K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-06-2008, 20:27   #21
harms
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
harms er ny på vejen
Jeg vil også følge udviklingen omkring ansøgningen til bil nøje.

Jeg har været sygemeldt i 1½ år med slidgigt fra nakken og helt ud i tæerne og der er stort set ikke et eneste led der ikke er ramt.

Jeg har mere end svært ved at gå særligt langt og bare en tur til nærmeste busstoppested (ca. 400 mtr) er ofte en pinagtig affære.

Jeg har været til generel helbredstjek og skal nu til samtale med en jobkonsulent, med henblik på at finde et skånejob til mig og jeg er tæt på at overgå fra sygedagpenge til revalidering.

I min helbredsattest er der nævnt at jeg har svært ved at gå ret langt og at det anbefales at der findes et skånejob i mit nærområde, da jeg ikke tåler for lang transporttid hver dag.

Med en invalide/trivselsbil vil jeg få mulighed for at få et job indenfor en større radius og det vil også give mig mulighed for at besøge mine bør, der alle bor så langt væk at jeg skal omkring 3-4 timer med offentlige transportmidler for at nå frem - og det kan jeg ikke klare uden at jeg ligger brak 14 dage efter.

Så emnet er yderst interessant for mig, da jeg kraftigt overveje at søge.
harms er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2008, 22:34   #22
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Velkommen til Harms

Du skal være hjertelig velkommen til, at følge med i denne tråd.
Hvis du hører eller erfarer noget med relevans for dette emne, så skriv endelig, jeg har starten denne tråd i håb om, at kunne hjælpe andre/eller vi kunne hjælpe hinanden

Hvad jeg, har fundet ud af indtil videre, er at netop gangdistancen er en væsentlig faktor i dette emne.

Hov forresten også velkommen til k10, håber vi får mulighed for, at lære dig bedre at "kende"

Stoktoft

ps. i morgen bliver kommunen ringet op, jeg ville da gerne vide om de i det hele taget HAR modtaget ansøgningen, har nemlig intet hørt.
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-06-2008, 14:54   #23
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
En lille opdatering.

Har haft kontakt med ergoterapeuten, som står for invalidebilansøgninger.
Hun HAR modtaget min ansøgning, den lagde i hendes bunke, hvor hun skulle til at skrive kviteringer til. (det var den bunke der stod dårlig samvitighed på sagde hun)

Vi snakkede frem og tilbage om mine funktionsnedsættelser, og alt det der helbredsmæssige. Hun nævnte flere ting hun kunne tænke sig der måske skulle være i bilen. Enden på samtalen blev, at hun nu sender en henvisning til politiet, og så vil jeg blive indkaldt til en helbredsorienteretkøretest (puha langt ord ). Dette ville hun gøre i denne uge, da hun går på ferie i næste uge.

Så må vi se hvornår jeg hører fra politiet, bliver lidt nervøs, det bliver jeg altid så snart jeg ser en politibil, selvom jeg har husket sele og kører helt lovligt.
Nå men ergodamen, sagde at det jo ikke var en køreprøve i den forstand, det der ville blive kigget på, var hvordan min krop fungerede i bilen ved kørslen, jeg ville ikke blive spurgt om abs-bremsers funktion og færdselstavler osv.

Kan i holde jer muntre indtil der kommer en ny opdatering.

Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2008, 17:44   #24
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Talking opdatering igen igen

Hej allesammen, har i en god weekend ?

Det har da godt nok sat gang i min bilansøgning, at jeg ringede ergodamen op den anden dag

Jeg har modtaget 2 breve fra kommunen.(afsendt d. 19/6 2008)

1. er en kopi af brevet til politiet, der står:

Vedr. xxxxx xxxxx

Ovennævnte har søgt Struer kommune om økonomisk støtte til invalidebil
efter den sociale lovs § 114

Struer kommune anmoder om :

At vedkommende indkaldes til en helbredsmæssig køretest til en vurdering af,
om politiet stiller krav om særlig indretning af bilen.
Resultatet af denne vurdering bedes sendt til Borgerservice.

Med venlig hilsen

xxxxx xxxxxx ergoterapeut


2. brev

xxxxxx xxxxxxx (mit navn hihihi)

I anledning af deres sag vedr.
bilansøgning
ønsker forvaltningen en Generel helbredsattest.

Kommunene har derfor anmodet deres alment praktiserende læge
xxxxx xxxxx
om undersøgelsen.

De bedes derfor snarest aftale tid hos lægen.
For at sikre, at der afsættes tilstrækkelig tid til undersøgelsen, bedes De venligst gøre lægen/lægesekretæren opmærksom på, at der er tale om en Generel heldbredsattest.

Med venlig hilsen

xxxxx xxxxxx


Jow Jow, det kan da åbentbart betale sig, at gribe knoglen
Hvis jeg nu ikke havde gjort det ville sagen være blevet trukket i langdrag af ferie og hvornår var hun lige nået til min sag efter ferien, nu ved at vi snakkede sammen den anden dag, har hun besluttet, at hun vil have en køretest og heldbredsattest, hvis jeg havde ventet, kunne der jo nemt være gået 2 måneder (måske mere) inden det var besluttet og sat igang.

Sååååh, så langt så godt.


Kan I holde jer muntre til næste afsnit i denne føleton.

Stoktoft (der lige har smidt 5 kg på 4 uger)
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2008, 12:25   #25
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Opdatering

Jeg har nu tid til Generel heldbredsattest. Det kunne ikke blive før d. 15 juli, da min læge jo også skal have ferie

Kommunen ringede så igår, de informerede mig om, at de skulle have attesten inden de sendte henvisningen til politiet, da de skulle have den sammen med henvisningen.
Jeg fortalte, at jeg havde fået en tid d. 15 juli, det var da godt nok sent var kommentaren, øh sent, ca. 3 uger, jamen min læge har ferie. Nå men vi kan ikke viderebehandle din sag før vi får den attest, nej okay, men det er der jo så ikke at gøre noget ved.

Blev sgu egentlig lidt sur, DE kan trække en sag i langdrag, meeeen når de skal have noget fra os, ja så skulle det helst ha' været afleveret igår.
Jeg ville da gerne ha' det her til at gå stærkt, men min vidunderlige læge skal da også have ferie ligesom alle andre arbejdende mennesker.

Kæmper lige i tiden med massive smerter og man skulle tro jeg havde en giga kæp i øret, hvis i så min gagede gangart i denne uge Har opgivet at køre minimanden i børnehave i denne uge, tør sgu ikke. Det gør ikke smerterne bedre, at han er hjemme, plejer jo at hvile når ungerne er ude af huset

Undskyld der kom lige lidt beklagelse med i dette indlæg, det var ikke meningen

stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2008, 02:11   #26
Krussedulle
På vej til at lære K10
 
Krussedulles avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: Hinnerup
Alder: 62
Indlæg: 3
Styrke: 0
Krussedulle er ny på vejen
Hej alle sammen.
Jeg er ny herinde og i systemet. Jeg vil på et senere tidspunkt søge invalidebil og har derfor læst jeres indlæg med interesse.
TAK for alle de konstruktive spørgsmål og ikke mindst svar.
Jeg suger diverse råd og fif i mig.

Jeg er ikke udredt endnu, men er sen hjerneskadet efter meninghitis sidste sommer.

Jeg har søgt servicelovens §100 om merudgifter til funktionsnedsættelse, det var min mulighed for at komme til at bevare min bil.. Det er af økonomiske årsager jeg søger, men fordi jeg er ramt hårdt på min balancenerve/ligevægtsorganet.
Jeg ved ikke om jeg er syg nok til at kunne få en invaliodebil, men kan ikke opretholde alm. levestandard da jeg ikke kan gå længere end 800/100 m før jeg falder

Jeg er meget spændt på hvad din søgen ender med Stocktoft.
Herfra pøj pøj og jeg krydser fingre

Krussedulle
__________________
Jeg er den jeg er, hverken mere eller mindre!
Krussedulle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2008, 10:40   #27
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Lidt til din orientering mht. bilansøgning.

Hej Stoktoft.
Til din orientering mht. indretning af din kommende bil og kontakt til politiet.
Efter at helbredsattesten blev lavet, så gik den til kommunen. Da jeg får depotmorfin, ja så skulle mine papirer omkring embedslægen og først da han gav mit grøønt lys (efter mere end 8 måneder)for at køre bil, ja så var det videre til politiet.
Igen ventetid -
Her skulle jeg op til en "orienterende" køretur med en motorsagkyndig.
Da jeg ikke har en handicapbil, måtte jeg leje een hos en kørelærer (som har sådan een) og ud og have et par timer med kørerlæreren, for at lære bilen lidt at kende. Jeg fik nogen gode fif om hvordan jeg skulle gebærde mig i trafikken - bl.a ikke køre hverken for stærk eller for langsom!!!
I første omgang skal man selv betale kørelæreren for billeje, kørsel mm. Men det SKAL kommunen refundere.
Så kom dagen endelig, hvor jeg skulle mødes med den motorsagkyndige og vise ham at jeg stadig godt kan komme frem i trafikken uden gene for andre mennesker. Det gik godt, og så skrev den motorsagkyndige tilsidst lidt om hvad der skal være i min kommende bil, for at jeg kan køre den forsvarligt.
Så var der igen ventetid (2-3 måneder)på at brevet skulle komme fra den motorsagkyndige/politiet om hvad, hvordan og hvorledes.
Jeg blev meget forskrækket da brevet kom. For i brevet stod at jeg kun havde kørekort i et år og så igen skulle aflevere ny lægeerklæring, billede til nyt kørekort igen på kommunen.
Igen skal lægeerklæringen omkring embedslægen inden man får udleveret nyt kørekort. Embedslægen/politiet bestemmer nu hvorlang tid der igen kan gå, førend man skal igennem "møllen" igen.
Selvfølgelig skal man kontrolleres i ho.. og rø.. - og det er helt ok.
Men myndighederne bør fortælle det i een eller anden folder/skrivelse.
Jeg måtte ud og spørge andre i samme situation som mig - da jeg tænkte at nu fik jeg da aldrig mere lov til at køre bil.
Jg har nu fået mit kørekort fornyet een gang her i foråret og igen fik jeg lov at køre et år inden genfornyelse - meen jeg har bare ikke nogen bil endnu
Nu er mine papirer (medio juni) - ja faktisk på 3 års dagen efter at jeg sendte min første ansøgning - lige kommet tilbage fra "det sociale nævn" med et nej. Og nu skal jeg igang igen - det har kommunen lovet mig på et møde i foråret.
Så jeg har stadig kørekort men ikke nogen bil.
Det er så frustrerende at altid skulle bede andre om at køre mig til både dit og dat. Især da jeg jo gerne vil være selvhjulpen.
Tit er jeg ved at opgive - men jeg KÆMPER videre.
Derfor følger jeg dig og din føljeton troligt.
Fortsat god sommer og kamp.

Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2008, 11:58   #28
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Hej Birdie56

Det med kørekortet, der bliver fornyet for et år af gangen, har jeg også hørt fra min veninde. det fik hun i x antal år (kan ikke huske hvor mange), men nu vurdere politiet hende stationær, så hun skal ikke til omvurdering hvert år mere.
Var det pga medicinen, at det skulle omkring embedslægen?
Medicinen jeg æder er ikke med advarselstrekanter, som sagt lider jeg af fib, og det kan de ikke rigtig medicinere mod og eftervirkningerne efter discusprolapsen, tja dem skal jeg jo bare leve med. Føleforstyrelserne er pt forværret, og har x antal gange (lidt flovt det jeg nu skriver) i den sidste tid tisset i bukserne uden jeg kunne mærke det, første gang troede jeg det var en flue det kildede på mit ben, da jeg skulle vifte "fluen" væk var jeg "pissevåd" , så nu skal jeg undersøges for en ny discus.


Jeg har fået af vide, at jeg skulle køre i min egen bil, til den der køretest. Så kan den motorsagkyndige se hvordan min krop fungerer i en normal bil, og derudfra vudere hvad der skal være i handicapbilen.
Den motorsagkyndige tager sig af det tekniske ved bilen, og ergoterapeuten det med højden af bilen af hensyn til ind og udstigning. Hvis ergo'en mener vi selv kan finde ud af det, skal jeg sammen hende ud til en lokal bilforhandler og prøve bil, ellers er det hos handimobil.

De må sgu da snart finde en afgørelse hos dig Birdie56, hos mig har de lovet en sagsbehandlingstid på 1 år, og det mente de nok de kunne overholde.
Ja jow, ved jo godt at det de siger ikke altid passer, men de få jeg har hørt om, har tiden passet nogenlunde. Så kan jeg jo kun håbe , håbet kan ingen tage fra mig

Takker for information, og rigtig god sommer og held og lykke til dig

mvh Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym

Sidst redigeret af Stoktoft; 10-07-2008 kl. 12:03.
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2008, 17:50   #29
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Stoktoft og andre.
I skal ikke være så bange for at kørekortet skal fornyes ned til 1 år ad gangen. Bagrunden er at når man indtager morfica som virker direkte på centralnervesystemet bliver der holdt øje med ens forbrug. Det er jo betryggende nok. Men hårdt indtil at det hele kører på skinner. Store mængder vil blive accepteret hvis det tages oralt og forbruget er konstant. Derimod hvis det taget som injektion ringer alle advarselslamper hos Embedslæge/Sundhedsstyrelsen. Efter afsluttet brug af Morfica kan der forventes op til 10 års "holde øje" med ens tilstand. Også meget betryggende.

Men husk på og følg med i kampen om Retssikkerhedsloven §3 stk.2 under "Svarfrister Kommuner" hvor vi kæmper for at alle kommuner vedtager sagsbehandlingsfrister inder for alle sociale områder. Herunder ansøgning til invalidebil. Dvs at jeres personlige kommune SKAL have vedtaget en behandlingsfrist og offentliggjort denne. Se eksempelvis www.middelfart.dk. Når kommunalpolitikerne har vedtaget/godkendt en frist skal den overholdes. Kun i undtagelsesvise tilfælde kan den overskrides hvor du så skriftligt skal have besked om HVORFOR og HVORNÅR du kan forvente en afgørelse på invalidebil.

Derfor er det så vigtigt at "nybegyndere" forstår vigtigheden af RSL §3 stk.2. Så derfor spørg din kommune om hvor de har offentliggjort disse krævede frister. Mange opdager først for sent denne lille lov, derfor ser vi sagsbehandlingstider på invalidebil op til 2 - 3 år for svært handicappede. Udelukkende fordi at mange kommuner "fortier/skjuler" disse frister. Disse frister indholder al kommunikation med alle berøringsparter, herunder Politi og Embedslægen.

Skulle der blandt læserne, socialrådgivere - embedsmænd - politikere, af dette som ikke er enig i denne fortolkning så skriver i bare til Velfærdministeriet, Center for Politik og Jura om det korrekte i dette.
Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-07-2008, 11:16   #30
Birdie56
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Lokation: Nordjylland
Alder: 68
Indlæg: 36
Styrke: 17
Birdie56 er ny på vejen
Svar til Stoktoft og phhmw.

Min sag skulle omkring embedslægen fordi jeg får morfin. Det morfin jeg får, har jeg fået fast siden 2004. Og efter lægernes udtalelser, ja så skal der ikke rettes i det daglige kvantum - det er forsøgt i starten - men det gik ikke så godt.
Det kvantum jeg får - ligger helt i bund i forhold til andet. Det er det lægen har fortalt mig.
Lægen, der har medicineret mig, vidste fra dag 1 , at jeg meget gerne, hvis muligt, ville køre bil forsvarligt - senere i mit liv...

Jeg synes da også at det er helt OK med at myndighederne holder øje med os der får det stærke medicin - absolut da.
Men der var ikke nogen der havde fortalt mig det inden jeg fik brevet med at mit kørekort KUN var gældende 1 år. Ja - så gik min verden i sort -
Havde jeg bare fået en forklaring på hvordan og hvorledes.
Ja så havde jeg da også været mere rolig. Men nu ved jeg det - og derfor fortæller jeg det også til andre i samme situation.
Jeg skal køre i en handicapbil, idet min venstre side ikke fungere og jeg kan ikke ret godt bruge venstre hånd/arm. Derfor skal jeg ha en bil med automatgear. Jeg kan jo ikke skifte gear med højre hånd og ingen hånd på rattet - tja den går ikke af hensyn til andre trafikanter.
Efter at jeg havde fået bevilget mit kørekort og der var noteret de ting som skal være i min bil (7 forskellige ialt). ja så skulle ud sammen med min sagsbehandler og se på bil hos en forhandler.
Ih du milde - hvilken seance - Sagsbehandleren havde hjemmefra bestemt at det som den motorsagkyndige havde noteret i mit kørekort (bilindretning) - ja det var rent vås.
Hun havde på forhånd bestemt hvilken bil jeg skulle ha. Ja jeg ku da få automatgearet - men så var det også slut fra hendes side.
To måneder efter, at jeg havde afprøvet bil, så fik jeg en meddelelse fra hende om at jeg ikke ku blive tilkendt nogen bil. Besøget hos forhandleren havde kun gået ud på at prøve mig og hun mente at det var rent skaberi fra min side. Jeg fik at vide at jeg altid ku få bevilget automatgear men ikke mere.
Da jeg går med rollator, så snart jeg er uden for hjemmets vægge. Har store problemer med bare at gå over til naboen. Bussen kan jeg ikke komme med, for de vil ikke hjælpe mig med at få min rollator med. Og der er temmelig langt til busstoppestedet herude på landet.
Her hjemme går jeg med krykstok. Jeg har hejs i sengen for at komme ind og ud af den. Alt hvad der skal laves i hjemmet, - ja det ordner min mand, når han kommer fra job.
Men det surt - når man nu gerne vil være selvhjulpen og ikke altid være afhængig af andre - at det så skal trække ud - så mange år....

Jeg har fra min bisidder fået at vide, at der er sket så mange procedurefejl - her efter juli håber vi der sker noget igen.

Jeg har dog ikke mistet modet og hænger da på endnu - på trods af at nogen dage kan være meget meget sorte.

Det var vist lige en masse mere end svar til jer to -

Så held og lykke fremover og fortsat god sommer.

Birdie56
Birdie56 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension