K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2012, 09:55   #31
Jave
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: Lyngby-Taarbæk kommune
Indlæg: 31
Styrke: 13
Jave er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ozelot Se meddelelser
I forhold til medicinudgifter, så vær lige opmærksom på at det jo ikke er alle medicinudgifter der medtages. Kun dem man får i forhold til en varig diagnose og som er tilskudsberettigede (læs evt. laegemiddelstyrelsen.dk for oversigt over de forskellige former for tilskud som lægen via Lægemiddelstyrelsen kan få godkendt til din medicin).
Ozelot.. Tilskudsberettiget medicin har intet med §100 at gøre.

§100 kan søges på alt hvad der giver dig merudgift ift til din funktionsnedsættelse. Både tilskudsberettiget medicin og ikke tilskudsberettiget medicin. (og så mange andre ekstraudgifter for den sags skyld)

Eneste regel omkring medicin, er at tilskud skal være søgt gennem egen læge i lægemiddelstyrelsen først da paragraf 100 kun kan søges når der ikke kan ydes hjælp andre steder.

Så hvis du bevilges tilskud af lægemiddelstyrelsen, så læg din resterende egenbetaling på §100 ansøgningen - hvis ikke læg hele din medicinudgift på ansøgningen. Og husk så bagefter at lægge alt det ikke tilskudsberettiget til. Og så til sidst alle de ting der ikke vedrører medicin.
Jave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 15:30   #32
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
i forhold til medicin vil jeg da klart anbefale at få lægen til at søge kronikertilskud. Før havde jeg en udgift pr år på knap 7000 - nu betaler jeg 300 kr pr mdr - dvs egenbetaling på 3600. Alt derover får jeg dækket. ( altså det receptpligtige som har med min skade at gøre).
men ja kan da godt være man skal til at regne sammen på de øvrige ting....
hvad med mine ugentlige ture ved fys for at få løsnet musklerne + de ugentlige ture i svømmehallen/wellnes for at blive varmet igennem? - nogen erfaringer med det?
Er bevilliget genoptræning gn kommunen men han må ikke "behandle" kun træne mig/guide i mit træningsprogram....
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 15:44   #33
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Hej heidi.

Fysioterapi er normalt ikke dækket af merudgifter

Citat:
Merudgifterne beregnes på baggrund af størrelsen af de sandsynliggjorte nødvendige merudgifter, som du har som følge af funktionsnedsættelsen. Du finder frem til dine merudgifter ved at sammenligne dig med en anden person på samme alder og i samme livssituation.
Du skal altså overveje om du har udgifter, som din raske nabo, kollega, bror eller ikke har. Det skal være nødvendige merudgifter, som følge af din funktionsnedsættelse, og som har med din daglige livsførelse at gøre. Der skal være tale om ydelser, som ikke dækkes af andre ordninger.

Der ydes ikke tilskud til behandlingsydelser som fx fysioterapi, fodbehandling og tandbehandling.

Tilskud til merudgifter er uafhængigt af dine indtægter og er skattefrit. Merudgifterne skal være mindst kr. 500.- pr måned, og udbetales løbende. Så længe du opfylder betingelserne, kan du få beløbet udbetalt.
http://www.lunge.dk/daekning-af-merudgifter

Omkring svømning er jeg ikke sikker!

__________________
Størst er den som ligger ned, men stadig har kræfter til at hjælpe andre!
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2012, 17:40   #34
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
husk lige transporten til fys og træning. (§100)
og vedligeholdende træning kan søges under §102
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2012, 14:41   #35
AMGPS
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-08 2010
Indlæg: 2
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
AMGPS er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peppe Se meddelelser
Hej! Jeg har et spørgsmål til alle i kloge mennesker

Sidder og udfylder et ansøgningsskema til Merudgifter § 100. Nogle af mine udgifter ved jeg de skal medregne!

MEN har ikke kunnet finde noget om ekstra udgifter når man lider af urininkontinens (Skvatpissen).

Er der nogen som ved om de udgifter der er forbundet med dette (hygiejneindlæg, ekstre vask, trusser ect) er nogle af de ting de godtager som merudgifter?

Evt et link til et sted hvor jeg kan læse om det? Ikke sygdommen men om de skal medregne det.

Jeg ved at det er længe siden at du har skrevet dette indlæg. Jeg håber at du har fået afklaret dine ting nu, men skulle du ikke have fået tilskud til f.eks. bleer, skal du kontakte din sagsbehandler i din kommune og bede om en ansøgning til hjælpemidler. Denne bliver sendt til din egen læge til udyldelse og derfra tilbage til kommunen.
AMGPS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 09:01   #36
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jave Se meddelelser
Ozelot.. Tilskudsberettiget medicin har intet med §100 at gøre.

§100 kan søges på alt hvad der giver dig merudgift ift til din funktionsnedsættelse. Både tilskudsberettiget medicin og ikke tilskudsberettiget medicin. (og så mange andre ekstraudgifter for den sags skyld)

Eneste regel omkring medicin, er at tilskud skal være søgt gennem egen læge i lægemiddelstyrelsen først da paragraf 100 kun kan søges når der ikke kan ydes hjælp andre steder.
Jeg glemte helt at argumentere mod denne påstand. Tilskudsberettiget medicin og § 100 har nemlig alt med hinanden at gøre.
Jf. vejledning nr. 5 til Serviceloven
"Pkt. 60. Der kan ydes dækning af nødvendige merudgifter
til hjælp til den del af egenbetalingen af den
tilskudsberettigede medicin, der ikke dækkes efter
sundhedslovens regler. Det er en betingelse, at den
tilskudsberettigede medicin er ordineret som følge
af den nedsatte funktionsevne. Der kan i enkeltstående
tilfælde efter lægelig ordination ydes hjælp til
medicin, der ikke er tilskudsberettiget, jf. reglerne
herfor i sundhedslovgivningen."

Reglerne i sundhedslovgivningen omhander enkelttilskud og klauseret tilskud. Hvis disse ikke kan træde i kraft i forhold til den ikke-tilskudsberettigede medicin du tager, så kan § 100 ikke medregne udgiften.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 10:02   #37
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Toxic Se meddelelser
Jeg har kun erfaring med ledde gigt som er "min" drillepind...;-)

Jeg kan ikke få tilskud til noget medicin ud over det almindelige tilskud som alle får. Altså den som de automatisk fratrækker på apoteket når man når diverse grænser. Tror den første er ved omkring 800 kr.

Den grænse nåede jeg ret hurtigt og så var det jo pludselig 50% i "rabat". Og lige nu er jeg oppe på 75%.

Men...nu er jeg kommet på biologisk medicin og det skal jeg ikke selv betale, det bliver kun udleveret på sygehuset. Dvs at jeg nu kun har to slags piller som jeg skal hente på apoteket og det er blevet noget billigere for mig. Jeg har fået Diclon som smertestillende og det er receptpligtigt så det fik jeg rabat på. Det tager jeg dog ikke mere da det biologiske virker vildt godt.

Hvis det er slid gigt du har så er mulighederne for tilskud nok noget nær nul da intet af det medicin som anbefales til slid gigt, efter min ringe viden, er receptpligtigt. Det kan alt sammen købes i håndkøb.

Vedr økonomien...jeg får samme beløb i sygedagpenge som kontanthjælp og jeg kan ikke få noget dækket af kommunen...derfor tror jeg heller ikke du kan.

Det er som sagt ikke noget jeg ved med sikkerhed men jeg tror chancen er meget lille.

Og til sidst...undskyld til Peppe...det var vist mig der startede med at hærge i din tråd, jeg burde have startet min egen...håber det kan tilgives. *smiler*
§100 søges uafhængigt af indkomst.

Hvad mener du med at medicin ikke dækkes hvis det ikke er på recept ?
Smertestillende medicin er mulig at få på recept hvis det er varig lidelse.
Desuden er det jo stadig nødvendig medicin selvom man ikke får tilskud.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 10:19   #38
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det kan feks være vedvarende D-vitamin, som gives for nogle lidelser.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 16:16   #39
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Alle
Er der overhovedet nogle der fået ekstra hjælp i forhold til en § 100 ansøgning ???
Spørger fordi jeg selv har søgt for klorzaxazon (har Kroniker tillæg) og selvom 25 smerte læger mener jeg skal havde dem, siger kommunen nej til at hjælpe...
Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2012, 16:26   #40
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Hej Alle
Er der overhovedet nogle der fået ekstra hjælp i forhold til en § 100 ansøgning ???
Spørger fordi jeg selv har søgt for klorzaxazon (har Kroniker tillæg) og selvom 25 smerte læger mener jeg skal havde dem, siger kommunen nej til at hjælpe...
Når du har kronikker tillæg får du så ikke al din medicin 100 % gratis?
Så skal man ikke søge merudgifter.... Hvis du altså kan få klozaxazon som kronikkertillæg... Har du snakket med lægen, om klozaxazon kan gå under kronikker-tillæg? For at få det via merudgifter skal lidelsen for at få noget tilskud derfra være af varig karakter og være i svær grad.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter Zastrow Politik og Samfund 2 28-01-2012 16:26
Merudgifter §100 bak.iver Alt det andet 0 16-05-2011 17:13
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
Merudgifter §100 lena Nyt om loven 3 11-10-2007 18:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension