K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2012, 20:00   #1
Fiselback
Synes godt om👍🏻
 
Fiselbacks avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2007
Lokation: Danmark
Alder: 63
Indlæg: 127
Styrke: 17
Fiselback er ny på vejen
Er reformen egentlig så ringe en-da?

Hvad ser du som noget skidt?

Syntes ikke rigtig jeg kan få øje på noget der er blevet ringer.
Dog kunne det havde været rart med en form for jobgaranti.
Men det har der jo aldrig været.
Iøvrigt har jeg heller ikke nogen sinde haft en sådan.

Regeringen, Venstre, de konservative og Liberal Alliance er enige om en reform af efterlønsordningen og førtidspensionen.

Reformen træder i kraft fra 2013 og vil være fuldt indfaset i 2020.

Personer, der i dag er på førtidspension, bliver som udgangspunkt ikke berørt af ændringerne. Folk der allerede er i fleksjob bliver heller ikke berørt, medmindre de mister deres job eller skifter til et andet.

Her er ændringerne kort fortalt:

Førtidspension:

Personer under 40 år skal som udgangspunkt ikke på førtidspension. I stedet skal de have en individuel og helhedsorienteret indsats med ressourceforløb, der tager udgangspunkt i den enkeltes muligheder og behov.
Der skal være plads til behandlingsforløb, hvis den enkelte har behov for det.
I 2020 vil der være afsat 1,2 milliarder kroner om året til ressourceforløb. Beløbet stiger til 1,4 milliarder på længere sigt.
Ressourceforløbene erstatter førtidspension for personer yngre end 40 år.
Personer under 40 år kan fortsat få førtidspension, hvis det er åbenlyst, at den enkelte ikke kan komme til at arbejde.
Kommunerne skal oprette rehabiliteringsteams, der skal sikre en koordinering af indsatsen.
Fleksjobordningen:

Fleksjobordningen målrettes , så også personer med en meget begrænset arbejdsevne fremover reelt kan få glæde af ordningen.
Det største tilskud gives ikke længere til ansatte på fleksjob med de højeste lønninger, men til de fleksjobansatte med de lavete lønninger og den laveste arbejdsevne.
Når reformen er fuldt indfaset vil den forbedre de offentlige finanser med 1,9 milliarder kroner.
Fiselback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2012, 20:13   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
for mig er reformen faktisk bedre, da jeg har udsigt til en indtægt efter 2 år uden


hvis du er 18 år og ikke er ved at dø eller er udviklingshæmmede
så har du udsigt til 22 år på kontanthjælp og en masse forløb
godt man ikke er det

der er alså stadig en del som aldrig kan komme på arbejdesmarkedet, selvom de er under 40 år
husk et trafik udheld som 25 år, glem alt om pension, selvom du aldrig kommer til at arbejde mere

du vil se at selvmord vil stige i blandt psykisk syge, det er helt sikkert

hvis det er fleks, bliver lønnen noget mindre

så ja noget har du vist lige overset

Sidst redigeret af MTVRV1; 07-07-2012 kl. 20:16.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2012, 20:31   #3
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
for mig er reformen faktisk bedre, da jeg har udsigt til en indtægt efter 2 år uden


hvis du er 18 år og ikke er ved at dø eller er udviklingshæmmede
så har du udsigt til 22 år på kontanthjælp og en masse forløb
godt man ikke er det

der er alså stadig en del som aldrig kan komme på arbejdesmarkedet, selvom de er under 40 år
husk et trafik udheld som 25 år, glem alt om pension, selvom du aldrig kommer til at arbejde mere

du vil se at selvmord vil stige i blandt psykisk syge, det er helt sikkert

hvis det er fleks, bliver lønnen noget mindre

så ja noget har du vist lige overset
Jeg er bange for, at du kan få ret MTVRV1. Man bliver jo ikke mindre syg, fordi man tilfældigvis har pådraget sig en sygdom, det være sig psykisk som fysisk, inden man ligger i overhalingsbanen til de fyrre.

Folk, der bliver trukket igennem det ene ressourseforløb efter det andet, og det vel og mærke på en tynd kontanthjælp, kà sgu ette holde til det.
Det kunne i værste fald godt udløse flere selvmord, eller selvmordsforsøg.
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2012, 20:52   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Det der bekymrer mig i reformen ( fleks) er at tilskuddet udbetales til flekseren fremfor til arbejdsgiveren, det gør så at det bliver noget rod med udbetalinger fra 2 steder. Vi får minimal ud af beskæftigelsesfradraget, da vi så kun får beskæftigelsesfradrag for de timer vi jobber.

Det gør så igen, at som enlig forsørger, i fleksjob i lavtlønsområdet vil jeg sætte penge til hver mdr når jeg ikke får glæde af beskæftigelsesfradraget.

Det kunne løses ved, at tilskuddet blev udbetalt til arbejdsgiveren, som så udbetalte det hele som en løn til os, dermed ville vi også få beskæftigelsesfradrag.

Ved sygdom kan det også gå galt for som jeg læser reformen er vi ikke dækket ind ved sygdom som i dag, nogle har jo mange sygedage, og det vil resultere i fyringer pga sygdom.

Eftersom arbejdsgiverne ikke længere får tilskud, vil de også kræve at vi er 100 % effektive, så den med at holde en ekstra pause den vil ikke blive accepteret ved arbejdsgiveren.

Jobdelen bekymrer mig meget for fleksteam er ikke nævnt kun jobcentret, så det ser ud som om at fleksteam heller ikke skal hjælpe os med, at finde det rigtige job. Det ser nærmere ud som om at vi selv skal finde job via jobnet.

Og sidst men ikke mindst hvor findes de arbejdsgivere der vil ansætte en flekser med skånehensyn uden tilskud ? Jeg tror, at de bliver svære at finde, så fleksere vil sidde fast i ledighedsydelse.

Der er selvfølgelig også et par gode ting i fleksjobreformen, og det er, at os på kontanthjælp stiger i graderne til ledighedsydelse ( samme sats ) men det gør at vi nu må eje et slot, og have en pensionsopsparing ( hvis vi havde råd).

Vi er heller ikke henvist til kontanthjælp når vi når førtidspensionsalderen, men ledighedsydelse som ikke er formue og ægtefællebestemt.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2012, 22:09   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis en ledig fleksjobber sidder fast fordi de ikke kan få job, hvad sker der så når de skal revurderes efter 5 år?? Ryger de så tilbage til almen kontanthjælp??

Står der noget om, hvad der sker mht til den revurdering, kan man helt miste bevillingen og ryge tilbage til udgangspunktet på kontanthjælp (og ressourceforløb), eller går man ''bare'' ned i ledighedsydelse??

Synes der mangler nogle svar til de mennesker som måske slet ikke kan komme i job, og som skal revurderes løbende (kun under 40 år).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2012, 23:23   #6
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Ud over nogle af de argumenter som der allerede er skrevet vil jeg da også lige komme med et personligt eksempel på hvad reformen kan betyde for nogen.
Jeg var under uddannelse da jeg kom ud for en arbejdsulykke og som situationen ser ud nu vil jeg i en del situationer tabe penge på at tage en uddannelse pga den nye reform.
Dette virker lidt imod nogle af målene med reformen.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2012, 00:30   #7
Tmassen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-11 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Tmassen er ny på vejen
Ved ikke helt..

Hvad menes med “ som udgangspunkt ikke berørt" ?

At de måske gør det gennem anden taksering, mindre beløb udregnet efter ny model ?

Eller at de bliver berørt, altså måske mister deres FTP alligevel ?

Ikke til at blive klog på
Tmassen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2012, 01:00   #8
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
nej, der er ingen der ved hvor eller hvornår dette ender.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2012, 01:35   #9
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg kan kun se ulempe,at der for mig vil være urimeligt langt til en pension,hvis man skal visiters til flex på få timer jeg har en arbejdsevne på ca 10 timer og det et ******* at komme igemmen arbejdsprøvningerne på grund af smerter,og smerter får en ikke pension for,og så længe man kan udholde 8 uger i ******* som mine arbejdsprøvninger vare,ja så har man en arbejdsevne-om man så bare sidder på en stol så kan det bruges siger de jo.

Det j skrugen uden ende.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2012, 04:44   #10
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Der er 2 ting dårligt ved reformen.

1. Alle de ting som nævnt her i tråden.

Men lige så vigtigt

2. Ingen forbedringer for syge og svage eller afskaffelse af ting som gensidig forsørgerpligt.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor egentlig reformer? Mileo Politik og Samfund 0 25-04-2013 13:58
Prognosen er ringe? Marie M Alt det andet 1 17-09-2012 11:44
Hvordan beregner man egentlig FTP engager Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 03-03-2012 21:51
Hvor meget må sagsbehandleren ringe? Carpe Diem Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 34 01-06-2011 10:54
Hvad får man egentlig som flekser?? frhansen Spørgsmål ang fleksjob 8 09-05-2009 01:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension