K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-08-2014, 13:45   #1
Olde
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2013
Indlæg: 6
Styrke: 0
Olde er ny på vejen
Overgang til flexydelse

Hej
Jeg er 61 år. Jeg har været i flexjob i 15 år og har indbetalt til efterløn/flexydelse siden ordningens start. Jeg er opsagt fra mit arbejde 1 Juli, med virkning fra 31 December. Jeg er sygemeldt på grund af kræft. Kan jeg så overgå direkte på flexydelse, når jeg er sygemeldt.
Hilsen Olde

Sidst redigeret af Olde; 06-08-2014 kl. 14:23.
Olde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2014, 16:35   #2
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Olde Se meddelelser
Hej
Jeg er 61 år. Jeg har været i flexjob i 15 år og har indbetalt til efterløn/flexydelse siden ordningens start. Jeg er opsagt fra mit arbejde 1 Juli, med virkning fra 31 December. Jeg er sygemeldt på grund af kræft. Kan jeg så overgå direkte på flexydelse, når jeg er sygemeldt.
Hilsen Olde
Det er der ikke noget i vejen for.

Jeg synes bare at du skal prøve at søge seniorførtidspension i stedet for.

Hvis du får den bevilget vil du få dit efterløn/ flexydelsesbidrag udbetalt og dine evt. Pensioner modregnes heller ikke på samme måde som ved flexydelse.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 14:19   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan læse om kriterier for seniorførtidspension fx her Du må ikke kunne klare et fleksjob.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160501

http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...r/default.aspx

Sidst redigeret af stampe; 08-08-2014 kl. 14:23.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 14:50   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ved seniorførtidspension.. der er jo en masse krav, der stilles for at få det, bla. have arbejdet fuld tid i mindst 25 år. Det må være de færreste fleksjobbere, der har haft det...

Olde, jeg linker lige til en lovgivning vedr. fleksydelse, så her kan du finde nogle svar. Bla. står der i § 2, at du skal have nået fleksydelsesalderen for at få fleksydelse... I kapitel 3 eller fra § 15 står der noget om "overgang til fleksydelse":

§ 15. Overgang til fleksydelse kan ske for personer, der er visiteret til et fleksjob. Overgang til fleksydelse kan tidligst ske 3 måneder efter visitationen til fleksjob.
Stk. 2. Fleksydelse ydes efter skriftlig ansøgning, som skal indgives til kommunen.
Stk. 3. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler om overgang til fleksydelse, herunder om, at en person kan overgå til fleksydelse, selv om der ikke er sket en indberetning af værdien af pensionsformuen, jf. § 18.
Stk. 4. En person, der modtager ydelser efter lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller tilsvarende udenlandsk lovgivning, kan ikke samtidig modtage fleksydelse. Personen kan dog modtage invaliditetsydelse samtidig med fleksydelse.


Jeg vil foreslå dig at nævne det for jobcentret, at du er blevet opsagt, måske ca. 1½-2 mdr. før, da det administrative kan godt tage lidt tid... Og spørge til ansøgning om fleksydelse, såfremt du ikke ønsker at modtage ledighedsydelse og være arbejdssøgende. Man kan modtage ledighedsydelse, selvom du er sygemeldt som ledig fleksjobber.

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=31311#K3
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2014, 17:33   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Ved seniorførtidspension.. der er jo en masse krav, der stilles for at få det, bla. have arbejdet fuld tid i mindst 25 år. Det må være de færreste fleksjobbere, der har haft det...

Olde, jeg linker lige til en lovgivning vedr. fleksydelse, så her kan du finde nogle svar. Bla. står der i § 2, at du skal have nået fleksydelsesalderen for at få fleksydelse... I kapitel 3 eller fra § 15 står der noget om "overgang til fleksydelse":

§ 15. Overgang til fleksydelse kan ske for personer, der er visiteret til et fleksjob. Overgang til fleksydelse kan tidligst ske 3 måneder efter visitationen til fleksjob.
Stk. 2. Fleksydelse ydes efter skriftlig ansøgning, som skal indgives til kommunen.
Stk. 3. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter regler om overgang til fleksydelse, herunder om, at en person kan overgå til fleksydelse, selv om der ikke er sket en indberetning af værdien af pensionsformuen, jf. § 18.
Stk. 4. En person, der modtager ydelser efter lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller tilsvarende udenlandsk lovgivning, kan ikke samtidig modtage fleksydelse. Personen kan dog modtage invaliditetsydelse samtidig med fleksydelse.


Jeg vil foreslå dig at nævne det for jobcentret, at du er blevet opsagt, måske ca. 1½-2 mdr. før, da det administrative kan godt tage lidt tid... Og spørge til ansøgning om fleksydelse, såfremt du ikke ønsker at modtage ledighedsydelse og være arbejdssøgende. Man kan modtage ledighedsydelse, selvom du er sygemeldt som ledig fleksjobber.

Link: https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=31311#K3
Det kan da ikke skade at forsøge seniorførtidspension, det er for sent at fortryde hvis man først har taget flexydelsen..

For mit eget vedkommende arbejdede jeg over 27 timer ugentlig, hvad der svarer til fuld tid, i 33 år inden jeg for 10 år siden kom i flexjob, så det han lade sig gøre at opfylde beskæftgelseskravet selv om man er flexjobber.

Jeg er decideret blevet anbefalet at søge førtidspension hvis jeg en dag, af den ene eller den anden grund, ikke har mit job mere.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2014, 08:57   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
dinosaur:

Jeg er decideret blevet anbefalet at søge førtidspension hvis jeg en dag, af den ene eller den anden grund, ikke har mit job mere.

Ja seniorførtodspension er en god mulighed, hvis man kan klare opfylde kravene og ikke længere kan klare et fleksjob. Det er ikke nok blot at være ledig fleksjobber.

Sidst redigeret af stampe; 09-08-2014 kl. 10:17.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2014, 09:46   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
dinosaur
Ja seniorførtodspension er en god mulighed, hvis man kan klare opfylde kravene og ikke længere kan klare et fleksjob. Det er ikke nok blot at være ledig fleksjobber.
Nu er trådstarter ikke kun ledig, men ramt af alborlig sygdom.

Derfor mit råd.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension