K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2008, 09:21   #1
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Exclamation hvilken § bruges i dag ?

Kunne godt tænke mig at vide om det er rigtigt hvad vi har fået oplyst.

I dag tilkendes pensioner kun på §20!

Dette er hvad vi har fået oplyst men jeg kan forstå når jeg læser herinde at det er andre som har fået tilkendt efter andre §.

Hvorfor er der denne forskel og hvad betyder det?

Tak for hjælpen

til jer alle
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 09:48   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
§ 16. Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 18 til 65 år.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension,

1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og

2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af

1) en redegørelse for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres,

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde med den pågældende, og dennes egen opfattelse af forholdene skal udtrykkelig være anført,

3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,

4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller

5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.

Stk. 2. Socialministeren fastsætter regler om krav til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og behandling af sager om førtidspension.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.

§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.

Ved ikke om det er dét, du er ude efter???

Førtidspensioner kan søges efter §17 og/eller §18. Men det er § 20 der ligesom skal være opfyldt for at førtidspensionen kan tilkendes - hvis du forstår hvad jeg mener:-)

Sidst redigeret af Ninja; 02-08-2008 kl. 09:54.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 10:32   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
§ 20 har jo altid været der og som helenekr skriver så skal § 20 være opfyldt før man overhovdet kan få en førtidspension men sådan har det jo altid været

men måske de kan mene noget af det i § 20 som det her

Citat:
§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.
Jeg ved i hvert fald at mange har fået deres førtidspension med en revurdering på ...

men at sige til dig at man kun tilkender ftp efter § 20 lyder lidt søgt
  Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 15:25   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, det er sådan en lidt dum måde at informere borgerne på, da man jo ikke kan få tilkendt førtidspension hvis ikke § 20 er i hus

Så jow, alle er på § 20
Men man kan så kun søge §17 og §18....

Så buster, der er ingen forskel. MEN, som Hejdien skriver, så er NB ved pargraffen, at der KAN være en revurdering.

Sidst redigeret af Ninja; 02-08-2008 kl. 15:28.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 18:16   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
TAK alle sammen og beklager jeg er lidt "fat svag"

Som jeg forstår det er der ikke den store forskel på § bortset fra den NB som er i §20.

Hm, i min mands tilkendelse står der ingen dato/år for en evt genvurdering så mon ikke det er for livstid?
(altså bortset fra hvis en vis herre i ministeriet får sin vilje!)

For liiiige at jeg fuldt ud kan fatte det: §17 og § 18 er § som man selv kan søge UDEN at fx sagsbehandleren indstiller?
- men samtidig skal betingelserne i §19 være opfyldt?

Øh, synes det er lidt "rodet" i min verden.

buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 18:31   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, §19 er GRUNDLAGET for en afgørelse. Hvis nogle af punkterne mangler, kan der ikke træffes en afgørelse.

§17 er førtidspension man selv søger. Der bliver ikke indhentet informationer fra læger, speciallæger ml, og man går KUN udfra det der står i ens sag. Den er svær at få igennem, men ikke umulig.

§18 er mere når sagsbehandleren egentlig også er enig i at førtidspension KUNNE være løsningen, men har brug for en opdateret afklaring af ansøgerns ressourcer, eller mangel på samme. §18 er på det bredde grundlag dvs sagsbehandleren indhenter informationer UDENFOR sagen, det være sig statusprofil hos lægen, udtalelser fra sygehuse, speciallægeerklæringer mm. Dertil kommer der arbejdsprøvning og/eller andre revalideringsmæssige tiltag.

§17 OG §18 tilsammen - som jeg selv søger, er en kombination af de to ovenstående.

Sidst redigeret af Ninja; 02-08-2008 kl. 18:33.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 19:20   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Nåååh, nu fattede jeg det lidt bedre - tak
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 20:30   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er da næsten også en hel videnskab
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§56, hvad kan den bruges til? imzadi Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 13-01-2012 10:51
Når lægekonsulenten bruges som skjold! buster Politik og Samfund 1 05-08-2010 22:06
kan dette bruges??? annli Alt det andet 4 31-05-2010 18:02
Når lægekonsulenten bruges som skjold Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 12 14-03-2010 15:20
Kan det mon bruges. annasen Dit og Dat 0 15-01-2009 01:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension