K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2013, 13:24   #1
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Red face Hvorfor mod tilbagebetaling ?

Min datter har boet I udlandet I 10 år...
Bliver separeret og vender hjem til dk for 1 mdr siden.
Alt skal gå stærkt , så derfor fandt jeg en lejlighed til hende ..

Udlejer går med til at vente med juli husleje og indskudet..og...lader min datter flytte ind...uden nogen form for sikkerhed, dog skal hun fraflytte hvis hun ikke kan betale når der kommer/viser sig en anden lejer..

Hun søger om kontanthjælp, da hun har været hjemmegående I flere år..og ingen indtægt ..
Den bliver bevilliget.

Søger om indskud og juli husleje.
Får afslag - begrundelsen : huslejen for dyrt

Hun taler med udlejer som er et fantastisk menneske og får aftalt at huslejen kommer til at koste 3500 kr I stedet for 4300 kr .

Der bliver søgt igen og da sagsbehandler har modtaget den ringer hun og det her er så hvad hun siger :

Sagsbehandler u har jo søgt om nøjagtig det same igen..!!
Min datter : Øh nej det er jo en anden husleje !
Sagsbehandler havde slet ikke læst ansøgningen igennem hm..underlig

Sagsbehandler havde ikke kigget på den og talene
Hun sagde en hel masse og til sidst sagde hun aflsuttende at så matte min datter jo komme ind og underskrive en tilbagebetalings erklæring og så får hun de penge hun har brug for.

Jeg er rimelig sikker på at hun skulle kunne få en enkeltydelse som kunne dække de udgifter..og uden tilbage betaling...


Min datter er DK statsborger
Ingen børn.
33 år

Nu mit spørgsmål :

1.....Hvorfor er det at sagsbehandleren pludselig kan træffe en afgørelse pr telefon uden at tale med hendes team som hun skulle drøfte sagen med første gang ?

2.....Hvorfor er det mod tilbagebetaling ? ( jeg har været inde og læse og læse på nettet og fandt ingen begrundelse som jeg synes hun kunne bruge !? )

3.....Jeg læste at der skal stå begrundelse på det papir hun skal underskrive og kan man anke efter man har skrevet under ? eller ?

Jeg kunne selvfølgelig gå med min datter og broke mig , men jeg er også bange for at sagsbehandleren så går I baglås og hun så slet ikke får pengene til indskud og den første husleje..!!


Jeg håber der er nogen her som har nogle § som kan bruges eller evt en som har noget at sige som jeg kan ringe til...borgmesteren er nok ikke lige den aller bedste lige nu..kan jo også skade hendes sag, så den trækker ud og hun star som hjemløs...
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være

Sidst redigeret af lunamaria; 25-07-2013 kl. 13:29.
lunamaria er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 13:34   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
3... skriver man under, så har man jo ligesom accepteret... ellers ville det jo ære ligegyldigt med en underskrift.

Alle afgørelser skal altid følges af et lovgrundlag og en ankevejledning.
Har hun ikke fået det, ja så har hun faktisk ikke fået et afslag, og må skriftligt rykke for et svar, hvilket de skal reagere på indenfor 10 dag, altså i det mindste give en kvittering med anførsel af hvornår de forventer sagen behandlet.
Det er derfor vigtig at anføre i brevet, at man ønsker kvittering.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 14:29   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Prøv at læse om boligindskudslån på borger.dk
https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx
Men vel ok, hvis kommunen - frivilligt - vil yde lån til ikke-almen bolig.

Sidst redigeret af stampe; 25-07-2013 kl. 14:51.
stampe er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 15:06   #4
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Er det bare mig der synes at din datter skal være lykkelig for at kunne låne og derved har mulighed for at få tag over hovedet.

Jeg kender flere - bl.a. pensionister, der får afslag på at låne pengene af kommunen
tumnus er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 15:21   #5
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Like

Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Er det bare mig der synes at din datter skal være lykkelig for at kunne låne og derved har mulighed for at få tag over hovedet.

Jeg kender flere - bl.a. pensionister, der får afslag på at låne pengene af kommunen
Like... meget...
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 15:44   #6
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
1. Ingen anelse, det ved kun sagsbehandleren, spørg hende.


2. Det står i loven

Lov om aktiv social politik

§ 92
Stk. 1
Den, der modtager særlig støtte efter § 34 til dækning af udgifter til renter og afdrag vedrørende ejerboliger og andelsboliger, skal tilbagebetale hjælpen. Det samme gælder for den, der modtager hjælp til boligindskud, eller hvad der kan ligestilles hermed.


3. Jeg ved ikke, hvor du har læst det henne.
Men hvis en borger søger og får fuld medhold i det ansøgte, kan der ikke klages over afgørelsen.

Forvaltningsloven
§ 25
Stk. 1
Afgørelser, som kan påklages til anden forvaltningsmyndighed, skal, når de meddeles skriftligt, være ledsaget af en vejledning om klageadgang med angivelse af klageinstans og oplysning om fremgangsmåden ved indgivelse af klage, herunder om eventuel tidsfrist. Det gælder dog ikke, hvis afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.
Hans er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 15:57   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Sagsbehandleren gør og kan gøre sådan fordi man kan ikke blive holdt ansvarlig som sagsbehandler når tingene sker mundligt...

Man SKAL ALDRIG søge om noget igennem en telefon eller på anden måde mundtligt...

Man SKAL ALTID gøre det skriftligt..

Det er set så mange gange...at det faktisk ikke burde kunne overraske nogen at de kan gøre alt...når det sker mundtligt...

De kan finde på at lyve...de kan finde på at give afslag helt uden at sagen er blevet vurderet osv osv osv osv

Selvfølgelig er det ikke alle sagsbehandlere der lyver og snyder....men der er desværre så tilpas mange af dem så man ikke kan stole på dem...

Så kom nu ind i kampen alle sammen....gør alt skriftligt så tingene kan forgå på en ordentlig måde...og man har sin dokumentation i orden...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 16:16   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Indskud er med tilbagebetaling, men huslejen i den første måned inden hun kan få kontanthjælp.. går ud fra hun ikke har fået kontanthjælp for juli siden der søges enkeltydelse.. kan hun evt anke og søge uden tilbagebetaling.

Men så skal hun regne med at der kan gå lang tid inden hun evt. får dem, idet det sociale ankenævn er nedlagt her for 3 uger siden..

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8674

Der kan således sagtens gå et halvt år inden hun får svar..

Så hvis det drejer sig om 3500,- er det nok billigere hvis du evt kan låne dem til hende da hun alternativt måske ender med at miste lejligheden.. og så må flytte hjem til dig indtil hun har sparet et nyt indskud op.

For bliver hun sat ud pga manglende huslejebetaling, mister hun sikkert indskuddet. Og da hun skylder det til kommunen, kan hun ikke få et nyt..

En enkeltydelse skal søges inden den afholdes.. og det er alt for usikkert at flytte ind før man ved om det går igennem.. der gives virkeligt mange afslag.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 16:22   #9
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Tak for de foreløbige svar

Hun har søgt skriftlig og afleveret ved skraken som sørgede for at sagsbehandleren fik den..

Samme dag hun fik den ringe sagsbehandleren så.
Og I allerførste samtale ( hvor hun så fik afslag) sagde hun at det skulle være en enkeltydelse som ikke skulle betales tilbage..men jo det sagde hun kun og skrev det ikke ned

Det er det som vi undrer os over , at det nu er mod tilbagebetaling..
og at hun afgører det uden at have talt med sit team..
og
at hun ringer uden at have læst den Nye ansøgning..det kunne jo rent faktisk havde været en anden lejlighed ....

Men sagsbehandleren trænger nok til ferie..stakkels hende..hun har faktisk også meget at se til
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind  
Gammel 25-07-2013, 16:33   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Meget fin behandling... efter min mening.

Citat:
Oprindeligt indsendt af lunamaria Se meddelelser
Min datter har boet I udlandet I 10 år...
Bliver separeret og vender hjem til dk for 1 mdr siden.

Min datter er DK statsborger
Når jeg tænker efter synes jeg faktisk det er en rigtig fin behandling din datter får.
Hun har været ude af landet i 10 år, kommer hjem og kan stort set med det samme få hjælp fra det offentlige (omend det er et lån, men det er der så mange der må nøjes med)
Ja, personligt kunne jeg ikke engang få lån til huslejen da jeg for 6 år siden havde brug for det... jeg havde friværdi, men den var ikke engang så stor at bankens gebyr for optagelse af lånet kunne betales.
Jeg var bevilliget fra kommunen mod tilbagebetaling, men da de opdagede friværdi i min bolig, så smækkede kassen.

Jeg er klar over at hun er Dansk statsborger, men har jo ikke den tilknytning til systemet som vi andre skatteborgere har.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilbagebetaling Andersen75 Dit og Dat 2 16-09-2013 17:02
regler for tilbagebetaling af §34 østerbro Alt det andet 12 08-05-2012 13:23
Tilbagebetaling af fleksydelsesbidrag sannemus Spørgsmål ang fleksjob 6 21-10-2011 21:57
tilbagebetaling af pension bo m Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 18-10-2010 13:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension