K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2014, 16:05   #1
lkp1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-03 2011
Indlæg: 15
Styrke: 14
lkp1 er ny på vejen
Kapitalpension

Hej k10
Godt I findes Jeg blev FTP nye regler i 2006 og har tidligere arbejdet rigtig meget.Har en kapitalpension i en sparekasse (ejen opsparing). Kan jeg som FTP del hæve min kapitalpension nu til 37,3%??.Hvis jeg vil DELHÆVE nu ,kan jeg så gøre det hvert år eller er det kun 1 gang nu og så først resten når jeg om 7-8 år bliver 60år.Mit pengeinstitut siger noget, jeg har forhørt mig andre steder (bl.a i banker)og der er tilsyneladende uenighed om hvorvidt jeg kan DELHÆVE en eller flere gange. Fx 1 gang nu i 2014 og så igen 1 gang i 2015
Kan I hjælpe for jeg ved ikke hvor jeg kan finde løsninger
Vh
Lars
lkp1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2014, 16:25   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har ingen viden om det du spørger om, men..

Kære Lars.

Jeg har søgt på "kapitalpension" på http://www.finanshus.dk/?s=kapitalpension

samt

https://www.facebook.com/DanskeBankD...45950068786615

Håber du kan bruge det til noget?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-11-2014, 17:04   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Du kan finde dit centrale spørgsmål besvaret her (min fremhævelse):

http://www.familieadvokaten.dk/emner/6514.html
Citat:
Selv om du har bundet pengene til du fylder 60-75 år, kan du normalt når som helst hæve indeståendet helt eller delvist mod en afgift på 52% af indeståendet. Pengeinstituttet skal tilbageholde denne afgift, og du får derfor kun udbetalt 48%, hvis du hæver kapitalpensionen i utide. I 2013 og 2014 er afgiften ved ophævelse i utide kun på 49,84%


Der er umiddelbart flere ting i dit spørgsmål, som det kan være godt at vende en kende.

Det er tilsyneladende nødvendigt for dig, at hæve kapitalpensionen NU, frem for at lade den løbe til udbetalingstidspunktet.

Nu beskriver du ikke noget om, hvordan midlerne på din kapitalpension er placeret - står de i kontanter, obligationer, aktier, investeringsbeviser eller et mix af alle eller flere af delene?

Vi har heller ikke en fornemmelse af den aktuelle ca. størrelse af kapitalpensionen, som den henstår p.t.. Er der tale om 1, 2, 3, 4, 5 osv. millioner ... da det jo kan kan have betydning for, hvad man kunne forestille sig at gøre med midlerne.

Ud over "strafafgiften" skal du være obs på, at der kan være et realiseringstab alt efter midlernes anbringelse, såfremt du skal ud at sælge fx aktier, for at betale strafafgiften og dække dit kontante her-og-nu kapitalbehov (årsagen til ophævelsen).


Du skal også tænke på, at når du fylder 65 år (mener jeg at have hørt - anyone?) overgår du til folkepension, med deraf følgende nedsat ydelse.

Har du ikke midler til at fylde det hul imellem din nuværende indkomst og folkepensionens størrelse, så vil du opleve et fald i levestandard.

Den udfordring bør du adressere med bla. en SUP og/eller alderspension kombineret med evt. det tiloversblevne af kapitalpensionen.

Hvis ikke du allerede efterflg. en delvis ophævelse vælger at konvertere kapitalpensionen til en alderspension på aktuelt lempelige vilkår, så bør muligheden også indgå i dine overvejelser, alt efter hvordan midlerne aktuelt er placeret.


BTW: Er du til og har forstand på (aktie) trading, så er der også muligheder for at du kan placere pensionsmidlerne hos fx en internet-bank og selv pleje porteføljen ... men, men, men du skal kunne dit kram, hvis ikke du skal se midlerne reduceret ... der ef fx nogle, heraf store og velrenommerede pensionsfonde, der lige har brændt næsen med et 3-cifferet millionbeløb på tumulten omkring O.W. Bunker, som du sikkert her hørt en hel del om i nyhedsmedierne. Private investorer (hvoraf nogle af dem givet er pensionsopsparer) har vist samlet mister på den forkerte side af 100 millioner (jeg har ikke de eksakte tal p.t.). Jeg tænker i øvrigt ikke, at der er midler at komme efter ved en evt. retslig ansvarsforfølgelse.

Og så er det jo generelt sådan, at aktiemarkedet reagerer som en flok hysteriske gamle kællinger - 2day smitter udmeldingen fra ECB om at medvirke til at øge inflationen [1] af på kurserne, der sikket kommer ud med en optimistisk lukkekurs ... omvendt viser den såkaldte "finanskrise" og tidligere den såkaldte "IT-boble" at alm. mennesker skal passe på i det farvand ... så ja ...


Note:
-----
1: Og på sigt vil det smitte af på købekraften af din førtidspension
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2014, 22:31   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Læs evt her

http://www.aeldresagen.dk/faa-raad-o...FaThcgodJrMAhw
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2014, 10:33   #5
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Da jeg blev førtidspensionist var det den her med de 40 og 25% der gjaldt... jeg skulle hæve det hele på een gang og kunne ikke splitte den op i flere hævninger...det var enten, eller...

Citat:
Når pensionsudbetalingsalderen er nået, ved invaliditet, ved livstruende sygdom eller ved død, kan opsparingen udbetales mod betaling af en afgift på 40% af det udbetalte beløb. For opsparing, der er foretaget før 31.12.1979, er afgiften dog kun 25%.

Skulle jo så måske have ventet til i år med at hæve den... men bagklog kan man jo altid være
Citat:
I 2014 er det dog muligt at betale afgiften til en lavere sats på op til 37,3%. Derved vil det betale sig for mange at betale afgiften i 2014. Betaler man den lave afgift vil kapitalpensionen ændres til aldersopsparing, som kan være forbundet med flere ulemper i forhold til kapitalpension.



...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2014, 11:41   #6
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lkp1 Se meddelelser
Hej k10
Godt I findes Jeg blev FTP nye regler i 2006 og har tidligere arbejdet rigtig meget.Har en kapitalpension i en sparekasse (ejen opsparing). Kan jeg som FTP del hæve min kapitalpension nu til 37,3%??.Hvis jeg vil DELHÆVE nu ,kan jeg så gøre det hvert år eller er det kun 1 gang nu og så først resten når jeg om 7-8 år bliver 60år.Mit pengeinstitut siger noget, jeg har forhørt mig andre steder (bl.a i banker)og der er tilsyneladende uenighed om hvorvidt jeg kan DELHÆVE en eller flere gange. Fx 1 gang nu i 2014 og så igen 1 gang i 2015
Kan I hjælpe for jeg ved ikke hvor jeg kan finde løsninger
Vh
Lars
Hvis du vil slippe med den lave afgift på 37,3% skal du lave hele ordningen om til en aldersopsparing. Denne kan du så foretage deludbetalinger på som du har lyst og du kan også indbetale selv om du har fået deludbetaling.

Den eneste ulempe er at de fleste banker har indført et gebyr på kr. 500-1000 kr. pr. deludbetaling.

Det koster også typisk kr. 300-700 kr. at ændre kapitalpensionen til aldersopsparing.

mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2014, 13:34   #7
Giser
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
Giser er ny på vejen
Men hvis den skal ændres til aldersopsparing (med "rabat") skal det gøres senest i 2015.
Giser er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2014, 03:08   #8
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Hvis du vil slippe med den lave afgift på 37,3% skal du lave hele ordningen om til en aldersopsparing. Denne kan du så foretage deludbetalinger på som du har lyst og du kan også indbetale selv om du har fået deludbetaling.

Den eneste ulempe er at de fleste banker har indført et gebyr på kr. 500-1000 kr. pr. deludbetaling.

Det koster også typisk kr. 300-700 kr. at ændre kapitalpensionen til aldersopsparing.

mvh. Susanne
Kan du dokumentere dette? Links?

/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension