K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-08-2009, 21:13   #1
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Question Økonomisk hjælp til psykologbehandling

Jeg har selv prøvet at lede rundt på nettet i diverse love og paragraffer, men jeg kan bare ikke lige finde noget. Har også prøvet at søge i gamle tråde herinde for at spare jer for et spørgsmål, men har umiddelbart ikke kunne finde noget. Så nu spørger jeg jer hardcore K10'ere om hjælp

Jeg har gået til psykolog siden 27. april 2007 og har betalt en stor del af det selv. 1. april 2008 blev der åbnet op for at folk mellem 18 og 37 år med lette til middelsvære depressioner kunne få 2 x 12 gange psykologbehandling med tilskud og det har jeg fået. Jeg har 3 gange tilbage ud af de sidste 12 og så er kassen lukket for tilskud.

Problemet er bare, at jeg har brug for psykologbehandling oftere end jeg har råd til at betale selv. Det vil koste mig 900 kr. pr. gang og det er altså rigtig mange penge ud af sygedagpenge med lille rådighedsbeløb når man også skal have sin medicin.

Min læge sagde i dag, at jeg skulle søge kommunen om økonomisk hjælp til mine behandlinger, især fordi det er vigtigt at jeg fastholder mit forløb hos min psykolog. Han ville også nævne det i den erklæring han skal aflevere til kommunen.

Jeg har så bare aldrig hørt om, at man kan få hjælp, kun hjælp til medicin i ganske særlige tilfælde... selv der aner jeg ikke om hvornår man kan.

Så er der noget i det min læge siger?
Kan jeg søge kommunen om økonomisk hjælp så jeg kan opretholde min behandling?
Eller kan de kræve at jeg fx skifter til psykiater - som jo betales via sygesikringen?
Det vil jeg være MEGET ked af, da jeg før har gået ved psykiater og var virkelig utilfreds med hans behandling (eller mangel på samme) og KUN har haft god effekt af at gå til psykolog.

Håber I kan hjælpe mig eller fortælle mig hvor jeg kan finde noget om det på nettet

H.
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 21:22   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg vil foreslå, at du får din psykolog til at hjælpe med at skrive ansøgning og begrundelse for ansøgningen.

Det vil sikkert være nemmere at få hjælp, hvis det kan forbedre din arbejdsevne.

Loven er her:

Citat:
Kapitel 10

Hjælp i særlige tilfælde

Enkeltudgifter

§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.

Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap10

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 21:33   #3
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Zuza... tusind tak for hurtigt svar

Om det direkte kan forbedre min arbejdsevne, ved jeg ikke. Det kan jeg jo ikke garantere.
Men jeg vil heller ikke have gavn af at der går 2 måneder mellem mine samtaler fordi jeg selv skal betale det hele, der vil jeg lave for mange "unoder" fordi jeg ikke har min psykolog til at fastholde mig.
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 22:05   #4
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kan fortælle dig, at du søger om yderligere økonomisk hjælp til dækning af psykologbistand i din kommune, som så sikkert siger nej.

Så anker du afgørelsen med bl.a. begrundelsen om den tillid osv. der er opnået igennem terapiforløbet til terapeuten .... Når du når der til skriver du lige til mig på en pm

Har prøvet det selv og fik medhold, så min kommune havde sq bare at slippe 'slanterne'

Frisk mod klag, ank osv. DET BETALER SIG IKKE AT LADE VÆRE

De varmeste hilsner Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 22:20   #5
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Hyanna, tusind tak for fiffet
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 22:21   #6
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Nu ved jeg ikke om du kan bruge det til noget, men jeg kender en, der har fået tilskud til psykolog så egenbetalingen var meget nedsat. Vedkommende fik det pga. incest oplevelser. Jeg tænkte bare, at hvis du også havde noget af det som en del af din historie, så kunne det være en vej til økonomisk hjælp til psykolog.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-08-2009, 22:29   #7
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Løvinden, de tilskud du tænker på kan jeg ikke bruge. Jeg har - heldigvis - ikke haft nogle af de ting inde på livet, som fx incest, dødsfald i nær familie, voldtægt, vold osv. som normalt kan udløse 12 gange tilskudsberettiget psykologbehandling.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 12-08-2009 kl. 22:30. Årsag: glemte noget
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Økonomisk hjælp+ny bolig Malene67 Alt det andet 8 26-09-2012 20:21
Ledighedsydelse og økonomisk hjælp fra pensionsselskab sannemus Spørgsmål ang fleksjob 4 22-09-2012 18:14
Økonomisk hjælp til behandling? Svaninden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 18 28-07-2011 11:21
Økonomisk hjælp FP? Road66 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 20-06-2011 09:55
økonomisk hjælp susan k Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 16-02-2011 00:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension