K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2012, 20:00   #1
Ofret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ofret er ny på vejen
Dansk Pas???

Læger har erklæret mine forældre for, at være uegnet til sprog skole, da de har haft en hård fortid i Afghanistan/Pakistan. Mine forældre kan ikke få dansk-pas, da kommunen oplyser at de ikke har haft skolegang... Er der nogen som kan kommentere på denne sag tak!

PS. Jeg undskylder for manglende oplysninger el. korte forklaring, da jeg ikke har kendskab til det danske system osv.
Ofret er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2012, 20:46   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Ofret.

En god regel når man har med det danske system at gøre er at få det på skrift med henvisninger til lovgivningen. Fordi i disse tider bliver der sagt meget vrøvl når borgerne spørger. Det er ikke det samme som at sige det er sket i denne sag, blot til information.

Kan du bruge dette:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Opho...ing_om_pas.htm

Ellers kontakt dem og bed dem om at henvise til lovgivningen.

Hvilket pas har dine forældre nu?
Hvilket statsborgerskab har de?

http://www.politi.dk/da/borgerservic...atsborgerskab/
Hvor der sørme nævnes:
"Hvis du har tidsubegrænset opholdstilladelse og bopæl i Danmark, kan du søge om dansk statsborgerskab, når du opfylder følgende betingelser:

Hvis du er udlænding og er fyldt 18 år
Hvis du har boet fast i Danmark de seneste ni år
Hvis du ikke har begået kriminalitet af grovere karakter
Hvis du ikke har gæld til det offentlige
Hvis du kan dokumentere danskkundskaber og kendskab til danske samfundsforhold mv."

.... hvis du søger om dansk statsborgerskab.

Information: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Konta...ingestyrelsen/

Men du vender bare tilbage hvis du løber ind i problemer, der må vel være et svar på dit spørgsmål.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 31-10-2012 kl. 22:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-11-2012, 14:57   #3
Ofret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ofret er ny på vejen
Hej Peter

Jeg takker mange gange for din hjælp : )

Hvad angår det med at have kendskb til dansk, og danskekundskaber... Så overvejede jeg mængden, af dansk? eller kundskaber indenfor dansk? altså, hvor går grænsen? Og hvis ovenstående er opfyldt! jamen... er de så egnet til at få det danske-pas? Og når jeg mener få det danske-pas, så snakker jeg uden om indfødelsesretsprøven, eller om dette er et krav? mange tak endu en gang : )
Ofret er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2012, 15:12   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er et krav at man kan dansk og kender de danske samfundsforhold - problematikken har jo altid været, at vi har en lang række analfabeter som ikke kan hovere kravene, slet og ret, fordi de ikke kan læse. Alle disse mennesker kan ikke opnå retten til dansk pas.

Regeringen har - eller vil, fjerne den meget svære og omdiskuterede indfødselsrettest, som selv de færreste danskere kan bestå. Men der vil fortsat være prøver i dansk kommunikation, og prøver i almen samfundsviden. Det er et krav at man kan de mest basale ting og kan mestre sproget rimeligt, hvis man gerne vil være dansker....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2012, 15:27   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvordan får jeg lavet et dansk pas?

For at få et dansk pas skal du tage dit statsborgerretsbevis med til din kommune, som så vil udstede et dansk pas til dig.


Har de dansk statsborgerskab.. ?

For hvis de har det, har de sikkert allerede fået dispensation for at dokumentere danskkundskaber, og så er det måske den dokumentation der skal bruges igen til at søge pas..

Danskkundskaber og kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie
§ 24. Det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer danskkundskaber ved bevis for danskuddannelsernes Prøve i Dansk 3 eller en af de i bilag 3 angivne prøver.
Stk. 2. Det er endvidere en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved bevis for en særlig indfødsretsprøve.
Stk. 3. Hvor ganske særlige forhold taler herfor, forelægges det Folketingets Indfødsretsudvalg, om der kan dispenseres fra betingelserne i stk. 1 og 2. Forelæggelse vil ske, hvis ansøgeren dokumenterer at lide af en fysisk eller psykisk sygdom af meget alvorlig karakter og som følge heraf ikke mener at være i stand til – eller have rimelig udsigt til – at kunne opfylde betingelserne i stk. 1 og 2 3).
Stk. 4. De forhold, der er omtalt i stk. 3, skal være dokumenteret ved en erklæring fra en person med lægefaglig baggrund. 4)Det skal fremgå af erklæringen, om behandlingsmulighederne er udtømte, samt om den pågældende fremover vil blive i stand til at tilegne sig dansk på det krævede niveau.


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=122009
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 22:52   #6
Ofret
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Ofret er ny på vejen
I må undskylde min uvidenhed, men er permanent opholdstilladelse det samme som dansk statsborgerskab?
Ofret er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 23:42   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nej.. men når man har permanent opholdstilladelse, kan man søge om statsborgerskab, hvis man opfylder nogle krav, der er en tand skrappere.
De skal også afskrive sig statsborgerskab i det land de kom fra, da Danmark ikke anerkender dobbelt statsborgerskab.

Men hvis de har et pas udstedt fra det land de kom, eller via ambassaden her i Danmark, kan de få et tillæg, så de kan rejse i EU..

http://www.euo.dk/spsv/off/alle/opholdstilladelse/

Hvis de slet ikke har pas eller mulighed for at få det udstedt fra deres tidligere land, er der måske en mulighed under de her regler..

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Opho...ing_om_pas.htm
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2012, 23:43   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej det er ikke det samme. Har man opholdstilladelse kan man søge om dansk statsborgerskab (indfødselsret)...

Her kan du læse om kravene...

https://www.borger.dk/Sider/Ansoegni...5-44523fa3d416
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor forskel på anden etnisk end dansk og dansk? Indiansummer Politik og Samfund 5 27-03-2012 15:05
Dansk bil i Bulgarien alvinoganna Alt det andet 3 18-09-2011 16:03
Dansk Forbudsparti buster Politik og Samfund 4 25-03-2010 22:34
Dansk Folkeparti = Dansk Fupparti Henrikxxxx Fremtiden for fleksjob og førtidspension 22 23-08-2009 22:10
Giv www.df.dk til Dansk Flygtningehjælp! bla-bla Politik og Samfund 10 01-08-2009 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension