K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2012, 02:41   #1
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
din mening om min søns førtidspensionssag ?

Hej.

Jeg ved ikke hvad jeg kan forvente, regne med eller noget andet.. Håber i kan hjælpe.
Min søn på 36 år, er diagnostiseret med skizofreni, og en angst for andre mennesker diagnose (har glemt korrekt navn) og har igennem det sidste år været i terapi og medicinsk behandling hos psyk. Dagcenter i kbh kommune ,ed henblik på pension ansøgning. Han har tidligere prøvet at søge, men har fået afslag pga han ikke kunne klare arb prøvning, så de gav afslag da han ikke var færdigbehandlet. Nu har div psyk sagt (på skrift) han er for syg til at komme i arb prøvning.
Hans sagsbehandler, div lægekonsulenter, div psyk der behandler ham + alle andre siger i kor han ikke har noget at bekymre sig om, og alle er enige om han aldrig kommer til at klare sig selv. Han lever som hjemløs, bor i en skov og kældre afhængigt af vind og vejr. Er konstant på vagt da "efterretningstjenesten vil have fat i ham". Problemet er jo desværre at nu efter reformen er accepteret, er der tilsyneladende stort set ingen der kan modtage førtidspension. Har han håb for en fremtid, på førtidspension ? Hvor han ikke tvinges igennem alle mulige tiltag og jobmøder, da han kun bliver dårligere år efter år. Han har tidligere forsøgt selvmord men rebet knak heldigvis, og blev kun opdaget pga mærker efter rebet rundt om halsen. Jeg ønsker ikke mit barn skal leve sådan, men aner ikke mine levende råd.
Jeg selv bliver også meget påvirket da jeg er alene og ingen kan hjælpe mig.

Mvh

Sidst redigeret af khawk1; 01-07-2012 kl. 03:25. Årsag: uddybende opl.
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 05:29   #2
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Der er stadig håb, da reformen ikke er vedtaget endnu. Men det gælder om for jer at sætte alt ind og virkeligt arbejde hårdt for det, for det er måske sidste chance. Jeg ville ihvertfald ikke løbe an på at få pension efter reformen.

Held og lykke med det.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 05:45   #3
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Tak for dit indput.
Ja, vi prøver allerede alt. Har gennemgået behandling, terapi, medicinsk, såvel som psykologisk, dog er jeg bekymret da han ikke har været i arbejdsprøvning! Psyk dagcenter, og hans sagsbehandler er enige om dette vil skade langt mere end det vil gavne så det er taget af bordet.
Jeg hører dog fra flere sider at uden arb prøvning, specielt i kbh, er det reelt umuligt at modtage pension.
Syntes dog dette vil være = selvmord, da han aldrig vil kunne klare at møde op mere end 30sek.

Mvh
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 10:37   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg var ikke i en arbejdsprøvning inden førtidspension..så det kan lade sig gøre...bor dog ikke i københavn

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 10:39   #5
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Hvis læge/psyk. skrever at arbejdsprøvning er "kontraindiceret", må han ikke arbejdsprøves.

Det er dog vigtigt at netop dette ord bliver brugt
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 20:51   #6
khawk1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2012
Lokation: Danmark
Indlæg: 10
Styrke: 12
khawk1 er ny på vejen
Tak igen.
Er der nogen af jer der har nogen mening ang om det er realistisk at han kan få en pension igennem, eller i kender til sager der har fået tilkendt/afslået ansøgninger på lign baggrund.

Mvh
khawk1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2012, 21:40   #7
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Nu er der jo forskel på kommuner, men din søn er vel så syg, at de forsøg på behandling uden effekt, må blive det sidste han skal udsættes for.

Den rigtige sagsbehandler og lægepapirer er altafgørende.
Det gik ret glat for mig.

Så fordi han ikke kom igennem tidligere, kan det gå bedre nu.

nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2012, 00:01   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis, og du skriver selv, at alle råber i kor, at han ikke skal bekymre sig mm - det lyder til han har baglandet i orden.

- jeg har heller ikke været i arbejdsprøvning da det var kontraindiceret, så det kan sagtens lade sig gøre.

Skizofreni er en af de tungere diagnoser - jeg lider af psykoser mm, som er tanden mildere, og her gik førtidspensionen igennem.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2012, 01:45   #9
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
sådan håndterer man kontakt med myndighederne

Kære khawk1 - det må være meget hårdt - også at være dig.

Ud fra det du beskriver lyder din søn til at være så dårlig, at han uanset nye love,regler og reformer - som pt altså først træder i kraft 01.01.2013 - vil kunne komme i betragtning til en ftp.

Hurdlen er nu, at få sagsbehandlingen sat i gang!

Det lyder ganske rigtig også til at det medicinske bagland er helt i orden, så det må være et spørgsmål om, at den ene hånd rent faktisk ved hvad den anden gør - og at der ER nogen der gør noget, så sagen bevæger sig fremad.

Og sørg endelig for, at følge den gennemprøvede (på baggrund af dyrekøbte erfaringer fra utallige borgere) opskrift på kontakt med myndighederne:

- ALTING PÅ SKRIFT.
- INGEN telefonsamtaler. (med U-udannede sagsbehandlere.)

Hvis du bliver presset på nogle tidsrammer, så mail tilbage at du ikke FORSTÅR det skrevne, og har brug for mere tid til at forholde dig til det.

Og hvis tingene begynder at gå i hårknude:
En bisidder med til alle møder, eller optagelse af møder på telefon/diktafon.

Sålænge du selv er tilstede ved mødet, har du ikke pligt til at oplyse - og har 100% lov til - at optage mødet.

Bliv her i DIN TRÅD nu, og fortæl og stil spørgsmål her - så kan vi nemmere bevare overblikket over din sag.

Mange tanker til dig og din søn
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2012, 02:47   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du giver udtryk for at SB´er (sagsbehandler) går ind for en FP
Du giver udtryk for at de lægelige dokumenter i forhold til arbejdsprøvning er i orden.

Men du oplyse ikke noget omkring behandlingsmuligheder... siger lægerne de at de er udtømte??

At lægerne på det kraftigste fraråder en arbejdsprøvning, er bange for forværelse ol er IKKE nok til at fritage for arbejdsprøvning, jeg har den selv i min sag, de SKAL bruge kontraindiceret, det SKAL stå i deres udtalelse, uden det ord får man afslag på en FP ansøgning uden der har været en arbejdsprøvning.

For at kunne tilkendes en FP (frem til 1/1-13) skal ALLE behandlingsmuligheder være udtømte, tilstanden stationær (eller at man kun bliver dårligere) og arbejdsevnen skal være ubetydelig.

Arbejdsevnen måles jo så via arbejdsprøvning, som så kan være kontraindiceret af en læge, og slipper der ved for det krav.

Er de 3 punkter opfyldt, så ligger en FP oftest lige til højrebenet, der er undtagelser de bekræfter jo reglen, men er SB´eren fortaler for en FP, så ser det ikke så tosset ud, skrevet uden nogen overhovedet kan love noget som helst.

Men antaget at han alligevel får afslag, eller at de er for langsomme og ikke når det inden 1/1-13, så er det trods alt "kun" et udviklingsforløb han skal i gennem og det varer maks 5 år, og vil kunne vare kortere, for hans vedkommende vil 4 år være ret realistisk, så han rammer de 40 år og der ved den lille bitte smugle lettere adgang til en FP.
Hvad det består af ved ingen sådan rigtigt, men for din søn vil jeg skyde på at det bliver sådan noget med meget tæt kontakt til behandlingssystemet, måske en "hjemme"hosser, ledsager eller mentor, måske de vil forsøge at hjælpe ham til en fast bopæl, ol.

Set med mor øjne vil det jo ikke være af det værste en ting er at han er meget syg, men kan de nu hjælpe ham til nemmere at kunne begå sig socialt, det vil da så bestemt også være et plus for dig *ss*

Som systemet er nu, er det med at hjælpe med social angst (det heder den diagnose du ikke kan huske navnet på) ikke noget de gør alt for vildt i, som det er nu kræver det at kommunerne og behandlingssystemet snakker ordentlig sammen (og det er de generelt ringe til, især hvis kommunen skal punge ud) lige som at det er temmelig DYRT først at finde en kontaktperson hvor kemien er i orden, for der efter at få borgeren tryk ved vedkommende, for først der efter vil der være en reel chance for at borgeren med angsten kan hjælpes ud i den store vide verden, den nye reform ligger bla netop op til at den type foranstaltninger skal bruges i langt højere grad end de bliver i dag.

Har du ikke mulighed for at tage med din søn til div møder med kommunen?? du kan sagtens deltage som bisidder eller måske endda partsrepensentant?
Men det kræver naturligvis at din søn siger god for det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspensionssag startet i 2012... Thomas1981 Dit og Dat 6 12-10-2012 18:54
afslag på rejsning af førtidspensionssag faro Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 14-03-2012 18:05
din sag behandles som førtidspensionssag frugammeljas Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-02-2011 18:03
Afslag på start af førtidspensionssag. akizuri At søge førtidspension 1 04-03-2009 15:57
Flexjob i søns virksomhed KimSk Spørgsmål ang fleksjob 3 20-02-2009 15:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension