K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-01-2011, 23:25   #1
Færdig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Færdig er ny på vejen
Hvad skal jeg gøre - Sygedagpenge stopper.

Hej derude.
Denne tråd findes sikkert tidligere. Jeg er dog i panik, og kan ikke nå og læse alle tråde. Prøver og få hjælp fra fagforening, men synes ikke de gør så meget desværre.

Jeg kom ud for en arbejdsskade i min ryg for ca. 2 år siden. Har fået erstatning for men og får erstatning for erhvervsevne tab.

Har først været til en 5 ugers arbejdsprøvning, der jeg var sygemeldt flere dage hver uge, da jeg ikke kunne klare transporten på ca. 40 km. i bil.

Derefter har jeg været i et længere projekt, der jeg ligeledes var sygemeldt flere dage hver uge, da jeg ikke kunne klare transporten.

Sidst i 2010, var jeg i praktik, for og se hvis jeg kunne klare et fleksjob. Efter kun 5 uger var jeg nød til og stoppe. Der var jeg nede i 5-6 timer pr. uge. Der var alle nødvendige skånebehov og næsten ingen kørsel.

Er uafbrudt på meget smertestillende (Ketoganer mv.) uden at det har den store virkning.

I disse 2 år, har jeg været til diverse speciale undersøgelser inkl. MR-scanning.
Fysioterapibehandling, blev hurtig afsluttet, da det forværrede situationen.
Man har ikke kunnet finde ud af hvad min ryg fejler efter denne arbejdsskade.
Min læge har erklæret at yderligere undersøgelser er foremålsløst.

Lægekonsulenten ved kommunen går i mod alle andre eksperter og siger at jeg skal til en ortopædkirurgisk speciallæge undersøgelse. Dette vil jeg ikke modsætte mig.

Da denne undersøgelse ikke er sket endnu vil man udsætte min afgørelse om forlængelse af sygedagpenge.
Må de virkelig det?


Dette skriver de til mig, dateret 27/1 og en uge for mit sidste dato for sygedagpenge:

Som tidligere meddelt i brev er udbetalingen af dine sygedagpenge forlænget til den 03.02.2011 jf. sygedagpengeloven §27 stk. 1 nr. 2. Dagpengeudbetalingen kan undtagelsesvis forlænges, hvis en af betingelserne i dagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 1-7, er opfyldt.

Der kan ikke træffes afgørelse om forlængelse på det foreliggende grundlag, da vi vurderer at der er behov for at indhente ortopædkirurgisk speciallægeerklæring.

Dette indebærer, at din sygedagpengeret udløber den 03.02.2011

Hvis vi indenfor kortere tid modtager de manglende oplysninger, vil der blive truffet afgørelse om muligheden for forlængelse af dine sygedagpenge. Hvis der er grundlag for forlængelse, kan udbetalingen genoptages med tilbagevirkende kraft.

Såfremt vi ikke inden for nogle uger efter den 03.02.2011 har et tilstrækkeligt vurderingsgrundlag, er udbetalingen ophørt den 03.02.2011.


Derefter, er der oplyst at jeg selv kan søge pension og hvordan jeg kan klage.
Det står også at jeg kan ansøge om kontanthjælp.

Det skal også bemærkes at jeg ikke fået nogen tid til undersøgelse ved ortopædkirugisk speciallæge.



Har prøvet og forstå det der står i K10 om stop af sygedagpenge.

Der står "Kommunen skal samtidig have taget stilling til om du er berettiget til revalidering, fleksjob eller førtidspension. Kommunen skal i denne forbindelse også oplyse om hvorfor du ikke er berettiget til disse ting i forbindelse med stop af sygedagpenge."

Dette kan jeg ikke se at de har gjort. Har de?

Der står også "et vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp."

Det kan jeg ikke se, man gør her. Eller?

Skal jeg ringe og minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a ?

Som i forstår, så er jeg i panik. Kan kun klare og være ved computeren maks. 1/2 time hver dag.

Hvad skal jeg gøre?

Hjælp mig!!!

På forhånd tak
Færdig
Færdig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 23:41   #2
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Kære Færdig

Der er nogle meget vidende personer herinde, som ganske sikkert vil kunne guide dig igennem

Min umiddelbare tanke er, om du ikke burde kunne forlænges efter § 27 stk 4:
"den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger"

Siden du allerede har været igennem en forlængelse efter § 27 stk 2 for at afklare din arbejdsevne, og den har vist sig at være så ubetydelig, og du endda har eksperters udsagn til at bakke din tilstand op - må det jo næsten stå klart at du ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked

Men du har helt ret i at de ikke har fulgt Retssikkerhedsloven §7a, og den bør du helt klart klage ud fra

Jeg håber andre snart melder ind
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 23:50   #3
Færdig
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Færdig er ny på vejen
Hej Tassi.
Det er den paragraf, de de ikke kan træffe afgørelse om, da de mangler en ortopædkirurgisk speciallæge erklæring...

Håber også det er nogen anden, der byder ind. Det er ikke mange dage og gøre med...
Færdig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 02:08   #4
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Færdig Se meddelelser
Hej Tassi.
Det er den paragraf, de de ikke kan træffe afgørelse om, da de mangler en ortopædkirurgisk speciallæge erklæring...
Det kan jeg sådan set ikke forstå
Hvilke andre udtalelser ligger der på dig?
Hvorfor er sagen hos lægekonsulent? Det er jo ikke for at vurdere om du kan forlænges i forhold til § 27 stk 4, men vel for at vurdere om der er helbredsmæssige oplysninger nok til at kunne træffe en beslutning om, hvad du skal visiteres til?

Det lyder som om de bare vil lade dig gå uden sygedagpenge indtil de træffer beslutning om, hvad du skal visiteres til.
Det kunne jo godt lyde til at du med en vis sandsynlighed vil blive visiteret til fleks eller førtidspension, og i så tilfælde vil du jo få forlænget sygedagpengene og få dem udbetalt med tilbagevirkende kraft. Men det hjælper jo stort, hvis det tager måneder, da du jo har udgifter, der ikke lader vente på at kommunen snøvler sig færdig

Jeg skulle mene, du skal klage over afgørelsen og forlange forlængelse ift § 27 stk 4 fordi:

- du har været igennem et afklaringsforløb, der tydelig viser, du ikke kan vende tilbage på arbejdsmarkedet på ordinære vilkår
- du ikke har nogen som helst indflydelse på kommunens sagsbehandlingstid, og derfor heller ikke skal straffes for at de ikke har sørget for at få dig til ortopædkirurg før dine sygedagpenge udløber
- Retsikkerhedslovens § 7a ikke er overholdt (Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet)
- Sygedagpengeloven § 28 er heller ikke overholdt: "Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension"

Med andre ord SKAL de forlænge dig

Har du forøvrigt fået aktindsigt og læst din ressourceprofil, og tjekket at oplysningerne i den er i orden?

Jeg har nemlig haft den erfaring at de dokumenter, jeg troede var i min ressourceprofil, slet ikke var der. Der forelå ikke engang noget omkring min arbejdsprøvning. Selv efter jeg har kæmpet i et år for sidstnævnte, eksisterer der stadig intet omkring min arbejdsprøvning i ressourceprofilen. Så kan sagen vurderes nok så meget fra den ene og den anden side, men resultatet kommer hver gang ud med samme resultat - den er ikke belyst nok
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad skal jeg gøre? tullepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 14-02-2012 10:49
hvad skal jeg gøre ? kao1205 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 12 27-10-2011 11:50
Hvad skal jeg skrive/hvordan skal jeg gøre... FrkNorden Alt det andet 41 05-05-2011 13:10
Hvad skal jeg gøre? Anni_D Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 02-03-2010 06:29
Hvad skal jeg gøre... MissMurphey Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 14-09-2009 16:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension