K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2013, 16:31   #1
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Kan en wais test blive forældet?

Nogen der ved om en wais test kan blive forældet, min er vist fra 2004/2005 ?
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 18:55   #2
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
hvad er en wais test ?
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 19:16   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Test til vurdering af intelligens og kognitive funktioner for voksne, ja de kan vel godt blive for gamle, det er vel noget med, hvor man er i sit liv.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2013, 19:55   #4
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Test til vurdering af intelligens og kognitive funktioner for voksne, ja de kan vel godt blive for gamle, det er vel noget med, hvor man er i sit liv.
Okay men du ved ikke hvad forældesfristen er sådan i år? jeg fik taget min som 24 årig og er 32 nu.Skal der ikke foreligge sådan en når man søger førtidspension?
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 00:30   #5
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af morgenstjerne Se meddelelser
Okay men du ved ikke hvad forældesfristen er sådan i år? jeg fik taget min som 24 årig og er 32 nu.Skal der ikke foreligge sådan en når man søger førtidspension?
Er det den test en neuropsykolog laver?

spørger bare fordi jeg aldrig har hørt om det så er nysgerrig nu....
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 00:40   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Google kan fortælle alt om den wais test hvis man vil vide hvad det er..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 00:44   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af morgenstjerne Se meddelelser
Okay men du ved ikke hvad forældesfristen er sådan i år? jeg fik taget min som 24 årig og er 32 nu.Skal der ikke foreligge sådan en når man søger førtidspension?
nej, det er ikke en test der er påkrævet - de fleste førtidspensionister ved ikke engang hvad det er.

Jeg har heller ingen. En speciallægeerklæring var alt rigeligt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 02:57   #8
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Test til vurdering af intelligens og kognitive funktioner for voksne, ja de kan vel godt blive for gamle, det er vel noget med, hvor man er i sit liv.
Nahjah ... det afhænger af ...

En WAIS er en intelligenstest og almindeligvis flytter IQ-scoren hos en person sig ikke væsentlig igennem livet.

Det er dog en sandhed med modifikationer, da en IQ test grundlæggende forsøger at lave en psykometriske måling af, "hvordan hjernens maskinrum" fungerer.

Og forestiller man sig, at nogle områder i hjernen bliver ramt af destruktive processer eller, at man kan forbedre områder af hjernens funktion (omega3 postuleres at have en sådan effekt - hvilket måske i visse situationer kan være rigtig), så bør forandringerne kunne ses afspejlet i IQ-scoren.

Så der kan ikke gives noget helt entydig svar på spørgsmålet om, hvorvidt resultatet fra en WAIS kan forældes over tid - det afhænger af mange faktorer.

Man kan læse 5 kloge hoveders vinkling af spørgsmålet om IQ kan forandres over tid fx her:

http://www.myhealthnewsdaily.com/222...ange-time.html


Og som andre her i tråden er inde på, så er der ikke noget krav til at borgeren får lavet en IQ-test ift. fx forberedelsen af en førtidspensionsag.

En sådan IQ-test er mere et redskab til at beskrive borgeren, hvor det i særlige tilfælde måske giver en god mening at foretage en sådan test.

De særlige tilfælde kunne fx være i tilfælde, hvor borgeren måske skal udredes for autisme / autismelignende tilstande, tilstande hvor man måske kan anvende målingen til at pejle sig ind på mulige revalideringsretninger osv.


Det grafiske resultat fra testen kan se sådan ud:

http://img2.mlstatic.com/test-wais-e...98576_7496.jpg

I den her er test er resultaterne for både for VIQ og PIQ noget springende.

Ligesom man kan se forskellige kurveforløb hos forskellige personer, herunder findes der nogle meget atypiske kurver hvor VIQ > PIQ, som peger på en en bestemt hjernedysfunktion i højrehemisfæren osv ... så WAIS-test er et meget interessant område at kaste sig over.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 16:03   #9
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Helene Hr igen tak for et godt svar...okay troede den var påkrævet...

TimeGuest...okay virkelig godt og uddybende frygter lidt jeg skal have en så da jeg har arbejdsdiagnosen asperger
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2013, 17:16   #10
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af morgenstjerne Se meddelelser
TimeGuest...okay virkelig godt og uddybende frygter lidt jeg skal have en så da jeg har arbejdsdiagnosen asperger
Velbekomme ...

Og mht. WAIS + asperger diagnoden (WHOs ICD-10: F84.5), så antager jeg at du er udredt eller under udredning.

Hvis det er det sidste, så kan en WAIS give god mening at lave - men i og med, at du har fået sådan én lavet før giver det en kende mindre mening, ligesom en evt. ny test, skal tage højde for, at du tidligere er blevet præsenteret for testens forskellige (del)områder.

Skal testen laves ordentlig, så er den forholdsvis ressourcekrævende i antal brugte timer ... så spørgsmålet er derfor, om ikke man burde kunne forlade sig på den gamle test - SÅ meget rykker IQ sig heller ikke under almindelige forhold ... men det må blive din behandler / udreder, der træffer den afgørelse.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forældet sag CHOK! 1987102Æl Alt det andet 6 25-06-2011 14:38
Forældet arbejdsprøvning??? Road66 Alt det andet 6 27-07-2010 07:51
test Cat 72 Nyttigt at vide for Førtidspensionister 1 10-04-2008 21:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension