K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-11-2014, 14:56   #1
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
sygedagpengestop uden afklaringsforløb

Hej
Jeg har været sygemeldt i et år og jobcenteret har nu stoppet mine sygedagpenge idet de har vurderet at jeg ikke er uarbejdsdygtig længere. Min sagsbehandler har presset mig til at raskmelde mig på trods af at jeg ikke føler mig rask og i stand til at varetage et arbejde på fuldtid. Min psykiater som har fulgt mig i 1 ½ år har i sin udtalelse til jobcenteret vurderet at mit funktionsniveau er varigt nedsat og hun har anbefalet et afklaringsforløb. Dette mente dog min sagsbehandler ikke, at jeg er berettiget til.
Jeg har i øvrigt en sag kørende i ASS, men kunne alligevel få forlænget sygedagpengeperioden indtil den blev afgjort.
Jeg har nu søgt kontanthjælp og føler mig utrolig dårlig behandlet og magtesløs over for systemet.
Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd?
Mvh.
Iben38
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2014, 15:51   #2
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej
Jeg har været sygemeldt i et år og jobcenteret har nu stoppet mine sygedagpenge idet de har vurderet at jeg ikke er uarbejdsdygtig længere. Min sagsbehandler har presset mig til at raskmelde mig på trods af at jeg ikke føler mig rask og i stand til at varetage et arbejde på fuldtid. Min psykiater som har fulgt mig i 1 ½ år har i sin udtalelse til jobcenteret vurderet at mit funktionsniveau er varigt nedsat og hun har anbefalet et afklaringsforløb. Dette mente dog min sagsbehandler ikke, at jeg er berettiget til.
Jeg har i øvrigt en sag kørende i ASS, men kunne alligevel få forlænget sygedagpengeperioden indtil den blev afgjort.
Jeg har nu søgt kontanthjælp og føler mig utrolig dårlig behandlet og magtesløs over for systemet.
Er der nogen der kan hjælpe mig med et godt råd?
Mvh.
Iben38
Du bliver dårligt behandlet, det er fact- set fra jobcentrets side skal du skræmmes væk fra offentlig forsørgelse hurtigst muligt.

For det første skal du læse linkene på forsiden-sygedagpengestop og gode råd , derefter skal du klage over sygedagpengestop( også selvom du raskmelde dig) sygemeld dig igen fordi du alligevel ikke er rask nok(selvom du håbede på det)

Det er forbudt at sige jeg vil ikke men ok at du ikke kan fordi......
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 09:23   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du bør inddrage din fagforening, promte.

Måske de kan hjælpe med at klage over sygedagpengestoppet, samt at du har raskmeldt dig.

Det er altid en dårlig ide at raskmelde sig, hvis man fortsat er syg.

Det handler også om, at hvis du får medhold i klagesag, kan det blive et problem, hvis du er raskmeldt.
Samtidig kan du jo ikke få dagpenge, hvis du er syg.

Du kan heller ikke få sygedagpenge igen, senere pga samme lidelse, uden at du har været ude og arbejde.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 10:01   #4
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Jeg har ikke raskmeldt mig, de har presset mig rigtig meget til det, men det kunne jeg ikke. Det ville selvfølgelig være meget bedre for min økonomi, hvis jeg kunne melde mig rask og få dagpenge, men jeg kan simpelthen ikke klare et fuldtidsarbejde. Så nu har jeg søgt om kontanthjælp og min familiens økonomi er ved at smuldre.
Jeg har også inddraget min fagforening i min sag, men de virker også opgivende og magtesløse over for kommunens magtmisbrug.

Jeg skal komme med en rettelse til mit første indlæg: jeg har jf. kommunen heller ikke været berettiget til forlængelse af sygedagpengeperioden, selvom jeg på nuværende tidspunkt har en sag kørende i ASS, som ikke er afgjort endnu.

Sidst redigeret af iben38; 07-11-2014 kl. 10:24.
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 11:05   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du blev partshørt om stop af sygedagpenge? Og har klaget/anket afgørelsen?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 11:28   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du ikke har klaget over sygedagpengestop, bør du gøre dette.

Du har 4 uger fra afgørelse. be fagforeningen om hjælp, og brug også os herinde.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 13:29   #7
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Hej alle. Tak for hjælpen. Jeg bliver rørt af jeres svar, idet det er længe siden nogen har gidet lytte på mig.

Jeg har ikke klaget endnu, men jeg har nogle uger tilbage indtil fristen udløber. Jeg bliver forvirret når jeg læser begrundelsen for at jeg fik stoppet sygedagpengene. Her er der en citat fra brevet jeg fik fra min sagsbehandler:

”I vurderingen af din fortsatte ret til sygedagpenge har vi indhentet vedlagte:
Statusattest fra den behandlende psykiater som efterfølgende har været forelagt Kommunes sundhedsfaglige konsulent.
Vi finder det ikke nødvendigt at kontakte andre, da vi anser din sag for tilstrækkeligt belyst.
På denne baggrund og en samlet vurdering har vi vurderet, at du ikke længere kan betragtes som fuldt uarbejdsdygtig. Ved denne vurdering har vi lagt vægt på, at der er dokumentation en varig tilstand med en væsentligt nedsat funktionsevne i sygeplejeerhverv hvorimod der ikke er dokumentation for specifik nedsættelse i butiksassistentjob med skånehensyn for arbejdspres/stress.
Desuden, skønnes det, at evt. skånehensyn ville kunne afhjælpes med støtte fra de sociale lovgivninger – (eksempelvis § 56-aftale, mentorordning, arbejdspladsindretning, hjælpemidler eller personlig assistent) samt efter andre støtte foranstaltninger – (eksempelvis de sociale kapitler).
På denne baggrund vurderes det således, at en arbejdsprøvning ikke skønnes at være nødvendig, idet, der på forhånd, er beskrevet skånehensyn som skønnes at ville kunne afhjælpes med ovennævnte foranstaltninger.
En arbejdspsykologisk undersøgelse skønnes heller ikke at være nødvendig at samme årsag.”

Synes I ikke at hun modsiger sig selv? Jeg har prøvet adskillige gange også i forbindelse med partshøringen at forklare min sagsbehandler, at jeg heller ikke kan klare et butiksarbejde længere pga. at det er for stressende et arbejde, og min psykiater har også frarådet dette. Min sagsbehandler indrømmer også at jeg har behov for skånehensyn... skal man så ikke afklares igennem en arbejdsprøvning i sådan en situation, som bl.a. min psykiater har anbefalet?

Sidst redigeret af iben38; 07-11-2014 kl. 13:40.
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 13:52   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iben38 Se meddelelser
Hej alle. Tak for hjælpen. Jeg bliver rørt af jeres svar, idet det er længe siden nogen har gidet lytte på mig.

Jeg har ikke klaget endnu, men jeg har nogle uger tilbage indtil fristen udløber. Jeg bliver forvirret når jeg læser begrundelsen for at jeg fik stoppet sygedagpengene. Her er der en citat fra brevet jeg fik fra min sagsbehandler:

”I vurderingen af din fortsatte ret til sygedagpenge har vi indhentet vedlagte:
Statusattest fra den behandlende psykiater som efterfølgende har været forelagt Kommunes sundhedsfaglige konsulent.
Vi finder det ikke nødvendigt at kontakte andre, da vi anser din sag for tilstrækkeligt belyst.
På denne baggrund og en samlet vurdering har vi vurderet, at du ikke længere kan betragtes som fuldt uarbejdsdygtig. Ved denne vurdering har vi lagt vægt på, at der er dokumentation en varig tilstand med en væsentligt nedsat funktionsevne i sygeplejeerhverv hvorimod der ikke er dokumentation for specifik nedsættelse i butiksassistentjob med skånehensyn for arbejdspres/stress.
Desuden, skønnes det, at evt. skånehensyn ville kunne afhjælpes med støtte fra de sociale lovgivninger – (eksempelvis § 56-aftale, mentorordning, arbejdspladsindretning, hjælpemidler eller personlig assistent) samt efter andre støtte foranstaltninger – (eksempelvis de sociale kapitler).
På denne baggrund vurderes det således, at en arbejdsprøvning ikke skønnes at være nødvendig, idet, der på forhånd, er beskrevet skånehensyn som skønnes at ville kunne afhjælpes med ovennævnte foranstaltninger.
En arbejdspsykologisk undersøgelse skønnes heller ikke at være nødvendig at samme årsag.”

Synes I ikke at hun modsiger sig selv? Jeg har prøvet adskillige gange også i forbindelse med partshøringen at forklare min sagsbehandler, at jeg heller ikke kan klare et butiksarbejde længere pga. at det er for stressende et arbejde, og min psykiater har også frarådet dette. Min sagsbehandler indrømmer også at jeg har behov for skånehensyn... skal man så ikke afklares igennem en arbejdsprøvning i sådan en situation, som bl.a. min psykiater har anbefalet?
Selvfølgelig skal du din arbejdsevne undersøges. De har jo ikke undersøgt om du kan arbejde i en butik.

Jeg er også sygeplejerske og blev sygemeldt pga stress, udbrændthed og depression. Forsøgte at komme tilbage i sygeplejejob både på min arb.plads og på et plejehjem (plejehjemmet var en virksomhedspraktik arrangeret af jobcenteret). Var så i praktik et andet sted mhp revalidering. Kunne ikke komme nok op i tid til revalidering. Nu er jeg i praktik på kontor mhp vurdering af min arbejdsevne i forhold til fleksjob (forhåbentligt).

Så du skal kæmpe mod stop af sygedagpenge. I brevet om dagpengestop har de så ikke gennemgået hvorfor du ikke kan forlænges efter Sygedagpengelovens §27? De skal fortælle punkt for punkt hvorfor du ikke kan forlænges efter den og den paragraf. Hvad har de skrevet som begrundelse for ikke at forlænge efter 27.1.6 6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade . Det er sådan en sag du har i ASS, ikke?

Har du kontakt med DSA? Jeg har en socialrådgiver hos dem som har hjulpet mig med at skrive partshøringssvar og anke.

Hvor i landet bor du? Er du stadig ansat eller er du blevet fyret pga sygdom?

Sidst redigeret af Akvamarin; 07-11-2014 kl. 13:59.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 14:03   #9
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Kære Iben

Du er nu havnet i den kommunale trædemølle, hvor eneste formål fra kommunens side er hurtigst muligt at få dig hældt ud af systemet, det er de barske facts.

Du er heldigvis havnet i K10 hvor mange sidder parat til at hjælpe og vejlede dig,

Du bør nu hvis du ikke allerede har det bede om aktindsigt i alt hvad der ligger i din sag hos kommunen.

Du skal vide at al kommunikation med kommunen fra nu af foregår skriftligt. Hvad din sagsb. samt du selv siger og gør , betyder intet hvis det ikke er skriftligt dokumenteret.

Du skal vide at uanset hvor mange diagnoser du har, så er det for kommunen uden betydning , det er din arbejdsevne som betyder noget, og det er kun kommunen som vurdere denne suverænt,

Det er ekstremt vigtigt at din egen læge samt psykiater, er meget tydelige i deres dokumentation, journal, status vedr. dig, se Peters tråd om dette

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30893

vend tilbage med flere spørgsmål som helt sikker vil dukke op.
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2014, 14:55   #10
iben38
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2014
Indlæg: 31
Styrke: 10
iben38 er ny på vejen
Så håber jeg, at du mener, at kommunen også skal dokumentere sin vurdering af min arbejdsevne, og ikke bare erklære ud af den blå luft, at jeg ikke er uarbejdsdygtig og fortælle mig på en diktatorisk måde, at jeg skal raskmelde mig...

Sidst redigeret af iben38; 07-11-2014 kl. 14:58.
iben38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension