K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-11-2014, 15:54   #11
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
lige omkring det der med hvornår arbejdsevnen skal vurderes ved jeg ikke nok om til at svare dig, men jeg ved at jeg og mange andre herinde har prøvet at være i en situation som din, ja jeg fristes næsten til at sige at det er mest normalt at kommunen udsætter os for det som du er udsat for.

Derfor er det vigtigt du husker din klageret, og forhåbentlig har du en fornuftig fagforening eller andre som kan hjælpe dig med at formulere en klage over sygedagpengestoppet.

Du kan også benytte dig af DUKH som har gratis rådgivning når man er i klemme i den kommunale trædemølle, Se på deres hjemmeside for tlf. tider.

jeg håber det bedste for dig, og det er rigtig godt at du ikke har fulgt din sagsb.tåbelige råd om at raskmelde dig.

vh og god weekend
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 18:31   #12
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Selvfølgelig skal du din arbejdsevne undersøges. De har jo ikke undersøgt om du kan arbejde i en butik.

Jeg er også sygeplejerske og blev sygemeldt pga stress, udbrændthed og depression. Forsøgte at komme tilbage i sygeplejejob både på min arb.plads og på et plejehjem (plejehjemmet var en virksomhedspraktik arrangeret af jobcenteret). Var så i praktik et andet sted mhp revalidering. Kunne ikke komme nok op i tid til revalidering. Nu er jeg i praktik på kontor mhp vurdering af min arbejdsevne i forhold til fleksjob (forhåbentligt).

Så du skal kæmpe mod stop af sygedagpenge. I brevet om dagpengestop har de så ikke gennemgået hvorfor du ikke kan forlænges efter Sygedagpengelovens §27? De skal fortælle punkt for punkt hvorfor du ikke kan forlænges efter den og den paragraf. Hvad har de skrevet som begrundelse for ikke at forlænge efter 27.1.6 6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade . Det er sådan en sag du har i ASS, ikke?

Har du kontakt med DSA? Jeg har en socialrådgiver hos dem som har hjulpet mig med at skrive partshøringssvar og anke.

Hvor i landet bor du? Er du stadig ansat eller er du blevet fyret pga sygdom?
Jeg har kontakt til DSA/en socialrådgiver, som har vejledt mig i forhold til min kommentar til Jobcentrets afgørelse om ophør af sygedagpenge. Han udfærdigede en skrivelse, som jeg vedlagde min kommentarer. Han lagde vægt på, at der mangler en afklaring af min arbejdsevne/funktionsnedsættelse, samt at jeg faktisk opfylder forlængelsesregel 27.1.6 - arbejdsskadesag.
Det som undre mig, er at han godt kan se, at Jobcenteret ikke overholder deres forpligtelser - men samtidig siger han, at der ikke er så meget at gøre, idet det generelt er sådan sygemeldte bliver behandlet i dag. Han har også anbefalet at jeg klager/anker afgørelsen og at han vil hjælpe mig med at lave klagen.
Han er meget sød og forstående, men virker som sagt opgivende. Det er som om, at Jobcenteret er en overmagt, som ingen kan sætte sig op i mod.
Da jeg fortalte ham, at Jobcenteret ringede i går og forsøgte at presse mig til raskmelding i A-kassen, rystede han på hovedet og sagde, at det var fuldstændig vanvid idet, at jeg på tro og love skriver under på, at jeg er rask og kan stå til rådighed for et 37 timers job.

Mht. til afgørelsen redegøres IKKE for, hvorfor forlængelsesreglerne ikke kan anvendes og især kommentere de overhovedet ikke, hvorfor forlængelsesregel 27.1.6 ikke gælder for mig. Jeg har ISÆR påpeget, at jeg netop opfylder denne forlængelsesregel, fordi at den er gældende både når man skønnes helt eller delvis arbejdsdygtig. Dette undlader de simpelthen at svare mig på i deres afgørelse.

Jeg påpeger også, at mine varige og væsentlige nedsatte funktionsevne ikke er dokumenteret ved eksempelvis en arbejdspsykologisk undersøgelse. Hvilket vil sige, at der ikke ligger nogen dokumentation for, i hvilken grad funktionsevnen påvirker min arbejdsevne? og mere specifikt kan afklare, hvad det egentligt drejer sig om?

Jeg havde en yderst uforskammet og ubehagelig sagsbehandler som sagde til mig, at det eneste der var galt med mig, var at jeg havde gået sygemeldt forlænge og derfor ikke havde noget selvværd. Dette på trods af, at min psykiater har stillet diagnoserne: Stress, udbrændthed, angst, depression, blod- og nålefobi og som sagt understreger, at det er en varig kronisk funktionsnedsættelse, som hun skønner som stationær.
Sagsbehandlerne sagde, at jeg bare skulle melde mig rask og springe ud i det (altså et ordinært job). Jeg kunne jo søge en nattevagtstilling på en psykiatrisk afdeling, hvor der alligevel ikke er noget at lave om natten. Eller et rengøringsjob, hvor jeg kunne gå helt for mig selv.

Jeg ved, at det i hvert fald ikke handler om, at jeg ikke har selvværd til at gå ud og arbejde. Mit selvværd er væsentlig bedre nu, end det var før, fordi jeg er blevet meget bedre til at mærke mig selv og mine værdier. Samtidig har jeg fortalt min sagsbehandler om min problemer, og jeg har også beskrevet mine problemer (altså funktionsnedsættelser) i min kommentarer til afgørelsen om sygedagpengestop. Det virker som om, at de sætter sig fuldstændig overhørig overfor mine udtalelser om hvordan jeg har det. De kommentere det ikke engang.

Jeg har jo ikke på noget tidspunkt haft en bisidder med til møderne i Jobcenteret og det kan virkelig ærgre mig nu. Jeg har derfor kontaktet DSR og spurgt om de kan hjælpe mig og være bisidder til fremtidige møder. Dette afviser de med den begrundelse, at de ikke har ressourcer til, at møde op. Det kan da ikke være rigtigt? Jeg har jo virkelig brug for min fagforening nu.

Jeg bor i Lolland Kommune. Jeg er fyret.

Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
lige omkring det der med hvornår arbejdsevnen skal vurderes ved jeg ikke nok om til at svare dig, men jeg ved at jeg og mange andre herinde har prøvet at være i en situation som din, ja jeg fristes næsten til at sige at det er mest normalt at kommunen udsætter os for det som du er udsat for.

Derfor er det vigtigt du husker din klageret, og forhåbentlig har du en fornuftig fagforening eller andre som kan hjælpe dig med at formulere en klage over sygedagpengestoppet.

Du kan også benytte dig af DUKH som har gratis rådgivning når man er i klemme i den kommunale trædemølle, Se på deres hjemmeside for tlf. tider.

jeg håber det bedste for dig, og det er rigtig godt at du ikke har fulgt din sagsb.tåbelige råd om at raskmelde dig.

vh og god weekend
sortepigen
NEJ...jeg har ikke raskmeldt mig. Det kan jeg simpelthen ikke. Jeg føler, at Jobcentret mistænker mig for, at jeg ikke GIDER arbejde. Jeg synes nu ikke, det er for sjov, at jeg er nødt til, at gå 7000 kr. ned i indtægt om måneden (fra sygedagpenge til kontanthjælp). Bare det burde de da kunne se, at det er der da ingen, som gør, hvis de kan arbejde, vel. Jeg vil prøver at kikke på DUKH.
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 20:25   #13
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Iben........

Du skal fra nu af prøve IKKE at lade dig påvirke af hvad en sagsb. hælder ud over dig af personlige holdninger/attituder.

Dine tanker om at du føler at jc. ikke tror dig , dem er vi mange der kender, men du skal stole på dig selv, og hvad din/dine læger mener.

som jeg tidligere skrev så er det eneste formål jc, har, at få dig hældt ud af systemet. Derfor er det også sindsygt vigtigt at have al kommunikation på skrift, mellem dig og jc. for hvad der ikke er på skrift eksistere ikke.

tro mig, jeg kender systemet, har været der i 4 år, men mange har været der endnu længere.

mht. bisidder, så er det ikke så vigtigt at det er en fra fagforeningen, det kan lige så vel være en du har tillid til i din nærhed, da en bisidder ikke må sige noget til møderne, kun være dine ekstra øjne og øre.

og ring så til DUKH de har socialrådgivere ansat til at hjælpe folk som os

vh sortepigen
fra din nabokommune, som er ligeså urimelig
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 00:15   #14
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Hej Hej igen

Er der nogen der ved noget om de ovennævnte sociale lovgivninger, § 56-aftalen og sociale kapitler? Se venligst #7.

Sidst redigeret af iben38; 08-11-2014 kl. 00:20.
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 02:15   #15
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
hej Iben

Du har krav på at få en begrundet afgørelse, herunder en uddybelse af baggrunden for ikke at kunne forlænge efter de forskellige forlængelsesmuligheder i § 27.

Det var hvad min DSA socialrådgiver skrev til kommunen da de pludselig stoppede mine sygedagpenge. Så blev min sag åbnet igen og ved næste stop af sygedagpenge var det helt efter reglerne.

Desværre er den socialrdg stoppet hos DSA. Hun var fantastisk. Men reglen om at de skal give en begrundet afgørelse står et eller andet sted i loven.

Da de så igen varslede stop af sygedagpenge fik jeg en hel side om hvorfor jeg ikke kunne forlænges. Da jeg synes det er for personligt og for langt til at skrive her sender jeg det til dig i en privat meddelelse.

Godnat herfra
Akvamarin

Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej Hej igen

Er der nogen der ved noget om de ovennævnte sociale lovgivninger, § 56-aftalen og sociale kapitler? Se venligst #7.
Det er alle de ting en arbejdsplads kan gøre for at holde en sygemeldt i arbejde. Samtaler, langsom opstart med delvis sygemelding, at der bliver lavet en §56 aftale, at arbejdet tilrettelægges så du kan klare det, at der kommer hjælpemidler hvis det er det der skal til, du kan få en mentor og sikkert meget mere.

§ 56 aftale: http://vidensnetvaerket.dk/ordninger...013-ved-sygdom

Står der ikke noget om alt det sidst i det brev du fik om sygedagpengestoppet? Der hvor de lister alle mulige love og paragraffer op de har brugt.

Godnat
Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 12:12   #16
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
hej Iben

Du har krav på at få en begrundet afgørelse, herunder en uddybelse af baggrunden for ikke at kunne forlænge efter de forskellige forlængelsesmuligheder i § 27.

Det var hvad min DSA socialrådgiver skrev til kommunen da de pludselig stoppede mine sygedagpenge. Så blev min sag åbnet igen og ved næste stop af sygedagpenge var det helt efter reglerne.

Desværre er den socialrdg stoppet hos DSA. Hun var fantastisk. Men reglen om at de skal give en begrundet afgørelse står et eller andet sted i loven.

Da de så igen varslede stop af sygedagpenge fik jeg en hel side om hvorfor jeg ikke kunne forlænges. Da jeg synes det er for personligt og for langt til at skrive her sender jeg det til dig i en privat meddelelse.

Godnat herfra
Akvamarin
Hej akvamarin
Jeg har forsøgt at svare på din private meddelelse, men blev ikke sendt? Der står, at den ligger som en gemt meddelelse, men jeg kan ikke finde den?
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2014, 12:37   #17
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej akvamarin
Jeg har forsøgt at svare på din private meddelelse, men blev ikke sendt? Der står, at den ligger som en gemt meddelelse, men jeg kan ikke finde den?
Jeg har modtaget den tak
Vil skrive senere.
Kh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2014, 23:12   #18
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hej Iben.

Har du set denne sag?
http://www.elmer-adv.dk/ostre-landsr...tig-afgorelse/

og den her?
http://www.foa.dk/Forbund/Nyheder?ne...8-2E94BB95FC8A


kh Akva

Sidst redigeret af Akvamarin; 09-11-2014 kl. 23:19.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2014, 15:20   #19
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Hej akvamarin
Står der nogen steder beskrevet i en §, at man har ret til en afklaring - førend man påtænker at stoppe sygedagpengene? Hvis nu Jobcenteret som udgangspunkt har besluttet, at man er arbejdsdygtigt...kan de med lethed feje alle 7 forlængelsesregler ind under gulvtæppet.
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2014, 15:36   #20
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej akvamarin
Står der nogen steder beskrevet i en §, at man har ret til en afklaring - førend man påtænker at stoppe sygedagpengene? Hvis nu Jobcenteret som udgangspunkt har besluttet, at man er arbejdsdygtigt...kan de med lethed feje alle 7 forlængelsesregler ind under gulvtæppet.
Ja det gør sagsbehandlerne på dette stadie af sygedagpenge, de gør alt for at skræmme dig , for at du skal føle dig forkert og "mageli/doven" at du bare ikke "føler" dig klar men at de ved bedre- de vil gøre alt for at få dig til at "tage dig sammen" - de stopper sygedagpenge for alle og dem der klager får deres ret mens resten forsvinder ud af systemet og så behøver de kun at sagsbehandle de stædige/ de oplyste/ de reelle syge/ dem der har sat sig ind i sygedagpenge.
Med andre ord har kommunen alt at vinde ved at behandle sygemeldte dårligt.

Holder du stadig fast i at du er sygemeldt, så begynder sagsbehandlingen med afklaring af hvad der nu skal ske og det kan din fagforening fortælle dig.

Lad dig ikke skræmme af deres pitbull
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension