K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-03-2015, 23:17   #1
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Vurdering af restarbejdsevne

Er der nogen her på k10 som kender til eksempler, hvor en nedsat arbejdsevne/restarbejdsevne er blevet vurderet udfra helbredsmæssige forhold, uden vurderingen af restarbejdsevnen er blevet understøttet af en arbejdspr.?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2015, 23:54   #2
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Sådanne tilfælde findes jo, men det er jo ikke rigtig noget man kan bruge til at sammenligne med, uden man kender den konkrete sag der skal sammenlignes med.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2015, 08:29   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, jeg var ikke i en egentlig arbejdsprøvning.
Før fleksjob bevilling var jeg delvis sygemeldt på egen arbejdsplads, men i andre funktioner.

Efter fleksjobbevilling som skete samtidig med en forværring af min rygskade, mistede jeg mit job.

Og min arbejdsevne, blev herefter vurderet ud fra en funktionsevnerapport, lavet af en ergoterapeut hjemme som mig og en rapport fra Kliniks Funktion.

De var på baggrund af disse to + speciallægeudtalelser fra neurolog, samt egen læge at jeg blev indstillet til FP efter paragraf 18, af rehabiliteringsteamet.

Har aldrig siden jeg ikke længere i 2010, kunne arbejde fuldtid på normale vilkår, været i en egentlig arbejdsprøvning - kun været arbejdet i andre funktioner under min delvis sygemelding, godt hjulpet af en leder med at afprøve hvad jeg kunne/ikke kunne.

Og hvad jeg kunne/ikke kunne blev dokumenteret fx. Så mange minutter kan jeg sidde ved et møde, så mange minutter kan jeg koncenterer mig ved et møde pga. Smerter, så længe kan jeg stå stille m.v.

Jobcenteret forsøgte aldrig hverken før eller efter fleksjobbevilling (ud over at det blev nævnt i en telefonsamtale en enkelt gang) at forslå/forlange en arbejdsprøvning el. Lign
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2015, 11:22   #4
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Ja, jeg var ikke i en egentlig arbejdsprøvning.
Før fleksjob bevilling var jeg delvis sygemeldt på egen arbejdsplads, men i andre funktioner.

Efter fleksjobbevilling som skete samtidig med en forværring af min rygskade, mistede jeg mit job.

Og min arbejdsevne, blev herefter vurderet ud fra en funktionsevnerapport, lavet af en ergoterapeut hjemme som mig og en rapport fra Kliniks Funktion.

De var på baggrund af disse to + speciallægeudtalelser fra neurolog, samt egen læge at jeg blev indstillet til FP efter paragraf 18, af rehabiliteringsteamet.

Har aldrig siden jeg ikke længere i 2010, kunne arbejde fuldtid på normale vilkår, været i en egentlig arbejdsprøvning - kun været arbejdet i andre funktioner under min delvis sygemelding, godt hjulpet af en leder med at afprøve hvad jeg kunne/ikke kunne.

Og hvad jeg kunne/ikke kunne blev dokumenteret fx. Så mange minutter kan jeg sidde ved et møde, så mange minutter kan jeg koncenterer mig ved et møde pga. Smerter, så længe kan jeg stå stille m.v.

Jobcenteret forsøgte aldrig hverken før eller efter fleksjobbevilling (ud over at det blev nævnt i en telefonsamtale en enkelt gang) at forslå/forlange en arbejdsprøvning el. Lign

Tak gisne for dit oplysende svar.

Er der andre som selv har oplevet, eller kender til eksempler hvor helbredsforholdene i sig selv bekræfter / er blevet vurderet til, at der er tale om en begrænset arbejdsevne - uden det skulle bevises via arbejdspr.
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2015, 11:48   #5
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikey Se meddelelser
Tak gisne for dit oplysende svar.

Er der andre som selv har oplevet, eller kender til eksempler hvor helbredsforholdene i sig selv bekræfter / er blevet vurderet til, at der er tale om en begrænset arbejdsevne - uden det skulle bevises via arbejdspr.
Jeg har ligesom gisne fået udarbejdet en funktionsevnebeskrivelse som erstatning for en egentlig arbejdsprøvning. Min beskrivelse var medvirkende til at jeg i sidste uge blev indstillet til førtidspension (uden ressourceforløb)

Uddrag af rehabiliteringsteamets indstilling
Citat:
Beskæftigelsesmæssige forhold:
Det er rehabiliteringsteamets vurdering, at der har været iværksat alle relevante beskæftigelsesrettede tilbud og at yderligere beskæftigelsesrettede tiltag vil være åbenlyst formålsløst. Der er særligt lagt vægt på funktionsbeskrivelse fra XXXX, som dokumenterer at der ikke kan peges på udviklingsmuligheder i forhold til arbejdsmarkedet. Der er endvidere lagt vægt på den udførlige beskrivelse fra Job i form af rehabiliteringsplanens forberedende del.
Helbredsmæssige forhold:
Det er rehabiliteringsteamets vurdering, at der har været iværksat alle relevante udredninger og at behandlingsmulighederne er udtømte. Det er Sundhedskoordinators vurdering, at den helbredsmæssige tilstand er varig og at funktionsevnen er væsentlig nedsat i forhold til alle erhverv.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2015, 16:32   #6
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Jeg har ligesom gisne fået udarbejdet en funktionsevnebeskrivelse som erstatning for en egentlig arbejdsprøvning. Min beskrivelse var medvirkende til at jeg i sidste uge blev indstillet til førtidspension (uden ressourceforløb)

Uddrag af rehabiliteringsteamets indstilling
Tak job for svar. Jeg håber for dig at rehabiliteringsteamets indstilling bliver fulgt op af en glædelig afgørelse.


Nyt Spørgsmål:

Hvis Ankestyrelsen i en afgørelse, ud fra en samlede vurdering af sagens akter, vurderer at her er der tale om en restarbejdsevne.

Kan der så drages den konklusion, at en restarbejdsevne er det samme som ret til fleksjob, efter de nye regler gældende fra 2013?

Hvor hvis der var tale om en restarbejdsevne før de nye fleksjobregler trådte i kraft, så ville en restarbejdsevne være ensbetydende med tilkendelse af førtidspension?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2015, 11:08   #7
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Hej k10. Jeg prøver igen, da ingen har budt ind med svar:

Spørgsmål:

Hvis Ankestyrelsen i en afgørelse, ud fra en samlede vurdering af sagens akter, herunder helbredsforhold, vurderer at der er tale om en restarbejdsevne:

1. Kan der så drages den konklusion, at en restarbejdsevne er det samme som ret til/tilkendelse af fleksjob, efter de nye regler gældende fra 2013?

2. Hvor hvis der var tale om en restarbejdsevne før de nye fleksjobregler trådte i kraft, så ville en restarbejdsevne være ensbetydende med tilkendelse af førtidspension?

Jeg spørger da modtaget svar fra Ankestyrelsen er meget tvetydigt og før der rettes henvendelse om genoptagelse af sagen til nærmere forståelse, er det brugbart hvad I andre på k10 tænker, eller erfaring med hvordan ordet restarbejdsevne skal fortolkes?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2015, 11:25   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg tror ikke at der en nogen der kan svare på det du spørger om.


Det kan kun være vores egne personlige fortolkning/vurdering og erfaringer med systemet og det kan jo være svært at bruge som argumentation i din sag.

Jeg mener: Der er ingen der har ret til fleksjob. Det er jobcenteret/evt ankestyrelsen der er de eneste der kan vurdere om man skal tilkendes det. Det er svært at argumentere ifht "ret til", da det ikke er en rettighed, men en mulighed for at være selvforsørgende.

Før de nye love kom, var praksis ofte af en erhvervsevne på under 10 timer om ugen pegede på førtidspension, bl.a pga den måde aflønning var stykket sammen på det tidspunkt med enten 1/3 eller 2/3 tilskud til arbejdsgiver af den overenskomstmæssige fuldtidsløn.

Nu er der jo ingen nedre grænse for timer/minutters fleksjob om ugen og der tilkendes kun førtidspension ved en restarbejdsevne på 0, uden mulighed for udvikling
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2015, 11:45   #9
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Jeg tror ikke at der en nogen der kan svare på det du spørger om.


Det kan kun være vores egne personlige fortolkning/vurdering og erfaringer med systemet og det kan jo være svært at bruge som argumentation i din sag.

Jeg mener: Der er ingen der har ret til fleksjob. Det er jobcenteret/evt ankestyrelsen der er de eneste der kan vurdere om man skal tilkendes det. Det er svært at argumentere ifht "ret til", da det ikke er en rettighed, men en mulighed for at være selvforsørgende.

Før de nye love kom, var praksis ofte af en erhvervsevne på under 10 timer om ugen pegede på førtidspension, bl.a pga den måde aflønning var stykket sammen på det tidspunkt med enten 1/3 eller 2/3 tilskud til arbejdsgiver af den overenskomstmæssige fuldtidsløn.

Nu er der jo ingen nedre grænse for timer/minutters fleksjob om ugen og der tilkendes kun førtidspension ved en restarbejdsevne på 0, uden mulighed for udvikling
Tak gisne for hurtig response.

Når jeg kaster dette spørgsmål op, er det fordi Ankestyrelsen kan være meget tvetydig i deres afgørelser og det kan ende ud i en endeløs fortolkning - det er jeg opmærksom på.

Men når Ankestyrelsen bruger ordet restarbejdsevne er det ikke et spørgsmål om ret til fleksjob, måske fik jeg formuleret det forkert, men mere som du skriver, at en restevne skal være li med 0 for at berettige til førtidspention idag. Men så må det jo også være ensbetydende med, at en restarbejdsevne kan sættes li med flekstilkendelse?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2015, 12:01   #10
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikey Se meddelelser
Tak gisne for hurtig response.

Når jeg kaster dette spørgsmål op, er det fordi Ankestyrelsen kan være meget tvetydig i deres afgørelser og det kan ende ud i en endeløs fortolkning - det er jeg opmærksom på.

Men når Ankestyrelsen bruger ordet restarbejdsevne er det ikke et spørgsmål om ret til fleksjob, måske fik jeg formuleret det forkert, men mere som du skriver, at en restevne skal være li med 0 for at berettige til førtidspention idag. Men så må det jo også være ensbetydende med, at en restarbejdsevne kan sættes li med flekstilkendelse?
Det skulle man synes. Men som du kan læse i andre aktuelle tråde kan rehabiliteringsteamet finde på at tilkende ressourceforløb for at se om du dog ikke kan udvikle den restarbejdsevne du har. Den anden dag skrev en at hun med en arbejdsprøvning, der viste hun kan arbejde 3 timer x 2 gange om ugen, stadig blev sat i ressourceforløb med ny arbejdsprøvning.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension