K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2011, 23:06   #1
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Question Søgning på Ml. ftp til Højeste ftp før det fyldte 60 år?

Nogen der har erfaring for ansøgning / Ændring af ml. ftp man har fået tilkendt før 2003 til højeste ftp før man fylder de 60 år?

Skal man igennem nye afprøvelser i form af lægeundersøgelser, arbejdsprøvning o.s.v. for at få ændret sin ftp til den højeste?

En bekendt af undertegnede har fået at vide, at man skal søge om ændringen før det fyldte 60 år.
Min bekendte fik tilkendt ml. ftp for flere år siden uden en masse bøvl og ud fra daværende sygdom.

Evt. link til gældende regler på området vil være velkommen.

På forhånd tak for besvarelser.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 02:32   #2
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Landsforeningen for Førtidspensionister gjorde et stort stykke arbejde i folketinget for år tilbage som medførte, at førtidspensionerne før 2003 kom økonomisk på højde med førtidspensionen efter 2003!

Så med personligt tillæg osv. kan en førtidspension før 2003 være økonomisk højere end efter 2003!

Så jeg ville selv checke det økonomiske grundlag meget grundigt, før jeg fortsatte med de tanker!

Her er satserne fra borger.dk omhandlende førtidspensionister før 1. januar 2003

http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal...nfoer2003.aspx

Og her er de satserne omhandlende førtidspension efter 2003, Tabel 5

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133911

Mvh. Gert

Sidst redigeret af LimoGert; 19-07-2011 kl. 02:37.
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 07:24   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kender ikke meget til pensioner før 2003, men ved dog at højeste giver økonomisk mere end mellemste.

Herudover er der div tillæg.

>VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 07:40   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LimoGert Se meddelelser
Landsforeningen for Førtidspensionister gjorde et stort stykke arbejde i folketinget for år tilbage som medførte, at førtidspensionerne før 2003 kom økonomisk på højde med førtidspensionen efter 2003!

Så med personligt tillæg osv. kan en førtidspension før 2003 være økonomisk højere end efter 2003!

Så jeg ville selv checke det økonomiske grundlag meget grundigt, før jeg fortsatte med de tanker!

Her er satserne fra borger.dk omhandlende førtidspensionister før 1. januar 2003

http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal...nfoer2003.aspx

Og her er de satserne omhandlende førtidspension efter 2003, Tabel 5

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133911

Mvh. Gert
Det er forkert, en mellemste pension fra før 2003, giver ca 36.000 kr mindre om året end den nye førtidspension. Uanset om du er gift eller enlig.

Almindelig forhøjet og almindelig førtidpension fra før 2003 får et ekstra tillæg der bringer deres pension op på højde med mellemste førtidspension.

Kun den højeste førtidspension, der er ca 44.000 kr om året højere end den mellemste, kan sammenlignes med førtidspensionen efter 2003.

Man behøver blot at regne sig frem til beløbene for de fire kategorier af den gamle førtidspension.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 08:13   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af @PerChr Se meddelelser
Nogen der har erfaring for ansøgning / Ændring af ml. ftp man har fået tilkendt før 2003 til højeste ftp før man fylder de 60 år?

Skal man igennem nye afprøvelser i form af lægeundersøgelser, arbejdsprøvning o.s.v. for at få ændret sin ftp til den højeste?

En bekendt af undertegnede har fået at vide, at man skal søge om ændringen før det fyldte 60 år.
Min bekendte fik tilkendt ml. ftp for flere år siden uden en masse bøvl og ud fra daværende sygdom.

Evt. link til gældende regler på området vil være velkommen.

På forhånd tak for besvarelser.
Ja, jeg har netop været igennem forløbet.

Man kan ikke søge forhøjelse efter det fyldte tresindstyvende år. Så hvis din ven nærmer sig den alder så er det nu der skal søges.

Generelt kræves der at der er sket en markant forværring siden tilkendelsen af den mellemste førtidspension.

Erhvervsevnen skal være nedsat til nærved nul, eller som der står i loven "det ubetydelige" alt efter hvilken kommune det drejer sig om kan selv 1 time om ugen betragtes som en "betydelig" rest erhvervsevne.

Det skal medicinsk via prøver eller røntgen/scanninger kunne påvises at der er sket en forværring af helbredet. I mit tilfælde og på trods af egen læges, speciallæges og lægekonsulentens (kommunens egen) udtalelser om at min erhvervsevne var nedsat til det ubetydelige, fik jeg alligevel afslag. Først da jeg 2 dage før behandlingen af min klage kunne fremlægge resultaterne af MR-scanning der påviste at arbejde (som i erhverv) ville medføre en risiko for at jeg ville ende i en kørestol, blev der givet grønt lys og jeg fik tilkendt den højeste førtidspension, den 8. Juni 2011, med tilbagevirkende kraft til 1. April 2011.

Der ses også på hvorvidt man selv kan klare personlig hygiejne, eller om man skal (sommetider) have hjælp til det.
Om man selv kan klare husholdningen, og om man selv kan stå for indkøb og madlavning. Selvom dette måske ikke har den største indflydelse på afgørelsen.

Nej, man bliver ikke sendt i arbejdsprøvninger, og ej heller på REVA eller lignende. Afgørelsen om forhøjelse træffes alene på nye medicinske fakta, der vurderer at helbredet er væsentlig forværret og at der ingen rest erhvervsevne er tilbage.

Hos mig forløb det således;

Jeg henvendte mig til sagsbehandleren som rekvirerede er generel helbredserklæring fra egen læge.

Derefter blev jeg af kommunen sendt til en speciallæge i reumatologi, som undersøgte og udspurgte mig i to timer.

Desuden blev jeg interviewet af kommunens sagsbehandler i to omgange.

Hvorefter jeg blev indstillet til forhøjelse af pensionen af sagsbehandler, men pensionsteamet gav afslag.

Hvorefter jeg klagede da pensionsteamet, fuldstændig tilsidesatte egen læges, speciallægens og lægekonsulentens udtalelser.

Jeg sørgede under forløbet selv for at blive undersøgt, og fik lavet røntgen, DEXA-scanning og MR-scanning, der viste at selv om jeg kun er 51 så er min ryg 85 år gammel. Og at fysisk arbejde ville medføre en risiko for at jeg kunne ende i en kørestol.

Jeg vidste selv at det var helt galt fat med ryggen, men jeg måtte selv sørge for at få egen læge til at henvise mig til de forskellige undersøgelser.

Nu ved jeg at selv den mindste form for arbejde indebærer en risiko, og jeg har fået besked på at de eneste fysiske aktiviteter jeg må lave er terapeutiske aktiviteter (gymnastik i varmtvandsbassin, fysioterapi, osv.), så jeg må ikke længere vaske op, støvsuge, feje eller vaske gulve, rengøre vinduer, skifte sengetøj, og jeg må max løfte 5 kilo.

Jeg vil sige at det ikke er nemt og det er ikke noget man får bare sådan lige, dette var anden gang jeg søgte og man skal forvente at der skal klages hvis man ikke er enig i afgørelsen.

Men jeg vil da, uden at kende til din vens omstændigheder, sige at han skal prøve. Han kommer ikke i arbejdsprøvning, men alt det andet skal han igennem på normal vis. Det værste der kan ske er jo at han får nej, og må klage og får nej igen, måske endda hele vejen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2011, 23:19   #6
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Tak til dig Ragdoll.
Det var en fyldesgørende forklaring der kunne bruges. Og den vil jeg kopiere af og vise mit bekendskab. Og så må Hun/Han tage stilling til om at ansøge inden det fyldte 60 år i Sept. 2011

Tak til jer andre med indput og link
Hilsen
Per Chr.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
højeste FP meriadol Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 11 12-07-2012 00:46
Højeste førtidspension Ellis Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 12-07-2009 11:32
hvem ved noget ang. kapital/tillægs pension til det fyldte 65 år. anetta Alt det andet 7 06-06-2009 19:46
mellemste, højeste...osv Mattata Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-11-2008 03:01
Højeste førtidspension lukask Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 06-10-2008 11:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension