K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-01-2020, 00:10   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Kan jeg sige nej til behandling og søge pension?

Jeg fik ressourceforløb i 3 år for et halvt års tid siden. De kunne se udviklingspotentiale
og jeg skal bla. i et terapi behandlingsforløb på i 3-6 mdr, opstart til sommer.

Jeg har søgt pension på det foreliggende grundlag og min sagsbehandler mangler lige de sidste papirer, til min ansøgning om pension, og derefter klager jeg over afslag på ansøgningen, som så ryger til Ankestyrelsen. Jeg vil helst have midlertidig pension som jeg i ansøgningen argumenterer for giver mest mening.

Kan jeg sige nej til behandlingsforløbet til kommunen, uden at det har negativ
betydning for min ansøgning om pension? Behandlingsforløbet har ikke noget med kommunen at gøre og det er i hospitalsregi (dog stadig terapi. Der er en hvis usikkerhed mht behandlingsresultatet pga langvarig og kompleks sygdom)

Jeg har et godt samarbejde med min sagsbehandler, og jeg frygter at hvis jeg siger nej til behandlingen, vil det forværre vores samarbejde.
Jeg kan vel godt ombestemme mig om nogle måneder og starte behandlingsforløbet alligevel når min afgørelse om pension er tilbage?

Der er ingen tvivl om at midlertidig pension de næste par år og så færdiggørelse af behandlingsforløbet, er den løsning
der vil kunne gøre min funktionsevne/livskvalitet så god som muligt, så hurtigt som muligt (da jeg vil have penge til bla akupunkturbehandlinger som jeg har fundet ud af er det eneste der kan smertelindre, der vil være råd til speciel diæt fra hospital for at undgå mavesmerter, kronisk lavt blodsukker, råd til varmtvandstræning der er den eneste motionform jeg kan tåle og som er essentielt for at bibeholde funktionsevnen, med de kroniske skader og sygdomme jeg har)

Kommunen er bare ikke enig, og har altså givet mig ressourceforløb og vil ikke betale hverken akupunktur, varmtvandstræning eller andet der vil kunne smertelindre eller øge livskvaliteten eller funktionsevnen. Jeg er helt alene om søge paragraf 100 til alle de her ting som vil kunne smertelindre/øge livskvaliteten og funktionsevnen, og venter svar på min ansøgning om dette.
Jeg forventer et nej.

Jeg er over 40 år

* Læ265 siger alt er prøvet og at jeg ikke kan arbejde.
* Smerteklinik siger alt er prøvet
* En praktik på 1 år siger 2-4 timer om ugen ved 50 %
(Jeg skal i ny praktik hvor jeg sidder ned)
* Jeg har funktionsevnebeskrivelse i eget hjem som er ca 6 mdr gammel
som ryger med i ansøgning om pension på det foreliggende

Sidst redigeret af Desmond007; 15-01-2020 kl. 01:48.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 02:32   #2
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Årh, jeg læser at man ikke kan sige nej til psykologbehandling.
Er det rigtigt?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 08:37   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Der findes ikke midlertidig førtidspension.....

Kære Desmond007

Men der findes førtidspension, med revision, alt efter hvilken diagnose man har. Men man SKAL opfylde alle betingelser for en førtidspension.

Læs denne tråd:


Førtidspension med revision.
https://www.k10.dk/showthread.php?t=35321

Du kan ikke nægte samtale emd psykolog eller optræning ved fysioterapien.

Tvang i den sociale sagsbehandling:

https://www.k10.dk/showthread.php?t=27836

Du bør forholde dig til, at der ikke findes en nedre grænse for bevillig af fleksjob:
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30224


Men ingen må søge førtidspension iht § 17 stk. 2. på det foreliggende grundlag, uden først at have 100% fuld aktindsigt ved ALLE 100%

Du skal vide og forstå ALT, hvad andre skiver om dig, fordi at alt på skrift danner grundlaget for en senere afgørelse.. PUNKTUM



Hvis du også har en svær psykisk sygdom må du ikke bevilges førtidspension med revision iht Principafgørelse 119-13 "Gældende"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

""Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.

En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter.
""

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 09:07   #4
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak Peter.
Jeg henviser også til 119-13 i min ansøgning. Er dog ikke ung.
Jeg har ikke alvorlig psykisk sygdom (andet end angst og at jeg er fysisk syg pga stress, funktionel lidelse).

Jeg har også henvist til en principafgørelse der handler om livskvalitet og funktionelle lidelser.

Ja jeg tænkte nok at jeg ikke kan nægte terapi. Resultat af terapiforløbet er dog ret usikkert da sygdommen har varet i mange år og er kompleks, så derfor jeg henviser til 119-13

Sidst redigeret af Desmond007; 15-01-2020 kl. 09:52.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 13:35   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Funktionel Lidelse........

Kære Desmond007

Hvorfor nævner du, at du har Funktionel Lidelse?

Hvem har diagnosticere dig med den forskerdiagnose?

Er det nævnt i din kommunale journal?

Prøv at nævne dine præcise somatiske (fysiske diagnoser) som du søger hjælp til, bla via Servicelovens § 100.

Jeg fornemmer at din opfattelse af din sag er undervurderet og sagsbehandlingen ikke foregår på ret vis.

Du må give nogle flere specifikke oplysninger, hvis du ønsker det.

Hilsen Peter

Bilag

Funktionelle Lidelser.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=30650
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 14:25   #6
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Hej Peter

Det er en liaisonklinik der har givet mig diagnosen. Den passer perfekt på mig, og den betyder sådan set bare sige at jeg er blevet alvorligt fysisk syg af stress og traumer.
Det er behandlingsforløb for dette, jeg skal starte snart og er hovedårsagen til at jeg fik ressourceforløb.
Foruden at jeg skal i ny arbejdsprøvning hvor jeg skal sidde ned og arbejde.

De fysiske sygdomme er polyneuropati og andre skader i ryggen, mave og lever pga kræftbehandling i 2000. Så det er langtidsskader pga kemoterapi og strålebehandling. Mine lår er ødelagt, og jeg har en gangdistance på ca 600 meter om dage .
Det er disse skader jeg søger paragraf 100 til.

Jeg har vedlagsfri fysioterapi, og jeg har sammen med min fysioterapeut i 6-7 mdr, prøvet en masse ting der måske ville kunne reducere smerter, give bedre balance, reducere kulde og varmeintolerence og gøre min krop stærkere.
Vi har fundet nogle ting der virker, men kun så længe behandlingerne står på.
Når vi tager pause med behandlingerne, vender smerter mm. tilbage.

Som nævnt har jeg også god erfaring med akupunktur mod smerter. Jeg fandt en kinesisk akupunktør for noget tid tilbage, som havde solid erfaring med neuropati og det hjalp mig som intet andet.
Men som sagt vil kommunen ikke betale for alternativ behandling, selvom det øger min funktionsevne, så derfor jeg vil have min ansøgning om pension i Ankestyrelsen, så jeg selv har råd til at betale for det.
Men jeg søger også pension da jeg bla er stærkt påvirket af kulde pga nerveskader (polyneuropati) og har så mange dage under dynen igennem hele vinteren at det er urealistisk at forestille sig at jeg vil kunne bestride et fleksjob. Ja og så pga min gangdistance på 600 m om dagen og det faktum at jeg ikke kan sidde ned og arbejde i en ny praktik.
Jeg har søgt om ekstra varmt vintertøj via paragraf 100, og forventer også her et afslag.

Varmeintolerencen gør at jeg må blive hjemme med en blæser kørende i døgndrift, når temperaturene kommer over ca 27 grader.

Så der er så mange fysiske ting der taler imod at et fleksjob er realistisk, hvor man skal være en stabil arbejdskraft. Alle mine lægepapirer siger også kronisk, udtømte behandlingsmuligheder og alt afprøvet.
Kommunen vurderer dog at jeg ved et behandlingsforløb for funktionel lidelse, og en praktik hvor jeg sidder ned, vil kunne arbejde lidt flere timer og derved kan bestride et fleksjob i den nærmeste fremtid.
Jeg har dog en udposning på lænden og skader i øvre ryg og nakke pga stråleskaderne,at jeg ikke kan sidde ned i mere end 20 min af gangen.


Det psykiske var dog aldrig et problem i min 1 årige arbejdsprøvning, men alle smerterne og efterfølgende udmatning pga senfølgerne.
Men kommunen vil som sagt have mig i en ny arbejdsprøvning efter behandlingsforløbet på liaisonklinikken.

Spørg endelig hvis der er andet du skal vide

Sidst redigeret af Desmond007; 15-01-2020 kl. 14:57.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 17:43   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg vil vide........

.........hvilken kommune det drejer sig, fordi du skal kende til din personlige kommunes serviceniveau vedr sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2.

Jeg ønsker, at du skal forstå at din kommune er din juridiske modstander, med modsatrettet interesser.

Derfor skal al kommunikation foregå skriftligt.

Allerede nu, kan jeg se kommunen fører dig rundt i manegen , bevidst eller pga manglende viden. Begge situationer uacceptable.

Jeg kan se at kommunen bevidst har glemt, at de har skærpet Vejledningspligt.

Du er juridisk "svært handicappet"

Har du fuld aktindsigt, fra alle de fysioterapeuter, du har modtaget behandling ved? Hvis, ikke skal du omgående søge aktindsigt ved dem alle.

Det forstår du, når mit næste svar dukker op.

Hvorfor er du så beredvillig og accepterende for at har forskerdiagnosen "Funktionel Lidelse"?

Præcis hvem, afdeling, læge, hospital har nævnt det for dig, første gang?

Er det kommunen eller læger/hospitalet/smerteklinikken at besøg ved Liaison klinikken, som et behandlingsforslag?

Bekræft, at DU ønsker en førtidspension da du ikke ser dig selv klare et fleksjob.

Bekræft at du har en "Koordinerende sagsbehandler"

Bekræft dit effektive timeantal fra din jobafklaring/arbejdsprøvning viste?

Her skal du være bevidst om, at mange bliver tvangsbevilget fleksjob, i stedet for førtidspension, ned til 900 sekunder om ugen. Der findes ikke en nedre grænse for et fleksjob.

Jeg bemærker mig, at du har mange somatiske (fysiske) lægefagligt dokumenterede diagnoser, efter kemoterapi og strålebehandling, og alligevel mener omgivelserne, at disse somatiske diagnoser, alligevel skal behandles som psykiske forskerdiagnoser, som du tilsyneladende billiger.

Det undre mig såre, fordi psykiske diagnoser, er mana for det kommunale system til at trække tiden ud, i årevis. Det bør du tænke lidt over.

Jeg bemærker, at kommunen ønsker, at du skal øge din formåen. Timetal.

Jeg bemærker, at du oplyser: ""Det er en liaisonklinik der har givet mig diagnosen. Den passer perfekt på mig, og den betyder sådan set bare sige at jeg er blevet alvorligt fysisk syg af stress og traumer.""

Hverken stress eller traumer udløser cancer med efterfølgende alvorlige skader, hverken Polyneuropati eller Neuropati samt de andre alvorlige fysiske skader du har pådraget dig.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 18:08   #8
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Jeg har alt relevant dokumentation fra fysioterapeuter jeg har været hos de sidste par år.
Min sagsbehandler har disse papirer.
Der kommer snart ny epikrise fra min nuværende fysioterapeut, som er den person der har fulgt mig tættest de sidste 6 mdr og ved hvordan mit funktionsniveau er.

Sagen er Peter, at de to forskellige funktionelle diagnoser jeg har fået (Bodily Distress Syndrom og dissosiativ lidelse pga traumer) passer på mig. Jeg er ikke blevet hjernevasket, og efter at haft møde med liaisonklinikken, ved jeg at jeg kan få mindre angst og stress, ved et forløb på klinikken. Jeg ville sikkert kunne få samme resultat ved at gå hos en psykolog/psykoterapeut der arbejder med kroppen og traumer. Min stress og angst er som sagt meget kropslig.
Jeg er faktisk lige startet i forløb igennem jobcenter hos en psykoterapeut.

Det var distriktspsykiatrien der efter mange møder, foreslog liaisonklinikken , da de mente at det var det rigtige sted for mig.

Rehabiliteringsteamet spurgte ind til dette, og jeg fortalte dem hvad distriktspsykiatrien sagde, og temaet og jeg aftale at jeg startede i et behandlingsforløb hos Liaisonklinikken.
Jeg var veltalende og argumenterede godt for min sag til rehab møde, og det var nok også medvirkende til at de kunne se potentiale i mig som de sagde.

Dette "potentiale" er nu nok mest en øgning af livskvalitet da jeg mere og mere mærker hvor meget mine
sengfølger egentligt fylder i mit liv.

Jeg er godkendt til tre hjulet el scooter som forbrugsgode
Jeg er godkendt til handicapbolig
Jeg har vederlagsfri fysioterapi for stærkt handicappede

Jeg har gode og dårlige dage, og for mig handler det mest om at undgå at blive overbelastet i hverdagen og reducere stress, kuldepåvirkning, husk at spise sundt, få behandling hos fysioterapeut og passe
psykoterapi igennem jobcenters terapeut de har tilknyttet.

Sidst redigeret af Desmond007; 15-01-2020 kl. 18:32.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 18:12   #9
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Jeg har henvist til principafgørelse 37-19( https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=209557) i min ansøgning om pension, og argumenterer for at mit "potentiale" vil være en
øgning i livskvalitet.
Ja og selvfølgelig principafgørelse 119-13.

Jeg sender dig gerne min ansøgning hvis du vil læse den

Sidst redigeret af Desmond007; 15-01-2020 kl. 19:20.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2020, 18:27   #10
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
* Jeg bekræfter at jeg ønsker pension
* Jeg bekræfter at jeg har en kordinerende sagsbehandler
Mit timetal i arbejdsprøvningen var 1-3 timer ved 50 % effektivitet.
* Jeg bekræfter at jeg ønsker behandlingsforløb hos Liaisonklinikken


Jeg fik besøg af en ergoterapeut der iagttog mig arbejde, og fulgte hendes råd om flere pauser
og skift i arbejdsstilling hvert kvarter.
Det gav over et par måneder en øgning i arbejdstid på 10 min.

Der var ikke noget hverken fysisk eller mentalt belastende i praktikken i de sidste måneder og det fortalte jeg også til rehab møde, men de vil som sagt have mig i en praktik hvor jeg kan sidde ned så
jeg ikke belaster mine ben (pga polyneuropatien)

Jeg lavede dagbøger for hver uge i arbejdsprøvningen. De vigtigste er med i ansøgningen om førtidspension som må fylde max 50 sider.

Sidst redigeret af Desmond007; 15-01-2020 kl. 19:52.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension