K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2007, 12:32   #1
Annette Christensen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-04 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
Annette Christensen er ny på vejen
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse

Jeg har et vigtigt spørgsmål, da jeg ikke har kunnet finde noget lovgivningsmæssigt, der dækker min konkrete sag:
Jeg har modtaget kontanthjælp siden 17-01-2007.
Blev visiteret til Fleksjob pr. 11-06-2007.
Er ikke berettiget til ledighedsydelse.
er henvist til at leve af hidtidig ydelse (kontanthjælp)
Er imidlertid varslet om, at kontanthjælpen ophører pr. 17-07-2007 (efter regler om at jeg skal leve af udkommet ved tilbagekøb af pension) (Tab v/tilbagekøb: ca. 60 000 kr.)

Jeg er således uden ydelse frem til 01-11-2007 (forudsat at arbejdesgiver ønsker at ansætte mig efter 2 måneders gratis prøvetid)

1. Spørgsmål:
Er det lovligt at forlange, at jeg skal leve af min pensionsopsparing, når jeg er visiteret til Fleksjob? (jeg har set afgørelser, der stadfæster, at man kan, når man er kontanthjælpsmodtager, der ikke er visiteret til Fleksjob)

2. Spørgsmål:
Er jeg berettiget til særlig ydelse?
I forbindelse med spørgsmålet har jeg følgende underspørgsmål:

Er reglerne om berettigelse til Særlig ydelse underlagt samme formueregler som v/ kontanthjælp, således at jeg vil blive henvist til at leve af udkommet v/tilbagekøb af pensionsopsparing?

I forbindelse med eventuel tildeling af en Særlig ydelse, vil jeg da være berettiget til boligtillæg (§ 34)?

Spørgsmålet er selvsagt meget vigtigt, da jeg ellers bliver nødt til at indløse min pensionsopsparing oparbejdet gennem ca. 20 års arbejde.




Annette Christensen

(Fjernet personlige oplysninger)
Annette Christensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2007, 12:49   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse

her er så noget om den særlige ydelse...

Særlig ydelse - for dem der ikke får ledighedsydelse

Særlig ydelse er for dem, som er visiteret til et fleksjob og ikke har et forsørgelsesgrundlag i form af sygedagpenge, kontanthjælp og lignende, der er større end kontanthjælpssatsen for ikke-forsørgere (for 2006 er det 8.749 kr. pr. måned). Den særlige ydelse beregnes som forskellen mellem personens indtægt og 8.749 kr.

Hvis personen er under 25 år, kommer personen ind under den særlige ungeregel (kontanthjælpssatsen for personer under 25 år). Det betyder, at man først får ret til den særlige ydelse, hvis indtægten for hjemmeboende er lavere end 2.721 kr. og for udeboende er lavere end 5.638 kr. Her beregnes den særlige ydelse som forskellen mellem den indtægt man har og 2.721 kr., eller for udeboende 5.638 kr.

Hvis personen ved uforskyldt ledighed efter et fleksjob ikke har optjent ret til ledighedsydelse, kan personen også i denne situation modtage den særlige ydelse.

Den særlige ydelse er ikke afhængig af en evt. ægtefælles indtægt og formue eller personens egen formue. Ydelsen er almindelig skattepligtig A-indkomst.

Personer, der er visiteret til et fleksjob før 1. juli 2001, vil kunne modtage den særlige ydelse fra 1. juli 2001, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne. Det gælder dog ikke i de situationer, hvor en person har mistet retten til ledighedsydelse, fx på grund af ophør i fleksjob før beskæftigelseskravet var opfyldt.

Staten refunderer kommunens udgift til den særlige ydelse med 35%.

http://www.dch.dk/publ/fleksjob/clean.htm
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2007, 12:55   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse

Hej Annette.

Skynd dig at sende en klage over det til det lokale beskæftigelsesankenævn og bed dem om at hastebehandle din sag, da dit forsørgelsesgrundlag jo tages fra dig.
Det skal de gøre, og det kan de gøre på MEGET KORT TID.

Der er flere muligheder:

Hvis du får løbende udbetaling fra et pensionsselskab, modregnes det MULIGVIS i din ledighedsydelse.

Jeg er ikke sikker på, at kommunen kan tvinge dig til at opsige din pensionsordning. Vil prøve at undersøge det.

Særlig ydelse er eks. hvis du er gift og får kontanthjælp som ledighedsydelse. Men det har Stella nået at svare på, så jeg netop, mens jeg skriver det her.

Men skynd dig at sende en klage, som du skal forlange hastebehandlet.

Jeg håber, andre på siden kan bidrage med noget.

B)
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2007, 22:10   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg faldt over det her, men ved ikke, om du kan bruge det til noget.
Det er jo en kapitalpension.

Du kan jo prøve at læse det.

Citat:
Skal jeg bruge min kapitalpension før jeg kan modtage kontanthjælp?

Jeg er på kontanthjælp, og kommunen ønsker nu, at jeg skal bruge min opsparede kapitalpension i stedet for kontanthjælp.

Jeg har cirka 200.000 kroner i kapitalpension, og cirka 100.000 kroner er anbragt i aktier. Derudover har jeg en bankgæld på cirka 46.000 kroner. Jeg skylder cirka 30.000 kroner i løs gæld, blandt andet lån fra venner og familie.

Hvordan er jeg stillet?

Kan kommunen forlange, at jeg skal realisere min kapitalpension? Hvad med gælden?

Håber, du kan hjælpe mig.
Du kan læse svaret her:

http://kortlink.dk/3f/43br
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Særlig ydelse til fleksjobbere uden fleksjob Systeminvalid Spørgsmål ang fleksjob 17 30-10-2013 02:46
Særlig ydelse Pædagogen Alt det andet 8 03-12-2011 13:26
Særlig ydelse ved fleksjob? Mille3 Spørgsmål ang fleksjob 7 31-05-2011 07:29
Principafgørelse om: kontanthjælp - sygemelding - fleksjob - særlig ydelse Admin Pluto Nyt fra Ankestyrelsen 0 04-08-2007 22:55
særlig ydelse sannesus Spørgsmål ang fleksjob 3 06-04-2006 07:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension