K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-05-2006, 13:29   #1
Doris Petersen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2006
Indlæg: 4
Styrke: 0
Doris Petersen er ny på vejen
Fleksyddelse på kusus.

Hejsa
ja jeg er ny her og er blevet sat på et kurus i fleks, for at se om man kan komme på job igen, Men nu har jeg lige fået afvide at man kun kan få flelsydelse i 18 måneder kan det være rigtigt, så ryger man på kontanthjælp det var der nemlig ingen som har sagt til mig inden jeg kom på dette kursus.For jeg kan nemlig ikke lave så meget på job da jeg har nogle problemer med hjertet og mine ben, men min kommune vil helst prøve om jeg kan klare et job, men det ved jeg godt at jeg ikke kan, for har været på revalidering i 1/2 år og det gik altså ikke, så nu vil de prøve den anden vej, hvad mener du om det.
M.V.H.Doris Petersen
Doris Petersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2006, 14:26   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Fleksyddelse på kusus.

Hej Dorris

-nej det er ikke rigtigt .....efter 18 måneder skal de revurdere om du stadig står til rådighed og kan klare et fleksjob stadigvæk og så er du berettiget til ledighedsydelse...hvis din tilstand er forværret skal der vurderes om du skal have førtidspension.

Hvem har du fået det af vide fra ?
Har din kommune sagt det ?

Jeg venter spændt på Pias svar til dig .

Hæng på....B)
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2006, 19:05   #3
Doris Petersen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2006
Indlæg: 4
Styrke: 0
Doris Petersen er ny på vejen
RE: Fleksyddelse på kusus.

Hej
Jeg har fået det af vide fra min kommune.
Doris.
Doris Petersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2006, 19:37   #4
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Fleksyddelse på kusus.

Hej Doris

Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med kursus i fleks??

Er du ikke visiteret til fleksjob endnu??

Det er muligt du ikke er berettiget til ledighedsydelse, det ved jeg ikke men her er reglene:

For at få ledighedsydelse skal personen enten have · modtaget sygedagpenge · været berettiget til sygedagpenge · deltaget i revalidering · 9 måneders ansættelse i fleksjob indenfor de sidste 18 måneder

Der er ikke nogen øvre grænse for hvor lang tid man kan modtage ledighedsydelse, kommunen skal senest efter 18 måneder på ledighedsydelse, tage en vurdering af, om den ledige stadig er til rådighed for et fleksjob, eller der er andre tiltag der skal iværksættes. Der er dog nogle betingelser der skal være opfyldt for at man kan modtage ledighedsydelse. · hvis man er fyldt 60 år, kan man højst modtage ledighedsydelse i sammenlagt 6 måneder · man skal være berettiget til et fleksjob · man har ikke et rimeligt tilbud om fleksjob · man skal tage imod et rimeligt tilbud om aktivering eller andre tilbud, som kan forbedre mulighederne for at få et arbejde · man må ikke være selvforskyldt ledig efter et fleksjob, med mindre der er en gyldig grund

Håber du kan bruge dette til noget

med venlig hilsen

Bantam

bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2006, 20:08   #5
Doris Petersen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2006
Indlæg: 4
Styrke: 0
Doris Petersen er ny på vejen
RE: Fleksydelse.

Hejsa
Jo jeg er visiterede til fleksjob, men kommunen har sat os 14 personer på kursus for at finde et job, og nogle har gået der i langt tid, men jeg har været på revalding i 1/2 år og det kunne jeg ikke klare, men kommunen bliver ved med at skal indhente oplysninger på mig angående mit helbred, så det er derfor jeg snart ikke rigtig hvad jeg skal gøre når de sender os på det kursus for det fører jo ikke til noget, men jeg ved jo ikke om man selv kan prøve og søge sin førtidspension uden om sygehuset eller jeg skal måske havde dem til at hjælpe mig, men hvergang jeg er til samtale med overlægen inde på Rigshospitaliet spørger han om hvad jeg vil sige til at komme på pension, så siger jeg det er bare iorden, men der sker ikke noget, men nu skal jeg derind igen her i næste måned så er jeg spændt på hvad der så sker.
M.N.H. Doris
Doris Petersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2006, 20:46   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksyddelse på kusus.

Hej Doris og velkommen til

Du skriver at du er sendt på kursus ..
er der ikke nogen beskrivelse af det kursus, du skal have at vide når du starter på et kursus, hvad formålet med kurset er og hvor lang tid det tager..

Jeg er selv visiteret til fleks job og jeg har også været på sådan et kursus, fik fra starten af at vide at det var for at lære at søge job selv, det var for at finde ud af (afklare) hvad jeg kunne og ikke kunne (lige så meget hvad jeg kunne tænke mig og ikke kunne tænke mig )

Og jeg fik en dato det begyndte og en dato det sluttede, og hvis ikke du har fået det så skulle du tage og sætte dig ned og skrive til din sagsbehandler hvad du er der for og hvad formålet med kurset er og hvor langt tid du skal være der...

Har du af kommunen fået at vide at du kun kan få ledighedsydelse i 18 månder, burde du nok også tage det med i en skriftelig henvendelse, og bede om at få det på skrift, evt skriv til dem at du ikke forstå den besked da du i lovgivningen kan se noget andet ..

For mig at høre/læse kunne det godt se ud som om at din kommune selv er i tvivl om hvad du kan og ikke kan (siden at de bliver ved med at indhente oplysninger)

Hvis du har tålmodighed til det, så vent til du har været på rigshospitaltet og se hvad lægen har at sige der.

Sker der så ikke videre i din sag, så har du altid muligheden for at søge førtidspension på foreliggende grundlag (en §17)

Selv om man ikke får sådan en førtidspension så kan det jo altid være en god mulighed til at få ryddet op i sin sag


Håber det var forståligt det jeg skrev
  Besvar med citat
Gammel 10-05-2006, 20:55   #7
Doris Petersen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2006
Indlæg: 4
Styrke: 0
Doris Petersen er ny på vejen
RE: Fleksjob-ydelsen

Hej.
Mange tak for din besked jeg hat tålmoden og jeg giver ikke så let op.Jeg fik afvide af kommunen at man skulle gå på det kursus indtil jeg har fået et job, men jeg er nelig ikke sådan til at slå ud, men jeg venter også bare på lægen siger inde på rigshospitalet, så jeg vender tilbage igen. m.v.h.
Doris.
Doris Petersen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2006, 18:31   #8
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksyddelse på kusus.

Hej Doris.

Det er meget normalt, at når man er visiteret til fleksjob, at man deltager i et kursus dels for at lære eller blive bedre til at søge arbejde og dels for at forberede en på at arbejde i fleksjob.
Et sådan kursus er normalt af nogle ugers varighed, men kan godt variere fra kommune til kommune afhængig af kursets indhold.

Vedr. pension, har du altid muligheden for at søge dels på det foreliggende grundlag § 17 stk. 1, 1. punktum - hvilket dog er den dårlig idé, da dokumentationsgrundlaget skal være i orden hvilket det sjældent er når man søger på det foreliggende grundlag.
Dels kan du søge efter § 17 stk. 1, 2. punktum, hvilket vil sige, at kommunen er forpligtet til at undersøge om der kan startes en ansøgning om førtidspension. Såfremt der kan, indleder de en pensionssag, såfremt der ikke kan, får du en skriftligt afgørelse med afslag som du har mulighed for at klage over.

Det at en læge på et hospital fx siger til dig, at du er berettiget til pension, må du ikke tage for gode varer, da ingen læger i hele landet kan eller må udtale sig om dette. Det er udelukkende kommunen der vurderer om du er berettiget til pension.
Kommunens forpligtelse ligger i, at de skal indsamle nødvendige oplysninger herunder lægelige oplysning, for at vurdere efter alle de indsamlede oplysninger, om du opfylder betingelserne for at få en førtidspension.

Groft sagt, siger man, at lægen har det helbredsmæssige perspektiv mens kommunen har helhedssynet på sagen i forhold til lovgivningen.
Lægen kender ikke lovgivningen til bund og ved ikke hvilke kriterier man skal opfylde for at kunne få bevilget en førtidspension.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension