K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2014, 21:45   #1
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Post Spørgsmål til aktindsigsformular

Hej Forum

Jeg har længe fulgt med på sidelinjen og har læst flere tråde hvor forummets medlemmer skriver at kommunen har 10 kalender dage til at svare på en aktindsigts anmodning.

Når jeg læser den formular der ligger på siden står der "jeg forventer, at jeg inden for den lovmæssige ramme på 7 dage ....".
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hvad er årsagen til at der i aktindsigtsformularen står 7 dage men at man i diverse tråde skriver 10 kalenderdage ?

På forhånd tak for info
Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2014, 22:06   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Nørd

Håber du får glæde af k10 og at du vil dele ud af din viden.

Aktindsigt har en særdeles vigtig frist til modtagelse af aktindsigten.

Aktindsigts fristen er een af de meget få frister som kan udsætte retten til at anke. Altså udsætte de 28 dage som er lovbunden på en ankefrist, som yderst sjældent der bliver dispenseret for. Men overskridelse af aktindsigten giver automatisk en længere ankefrist udover de lovbundne 28 dage.

Folketinget har ikke valgt fristen på 7 eller 10 kalenderdage tilfældigt.

https://www.retsinformation.dk/Forms...id=161411#Kap4

"§ 16. Afgørelsen af, om en anmodning om aktindsigt skal imødekommes, træffes af den myndighed, der i øvrigt har afgørelsen af den pågældende sag.

Stk. 2. Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om partens anmodning om aktindsigt kan imødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Den aktindsigtssøgende skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet
."

Justitsministeriet, den 22. april 2014

Bemærk her tales der om 7 arbejdsdage, som hvis man ser i sin kalender bliver 10 kalenderdage uanset Jul, Pinse eller Påske. De 7 arbejdsdage er en ny version på de seneste reformer og lovændringer bla den nye Offentlighedslov.

De 10 kalenderdage nævnes andet sted som jeg finder senere. Læs her http://www.k10.dk/showthread.php?t=30333
http://www.k10.dk/showthread.php?t=18492

Folketingets Ombudsmand udtaler:

http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...a_aktindsigt_/

"Hvis en borger eller journalist ikke får svar inden for 10 dage når han eller hun har bedt om aktindsigt, skal myndigheden forklare hvorfor det trækker ud. Denne regel i offentlighedsloven understreger ombudsmanden i en sag om den såkaldte Burka-arbejdsgruppe, og han beskriver samtidig hvilke krav der stilles til forklaringen.

Efter offentlighedsloven skal afgørelser om aktindsigt træffes hurtigt fordi det ofte er af essentiel betydning at pressen eller andre får hurtig indsigt. Derfor kræver loven også at myndigheder giver grunden til at det tager mere end 10 dage”, siger ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen.

Myndigheden skal beskrive den eller de grunde der har ført til at der endnu ikke er truffet afgørelse. En generel, bred beskrivelse er ikke nok. Det vil ifølge ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen blandt andet sige at myndigheden skal forklare hvilke juridiske overvejelser den er i gang med, eller om den f.eks. har bedt om en udtalelse fra en anden myndighed.

Hver fjerde klage om aktindsigt som Folketingets Ombudsmand får fra journalister, handler om sagsbehandlingstiden. Ombudsmanden ser ofte sager hvor myndigheden blot henviser til ”principielle overvejelser” når den ikke kan overholde lovens krav om hurtig sagsbehandling.

Og det er ikke godt nok. En borger har krav på en vis konkretisering”, siger Hans Gammeltoft-Hansen.


”§ 16. Vedkommende myndighed afgør snarest, om en begæring om aktindsigt kan imødekommes, og om den, der har fremsat begæringen, skal gøres bekendt med dokumenterne ved, at der gives adgang til gennemsyn på stedet, eller ved, at der udleveres en afskrift eller kopi.

Stk. 2. Er en begæring om aktindsigt ikke imødekommet eller afslået inden 10 dage efter, at den er modtaget af vedkommende myndighed, skal myndigheden underrette den begærende om grunden hertil samt om, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.”

En tilsvarende bestemmelse findes i forvaltningslovens § 16, stk. 2.

Den PRIVATE interesseorganisation KL, Kommunernes Landsforening oplyser om aktindsigt til pressen:

http://www.kl.dk/Kommunikation/Hvad-...dsigt-id68657/

Så både de 7 & 10 dage er korrekte. Bare du modtager din aktindsigt inden 10 kalenderdage eller en lovlig begrundelse for udsættelse eller nægtelse af aktindsigt.

Læs #190, hvor jeg netop i dag har søgt om aktindsigt ved Beskæftigelsesministeriet:
http://www.k10.dk/showthread.php?p=317446#post317446

Så får du ikke mere Nørd.



Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 23-11-2014 kl. 23:30.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 24-11-2014, 15:38   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvorfor jeg har skrevet/ændret det til 7 dage er for at det virker til at være mere præcist end de 10 kalenderdage...

Førhen stod der 10 dage herinde på K10 også på det link du har angivet...

Så det er egentlig skrevet/ændret for at folk kan undgå at begynde at klage over evt manglende aktindsigt før man egentlig kan...og så folk præcist kan se i sin kalender hvornår de kan "regne" med at de skal have aktindsigten...

Førhen sagde man altid "bare" at man skal have aktindsigten inden for 10 dage...

Men der kan være tilfælde hvor der kan gå lidt længere...der hvor der er flere "ikke" arbejdsdage inden for fristen...

Så 7 arbejdsdage er egentlig mere præcist end de 10 dage.....det er bare lettere for mange at forstå det når man siger 10 dage (hvilket passer de fleste gange)....da det ikke altid er at folk opfanger at de 7 dage er/skal være arbejdsdage...

Håber det giver mening..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2014, 20:53   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hej Peter og Web

Mange tak for en meget udførlig forklaring, så giver forskellen jo mening, havde bare ikke lige fanget at det var 7 arbejdsdage holdt op mod 10 kalenderdage.

Jeg håber også selv at jeg kommer til at kunne være andre til hjælp, men jeg står selv som Sisyfos ved foden af mit eget kommunale bjerg og er i gang med at læse gamle tråde og lære spillets regler.

MVH
Nørd
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-05-2016, 14:33   #5
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Hej. Tråden er halvandet år gammel, så jeg vil lige spørge de vidende, om man ved brug af dette skal ændre andet end svarfristen: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension