K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2010, 22:03   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
FSP.... som de andre siger, er det faktisk ret svært at få førtidspension i dag. Man siger, at man nærmest ikke skal have nogen arbejdsevne tilbage, før man kan få førtidspension.

For omkring 10 år siden, da jeg var arbejdsløs, blev jeg tilbudt førtidspension. Jeg sagde nej tak til det, da jeg absolut gerne ville arbejde og være en del af samfundet. Jeg var arbejdsløs i 5 år, før jeg kom på revalidering og i sidste ende kom i fleksjob. Det er jeg rigtig glad for i dag.

Husk det er jo ikke dig, der er noget galt med, bare fordi du har en nedsat hørelse. Der er bare arbejdsgivere, som er total uviden på det område, om hvad det vil sige, at han en hørehandicapppet ansat. Jeg kender døve, som har arbejde. Nogen er på kontanthjælp i flere år, før de endelig får et job. DDL (www.deaf.dk) laver netop lige for tiden en kampagne, hvor de vil gøre arbejdsgivere opmærksomme på, at de hørehandicappede godt kan arbejde. Der er reklamer om det på busserne i København. Det er kanont.

Håber også at du finder ud af, hvordan du kommer videre i dit liv.

Sidst redigeret af curls; 03-06-2010 kl. 22:07.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 23:32   #12
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hej FSP

Ikke for at tage alt håb fra dig, men du får altså ikke nogen førtidspension på den baggrund.
Man får udelukkende førtidspension, hvis ens (egen) arbejdsevne er nedsat til det ubetydelige... ikke fordi man ikke kan finde et job, eller har uforstående arbejdspladser.

Hvilke begrænsninger giver dit hørehandicap dig, ud over problemer med at tale i mobil?
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 02:31   #13
FSP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
FSP er ny på vejen
Hej Andersine85

Du kan ikke tage håbet fra mig, jeg har tilsyneladende slet ikke noget håb længere. Det har ikke noget at gøre med at jeg ikke kan finde et job, det har heller ikke noget at gøre med en uforstående arbejdsplads, det med arbejdspladsen er jo et overstået kapitel. Jeg stillede i mit oprindelige indlæg nogle konkrete spørgsmål som jeg regnede med at jeg kunne få svar på herinde, men det lader ikke til at være tilfældet så dette her bliver mit sidste indlæg.

Jeg bliver vist nødt til at møde personligt op på mit jobcenter. De svare nemlig ikke på de e-mails som man sender til dem. Jeg har heller ikke været indkaldt til et eneste møde hos dem i det seneste år, så de har tilsyneladende også opgivet mig.

Nej, jeg er godt klar over at det er vanskeligt for dem der har brug for det, at få en førtidspension.

Jeg forstår bare at mange folkeskolelærere kan få førtidspension. Hvad kan der mon være sket med en folkeskolelære der bringer arbejdsevnen ned i nærheden af nul?

Mange indvandre har også fået tildelt førtidspension, som nævnt i mit tidligere indlæg, har en af dem været en højtlønnet politiker i sit hjemland samtidig med af han får førtidspension her i landet. Hvordan kan man vurdere hans arbejdsevne til at være tæt på nul?

Så alt i alt lyder det jo ikke til at være vanskeligt at få en førtidspension, men jeg er da slet ikke i tvivl om at det nok er det alligevel.

Min hørenedsættelse giver mig mange problemer.

Jeg kan ikke sidde i et stort kontor med mange arbejdspladser. Der er for meget baggrundslarm. Her kan jeg ikke tale i telefon og jeg kan ikke føre en samtale med en kollega.

Mine ørepropper er så stramme/tætte at jeg får meget fugt i øregangen som lukker for trykudligningshullet i øreproppen. Efter et par timer skal høreapparaterne af får at få fugten væk. Det tager en halv til en hel time afhængigt af vejret. Det betyder at jeg i løbet af en arbejdsdag sidder mellem 2-3 timer hvor jeg slet ikke kan høre noget. Selv om jeg sidder 30 cm fra min telefon kan jeg slet ikke høre at den ringer.

Jeg kan ikke følge med i møderne længere jeg kan kun høre dem der sidder allernærmest. Jeg får først indblik/overblik i mødet når jeg får referatet.

Så er der mobiltelefonen.

Jeg har afprøvet alle mulige hjælpemidler til både mobiltelefon og til brug ved møder. Intet af det hjælper.

Jeg har en meget slem tinnitus som gør det vanskeligt at lave en korrekt høreprøve og dermed er det vanskeligt at indregulere høreapparaterne helt korrekt. Samtidig er mit høretab af en karakter der gør det vanskeligt at få helt optimale høreapparater.

Selv i optimale omgivelser kan jeg have store problemer med taleforståelsen. Hvis jeg ikke samtidig ser på den der taler til mig så forstår jeg slet ikke havd der bliver sagt. Måske nogle få ord, men ikke noget sammenhængende.

Min ørelæge har sagt, med mit meget voldsomme høretab kan jeg godt få førtidspension. Uden høreapparater er jeg faktisk døv.

Sidst redigeret af FSP; 04-06-2010 kl. 02:36.
FSP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 08:30   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er svært at råde dig korrekt, fordi du kommer fra ordinært arbejde, og er blevet arbejdsløs.
Herunder har du så et alvorligt handicap.

Jeg ville dog alligevel, forsøge fagforeningen, ikke a-kasse.

Få et godt råd, om hvad, hvordan du bør handle.

Vedr. førtidspension, har mange af de sager været tilkendt før 2003, hvor refusionen og lovgivning er ændret.

Meget er også probeganda, tror jeg, for at befolkningen skal føle som dig, at det er for let at få førtidspension.
Formålet er klart, at der til efteråret skal laves ydereligere stramninger, den skal helst købes af en befolkning, som desværre er blevet bildt ind.

Held og lykke, uanset hvad du gør.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 08:59   #15
jeanettess
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-05 2010
Indlæg: 81
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
jeanettess er ny på vejen
fårstår godt hvad du mener, det er en meget usikker fremtid du går i møde, ligesom mange andre men desvære er der ikke nogle grund til du skulle få fp.
du har arbejdet i mange år med problemer, ved godt det virker meget urimeligt mender er mange i samme båd som dig og jeg tror aldrig du vil få fp.
jeanettess er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:55   #16
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hmmmm, jeg kan slet ikke forstå hvordan flere så skråsikkert kan udelukke en førtidspension og helt tage modet fra den der spørger??!!
Hvor er k10 ånden henne, hvor man råder alt det man kan, og håber på det bedste og tager div forhindringer som de kommer....

Mor er ikke sur, Mor er skuffet!!!

Jeg synes du skal - som det første, få en tid hos din læge og/eller speciallæge og forlægge dine tanker omkring førtidspension. Så ved du om det behandlende netværk er med på ideen.

DEREFTER skal du få en tid hos din sagsbehandler, hvor du evt medbringer dokumentation/udtalelser hvis du har sådanne på skrift, der medgiver at førtidspension vil være rette hylde. Og så søger du simpelthen førtidspension, som er din RET. Sammen med sagsbehandleren finder du ud af, om der skal søges §18 eller §17.

SELVFØLGELIG har du lige så gode chancer som alle andre, og dit handicap -sådan som JEG læser det, er både stressende og ikke så let foreneligt med arbejdsmarked.

Jeg kender da en der har fået tilkendt førtidspension på baggrund af Tinitus som eneste diagnose!!!
Og du har jo flere problemer end ''kun'' det....og har iøvrigt en god alder set gennem førtidspensionsbrillen.

Så, det er da bare om at komme i gang!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 10:30   #17
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg skriver også det ikke er så let som man læser i avisen
samt han nok skal sætte sig lidt mere ind hvad det kræver
det er bare en sandheden vi skriver.

Men ja til lægen først og snakke omkring førtidspension
men et flexjob er nok været mere realistisk
problemet ligger vil i når man har arbejdet i mange år med det samme handicap
så er det ikke at tage modet fra en, men kigge mere realistisk på det.
hvis jeg kunne vil jeg helt sikkert heller bruge tiden på at finde et arbejde, fremfor en masse år i dette system.

Så alt i alt lyder det jo ikke til at være vanskeligt at få en førtidspension, men jeg er da slet ikke i tvivl om at det nok er det alligevel.
den er vi nok mange som ikke er helt enig i.
samt det er lige meget hvad andre kan få, det drejer sig kun om ens egen erhvervsevne

Sidst redigeret af MTVRV1; 04-06-2010 kl. 10:38.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 10:51   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Jeg er stærkt hørehandicappet og 55 år. Jeg har været høreapparatbruger de sidste 12-13 år.

Jeg blev arbejdsløs for 17 måneder siden. Faktisk blev jeg fyret på grund af mit handicap fordi jeg ikke kunne bruge en mobiltelefon på lige fod med de øvrige.

I det første halve år skrev jeg ikke i mine ansøgninger at jeg var hørehandicappet. I den periode var jeg til samtale i 10 forskellige virksomheder. I to af dem var jeg til to samtaler. Den anden samtale drejede sig primært om mit hørehandicap og om hvorvidt jeg mente at jeg kunne klare mig i gruppen. Det seneste år har jeg skrevet i mine ansøgninger at jeg er høreapparatbruger og har ikke været til en eneste samtale siden. Ofte får jeg afslaget efter et par dage med besked om at man har valgt at satse på andre kandidater.

Jeg har nu overvejet at søge førtidspension. Jeg har talt med en i mit jobcenter om det og blev bedt om at tale med min a-kasse først. Da jeg spurgte om hvorfor jeg skulle det fik jeg at vide, at det jo ikke var sikkert at min a-kasse ville opfatte mig "som til rådighed for arbejdsmarkedet" hvis jeg søgte førtidspension og at jeg derfor muligvis ville miste retten til dagpenge.

Jeg har ikke gjort mere ved sagen.

Hvad gør jeg så jeg ikke mister min økonomiske baggrund?
Jeg skriver det her efter at have læst dit sidste indlæg så det kan være at nogen af svarene bære præg af det ...

Citat:
Kan jeg melde mig syg på baggrund af mit hørehandicap således at jeg får sygedagpenge medens jeg søger?
Det kan du godt forudsat at du kan få læge ørelæge med på den, for det vil jo kræve papir på at du er syg, jeg læste alle de ting du har med hørelsen og kan da godt se at det måske ikke lige er optimalt med et job men at det du skal have nok mere er en udredning om hvordan du kommer videre og hvad du skal , er det revalidering (omskoling til noget hvor du ikke skal bruge din hørelse så meget ) fleksjob så du skånes for at sidde for mange timer og i roligt miljø så der ikke er en masse lyde omkring dig, eller er det førtidspension men det kræver jo en udredning, jeg kender ikke det når man komme fra det ordinære marked, men jeg ville da også tage en snak med fagforeningen for at høre om de kan råde dig om hvordan du skal forholde dig ..

Hvis de så siger at du ikke er til rådighed for et job, ja så må det jo være en sygemelding og en udredning for du er ikke til rådighed pga dit handicap..

Jeg vil også anbefale dig at kigge her www.dukh.dk og ringe til dem og tage en snak med dem de er søde og hjælpsomme, og er sikker på at selv om din problematik er lidt ny for os herinde (husk vi er ganske alm mennesker som du og ikke nogen med uddannelse inden for det her eller noget ) så har de set den før og vil kunne være i stand til at råde dig ...


Jeg skal ikke være den der kloger mig på hvordan og hvorledes du kan få pension , det kræver helt sikkert både udredning og arbejds prøvning og nogen der har forstand på det område du har handicap inden for , men jeg ved at man ikke skal sætte sig ned og slå sig til tåls med at det kan man nok ikke få, så igang med at undersøge ring til konsulenterne og tag en god snak med dem, bestil en tid hos din fagforening og tag en snak med dem så du har dem med hele vejen og bestil en tid ved læge og ørelæge .. så er du i hvert fald i gang .. og så må du tage den skridt for skridt derfra ...

Og tab ikke modet igen her på siden kan sige noget om udfaldet vi kan blot sige at for det meste skal der være ti søm i ligkisten inden man kan få pension, men der er mulighed for at få pension hvis ikke man kan være på arbejdsmarkedet og kan du ikke det med dit handicap ja så er det jo det du skal udredes for ...

Men for at komme bare derhen af så er det vigtigt at kommunen opstarter en sag for at søge på forliggende grundlag det ville nok ikke være smart som det ser ud nu, men en udredning det har du klart brug for ...

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hmmmm, jeg kan slet ikke forstå hvordan flere så skråsikkert kan udelukke en førtidspension og helt tage modet fra den der spørger??!!
Hvor er k10 ånden henne, hvor man råder alt det man kan, og håber på det bedste og tager div forhindringer som de kommer....

Mor er ikke sur, Mor er skuffet!!!
Enig Helenekr jeg sad også og måbede da jeg så den her tråd i dag har desværre ikke set den før ...

Vi kan herinde ikke sige noget om hvordan det fungere og vi har aldrig nok oplysninger om et menneske til så meget som at give et slag på tasken, det kræver meget mere baggrunds viden .. og kunne da se på det sidste indlæg fra ny bruger at det er meget mere massivt end det lige umiddelbart lyder til ...

For min del går siden ud på at se muligheder og guide folk hen til de steder de kan få hjælpen og de patient foreninger der evt kan hjælpe ...ikke at vurdere hvorvidt vi tror der er nok eller ej , for vi kender intet til sagen der gør at vi kan sige det...

jeg har været her på siden lige fra dag et og ingen steder står der hvad jeg nøjagtigt fejler eller hvordan det påvirker mig i hverdagen der er små udpluk når det er nødvendigt men det store billede er der ingen der kender ...

så ja tak til noget K10 ånd
  Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 11:38   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal helst ikke selv ansøge om pension, idet dine dagpenge kan ryge.

Træd varsomt og med omtanke for hvert skridt.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 14:50   #20
Smidt
Klart Afhængig af K10
 
Smidts avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-05 2009
Lokation: København
Alder: 61
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 11
Styrke: 16
Smidt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Smidt Se meddelelser
Hej FSP

Prøv og kikke på dette link tænkte du måske ville kunne få hjælp der http://cbg.dk/Startside/Afdelinger/J...ngscenter.aspx

Jeg er selv MEGET hørerhandicappe jeg har kunstig hørelse CI og når jeg tager mine CI af er jeg døv.

Jeg håber du finder en løsning for jeg vil jo mene at en arbejdsplads skal kunne rumme en med hørerhandicap, og på cbg er de altså rigtig gode til at hjælpe døve og hørerhandicappet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Smidt Se meddelelser
Hej FSP

Det er ikke bare sådan lige at få pension, jeg søger godt nok selv pension men jeg vil bestemt ikke kunne få en på mit hørerhandicap hvis jeg får den er det fordi jeg har fået så mange skader ved sygdom at min arbejdsevne er = 0

Du skulle prøve at kikke lidt på det link jeg satte ind tidliger, fordi jeg ved at de hjælper hørerhandicappet tilbage til job.

Jeg håber virkelig at det vil lykkes for dig at finde ud af noget
Hej igen FSP
Jeg håber på ingen måde at jeg har været med til at tage modet fra dig, jeg ville endelig bare prøve på at hjælpe lidt med den lille smule jeg kan grunden til at jeg sætte det link ind til dig var at jeg selv har fået hjælp der nu sætter jeg et navn og mail adresse ind på en som har været til stor hjælp for mig, så kan du jo prøve at kontakte hende og hun vil kunne henvise dig til socialrådgiver som arbejder med hørerhandicappe og måske der igennem vil du kunne blive udret til enten flex eller pension

Citat:
Vibeke Møller
Job- og udviklingskonsulent
Castberggård Job- og Udviklingscenter
Mail: [email protected]
www.bda.dk "
Hilsen Smidt
__________________
DU SKAL HUSKE AT PASSE PÅ DIG SELV!!

Førtidspension d 01.09.10

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Smidt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Dagpenge og ansøgning om fleksjob?? Ida Spørgsmål ang fleksjob 8 15-06-2010 14:13
førtidspension-ansøgning Margrethe09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-02-2010 09:48
Dagpenge og Førtidspension Tullee Alt det andet 15 30-09-2009 02:17
Førtidspension og dagpenge Danskerdude Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-07-2009 07:42
Kan man søge førtidspension hvis man ikke er på kontanthjælp eller dagpenge? tbbe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-01-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension