K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2014, 02:21   #1
Bipolautist
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
Bipolautist er ny på vejen
Autisme og bipolar - ressourceforløb

Hej med jer

Jeg er en ung mand på 27, der for nylig har fået diagnoserne autismespektrumlidelse samt bipolar type II.
De seneste fire år har jeg været konstant på kontanthjælp, og har været i to kortvarige job-prøvninger under forløbet.
For to år siden fik jeg afslag på min ansøgning om revalidering, da der menes at jeg er for ustabil, hvilket jeg uden tvivl er.
Efter at have deltaget i tre forskellige aktiveringsprojekter, senest i et basis/kombi-forløb, er jeg nu blevet indstillet til et fire-årigt ressourceforløb.
Under ressourceforløbsmødet fik jeg afslag på fleksjob, da der igen menes at jeg er for ustabil, endda til at kunne varetage et deltidsjob.

Jeg har haft utallige socialrådgivere og sagsbehandlere igennem årene, og ingen har nogensinde formået at hjælpe mig med mine arbejdsmæssige problemer.
Meningen med ressourceforløbet er, at jeg ved hjælp af "udvikling og stabilisering" skal kunne blive selvforsørgende på sigt.
Er det retfærdigt at jeg skal parkeres på kontanthjælp, i yderligere fire år, i et forsøg på at udvikle og stabilisere mig til at kunne varetage et fuldtidsjob?
Jeg har ingen uddannelse og ingen erhvervserfaring. Alligevel regner de med at jeg finder et arbejde, der er skræddersyet til mig, og bliver der.

Jeg har prøvet og jeg har prøvet, hele mit liv. Hvornår giver de op, og lader mig leve et værdigt liv, med bare lidt mere end 1.500 kr. om måneden til forbrug?
Har jeg, med mine diagnoser og min lange historik, mulighed for selv at søge og få førtidspension? Eventuelt med revurdering efter et par år?
Ville det hjælpe at kontakte Ankestyrelsen, med en specifik beskrivelse af mig selv og mine problemer, og samtidig klage over indstillingen til ressourceforløb?

På forhånd tak
Bipolautist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2014, 10:37   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Er det retfærdigt at jeg skal parkeres på kontanthjælp, i yderligere fire år, i et forsøg på at udvikle og stabilisere mig til at kunne varetage et fuldtidsjob?
NEJ!

Du skal afvendte, at kommunen træffer en afgørelse, hvorefter du kan klage til Ankestyrelsen.
Du skal i denne klage sikre, at alt relevant dokumentation(som du bla. beskriver her) vedlægges, herunder die lægedokumenter.

Og fokus, bør være de begrundelser, der tidligere er giver, mod de nye begrundelser.

Skriv gerne igen, når der er mere nyt, eller med andre spørgsmål.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2014, 16:13   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Den eneste måde man kan "undgå" at komme i ressourceforløb på....det er hvis man kan dokumentere at det ikke vil hjælpe en til at få en arbejdsevne der kan bruges i et job...herunder et fleksjob...

Du kan klage over afgørelsen om ressourceforløb....husk at det skal gøres inden for 28 dage efter afgørelsen..

Alle i danmark har muligheden for at søge kommunen om at tage stilling til om man er berettiget til en førtidspension...

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=164912#Kap3

Hvis man søger på denne måde efter §17 stk 2 ja så søger man en førtidspension på det foreliggende grundlag....altså ud fra de papirer og ting der ligger i sagen på det tidspunkt man søger...

For at have en mulighed for at den kan gå igennem ja så kræver det at ens sag er fuldt ud oplyst..

Mangler der det mindste i sagen ja så giver de et afslag på førtidspension...

Når du skriver om du måske kunne få en evt med revurdering på...evt for at få ro og fred et stykke tid....så husk at der ikke er noget der hedder midlertidig førtidspension....

De kan kun give en førtidspension hvis man opfylder alle de krav der er...

Det er absolut ikke nemt at være ung og syg i dagens danmark...ja heller ikke ældre og syg....og retfærdighed...ja det blander systemet bestemt ikke ind i sagernes behandling...

Det bedste man kan gøre i dag ja det er at selv følge op på sin sag og hele tiden huske på dokumentation dokumentation dokumentation...

Alt skal være skriftligt.....huske at få aktindsigt i sin sag så man hele tiden kan se hvad der ligger af papirer i sagen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 17:18   #4
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Du kan ikke klage over indstillingen til ressourceforløb, for det ligger i loven, at du skal igennem sådan et, før der kan tages endelig stilling til noget.
Du kan klage over afslag på pension og sende en anke - først til kommunen, med henstilling om at videresende den til ankestyrelsen, ifald kommunen skulle fastholde afslaget.
Du kan også skrive til ankestyrelsen, som du selv foreslår.

Se iøvrigt afsnittet, "Kan en bipolar få fastholdelsesfleksjob".
https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...&b_start:int=0
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension