K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-04-2012, 13:12   #1
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Et alternativ til fleksjobreformen

Facebook gruppen https://www.facebook.com/groups/STOPfleksjobreformen/ har fået udarbejdet et alternativ til fleksjobreformen, der vil gøre knap så ondt på fleksjobberne, men prisen skulle være den samme. Formålet med reformen er jo besparelser og derfor er de også indregnet i forslaget.
Der virker som om at Mette Frederiksen og beskæftigelsesudvalget lytter for gruppen har været til møde med dem, og er indkaldt igen i næste uge.

Jeg syntes at det er et godt alternativ i forhold til Mette Frederiksens eget forslag. Reformen kommer uanset om vi vil eller ej, så det er med, at få det bedste ud af det. Så er er Fair Model.

Hovedpunkter bag idéen



Ingen førtidspension uden min. et Ressourceforløb

* Åbenbare ansøgninger om førtidspension undtaget.

Stærkere fokusering på tilbud til førtidspensionister - ressourceforløb og fleksjob

* Brug erfaringerne fra f.eks. Holbæk
* Fokus på skabelse af ”skånejobs”
* Krav om tilbud til alle førtidspensionister

- Både ressourceforløb og Fleksjob



Ingen bliver sat passive hen



Revalidering – kaldes fremover ressourceforløb og deles op i tre slags

* Koordineret Personligt Ressourceforløb (max 2 x 5 år)
* Uddannelsesmæssigt Ressourceforløb (max 1 x 5 år)
* Virksomhedsmæssigt Ressourceforløb (max 1 x 5 år)



De første 5 år på ”lav” ydelse

* Således oplevere borgeren at der sker en forbedring gennemhele forløbet

Ressourceforløbene kan kombineres

* Såfremt det er muligt kan forløbene kombineres



Fleksjobberne beholder deres lønniveau – også fremtidige fleksjobbere



Det direkte tilskud til virksomhederne reduceres

Der kommer flere tilskudssatser

* Der findes flere forskellige ”slags” fleksjobbere og der ermange niveauer.
* Kommunerne står bedre ved forhandlingen af tilskudssatsen

De virksomheder der ikke bidrager, ved at ansætte fleksjobbere, kommer til at bidrage i form af ”afgift”

* Således bidrager alle til fællesskabet – også dem der ikkeønsker at ansætte fleksjobbere



De virksomheder der bidrager ved at ansætte fleksjobbere over det ”sociale indeks”, skal ikke bedrage med nogen ”afgift”



De virksomheder der ansætter mellem den ”sociale indeks” og ”sociale indeks” X 1,5, skal ikke bidrage med nogen ”afgift”



De virksomheder der bidrager ekstra meget ved at ansætte over ”sociale indeks” X 1,5 fleksjobbere, undgår ikke kun afgiften med får også et skattefradrag.

* Så kan det faktisk betale sig for virksomhederne at ansætte den sidste 0,5 del, uden øgede udgifter, men med øget arbejdskraft.



”social indeks” er tænkt som den andel fleksjobberne udgøre af den samlede arbejdsstyrke.

Derved skabes der efterspørgsel på fleksjobberne

Og Fleksjobberne er med til at øge arbejdsudbuddet på landsplan.

Gruppen findes her https://www.facebook.com/groups/STOPfleksjobreformen/ hvor der også kan stilles spørgsmål til fair model.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 23:13   #2
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Jeg har nok lidt svært ved at gennemskue hele forslaget.

Men alt andet lige lyder det som om det gøres mere attraktivt for virksomheder at ansætte fleksjobbere.
Tænk med alle disse mærkninger, som det grønne nøgle hul, smiles osv, ender det nok også med at virksomheder får et mærkat, så det fremgår at de tager et socialt ansvar.

Spændende og gruvækkende hvad det endelige forslag ender ud i.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 08:45   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Ingen førtidspension uden min. et Ressourceforløb" citat

Dette vil medføre store økonomiske forringelser for de der kommer fra arbejdsmarkedet, idet de mister deres erstatning fra Pensionskassen, efter 2 år, uden indbetaling.

5år er for lang tid, hvis der IKKE er ressourcer til noget, pga sygdom/tilskadekomst.

5år på kontanthjælpsydelse, vil give mange tvangsaktioner af huse, og sætte folk på gaden. >Man skal her huske, at man derved får reduceret sin indtægt med over 2/3dele, herunder de mange ekstraudgifter til div:medicin, træning, kørsel, behandling m.v.

De syge/tilskadekomne vil jo miste deres sygedagpenge, før dette ressourceforløb! Her har de jo også lige mistet deres løn. Men på sygedagpenge bliver man ofte supleret fra sin pensionskasse, med yderligere.

"* Åbenbare ansøgninger om førtidspension undtaget." citat
Og det er?

"Stærkere fokusering på tilbud til førtidspensionister - ressourceforløb og fleksjob

* Brug erfaringerne fra f.eks. Holbæk
* Fokus på skabelse af ”skånejobs”
* Krav om tilbud til alle førtidspensionister

- Både ressourceforløb og Fleksjob" citat

Det er jo mulighed for at man selv henvender sig til kommunen, hvis man mener man har overskud, eller fået det bedre.
Jeg vil selv meget nødig trækkes igennem flere forløb, med den risico for forværring dette vil medføre!

Vedr. selve fleksjobdelen, synes jeg at foreslaget er godt, især at der gives "ret og Pligt" til virksomhederne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 09:24   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
i det de mister deres erstatning fra Pensionskassen, efter 2 år, uden indbetaling.

med mindre man selv bibeholder den og indbetaler et beløb hver måned

mener min er det mindste beløb 750 kr og ja det er en del på kontanthjælp
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 18:42   #5
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
i det de mister deres erstatning fra Pensionskassen, efter 2 år, uden indbetaling.

med mindre man selv bibeholder den og indbetaler et beløb hver måned

mener min er det mindste beløb 750 kr og ja det er en del på kontanthjælp
Men om du kun betaler mindste beløb, bliver den endelige ftp-udbetaling samt pensionsudbetaling (67 år) væsentlig mindre. I mit eksempel indbetalte arb.giver knap 4000/mdr som gav en årlig ftp-udbetaling på 120K og siden pension på knap 100K forudsat at dette beløb ville blive indbetalt fortsat.

Hvis jeg siden kun indbetalte 750 ville de maks dække selve invalideforsikringen og pensionsopsparingen ville herefter blive omregnet til at der ikke længere ville blive indbetalt og det ville betyde væsentlig nedgang til under 20K/året - måske endda mindre....

det kommer nok an på den enkelte aftale!
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2012, 19:50   #6
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Har ikke adgang til facebook, så kan kun udtale mig på baggrund af det citerede.

Umiddelbart får jeg ondt langt ind i maven, når jeg læser deres forslag om "tilbud" til førtidspnsionister. Tilbud har det med ikke altid at være frivillige, og når man først er nået dertil, at man har fået tilkendt ftp, så er det ikke unden grund. En yderligere opfølgning med "tilbud", måske endda med nøje lovdikterede (korte) mellemrum, ville for nogen (inkl. mig selv) ikke ligefrem have en positiv effekt på helbredet.

Derudover værger jeg mig altså imod, (igen!) at få at vide, at jeg er sat passiv hen! Jeg lever mit liv efter bedste evne og formåen med alle de begrænsninger min sygdom nu engang pålægger mig. At det pt ikke omfatter, at jeg arbejder, betyder altså ikke, at jeg er passiv eller, at mit liv er mindre værd end dem, der kan arbejde!

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 09:55   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Der må være ligestilling mellem fleksjobbere og førtidspensionister. Den førstnævnte kategori kan ikke være på delvis borgerløn og den sidstnævnte "blot" honoreret men en lille pose penge. Træk fra overførselsmidlerne til SATS-puljen bør også stoppes omgående, det har såvel DF som SF været enige om, men nu er de meget meget tavse om problemet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2012, 15:42   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Min gemal kom den anden dag med et tænkt eksempel på mere eller mindre frivillig tvang til virksomhederne til at ansætte en flekser.

Hvem passer på idoti-tvangs arbejde???

Altså de fleste virksomheder hat et gulv der skal fejes, og kan man ikke finde på andet at sætte den der ski... flekser til, så kan man alt tid sætte dem til at feje gøre WC´er rene, og tørre støv af ol, når man så er færdig kan man begynde forfra.
Er det sådan at man overhovedet ikke gider flekser og man ikke har råd (eller ikke vil have råd) til at lade være, hvad gør man så, jo man stikker vedkommende en kasse med tændstikker beder denne tømme den og der efter samle tændstikkerne op enkeltvis for at stoppe dem i æsken igen, og det kan flekser så få lov at lave dag ud og dag ind, ell eksrem uvenligt arbejde.

Eller den anden gemalen kom med, sætte flekser til noget arbejdsgiver godt ved flekser faktisk ikke kan holde til, og true med fyring i tilgift (uanset hvordan man end vender og drejer det kan ALLE skånebehov sjældent beskrives i detaljer)

Hvem beskytter flekserene??? Jeg ved da lige så vel som de fleste andre at regeringen er ligeglad, for dem er der kun ET der tæller og det er statistikkerne over hvor mange de skal betale penge til og hvor mange penge de skal betale.

Sådan en som min gamle far, han har 1 mand ansat, og har bare ikke brug for flere, samtidig har han faktisk heller ikke råd til flere, men er boden fx 705 kr så kan han da godt finde et gulv eller 2 der skal fejes (igen og igen og igen) et par timer dagligt til en mindsteløn, når nu han ikke har andre muligheder... jeg siger helle for IKKE at arbejde under de vilkår, og da slet ikke hos en som min far, en frygtindgydende perfektionist der absolut ikke bryder som om folk der kan mindre end han selv kan (tak jeg har set mange især unge mennesker flygte fra hans gammel-dags mili- ligende måde at køre tingene på, man SKAL være af en speciel type for at kunne holde ham ud som arbejdsgiver ret lang tid af gangen)
Men samtidig ville jeg sagtens kunne forstå far hvis han ser sig nødsaget til at vælge den form for ansættelser, for næsten en hver idiot kan feje, om ikke andet kan man arrangere en rullestol samtidig med så er det heller ingen undskyldning for ikke at kunne, og så kan flekser lige få besked på hvor stor en ibiiib og kraft spads.. og og og denne er for hver en helligdag eller hver et hjørne far finder der ikke er perfekt.
Altså der er jo massere af ledige fleksere at tage af og der kommer med den reform endnu flere af dem, og de må jo ikke sige nej, den gamle .... vil jeg edder rønme ikke arbejde for.

Så hvem beskytter flekserene mod den type arbejdsgivere, jeg VED de findes, jeg har set flere af dem min gamle far er bestemt ikke alene (jeg har selv arbejdet under en for at det ikke skal være løgn, lav det der og bliv ved med kun at lave det, når vognen er fuld hælder du (og de 2 andre) det ud i skraldespanden og går tilbage til din plads og fortsætter, det laver du lige de næste 3 uger så får du en uge et andet sted og kommer tilbage 3 uger mere) og der var s q ingen hjælp at hente, heller ikke fra fagforeningen, tvært imod)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nyttig information om Fleksjobreformen speciale.stud. Et godt link! 1 07-06-2012 15:45
HK foreslår ændringer i fleksjobreformen supersus Politik og Samfund 0 23-03-2012 13:40
STOP Fleksjobreformen vito Politik og Samfund 2 10-03-2012 02:15
Alternativ risengrød Stueplanten Dit og Dat 7 18-11-2011 05:07
Alternativ til psykolog Stueplanten Dit og Dat 5 24-03-2011 10:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension