K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-11-2014, 15:59   #21
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej akvamarin
Står der nogen steder beskrevet i en §, at man har ret til en afklaring - førend man påtænker at stoppe sygedagpengene? Hvis nu Jobcenteret som udgangspunkt har besluttet, at man er arbejdsdygtigt...kan de med lethed feje alle 7 forlængelsesregler ind under gulvtæppet.
hej Iben

Her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop har Web i det afsnit der hedder Erhvervsrettede foranstaltninger skrevet om bestemmelserne i Retsikkerhedsloven §7 og at kommunen ifølge den skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Ressourceforløb, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

men læs selv.

Det der hovedproblemet i din sag er vel at kommunen siger at du ikke længere er uarbejdsdygtig.

Når jeg læser Sygedagpengelovens § 7 (nu er vi i sygedagpengeloven, ikke retssikkerhedsloven!) synes jeg der står at din arbejdsdygtighed/uarbejsdygtighed skal vurderes i forhold til dit erhverv og din uddannelse.
Stk. 3. Vurderingen af en persons uarbejdsdygtighed skal som udgangspunkt foretages i forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen. Efter 3 måneders sygefravær skal vurderingen ske på ,grundlag af den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde, medmindre der er særlige grunde, der taler for andet med hensyn til tidspunktet for vurderingen.

Stk. 4. Vurderingen af uarbejdsdygtigheden for ledige sker i forhold til det arbejdsområde, som den pågældende står til rådighed for.


Du er ikke uddannet til at stå i butik, som sagsbehandleren foreslår. Så hvis hun vil have dig over i et andet erhverv må du være berettiget til revalidering. Det skulle hun så have undersøgt om du er istand til og forlænget dine sygedagpenge efter 27.1.1 det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


Jeg synes som sagt du skal få en advokat til at kigge på din sag og være dig behjælpelig med at klage over afgørelsen om Stop af Sygedagpenge.

Om ikke andet må du være berettiget til en jobafklaringsforløb. Jeg forstår ikke hvordan sagsbehandleren kan påstå du er arbejdsmarkedsparat.

Hvad er din tidsfrist for at klage?

Sidst redigeret af Akvamarin; 10-11-2014 kl. 16:02.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 10:55   #22
Rebeka
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2014
Indlæg: 5
Styrke: 0
Rebeka er ny på vejen
Hej Iben
I et af dine tidligere indlæg spørger du:

"Står der nogen steder beskrevet i en §, at man har ret til en afklaring - førend man påtænker at stoppe sygedagpengene? Hvis nu Jobcenteret som udgangspunkt har besluttet, at man er arbejdsdygtigt...kan de med lethed feje alle 7 forlængelsesregler ind under gulvtæppet. "

Jeg synes at din præmis er forkert, da du fortsat er syg og uarbejdsdygtig. Du burde hellere spørge om jobcenteret har ret til at bedømme dig som rask og arbejdsdygtig, når du hele tiden har fortalt dem den modsatte og når der er lægelig dokumentation for det. Selvfølgelig har de ikke ret til at se bort fra den dokumentation, der ligger i din sag.

Men er der nogen der ved noget om i hvilken lov og paragraf står der at man ikke bare kan ignorere det pt. og lægerne oplyser?

For resten, har du set dine papirer fra jobcenteret? Har de noteret alt det du har fortalt om dit helbred mv. ?

Sidst redigeret af Rebeka; 12-11-2014 kl. 11:07.
Rebeka er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 19:32   #23
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,

Har du haft sygedagpenge d.1 juli 2014?
Har kommunen stoppet sygedagpenge efter den dato?
Hvis ja så læse du vejledning 9455 fra d. 30-06-2014.
Der i selve vejledning finde du svar på alle spørgsmål ang. Stop af sygedagpenge efter 1 juli 2014.

Hilsen Eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 20:28   #24
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
hej Iben

Her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop har Web i det afsnit der hedder Erhvervsrettede foranstaltninger skrevet om bestemmelserne i Retsikkerhedsloven §7 og at kommunen ifølge den skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Ressourceforløb, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

men læs selv.

Det der hovedproblemet i din sag er vel at kommunen siger at du ikke længere er uarbejdsdygtig.

Når jeg læser Sygedagpengelovens § 7 (nu er vi i sygedagpengeloven, ikke retssikkerhedsloven!) synes jeg der står at din arbejdsdygtighed/uarbejsdygtighed skal vurderes i forhold til dit erhverv og din uddannelse.
Stk. 3. Vurderingen af en persons uarbejdsdygtighed skal som udgangspunkt foretages i forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen. Efter 3 måneders sygefravær skal vurderingen ske på ,grundlag af den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde, medmindre der er særlige grunde, der taler for andet med hensyn til tidspunktet for vurderingen.

Stk. 4. Vurderingen af uarbejdsdygtigheden for ledige sker i forhold til det arbejdsområde, som den pågældende står til rådighed for.


Du er ikke uddannet til at stå i butik, som sagsbehandleren foreslår. Så hvis hun vil have dig over i et andet erhverv må du være berettiget til revalidering. Det skulle hun så have undersøgt om du er istand til og forlænget dine sygedagpenge efter 27.1.1 det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


Jeg synes som sagt du skal få en advokat til at kigge på din sag og være dig behjælpelig med at klage over afgørelsen om Stop af Sygedagpenge.

Om ikke andet må du være berettiget til en jobafklaringsforløb. Jeg forstår ikke hvordan sagsbehandleren kan påstå du er arbejdsmarkedsparat.

Hvad er din tidsfrist for at klage?
Hej Akvamarin
§ 7, stk. 3. Efter 3 mdrs. sygefravær, foretages vurderingen på et bredt grundlag, altså skønnes at jeg ville kunne stå til rådighed inden alle hverv - formentlig ufaglærte. Rengøring eller lign. Jeg er uddannet sygeplejerske, og det vurderes, at jeg min væsentlige funktionsnedsættelse gør, at jeg ikke vil kunne bestride dette. Jeg er uddannet butiksassistent og det vurderes, at der ikke er dokumentation for, at jeg vil kunne bestride dette. Dette på trods, at jeg også har haft de samme symptomer på stress, angst og depression i dette hverv.
Det vurderes, at jeg kan stå til rådighed ud fra en bred vurdering, på trods af, at jeg aldrig har været i nogle af disse hverv og derfor ikke har dokumentation for, hvorvidt min funktionsnedsættelse af betydning for min arbejdsevne i disse hverv.

M.h.t. § 27.1.1. kan den forlængelsesregel ikke anvendes, idet jeg har en varig funktionsnedsættelse, som er stationær og psykiateren skønner, at jeg ikke vil kunne varetage et ordinært job indenfor nogle hverv.

Jeg fik den endelige afgørelse (efter partshøring) d. 3.11.2014 og derfor må fristen for anke være d. 1.12.2014.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Rebeka Se meddelelser
Hej Iben
I et af dine tidligere indlæg spørger du:

"Står der nogen steder beskrevet i en §, at man har ret til en afklaring - førend man påtænker at stoppe sygedagpengene? Hvis nu Jobcenteret som udgangspunkt har besluttet, at man er arbejdsdygtigt...kan de med lethed feje alle 7 forlængelsesregler ind under gulvtæppet. "

Jeg synes at din præmis er forkert, da du fortsat er syg og uarbejdsdygtig. Du burde hellere spørge om jobcenteret har ret til at bedømme dig som rask og arbejdsdygtig, når du hele tiden har fortalt dem den modsatte og når der er lægelig dokumentation for det. Selvfølgelig har de ikke ret til at se bort fra den dokumentation, der ligger i din sag.

Men er der nogen der ved noget om i hvilken lov og paragraf står der at man ikke bare kan ignorere det pt. og lægerne oplyser?

For resten, har du set dine papirer fra jobcenteret? Har de noteret alt det du har fortalt om dit helbred mv. ?
Hej rebeka
Jeg tror netop, at Jobcenteret kan tillade sig at se bort fra de lægelige oplysninger. Jeg kan jo bare anke...Jobcenteret er ligeglade.
Jeg kan oplyse, at min psykiater netop har sendt en klage til min sagsbehandler, hvor hun klager over, at sagsbehandleren enten ikke har forstået eller direkte fordrejer de lægelige oplysninger. I denne klage fortæller psykiateren, at min tilstand er voldsomt forværret, fordi Jobcenteret presser mig til at raskmelde mig. I psykiaterens seneste statusrapport, blev det netop lagt vægt på, at jeg er skrøbelig og får tilbagefald, hvis jeg bliver presset. Ydermer overvejer psykiateren at klage over sagsbehandleren til sagsbehandlerens overordnet.
Jeg har ikke fået aktindsigt endnu...selvom jeg har bedt om det 2 gange. Jeg har i dag klaget til min sagsbehandler og fik tilbagemelding om, at sagens akter er afsendt d.d.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Eln Se meddelelser
Hej,

Har du haft sygedagpenge d.1 juli 2014?
Har kommunen stoppet sygedagpenge efter den dato?
Hvis ja så læse du vejledning 9455 fra d. 30-06-2014.
Der i selve vejledning finde du svar på alle spørgsmål ang. Stop af sygedagpenge efter 1 juli 2014.

Hilsen Eln
Hej Eln
Jeg fik sygedagpenge før og efter d. 1.7.2014.
De blev stoppet efter 52 uger d. 31.10.2014.
Hvor finder jeg den vejledning, du henviser til?
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 20:42   #25
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,

Du kan bare skrive på google vejledning 9455 fra 30-06-2014 og så kommer det.
Du kan søge også på socialjura.dk.
Men det er mere nemt som jeg har skrivet op.

Hilsen Eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 20:47   #26
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej Eln
Jeg fik sygedagpenge før og efter d. 1.7.2014.
De blev stoppet efter 52 uger d. 31.10.2014.
Hvor finder jeg den vejledning, du henviser til?
Den er her https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=164021

Fandt den ved at indtaste "vejledning 9455 fra d. 30-06-2014" i søgefunktionen på retsinformation https://www.retsinformation.dk/
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 21:03   #27
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Den er her https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=164021

Fandt den ved at indtaste "vejledning 9455 fra d. 30-06-2014" i søgefunktionen på retsinformation https://www.retsinformation.dk/
Hej Eln
1000 tak.....jeg har fundet den.

Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej Eln
1000 tak.....jeg har fundet den.
Undskyld, Akvamarin...da var jeg lige lidt hurtig
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 21:06   #28
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Undskyld, Akvamarin...da var jeg lige lidt hurtig
Du behøver ikke undskylde. Eln og jeg skrev vist samtidigt. Og at du fandt den var det vigtigste. Der er mange veje til Rom
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2014, 23:10   #29
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Hej igen
Blev lige lidt grebet af stædighed mht. at din sagsb. påstår du bare kan tage job som butiksassistent.......

derfor kiggede jeg lige på jobnet, og når man ser jobbeskrivelse for mange af dem så kræver de erfaring med butik, butiksassistentudd. med mindre det er et job i Lidl eller shell( som jeg personligt tror kan være ret stressende).

tænker at du i din klage over sygedagpengestop, bør påpege at påstanden om at du vil kunne bestride en butiksassistent stilling er urealistisk...

1.. fordi det kræver du skal kunne tage ny udd. og det kan du jo ikke eftersom du er syg og der findes lægedokumentation herfor

2. fordi der ikke findes dokumentation for at du vil kunne bestride en butiksassistent stilling , det vil kræve en afklaring af din arbejdsevne, samt skånebehov . en påstand om at du kan bestride en butiksassistent stilling med din sygdom som der findes dokumentation for, er af sagsbeh. grebet ud af den blå luft

jeg blir sgu sur over at det er så let for sagsb. bare at slynge påstande og forslag ud, som ikke har bund i virkeligheden...har prøvet det selv

og mht. klagen, ja så er det rigtigt hvad der skrives , du kan være heldig at kommunen af sig selv ændre afgørelsen, så den ikke skal ind i ankestyrelsen, det har jeg også prøvet.

vh og god aften
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2014, 22:53   #30
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Hvilken dokumentation?

Hej igen.
Først vil jeg takke, for alle de fantastisk svar herinde på K10.
Jeg har nu samlet mig så meget, at jeg er begyndt at lave nogle punkter til min anke over Jobcentrets afgørelse om sygedagepengestop.

Noget jeg vil argumentere for, er at jeg ikke er afklaret i forhold til min arbejdsevne, samt vil jeg argumentere for den manglende dokumentation i forhold til min varige nedsatte funktionsevne. Jeg har diagnoserne, stress, udbrændthed, angst og depression...stillet af psykiateren. Psykiaterens 2 statusattester er eneste dokumentation for min nedsatte funktionsevne. Min subjektive oplevelse af funktionsnedsættelserne er ikke noget, Jobcenteret har forholdt sig til i deres afgørelse. Derfor tænker jeg, om der er andre foranstaltninger, som kan understøtte mine funktionsnedsættelser? Lægekonsulenten i Kommunen har jo foreslået en arbejdspsykologisk test, som sagsbehandleren er overhørig.

Men er der andre ting, som jeg eventuelt kan foreslå i min anke - i forhold til at dokumentere min funktionsnedsættelse, som kan understøtte og belyse, hvad det FAKTISK er jeg fejler?


En anden ting er, at jeg i en anden tråd på K10, er gjort bekendt med, at det er vigtigt at skille tingene ad - således at jeg klager over sagsbehandlingen til Borgmesteren og derfor ikke skal nævne, den fejlagtige sagsbehandling i min anke. Eksempler på dårlig sagsbehandling er, at jeg fortsat ikke har fået aktindsigt, selvom jeg har bedt om det 2 gange og nu forleden har klager over dette. En anden ting er, at der i afgørelsen ikke redegøres for, hvorfor forlængelsesreglerne ikke kan anvendes. En 3 ting er, at jeg fik den skriftlige afgørelse til partshøring 9 dage før, varighedsbegrænsnings ophør, hvilket skulle have været senest 14 dage før. Er disse fejl nok til at jeg kan erklære afgørelsen for ugyldig? Og...er det noget jeg må fremføre i anken, eller er udelukkende dårlig sagsbehandling, som jeg skal lave en klage til Borgmester over? Ligesom, at det må være dårlige sagsbehandling, at min sagsbehandler udtaler, at jeg ikke har en hjerneskade og derfor ikke opfylder betingelserne for en arbejdspsykologisk test - selvom lægekonsulenten anbefaler det......og i øvrigt har sagsbehandleren åbenbart ikke sat sig ind i, at langvarig stress kan medføre hjerneskade iflg. Stressforeningens hjemmeside.

Jeg ved, at det er mange ting - men det spørgsmål, som dukker op lige nu og jeg håber, at der er nogle, som kan gøre det lidt klarer for mig.
På forhånd tak.

Hilsner fra Iben38
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension