K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2010, 09:21   #1
Kloen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Lokation: Københavns
Indlæg: 11
Styrke: 14
Kloen er ny på vejen
Ny i "faget" så at sige

Ny herinde, så undskyld hvis emnet er endt det forkerte sted. Hej alle, jeg er en 29-åring mand der desværre i vinters fik en hjerneblødning, som hjerneskadede mig, med efterfølgende komplet lammelse af hele min venstre side, samt udprægede kognitive problemer: akut træthed, hukommelses- og overskuelsesbesvær. derudover har jeg heller ingen følesans i venstre side. Og har nu oveni udviklet epilepsi, vist nok grundet arvævet fra hjerneoperationenOg har fået en irriterende kulde/varme-skade, hvilket betyder at iskolde ting på min venstre side gør ondt på samme måde som brandvarme ting gør på min højre side
Jeg er pt. på kontanthjælp, og var til samtale på jobcenter Skelbækgade for nylig, hvor jeg, tror jeg, fik sat gang i en førtidspensionssag. Dette gjorde jeg, da min neurolog mente det ville være godt for min genoptræning at få ro på min private situation, og ham lytter jeg ret meget til, da det var med hans hjælp jeg lærte at gå igen! Yeah!!
Anyway, jeg ville høre jer med erfaring, om der er en realistisk mulighed for at jeg får tilkendt førtidspension?
Og om der er nogle tips det er værd at vide, da jeg finder det meget forvirrende at man ikke længere har en fast sagsbehandler, men en ny hvert sted, så at sige.
Om min private situation kan jeg fortælle at jeg er single, har en søn på 2, som bor hos sin mor, der desværre måtte flytte fra mig da hjerneskaden blev for meget for forholdet, jeg er netop kommet på plads i en lejlighed, da jeg måtte fraflytte mit hus, fordi hus i Brønshøj + enkelt overførselsindkomst = ikke rentabelt.
Af uddannelse har jeg gymnasium og BA fra KU i Engelsk og Retorik.
Håber at høre lidt positive forslag og gode råd herinde.
Mvh. Søren
Kloen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 09:38   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hejsa og velkommen til og ja dit indlæg sidder lige i skabet

Det vigtigste for dig er at du følger din sag meget nøje , det vil sige at der er nogen ting du fra start skal sikrere dig og det er som følger..

Der skal være udarbejdet og være en opdateret ressourceprofil
Du skal bede om aktindsigt i dine papir hos kommunen (på den måde kan du se om de har det hele )
Det er en rigtig god ide at bede om aktindsigt ved læger og behandlere (på den måde kan du tage kopi af det og sende det kommunen evt mangler )
Du skal have sparket til kommunen så de kommer igang med din sag hurtigst muligt og de ikke bare sylter din sag ..


aktindsigt til både læger og kommunen finder du under nyttige link

Hvorvidt du står med en førtidspension er ikke lige til at sige for nogen af os desværre, nogen får den nemt andre svært desværre er det de svære vi ser flest af herinde , da det jo ikke er sådan at man ligefrem søger vores fællesskab hvis ikke man har problemer he he

Men det du skal kigge på og være meget obs på er at der IKKE må være nogen erhvervsevne tilbage , det vil sige at hvis nogen læger mener at du vil have godt af en pause hvor du kommer dig og træner osv , ja så er det ikke en pension , og det er vigtigt at de skriver at det er pga din erhvervsevne at de ikke mener du kan klare arbejdsmarkedet ..

Lige som det er enormt vigtigt at du i din ressourceprofil får med hvordan din dag forløber og hvad du har der af evt barriere og forhindringer ..

Du skriver at du sendes fra sagsbehandler til sagsbehandler er du sikker på at det er sagsbehandlere og ikke jobkonsulenter du sendes til ?

Spørg ind til dem du havner hos hvem er de og hvad er deres baggrund og hvad er deres kvalifikationer ...

Når du er til møder kan det klart anbefales at optage disse møder og have en bisidder med (du skal ikke oplyse at du optager)

Lige som det er vigtigt at du IKKE ringer og taler med dem , de har det med at glemme at skrive ned hvad der er sagt og står det der ikke så er det ikke sagt ...

Skulle det ske at du alligevel kommer til at tale med dem (det kan ske ) så skal du efter endt samtale sætte dig ned og skrive hvad du forstod på samtalen (hvad er aftalt og hvad var konklusion ) har de sagt noget du syntes lyder underligt så bed om § og lov ...

og så lige nogle spørgsmål

Har du ressourceprofil ?
er der lavet en handleplan på dig ?
er din sitautaion kaldet stationær af læger ?
er der mulighed for genoptræning ?

Spørger for det er noget der vil kunne trække din sag ud men der skal laves en handleplan på dig om hvordan kommunen påtænker at få dig enten tilbage i job eller fleks eller pension eller andet , ergo en handleplan..

Mange af disse ting kan du få opklaret ved at bede om aktindsigt

Og så lige et godt råd her til sidst (det er langt det her ) bliv her i den her tråd du har lavet (når det drejer sig om det her ) på den måde er du fri for at svare flere gange på de samme spørgsmål og du er mere sikker på at folk svare (mange der sidder med viden orker ikke at sidde og søge efter andre tråde du har skrevet i ) og så lige til sidst en bøn fra mig ...

Vil du være sød at lave afsnit i dine indlæg vi er mange her der ikke magter at læse lange indlæg (heller ikke korte) hvis ikke der er afsnit i .. hvor du sætter afsnit betyder knap så meget , bare det stadig er forståeligt og ikke skrevet ud i en smøre

Og endnu engang velkommen til
  Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 09:46   #3
Kloen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Lokation: Københavns
Indlæg: 11
Styrke: 14
Kloen er ny på vejen
Aner ikke om jeg har en ressourceprofil, handleplan, fra hvem? Og ja, sagsbehandlere, da jeg kun har haft med socialcenter Mattæusgade at gøre i forbindelse med enkeltydelsehjælp, og har fået beskeden at jeg ikke har en enkelt fast sagsbehandler, men rettere en på hvert sted; handicapcenteret, jobcenteret osv. Jeg har kun været til en enkelt samtale på jobcenteret, hvor jeg nævnte at jeg gerne ville kigge på en førtidspension, min kontanthjælp kommer bare, da jeg vist er sygemeldt/sygepause og derfor er fredet fra jobcentrets side af.
Kloen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 09:51   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal ikke undskylde......

Kære Søren.

Hjertelig velkommen.

Bliv her på DIN tråd.....så bliver det lettere at råde dig fremover.
Fremover må du meger gerne lave mellemrum i teksten, da andre også har lidt rod med "computeren" og har lidt svært ved at læse store tekster.

Jeg tror du pt skal forsøge at tage det roligt. Du er sikkert i gode hænder ifb med en pensionering. Men erfaringsmæssigt opstår der altid lidt problemer.
Men pension til dig må nok være realistisk ud fra din beskrivelse.

Men hvad mener du måske om 1 år? Din situation vil SIKKERT ændre sig til det bedre.

Jeg vil begynde med følgende:
Da du forlod hospitalet, havde du så en skriftlig genoptæningsplan i hånden, som loven foreskriver?

Et ret vigtigt spørgsmål da du som hjerneskadet har brug for HURTIG genoptræning. Uanset hvad! Se her: http://www.hjsf.dk/ og her http://www.kk.dk/Borger/SundhedOgOms...aHospital.aspx

BEMÆRK. der findes også andre muligheder for genoptræning end de her nævnte som du kan gøre brug af senere.......som du selv bestemmer!

Har du nær famillie eller venner der kan hjælpe dig fremover?
Jeg spørger da du muligvis vil løbe ind i problemer med en evt TRANSPORT til den gen- og vedligeholdstræning du muligvis skal have resten af dit liv.

Har du kendskab til om "systemet" har ansøgt om en hurtig intensiv genoptræning hos een af hjerneskadeforeningerne.?

Men endnu engang hjertelig velkommen i den sociale Verden som oftes ikke er så ringe enda...........hvis ellers, som du allerede viser, er parat til at kommen videre.

Læs følgende: http://www.cfh.ku.dk/ og http://www.cfh.ku.dk/www/cfh.nsf/all...F?OpenDocument

Men alle de andre råd du har modtaget skal du lytte til og følge.......trods jeg tidligere har nævnt at du sikkert er i gode hænder......men erfaringsmæssigt siger vores virkelighed, desværre at hvor ting kan gå galt i ens sag......går galt.

Min mening er at GENOPTRÆNING er det vigtigste at få sat på skinner NU......hvis ikke det er gjort.

Mange hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 28-07-2010 kl. 10:38.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 09:53   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis du ikke ved om du har en ressourceprofil så er mit gæt at det har du ikke..

Så det første du skal gøre er at få hentet en aktindsigt for uden ressouceprofil ingen pension ...

Og handleplan er den som skal fortælle dig hvor du står og hvad kommunen har af tanker om din situation så skynd dig at få den her sendt af sted til din sagsbehandler og har du så ikke sådan en (hvad du åbenbart ikke har ) så send den til borgerservice så skal de sørge for det ...
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Læs om ressourceprofil og hvordan den skal laves og af hvem her
http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Der er meget andet , men men tror jeg lige i første omgang vil starte med at smide det her i hovedet på dig for det er det vigtigste og før du har de ting så er det lidt svært at komme videre ....

så må resten tages hen af vejen ...
  Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 09:56   #6
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Du skal ringe til kommunen og bede om at tale med sygedagpengeafd. (ikke den økonomiske, men den sociale) og når du bliver viderestillet, så skal du tale med DIN sagsbehandler. Denne SKAL udarbejde en resourseprofil til dig.

En vurdering af om du kan få pension, bunder ud i om de kan sætte dig til et eller andet, som du godt kan lave. Hvis dine læger skriver at du ikke kan lave noget, så har du en bedre chance for pension.

Det gør mig ondt at høre at du har været så meget igennem og at din kæreste er gået fra dig og at din lille søn nu bor ved hende.
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 10:03   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
nilla har de en sådan i kbh kommune ?

jeg kan overhovedet ikke finde rundt i den kommunen og når man tænker på antallet af borgmester kan man med gru tænke på hvordan de må køre rundt i sagsbehandlere ...

Men alle har ret til 1 sagsbehandler og det er denne der skal findes om det så er i sygedagpenge afsnittet ved jeg ikke (det er det ikke i min kommune man har intet at gøre der hvis man er på kontanthjælp )for det drejer sig jo om en på kontanthjælp ..

Men Kloen ville helt sikkert gøre klogt i at Ringe og SKRIVE og bede om at få oplyst om hvem der er hans sagsbehandler sådan at der er 1 person og 1 tovholder på hans sag ...
  Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 10:57   #8
Kloen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Lokation: Københavns
Indlæg: 11
Styrke: 14
Kloen er ny på vejen
@ phhmw: Jeg kan ikke huske hvad jeg fik da jeg forlod hospitalet, men tror der var en genoptræningsplan, i hvert fald nåede jeg at begynde på Træningscenter Nørrebro, inden de smed mig 3 uger på Montebello, og nu er jeg tilbage på TCN, godt nok ramt af sommerferie, mht. transport hedder det bussen frem og tilbage, nu har jeg jo lært at gå igen

@ Hejdien: du nævner min sagsbehandler, men man har jo ikke en fast?
Kloen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 11:00   #9
Kloen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2010
Lokation: Københavns
Indlæg: 11
Styrke: 14
Kloen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nilla Se meddelelser
Du skal ringe til kommunen og bede om at tale med sygedagpengeafd. (ikke den økonomiske, men den sociale) og når du bliver viderestillet, så skal du tale med DIN sagsbehandler. Denne SKAL udarbejde en resourseprofil til dig.

En vurdering af om du kan få pension, bunder ud i om de kan sætte dig til et eller andet, som du godt kan lave. Hvis dine læger skriver at du ikke kan lave noget, så har du en bedre chance for pension.

Det gør mig ondt at høre at du har været så meget igennem og at din kæreste er gået fra dig og at din lille søn nu bor ved hende.
sygedagpengeafdelingen? Men jeg får jo ikke sygedagpenge, "kun" kontanthjælp
"ringe til kommunen" , det tror jeg ikke man kan som sådan, de har 1000 forskellige numre jo
Kloen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2010, 11:11   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det vil jeg mene at man har krav på .. for er der noget der kan besværliggøre en sag så er det for mange sagsbehandlere .

Os der har været igennem cirkusset og haft en fast sagsbehandler som så er stoppet efter et par måneder har haft mere end store problemer med sagsbehandler skift så jeg kan slet ikke se hvordan de vil få det til at hænge sammen hvis og så frem du har flere sagsbehandlere ...

Jeg vil mene at den sagsbehandler der skal være tov holder i din sag må være den sagsbehandler der er i kontanthjælps afdelingen .. og er det ikke denne så må denne kunne fortælle hvem der står for sagen ...

Skriv evt til borgerservice ..

noget ala ..

Citat:
Jeg er en syg borger jeg er pt på kontanthjælp men ønsker at søge pension, nu vil jeg gerne vide hvem der er min sagsbehandler hvem er det jeg skal henvende mig til vedr ressourceprofil , handleplan osv ..

Som det er nu har jeg fået besked på at jeg har mange forskellige men mener ikke at man kan varetage mine problemer seriøst og ordentligt hvis ikke der er en tov holder på min sag, så jeg ønsker at få oplyst hvem dette er.
Du kan feks også se på hvilke sagsbehandler der sendte dig til montebello og så kontakte denne ...

Men jeg du skal have en sagsbehandler og jeg kan ikke forestille mig andet end at det er den sagsbehandler der er ved socialforvaltningen , men foregår det anderledes på kbh kommune så vil jeg meget gerne have at andre fra kbh kommer på banen .. for jo man skal have en sagsbehandler

Og kigger du på kbh kommunes hjemmeside så vil du også kunne læse at der står -...

Citat:
Socialforvaltningen er til for:



* Socialt truede børn og deres familier
* Social marginaliserede unge
* Voksne borgere med sindslidelser
* Psykisk udviklingshæmmede borgere - en del multihandicappede
* Borgere med fysisk handicap, fx mennesker med synshandicap, epilepsi, spastisk lammelse, svære gigtformer, muskelsvindslidelser og moderat eller svært erhvervet hjerneskade
* Borgere, som er så afhængige af stoffer eller alkohol, at det skader dem selv eller truer andre
* Hjemløse, som ikke har eller kan opholde sig i egen bolig
* Beboere i bebyggelser med socialt arbejde

Så find ud af hvem din sagsbehandler er i socialforvaltningen ...
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
"må" man sige sit flexjob op? YingYang Spørgsmål ang fleksjob 8 15-05-2012 00:54
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension