K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-05-2013, 20:09   #11
morgenstjerne
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-04 2013
Indlæg: 32
Styrke: 12
morgenstjerne er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nemlig......

Men kender man lægen, behøver man ikke deltage i udarbejdelsen af statusprofilen. Hvor man skal deltage når det er speciallægeerklæringen.

(Men jeg deltog så ikke) - han kendte mig jo.
Tak for jeres svar kan fornemme jeg ikke kommer langt uden den speciallæge erklæring.....og det virker som om at der er tests hvis man ikke har et meget godt kendskab til den pågældende psykiater.
morgenstjerne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 20:18   #12
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af morgenstjerne Se meddelelser
Tak for jeres svar kan fornemme jeg ikke kommer langt uden den speciallæge erklæring.....og det virker som om at der er tests hvis man ikke har et meget godt kendskab til den pågældende psykiater.
Jeg har ikke set en eneste test de to gange jeg har fået lavet speciallægeerklæring hos en "fremmed" psykiater.

Men nu bliver jeg da nysgerrig efter hvad du mener med "tests"
Jeg har gennem 12 år været behandlet ved utallige psykiatere i hospitalsvæsenet og privat, og ALDRIG set en test der.

Tests er neuropsykologiske værktøjer, og har intet at gøre i en erklæring fra en speciallæge... selvfølgelig kan der henvises til dem, men ikke tolkes og analyseres på dem, for det er speciallægen ikke uddannet til.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 21:16   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har gået fast hos psykiater i mere end 30 år, og har ALDRIG været udsat for en test. Vi har heller aldrig talt om tests.

Dog fik jeg engang lavet en IQ test, men det var ikke hos psykiateren, det var en test en psykolog syntes kunne være lidt interessant.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 21:24   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hva´nu Se meddelelser
Tests er neuropsykologiske værktøjer, og har intet at gøre i en erklæring fra en speciallæge... selvfølgelig kan der henvises til dem, men ikke tolkes og analyseres på dem, for det er speciallægen ikke uddannet til.
Psykiatre bruger skam tests efter behov.. og de er uddannet til at vurdere.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 21:52   #15
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Psykiatre bruger skam tests efter behov.. og de er uddannet til at vurdere.
Det vil jeg da gerne høre mere om, hvad er det for tests...?

Hvis det er "Hamilton" og andre afkrydsningsskemaer der refererer til diagnosebogen, så er det altså ikke hvad jeg forstår ved tests.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 22:07   #16
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kan ikke huske hvad de hedder.. men der er f.eks wisc-III, DuPaul, adhd-rs osv...

Det er test der bruges som en del af diagnosticering.

Hvad forstår du ved tests..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 22:17   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
De fleste personlighedstests kan man selv tage over fx internettet - det kræver ikke en studenterhue at lægge tallene sammen, og læse resultatet op fra facitlisten.


I øvrigt de samme tests psykiatere og/eller psykologer bruger.....de såkaldte afkrydsningslister.
De har for at kunne afdække det hele, alt fra depression til psykopati....og alt der i mellem.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2013, 22:39   #18
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hva´nu Se meddelelser
En speciallægeerklæring indeholder ingen kognitive tests.
Kognitive tests laves af en neuropsykolog... men det er jo ikke sikkert at kommunen bestiller kognitiv test.

Hvor længe man er hos psykiateren, når speciallægeerklæringen skal laves, kommer jo an på hvor godt psykiateren kender en i forvejen.
Men jo længere det tager, jo grundigere bliver erklæringen jo.
I mit tilfælde blev jeg først sendt til psykiater for at få lavet en speciallægeerklæring. En fremmed for mig og helt uden tests, han var super dygtig og stillede de "rigtige" spørgsmål for at afdække mine problemer mht psyken. Samtalen tog 1 time...

Senere blev jeg sendt til Neuropsykolog som tog 2 timer og bestod udelukkende af tests, for at afdække mine kognitive problemer.

Kommunen værgede sig meget for at sende mig til neuropsykologen da denne specialerklæring var meget dyrere.

Jeg vil lige tilføje at de 2 speciallægeerklæringer blev lavet inden mit forløb hos min egen psykiater var startet op.

Sidst redigeret af Moi; 21-05-2013 kl. 22:44.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2013, 13:16   #19
opel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-07 2012
Indlæg: 7
Styrke: 0
opel er ny på vejen
Jeg har også været til sådan en undersøgelse. Der er gået 4 uger siden og har ikke fået noget svar hverken fra lægen elle kommunen. Hvor lang tid tage det at få svar fra dem?
opel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-09-2013, 17:41   #20
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Psykiatre bruger skam tests efter behov.. og de er uddannet til at vurdere.
Der findes nogle skemaer til afkrydsning og dem er de uddannet til at bruge.
Det er dog skemaer der kan bruges som rettesnor for hvad persnen fejler... dette kombineres så med yderligere samtale for at kunne stille en diagnose.

Og de store tests hvor man undersøger kognitive funktioner og eks. abstraktionen i tankegangen, det er fortsat indenfor det neuropsykologiske område....

Det er vist alm. kendt at nogle psykiatere eks. Arne Mejlhede bruger hele spæktret af tests... også neuropsykologiske, men netop det gør ham utroværdig fordi han leger med noget han ikke er uddannet til.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourseprofil indhold af jyden74 Spørgsmål ang fleksjob 7 18-12-2009 13:24
indhold/formål rp frida Alt det andet 11 10-03-2009 00:29
Tips til indhold i ressourceprofilen zuza Den nyttige viden vi alle har 5 10-12-2008 00:51
forskelligt indhold af rådigheds beløb Lars B. Dit og Dat 1 11-10-2008 13:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension