen mener folk er for dårlige til at påtage sig arbejde, også i den situation har folk kun kontanthjælp tilbage. Jeg klagede selvfølgelig over kommunens afgørelse, idet jeg klart mente jeg var parat til fleksjob, heldigvis var det ikke mig selv der stoppede et revaforløb og en anden arbejdsprøvning jeg var ude i, det var kommunen selv, da de skønnede at jeg ikke magtede mindst 4 timers effektivt arbejde, det viste sig ved aktindsigten at min kommune havde/har et smart "skuffecirkulære" der hed mindst 20 timers arbejde om ugen for overhovedet at komme i betragning til visitation til fleksjob, jeg var i min klage over den afgørelse åbenbart i stand til at overbevise dem om en ny arbejdsprøvning samt en forlængelse af sygedagpenge, kravet var denne gang en 3 uger arbejdsprøvning med mindst 4 timers arbejde hver dag, som jeg gennemførte ved hjælp af piller, stædighed, og en venlig tidligere arbejdsgiver som stod helt på min side....så var kommunen tilfreds og visiterede mig, at jeg så ikke kan klare 20 timer ugl. efterfølgende, når fleksjobbet er der er så ligegyldigt....alle i min kommune kommer i praktik på den aktuelle fleksjobarbejdsplads netop for at få ens personlige skånebehov afdækket i jobbet.....i dag er jeg i fleksjob og er der ialt 3-3/4 time pr.dag incl. pauser......nøjagtig det samme som jeg klarede i de 2 første arbejdsprøvninger.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2006, 20:22   #3
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: ang.arbejdsprøvning.

Hej Ann.

I sygedagpengeregi kan man blive vurderet således, at man er for syg til fleksjob, men ikke syg nok til pension - der kan være forskellige årsager, fx at behandlingsmulighederne ikke kan anses som udtømte og man derfor ikke kan vurdere om man er til det ene eller det andet.
Der er så ingen anden udvej end at man må stoppe sygedagpengene, fordi man ikke opfylder betingelserne for at modtage sygedagpenge - det er en gråzone problematik, og det er rigtig ærgeligt, for dem der havner i den situation.
Det eneste der er at gøre, er at afvente at behandlingsmulighederne er udtømte, eller at der er fundet en behandling der gør sygdommen/lidelsen bedre således at man kan tage stilling til det videre forløb.

Kommunerne giver som regel ikke revalidering til alternative uddannelser, da disse uddannelser som regel kræver at man etablerer sig som selvstændig - for at kunne få revalidering til dette, skal man have forudsætninger for at kunne etablere sig som selvstændig hvilket vil sige, at man tidligere skal have været selvstændig. Endvidere er arbejdsmarkedet indrettet således, at alternative uddannelser har en stor arbejdsløshed, og det er derfor muligt at give afslag på revalidering til disse uddannelse med begrundelse i, at man er revalideringsberettiget, men ikke til den ønskede uddannelse grundet stor arbejdsløshed.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2006, 19:39   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: ang.arbejdsprøvning.

indlæg fra ann

hej pia

skal det forstås sådan,at da jeg ikke er i sygedagpengeregi
men kommer på ledighedsydelse,når jeg bliver fyret og skal i arbejdsprøvning kan jeg ikke komme til,at lande i gråzonen?
(mellem fleksjob og pension)








EDIT//dette indlæg kommer fra tråden http://www.k10.dk/forum/viewthread.php?forum_id=18&thread_id=241#post_1081
  Besvar med citat
Gammel 04-04-2006, 21:31   #5
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: ang.arbejdsprøvning.

Hej Ann.

Jeg kan ikke rigtig se gråzonen - hvis du er på ledighedsydelse, er det anerkendt at du har en nedsættelse af din funktionsevne og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, og det er også ensbetydende med, at du ikke opfylder betingelserne for førtidspension.

Ved en arbejdsprøvning, skal det så vurderes om du har yderligere skånebehov, eller om din funktionsnedsættelse er af en sådan grad, at der kan startes en ansøgning om førtidspension.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2006, 23:46   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: ang.arbejdsprøvning.

Indlæg fra ann

HEJ PIA

JAMEN JEG SYNES OGSÅ AT DET LØD MEGET MÆRKELIGT,MEN DET VAR MIN KLOGE JOBKONSULENT,DER SAGDE ,AT HVIS JEG MÅTTE STOPPE MIT FLEXJOB P.G.A AT JEG VAR FOR DÅRLIG TIL DET
VILLE HAN SØRGE FOR,AT JEG KOM I EN ARBEJDSPRØVNING,HVIS MIT ARBEJDE MÅTTE FYRE MIG.
OG SÅ VAR DET HAN SAGDE,AT JEG KUNNE LANDE I GRÅZONEN,HVOR JEG HVERKEN VAR BERETTIGET TIL DET ENE ELLER DET ANDET.
OG JEG ER JO IKKE SÅ MEGET INDE I REGLERNE,DA JEG ELLERS ALTID HAR PASSET MIT ARBEJDE I 15 ÅR INDTIL JEG BLEV SYG.

EDIT// dette indlæg er Flyttet fra en anden tråd
  Besvar med citat
Gammel 19-04-2006, 17:45   #7
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: ang.arbejdsprøvning.

Man kan sige, at den gråzone der findes på området er fx. Lad os sige at du kan arbejde ca. 12-15 timer ugentligt - det vil sige, du opfylder ikke betingelserne for pension, men for fleksjob - Men det kan være svært for en jobkonsulent at finde et arbejde på 12 - 15 timer ugentligt, afhængig af, hvad det er for et arbejde der søges efter.

Gråzonen ligger så i, at du blot går og modtaget ledighedsydelse selvom man er klar over, at du nok aldrig kommer i fleksjob. Men så længe det kan dokumenteres at du fx kan arbejde de 12 - 15 timer ugentlig fx ved en arbejdsprøvning, ja så er du fortsat berettiget til et fleksjob.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
arbejdsprøvning. ?? 2840 Alt det andet 2 19-03-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension