K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2010, 18:04   #1
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Urealitisk LÆ125 vurdering

Hej og hjælp,

Er en mand på 35 år med diagnosen bipolar lidelse samt Morbus Chron.
Faldt for varighedsbegrænsningen i november sidste år og kunne med hjælp fra fagforening samt andre personer, jeg snakkede med ikke gøre noget ved stoppet. Alle mulighederne var brugte for forlængelse. Jeg startede med at komme på sygedagpenge i foråret 2006, så jeg har trods alt fået sygedagpenge i en temmelig lang periode. Har været meget syg i hele sygdagpenge perioden og fik i denne også min diagnose bipolar lidelse i efteråret 2007. Jeg startede behandling hos en privat psykiater og er siden blevet mere stabil. Kommunen har i hele sygedagpengeforløbet ikke kommet frem til en afklaring af min situation. Og status p.t. er at jeg er på kontanthjælp og uafklaret. Dybt fustrerende

Kommunen har i hele forløbet bedt om 3 status attester (læ125) fra psykiateren. Og det er her problematikken for mit vedkommende starter. Jeg har hele tiden vist, at jeg aldrig vil kunne komme til at klare mig på det ordinære arbejdsmarked igen, med de diagnoser og det kendskab jeg har til mig selv. Det samme mener min privat praktiserende læge, som også har gjort kommunen opmærksom på at jeg ikke kan vende tilbage på ordinære vilkår i en generel helbredsattest. Desværre har psykiateren på trods af mine protester og indsigelser været af den naive mening, at med hans behandling vil jeg på sigt kunne vende tilbage på ordinære vilkår punktum! Ved at han skriver som han gør, giver han kommunen den opfattelse, at jeg snart er fit for figth. Men det er ikke sådan virkeligheden er! Min egen læge ved ikke hvad hun skal stille op og er rystet over, at han skriver som han gør.

Jeg har nu valgt at ophøre samarbejdet med psykiateren og har samtidigt klaget over hans vurderinger til patientklagenævnet, hvor de har oplyst mig at jeg vil kunne forvente at modtage en afgørelse om 1½ år Derudover venter jeg nu på en psykiatrisk vurdering hos sociallægeinstitutionen i Århus.

Jeg går 3-4 om ugen på et aktivitetscenter og fik forleden en forlængelse af bevillingen hertil frem til sommer. Har stadig ikke mødt min nye sagsbehandler efter jeg er kommet på kontanthjælp. Min partsrepræsentant har snakket med hende i tlf. og sagsbehandleren har talt med min kontaktperson på aktivitetscenteret.

Vi ved nu, at der ikke sker ydeligere i min sag før jeg har været ved sociallægeinstitutionen. Min store bekymring er, at kommunen blindt lægger al deres lid til statusattesterne fra min tidligere psykiater, på trods af at de tegner et helt forkert billede af mig og ikke holder i virkeligheden.

Hvad faen.. undskyld mig skal jeg stille op med de tidligere vurderinger fra psykiateren, som er i strid med min og min egen læges kendskab til mig. Jeg synes virkelig det er en hård og nærmest umulig kamp, at skulle overbevise kommunen om, at vurderingerne er fejlbehæftede.

Når alt kommer til alt er en speciallæge udtalelse, korrekt eller ej, mange gange stærkere end en "almen" læges.

Vil gerne høre fra andre der har oplevet, at måtte kæmpe med en fejlbehæftet vurdering fra en speciallæge. Hvordan det evt. lykkedes jer at få denne ændret.

Derudover så vil jeg gerne vide hvor lang tid kommunen kan blive ved med at udskyde en arbejdsevneafklaring og dermed en decideret afklaring til fleks eller pension. Jeg føler ikke der er sket en fløjtende f.. i forbindelse med min afklaring i min sag, og det er så mega fustrerende og har givet mig så mange søvnløse nætter og dage med ubehag og mavepine.

Håber i kan finde rundt i alt jeg fik skrevet, men rart er det hvert fald at få nedfældet noget af det jeg render rundt med i knoppen:-)

Mange hilsner

Sunnydob
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 19:05   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg kan kun svare på den del der omhandler ''hvor længe der kan gå uden en arbejdsevneafklaring'', og til den kan jeg oplyse dig, at der kan gå ÅR, da der ikke findes nogen tidsfrister på området. Selv gik jeg 21 år på kontanthjælp som psykisk syg, og var aldrig til rådighed for arbejdsmarked!! Dette fortæller lidt om, at man kan få lov til at gro fast i sofahynden, sålænge de ikke skal punge ud til en evt førtidspension. Og kan de fornemme at man ikke har en arbejdsevne, så vil de hellere se gennem reglerne for kontanthjælp og bare lade klienten gå og 'passe sig selv' på kontanthjælp......da det er det billigste.

Jeg har ingen erfaringer mht speciallægeerklæringer der ikke matcher.....men har hørt om det før herinde.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 19:30   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Skriver psykiateren, HVORNÅR du forventes "rask"?

Det lyder da lidt mystisk, at der intet sker i din sag.

Du skal have en ressourceprofil, og da man stoppede dine sygedagpenge, skulle der have været en PLAN for, hvordan du bliver selvforsørgende 37 timer og med hvilke arbejdsopgaver.

Endelig er der mulighed for midlertidig førtidspension, men kun hvis man har en alvorlig lidelse, hvor prognosen er uvis.

Måske det er vejen at søge pension på det FORELIGGENDE grundlag, §17, så kommer der gang i sagen, så du kan komme videre.

Du kan finde links om både sygedagpengestop og pensionsloven på forsiden eller under nyttige links.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 20:42   #4
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Tak for begge svar på mit indlæg.

Min ex-psykiater skriver i den seneste statusattest (juli 2009) følgende og jeg citerer:

"XX tilstand bedres fortsat langsomt og vil bedres indtil habitualtilstanden formentligt om 2½ år. Senest da vil XX kunne arbejde på ordinære vilkår."

Citat slut..

Han skriver ikke noget om, at jeg vil blive rask, men at habitualtilstanden vil nås om 2½ år. Det er en meget mystisk vurdering efter min mening, som kommunen desværre kan tolke mange ting på. Det var et af problemerne ved min ex-psykiater, at han formulerede sig kryptisk og uklart. Et af klagepunkterne i min klage til patientklagenævnet.

I forbindelse med mit sygedagpengestop blev der lavet en Jobplan som lyder:

Beskæftigelses-/uddannelses-/personlige mål

Afklaring af arbejdsevnen med henblik på stillingtagen til, hvorvidt XX er omfattet af reglerne for revalidering, fleksjob eller førtidspension. En afklaring på nuværende tidspunkt vurderes ikke at ville give et ret visende billede af XX fremtidige arbejdsevne. Det er på denne baggrund vurderet hensigtsmæssigt at videreføre igangværende forløb på aktivitetscenter, indtil afklaring kan i værksættes. Sideløbende er iværksat supplerende psykiatrisk udredning med henvisning til Sociallægeinstitutionen for vurdering.

Delmål/

Igangværende aktiverende forløb på Aktivitetscenter.

-----

Sådan ligger landet og hvorlænge kan de mon finde på at vente før der er et ret visende billede af fremtidige arbejdsevne, jeg kunne desværre gætte på 2½ år. Min egen læge har i generel helbredsattest (september 2009) skrevet at min tilstand er så god som den bliver.

At søge en §17 kunne være en mulighed. Men ser man på de uheldige statusattester jeg har fået i min sag, så ser det noget tyndt ud for udfaldet.

Zuza vil du mene, at jeg på trods af dette skulle prøve en §17 og kunne du venligst præcisere hvad der sker med min sag eller kommer gang i, hvis jeg søger en §17?

Takker!

Sunnydob
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 21:02   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan jo søge under §17, så har kommunen 3 måneder til at sige ja eller nej.

Samtidig skriver du, at du gerne vil søge om midlertidig pension, da du har en alvorlig lidelse med en diagnose, som skaber meget tvivl om din fremtidige arbejdsevne bliver forbedret.

Da du INGEN arbejdsevne har haft i xx antal år, og fremover heller ikke får det de næste år, ifølge psykiater, men aldrig ifølge dig selv og egen læge, så må midlertidig pension til genvurdering om 2 år vist være løsningen.

Hvis du skriver noget i den retning.


Men prøv at bruge søgefunktionen her på siden og kig lidt på de forskellige links på forsiden eller under nyttige links, så opdager du sikkert en masse interessant.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 21:13   #6
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg kan kun svare på den del der omhandler ''hvor længe der kan gå uden en arbejdsevneafklaring'', og til den kan jeg oplyse dig, at der kan gå ÅR, da der ikke findes nogen tidsfrister på området. Selv gik jeg 21 år på kontanthjælp som psykisk syg, og var aldrig til rådighed for arbejdsmarked!! Dette fortæller lidt om, at man kan få lov til at gro fast i sofahynden, sålænge de ikke skal punge ud til en evt førtidspension. Og kan de fornemme at man ikke har en arbejdsevne, så vil de hellere se gennem reglerne for kontanthjælp og bare lade klienten gå og 'passe sig selv' på kontanthjælp......da det er det billigste.

Jeg har ingen erfaringer mht speciallægeerklæringer der ikke matcher.....men har hørt om det før herinde.
Skræmmende læsning. Men er godt klar over at kommunerne benytter sig af sylte metoden. Det er utroligt, at de får lov at slippe godt fra at lade folk gå uafklarede rundt på kontanthjælp i årevis.

Det må være på sin plads her at komme med et stort tillykke til dig, med din langt om længe tilkendte pension.

Bemærk venligst min nye signatur
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 21:21   #7
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Du kan jo søge under §17, så har kommunen 3 måneder til at sige ja eller nej.

Samtidig skriver du, at du gerne vil søge om midlertidig pension, da du har en alvorlig lidelse med en diagnose, som skaber meget tvivl om din fremtidige arbejdsevne bliver forbedret.

Da du INGEN arbejdsevne har haft i xx antal år, og fremover heller ikke får det de næste år, ifølge psykiater, men aldrig ifølge dig selv og egen læge, så må midlertidig pension til genvurdering om 2 år vist være løsningen.

Hvis du skriver noget i den retning.


Men prøv at bruge søgefunktionen her på siden og kig lidt på de forskellige links på forsiden eller under nyttige links, så opdager du sikkert en masse interessant.
Tak for det Zuza, jeg har fået lidt at tygge på nu og jeg synes virkelig at din respons giver god mening. Indtil videre tygger jeg på tingene og vender tilbage til tråden:-)

Ja, jeg laver noget research:-) Men tager også med kyshånd imod andre formulering til en §17 eller henvisninger og hjælp til sådanne.


Tak igen herfra

Sunnydob
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2010, 12:29   #8
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Er ny herinde, er selv ude i en masse probs omkring fleks/pension.
I får nok historien, når jeg finder overskud til at skrive den.
Men Sonnydob, jeg undrer mig over at psykiateren har udfyldt en LÆ 125, mener det skulle være en LÆ 115, eller en LÆ 155.
I øvrigt er det ret afgørende for attestens ordlyd, hvilke spørgsmål kommunen ønsker besvaret ( læs : sagsbehandleren kan bestemme, hvad udfaldet skal være, da det afhænger af de stillede spørgsmål !!!! )
Prøv dette link, deri står hvilke attester, der bruges til hvad :
http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...EGEFAGLIGT_SAM
K.H. Florken
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2010, 00:13   #9
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Er ny herinde, er selv ude i en masse probs omkring fleks/pension.
I får nok historien, når jeg finder overskud til at skrive den.
Men Sonnydob, jeg undrer mig over at psykiateren har udfyldt en LÆ 125, mener det skulle være en LÆ 115, eller en LÆ 155.
I øvrigt er det ret afgørende for attestens ordlyd, hvilke spørgsmål kommunen ønsker besvaret ( læs : sagsbehandleren kan bestemme, hvad udfaldet skal være, da det afhænger af de stillede spørgsmål !!!! )
Prøv dette link, deri står hvilke attester, der bruges til hvad :
http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag...EGEFAGLIGT_SAM
K.H. Florken
Tak for linket.

Det er ren kassetænkning at kommunen bruger de billige LÆ125 attester og overfylder dem med spørgsmål. Det er slet ikke formålet med disse attester.

Følgende link er interessant læsning i denne sammenhæng og understøtter samtidig din undren over brug/misbrug af LÆ125.

http://www.laeger.dk/portal/page/por.../AU-2006-6.pdf

Tak fordi du gjorde mig opmærksom på dette. Har selv studset over det før, men ikke haft overskud til at klage over det. Det vil jeg nu gøre!
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2010, 01:02   #10
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Hej du - sikke da en historie.

Der er noget, jeg ikke forstår: psykiateren er vel ikke alene om at lave en LÆ125? Og han kan vel ikke udtale sig om dit morbus Chrons syndrom? Jeg kan fortælle dig, at min kæreste lider af morbus Chron - og fik pension på det grundlag. Så jeg synes nok, at psykiateren skyder langt over målet og at det er arrogant af ham at ignorere en alvorlig fysisk lidelse, der ikke kan helbredes og som din egen læge har givet en grundig beskrivelse af.
det er godt, at du har klaget - men jeg synes måske du kan gå videre allerede nu og anskueliggøre for kommunen, at din situation altså også indebærer en alvorlig, kronisk tilstand og at du søger pension på det grundlag.
Det er synd, du ikke bor i hovedstadsområdet - ellers ville jeg anbefale dig min psykiater, der lige har hjulpet mig til at få en pension, da kommunen gav afslag.

Mange venlige hilsener

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vurdering Olsen22 Spørgsmål ang fleksjob 7 18-08-2012 13:30
Vurdering af timetal jasch Alt det andet 10 16-11-2011 21:11
vurdering hemala Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-09-2010 21:45
Har du nu smerter :( (vurdering) Tzari Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 16-07-2010 21:08
Ressource til vurdering ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 23-06-2010 17:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension