K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-03-2013, 10:48   #1
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Fleksjob og arbejdsprøvninger

Kære K10

Jeg er efter 12 år som kommunalt ansat blevet fyret efter et langvarigt sygdomsforløb, med diagnoserne Spondolydese og foraminal stenose, altså en meget dårlig ryg. Efter en operation i 2010 er det gået voldsomt ned af bakke, og alle behandlingsmuligheder er udtømte.
Jeg startede i en arbejdsprøvning i 3 mdr fra november 2012 til 1 marts 2013.

Sagsbehandleren mente at sagen var ligetil trods nye regler.

Alle lægelige papirer var/er iorden underforstået min tilstand er/var stationær og varig og prognosen er dårlig.
Jeg blev som sagt arbejdsprøvet og afsluttet 1 marts, og vurderingen var at jeg maks kunne arbejde 9 timer om ugen.
Sagen skulle så ifølge de nye regler for et Bevillings- og Vejledningsforrum, før det kunne komme for Rehabiliteringsteamet.

Jeg fik et afslag, med begrundelsen at arbejdsprøvningen var for kort!!

Jeg skrev til min sagsbehandler, at jeg ønskede en uddybning af afslaget, syntes begrundelsen var for "tynd", samt en argumentation for, hvad de mener at en evt. ny arbejdsprøvning skal kunne påvise yderligere?

Mit spørgsmål er så: Hvor mange gange kan de sende mig i arbejdsprøvning(er), før de syntes det er godt nok?

Og kan jeg overhovedet regne med at få bevilliget et fleksjob?
Ifølge de regler jeg kan læse mig til, opfylder jeg betingelserne for fleksjob, men var har jeg ret til/krav på?
Ps. Jeg kan overhovedet ikke se hvad alternativet så evt. skulle være?

Hilsen en meget frustreret ny K10 bruger!
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 20:14   #2
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Der er ingen regler på området , de kan arbejdsprøve dig i alle mulige forskellige typer af job for at se hvor høj din arbejdsevne er i de enkelte job
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 21:26   #3
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Tak for dit svar :-)
Min egen læge har understreget at det er længden/mængden af arbejdstimer der er afgørende og ikke typer af jobs..om om det ændre på antallet af arbejdsprøvninger ved jeg ikke...?
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 22:16   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej Fru Vinter
Velkommen til!

Først vil jeg lige sige, at jeg føler med dig - har selv nogle af de samme heldbredsproblemer, du beskriver. Jeg oplevede også, at alt gik voldsomt ned ad bakke efter operation . Her blev jeg så tilkendt fleksjob på 71/2 time/uge, som jeg havde i 4 år indtil jeg heller ikke længere kunne klare dette. Jeg er netop blevet tilkendt førtidspension.

Mht. arbejdsprøvning har jeg lidt svært ved at forstå din læges udmelding om, at det ikke er arten af arbejde, der er afgørende, men kun antal timer. I mit tilfælde har det altid været både og - altså skånsomt arbejde i forhold til ryg og nedsat timetal.

Jeg tænker, at det er super vigtigt, at dine skånebehov er opfyldte ved en arbejdsprøvning - ellers bliver denne bare underkendt. Det nytter fx næppe, at de sender dig ud som anlægsgartner selvom det kun er ganske få timer. Med din lidelse er det SÅ vigtigt at skåne ryggen mest muligt. Hvis du har det som jeg,kan du næppe tåle at stå og gå... Jeg var så heldig, at mit gamle job var et job, hvor jeg havde mulighed for at veksle stilling og i det hele taget maksimalt skånsomt for ryggen, så jeg fik ansættelse i samme job, da jeg blev bevilliget fleksjob. Da jeg ikke længere kunne klare det, kunne de ikke anvise noget, der var mere skånsomt, og jeg fik derfor førtidspension uden arbejdsprøvning
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2013, 22:27   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.759
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til....

Kære fru Vinther.

Du vil muligvis undre dig over nedestående spørgsmål men er alle lige vigtige at få svar på.


Dit spørgsmål er så: Hvor mange gange kan de sende mig i arbejdsprøvning(er), før de syntes det er godt nok?

SVAR.: Lige så mange gange din SB ønsker det. Kaldes asymetrisk magtfordeling. Når så du er mod vejs ende smider de muligvis kortet på bordet: du skal tabe dig!

Til allersidst beder de dig om at besøge en psykolog eller psykiater. Det kan der så gå 2 3 år med. Så du skal kende spillets regler tilbunds. Derfor skal DU vide hvad DU vil.


Hvor i landet bor du ca.?

Hvilken behandling modtager du pt?

Har du glæde af den virker den?

Er din sag arbejdsrelateret, arbejdsskade?

Er din ryg stivgjort i L5/S1?

Hvad er DIN mening og ØNSKE, flex eller pension? Hvad tror du at du kan af arbejde?

Jeg fornemmer du er over 40 år?

Er du gift eller alene?

Har du Kontakt til en fagforening?

Hvad tager du af medicin?

Har du kørekort/bil?

Hvor langt kan du gå?

Har du søgt aktindsigt i ALT 100%, læger, speciallæger, hospitaler, kommunen? Hvis nej så søg omgående. Du skal vide 100% alt hvad der står i din journal. 100%. Se under "Nyttige link" på forsiden aktindsigt formular.

Bliv her på DIN tråd fremover, der dukker mange spørgsmål i fremtiden.

Ny dom langsom sagsbehandling 2013

http://www.elmer-adv.dk/solrod-kommu...ortidspension/

Læs til orientering:

Ryghistorier med god information:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Gen- og vedligeholdstræning.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Øfeldt træningsmetoder:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15141

Mange hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 16-03-2013 kl. 23:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-03-2013, 00:03   #6
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Hej Frup :-)
Tak for dit svar. Jeg glemte måske lige i forbifarten, at nævne at min læge selvfølgelig
også har nævnt visse skånebehov, såsom, ingen tunge løft, ingen foroverbøjninger
og vrid i ryggen, samt afvekslende stillinger (gå, stå, sidde).
Det min egen læge mener, er at de timer jeg så kan klare, efter skånebehovene er tilgodeset, ikke vil ændre sig (læs øges) ligegyldigt, hvad de så måtte finde på at afprøve...mit niveau ligger mellem 7-9 maks...
Og til phhmw: var det meningen at jeg skulle svare på alle de spørgsmål?...i såfald:
Nej det er en medfødt lidelse, ingen arbejdskade(erstatningssag), jeg er 44 år gammel og stivgjort i ryggen, samt har 2 titaniums proteser, som udgør det for disskusskiver..
Jeg er udredt januar 2013, alle behandlingsmuligheder udtømte, så behandling slut...vil rigtig gerne arbejde, og har aldrig ønsket at søge pension, ja jeg konferere jævnligt med Gigtforeningens rådgivning, samt med min fagforening...ja jeg kører bil og kunne ikke se hvordan jeg skulle kunne komme omkring uden...spiser jævnligt medicin...og det med at gå afhænger af hvad jeg ellers har lavet i løbet af en dag....og aktindsigt har jeg skam tænkt mig at søge i næste uge....
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2013, 00:06   #7
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Ps...sb havde sagt det var okay med en arbejdsprøvning, men da den kom i Vejlednings og Bevillingsforrum, sagde de ,at det var for kort tid 3 mdr....
Så det er ikke sagsbehandlerens ønske....
og jeg har tabt mig 10 kg siden oktober 2012...så...tja hvad skal de så snart finde på?
Overvægtig er jeg ikke :-)
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2013, 01:10   #8
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Du BURDE have ret til fleksjob, men om du får det, er svært at sige med sikkerhed. Personligt tror jeg dog, det vil ske før eller siden, da kommunen efter x antal arbejdsprøvninger jo nok bliver nødt til at indse, at de ikke får dig højere op i tid (med håb om selvforsørgelse).
Desværre er det bare sådan i de fleste kommuner efterhånden, at de går rigtig langt for at presse citronen til det yderste.
Det vigtigste hele vejen igennem er, at du selv sikrer dig, at de skånebehov, du nævner, alle er opfyldte i en arbejdsprøvning - de vil (normalt) hvis bare et eneste skånebehov mangler, underkende arbejdsprøvningen, og så skal du i endnu en...
Selvom du burde være sikret, at din sagsbehandler og/eller jobkonsulent sikrer sig, at skånebehovene er opfyldte, så kan du desværre ikke være sikker på dette.

Ifølge loven skal din arbejdsevne være nedsat i ETHVERT erhverv. Dette betyder dog ikke, at du skal afprøves i alle erhverv - nogle vil jo, pga dine skånebehov, på forhånd være udelukket. Det skal jo samtidig også være et job, du i forhold til uddannelse vil være i stand til at klare - de må dog godt afprøve dig i job, der rent uddannelsesmæssigt ligger langt under din reelle uddannelse.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2013, 08:57   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.759
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg ville overveje pension endnu engang..

Kære Fru Vinther.

Se lidt længere frem..... flexjobbere med 7 - 9 timer om ugen?? Grundet vores alder bliver dagligdagen IKKE lettere. Tro mig, jeg ca 25 år ældre og kan godt huske hvilket år det begyndte at gå ned ad bakke. Hvordan tror du fremtiden ser ud for flexjobbere, menneskeligt som økonomisk????

Men at du siger at alle behandlingsmuligheder for at få det bedre er udtømte, er ikke korrekt. Se henviste link, som har hjulpet mange ef "vores slags" til en bedre hverdag. Jeg selv incl med 7 års vederlagsfri henvisning


Mit næste skridt, når du søger om aktindsigt mandag morgen, ville være at undersøge på din kommunes hjemmeside, hvilken sagsbehandlingsfrist der er for ansøgning til flexjob.

Eksempel:

http://www.glostrup.dk/Specialsider/...%20område.aspx

"Kapitel 7 Fleksjob og skånejob med løntilskud mv.: op til 3 måneder"

Derfor spurgte jeg ind til hvor du bor, for at undersøge det for dig.

Hvis ikke din SB kan holde sig inden for den oplyste frist har du vel skriftligt modtaget besked om hvorfor og hvornår afgørelsen til flexjob falder.?

Du nævner at du har kontakt til både fagforeningen og Gigtforeningen. Her kan jeg personligt godt blive vred på dine vegne fordi, at du nu i afslutningsfasen IKKE har kendskab til hvilket grundlag du nu bliver udsendt i din anden arbejdsprøvning. Kun kommunen der skal afgøre dit liv og forsørgelsesgrundlag har kendskab til hvad der står i DIN journal.

Det er efter min mening særdeles amatøragtig rådgivning som kan koste dig spildt liv og store bekymringer. Så jo hurtigere du får afsendt

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf des bedre.

Hilsen Peter 33 års erfaring med det jeg udtaler mig om

Sidst redigeret af phhmw; 17-03-2013 kl. 09:28.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-03-2013, 09:40   #10
Fru Vinther
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2013
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Fru Vinther er ny på vejen
Hej Frup
Tak for de informationer, det er godt at være opmærksom på specielt det med skånehensynene, for det var noget af de sb nævnte for mig i telefonen..og som jeg har bedt om at få på skrift ligeså...venter stadig.

Hej Peter

Jeg er bosat i Odense, og når jeg skriver af alle muligheder er udtømte, er det fordi det er lægerne der mener det..og det er hver og en!
Jeg selv har forsøgt med mange forskellige tiltag for at få det bedre, og det igennem de sidste 3 år, så har efter endnu en diagnose (stenose) faktisk også opgivet det lidt....
Det jeg kunne før, kan jeg ikke længere...så jeg har måske også accepteret et min tilstand er som den er...og det er jo også en del af det

Jeg syntes også det virker meget amatøragtigt, og har som nævnt tidligere, sendt en mail til sagsbehandleren og bedt om en uddybning skriftligt af, hvorfor de mener at jeg skal i en ny arbejdsprøvning og har også gjort hende opmærksom på, at jeg ønsker en forklaring på, hvorfor en del af Kommunen mener jeg er er arbejdsprøvet nok og en anden del af Kommunen mener at en ny skal til? Det har jeg også stillet ? ved...og jeg indviligere ikke i en ny arbejdsprøvning, før jeg har det på skrift!

Det med tidsfristen, der tror jeg ikke rigtig jeg ved hvad du mener...?
Men SB virker ikke som om hun er meget inde i de nye regler, så det skaber jo en del forvirring....
Endnu engang tak for jeres input og indlæg...jeg suger alt information til mig og biver også klogere..

Peter mener du jeg bør søge pension?

Og med hensyn til tidsfrister på ansøgning til flexjob, kan de vel ikke overholde tidsfristen, hvis en ny arbejdsprøvning skal til...?
Så bliver de 3 måneder du taler om vel skubbet foran ?
Fru Vinther er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skumle arbejdsprøvninger NN1 Alt det andet 14 20-09-2011 15:41
En, to eller flere arbejdsprøvninger? Solnedgang Alt det andet 5 03-07-2011 23:05
Intet liv under arbejdsprøvninger til fleksjob. Kalula Din historie 6 31-03-2009 08:02
Antal arbejdsprøvninger zuza Nyt om loven 17 23-03-2009 14:43
Latterlige arbejdsprøvninger zuza Det er da strengt ! 14 14-08-2008 21:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension