K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2011, 23:05   #41
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
For det er meget bedre at lave dårlig sagsbehandling når "man har en bedre begavelse", for så gør man det i...? OND TRO? Og fornøjelse ved at sætte strøm til? Kan lure at du gerne vil have eksperimentet fra en tidligere diskussion med ind igen?
Selvom den forsker som i tidernes morgen udførte eksperimentet tydeligt drog den konklusion at den person med den "større" begavelse trykkede på samme knap, som den person med "mindre", og derved forbandt strøm nettet? Og dermed var konklusionen at højere uddannelse ikke havde en målbar effekt i dette eksperiment?
Milgram eksperimentet handlede om: autoritetstro.

Andre undersøgelser peger på: Jo mere uselvstændig reflektion - des mere tilbøjelighed til autoritetstro.

Skoling kan bedre evnen til selvstændig reflektion - i hvert fald hos de der i forvejen har et vist potentiale at arbejde med.


Citat:
Og tager vi så i betragtning at det i Danmark er disse såkaldte "højere" begavelser som udformer lovene og reglerne der skal sagsbehandles efter, og også dem som indskrænker handlemulighederne til nærmest ingenting, ja så kan jeg sandelig godt forstå at du syntes at det skal være "højere" begavede der skal udføre sagsbehandligen!
Omdrejningspunktet i Spættens sag synes at være, at myndigheden undlader at anlægge et rimeligt helhedssyn, men i stedet retter fokus imod ikke afgørende detaljer, herunder forsøgs-/eksperimentel behandling - det har jo intet med: lovgivningens intentioner at gøre, endsige linier i lovteksten.

Men det er selvf. klart, at er myndighedens repræsentanter så "dumme", at de hverken kan læse inden eller uden ad, så skal alt jo foregå med "ført hånd", hvorfor man lige så godt kunne sætte en computer til at løse opgaven - alternativt helt afskaffe processen og konstruere en retsbestemt forsørgelsesgaranti.

Det vil nok også give mere livskvalitet for alle parter om de overflødiggjorte hoveder fx skulle tørre r*v på en plejehjemsbeboer frem for at skulle belastes med kravet om både at kunne læse inden og uden ad ;-)


Citat:
Hvad er værst? Barnet der smadrer morfars drivhus ved et uheld eller dumhed, eller barnet som gør det mod bedre vidende?
Resultatet er det samme ...

Men du er af den opfattelse, at "dumhed" (evt. i form af: arrangeret dumhed [1]) er en formildende omstændighed ?


Note:
------

[1] Arrangeret dumhed, kan i kontekst defineres som den dumhed, der er så dum, at den (evt. gladeligt) lader sig manipulere til bestemte opgaver af en mere beregnende og mindre dum overordnet styring.

Kommunalbestyrelsen m. udvalg lægger budgettet -> Områdededirektørerne skærer de nødvendige rammer -> Centercheferne dikterer metoderne -> fodfolkene / No Brainers klædes på og sendes i marken for at løse den definerede opgave.

Alle niveauer trækker på AC'er, controlers og andet konsulent-haløj & skrammel, der kan bistå med at løse opgaven.

(at der kan komme en enkelt Spætte i klemme i den proces - who cares)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 23:21   #42
Roedspaetten
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 12
Styrke: 13
Roedspaetten er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jeg skriver langsomt nu

Du skal til en ganske almindelig opfølgnings samtale, som skal holdes med personer som er visiteret til fleksjob. Ikke noget farligt der.

Det er senest til dette møde jeg syntes (nærmest forlanger at du skal bede om at de kigger på dine pensionsmuligheder efter § 17, de foreliggende oplysninger...

HUSK, DET SKADER IKKE DIN SAG!
Jeg skal nok gøre som du mener Ricky, det lover jeg dig, og mig selv....
Jeg magter ikke mere.....
Forresten, kan de tage min Invaliditets-ydelse fra mig nu...?
Med baggrund i min sygdom og mit helbred, samt selvfølgelig daværende lovgivning, så blev jeg tilkendt Invaliditets-ydelsen i 2001. Det var Neurokirurgisk afd. på hospitalet, der søgte ydelsen til mig da mine udgifter til medicin og behandling var, og er, meget høje. De mente at jeg var berettiget til ydelsen alene på baggrund af mine diagnoser. Kommunen afslog, men sygehusets socialrådgivere ankede afgørelsen og vandt sagen i Amtet.
Men det er vel slut med den ydelse nu... Hvis jeg bliver tilkendt en pension mener jeg...?
Roedspaetten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 23:24   #43
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Milgram eksperimentet handlede om: autoritetstro.

Andre undersøgelser peger på: Jo mere uselvstændig reflektion - des mere tilbøjelighed til autoritetstro.

Skoling kan bedre evnen til selvstændig reflektion - i hvert fald hos de der i forvejen har et vist potentiale at arbejde med.




Omdrejningspunktet i Spættens sag synes at være, at myndigheden undlader at anlægge et rimeligt helhedssyn, men i stedet retter fokus imod ikke afgørende detaljer, herunder forsøgs-/eksperimentel behandling - det har jo intet med: lovgivningens intentioner at gøre, endsige linier i lovteksten.

Men det er selvf. klart, at er myndighedens repræsentanter så "dumme", at de hverken kan læse inden eller uden ad, så skal alt jo foregå med "ført hånd", hvorfor man lige så godt kunne sætte en computer til at løse opgaven - alternativt helt afskaffe processen og konstruere en retsbestemt forsørgelsesgaranti.

Det vil nok også give mere livskvalitet for alle parter om de overflødiggjorte hoveder fx skulle tørre r*v på en plejehjemsbeboer frem for at skulle belastes med kravet om både at kunne læse inden og uden ad ;-)




Resultatet er det samme ...

Men du er af den opfattelse, at "dumhed" (evt. i form af: arrangeret dumhed [1]) er en formildende omstændighed ?


Note:
------

[1] Arrangeret dumhed, kan i kontekst defineres som den dumhed, der er så dum, at den (evt. gladeligt) lader sig manipulere til bestemte opgaver af en mere beregnende og mindre dum overordnet styring.

Kommunalbestyrelsen m. udvalg lægger budgettet -> Områdededirektørerne skærer de nødvendige rammer -> Centercheferne dikterer metoderne -> fodfolkene / No Brainers klædes på og sendes i marken for at løse den definerede opgave.

Alle niveauer trækker på AC'er, controlers og andet konsulent-haløj & skrammel, der kan bistå med at løse opgaven.

(at der kan komme en enkelt Spætte i klemme i den proces - who cares)
Kan ikke undgå at REFLEKTERE over om du baserer dine teorier om sagsbehandlere, kommuner og lign. på sager du har hørt om læst herinde.

Og den måde du definerer alle offentligt ansatte, men især sagsbehandlerne, som hjernedøde robotter der blindt adlyder ordre, lovlige som ulovlige (min afkodning af dine ord), gør mig bekymret for hvad du så tænker om mig, med samme "lavere" uddannelse?

Og nu jeg er ved at bevise at jeg godt kan reflektere både indad og udad, så skal du da have en cadeau for din forståelse og brug af vores sprog i den højere ende af skalaen, som jeg ikke har undgået at bemærke at du bruger selvom du kommenterer på tråde af personer som tydeligvis ikke har de samme grammatiske kundskaber som du har. Dette leder mig så hen til at reflektere undre mig over om du har den nødvendige indsigt og empati til at møde borgeren der hvor borgeren er? Som jo er essensen af dine kritik punkter i gentagne tråde...
Dette er samtidigt credo'et (latin: jeg tror/jeg bekender) for studerende på socialrådgiver studiet.
At ikke alle evner dette, er ikke et belæg for resten af den givne gruppe. a la én mand kan ikke lave mad = ingen mænd kan lave mad...

Desuden så undres jeg også at du ikke i højere grad er i stand til at finde belæg for dine udtalelser end et snart 60 år gammelt eksperiment?

Der er ingen tvivl om større indsigt i en given opgave giver større mulighed for refleksion over denne givne opgave, og lignende opgaver. Men dette er ikke nødvendigvis bundet til uddannelse.

hehe nu hygger jeg igen
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 23:27   #44
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Nej...

Så bliver du berettiget til det man kalder "nødvendige merudgifter" efter servicelovens paragraf 100.

Denne siger kort at har du væsentlig større udgifter pg.a. din nedsatte funktionsevne, kompenseres dette ved at du får et fast månedligt beløb som udregnes efter størrelsen af dine merudgifter...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 23:47   #45
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Og den måde du definerer alle offentligt ansatte, men især sagsbehandlerne, som hjernedøde robotter der blindt adlyder ordre, lovlige som ulovlige (min afkodning af dine ord), gør mig bekymret for hvad du så tænker om mig, med samme "lavere" uddannelse?
Bare rolig ... jeg har noteret mig, at der i din signatur et tilføjet: Privat Socialrådgiver.

BTW: Kom også gerne videre med din selvtillid.


Personligt har jeg fx stor respekt for Hanne Reintoft ... og hun er jo også uddannet socialrådgiver.

Jeg er tilbøjelig til at antage, at var det typer som Hanne Reintoft, der sad med hands-on på sagerne ude i kommunernes forvaltning, så var der meget lidt behov for råd & vejledning her på K10, der således i stedet måske ville være et taknemlighedsprojekt, hvor godt behandlede borgere kunne være med til at uddele "ugens blomst" til de rådgivere/sagsbehandlere, der har gjort en helt ekstraordinær indsats i en given borgers sag.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 23:58   #46
Roedspaetten
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 12
Styrke: 13
Roedspaetten er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Nej...

Så bliver du berettiget til det man kalder "nødvendige merudgifter" efter servicelovens paragraf 100.

Denne siger kort at har du væsentlig større udgifter pg.a. din nedsatte funktionsevne, kompenseres dette ved at du får et fast månedligt beløb som udregnes efter størrelsen af dine merudgifter...
Tak for svaret Ricky....
Synes nok at jeg har hørt om den paragraf gennem årene... Jeg mener at nogle bekendte tidligere har opfordret mig til at søge den paragraf om hjælp til udgifterne til medicin, behandlinger, rengøring, samt vedligeholdet af huset og haven og snerydningen om vinteren. Men det har jeg heller aldrig orket at gå ind i og derfor har jeg aldrigt søgt...

Men for 2-3 år siden søgte min læge en kroniker-bevilling til mig og det bevirkede et enormt tilskud til min medicin. Før den bevilling betalte jeg altid selv al min medicin, ca. kr. 1900 om måneden til medicin i gennemsnit, nu betaler jeg kun 300. Osse selv om min CTR-konto altid har ligget mellem kr. 125.000-160.000 kr. om året. Så nu er det billigt for mig at være een af apotekets største privat-kunder.... smiler...
Personalet og jeg har de sidste 25-30 år tit joket om, hvor meget jeg har betalt til diverse ombygninger af apoteket gennem årene...

Nok for lige nu... smiler
Roedspaetten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 00:08   #47
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Rødspætte!

Tak for den fyldige redegørelse i indlæg 36.

Læs igen Rickys indlæg her - jeg kommenterer lidt med blåt:


Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Jeg skriver langsomt nu

Du skal til en ganske almindelig opfølgnings samtale, som skal holdes med personer som er visiteret til fleksjob. Ikke noget farligt der.

Det er et standardbrev og du skal ikke tage formuleringerne bogstaveligt. SB er forpligtiget til at afholde samtalen i forhold til gældende lovgivning.

Det er senest til dette møde jeg syntes (nærmest forlanger at du skal bede om at de kigger på dine pensionsmuligheder efter § 17, de foreliggende oplysninger...

Kigger på!
Jeg vil mene, at du skal søge skriftligt (eller hvis din kommune har et fortrykt skema/print, så tag med hjem, underskriv og returnér).
Vær opmærksom på at en "§ 17 på foreliggende dokumentationsgrundlag" hedder § 17, stk. 1, 2. punktum og ifølge den vil der ikke blive foretaget flere lægeundersøgelser og du skal ikke i yderligere arbejdsprøvninger indenfor de 3 måneder, hvor der senest skal ligge en afgørelse på din ansøgning.

Så har du i det mindste med sikkerhed ro i 3 måneder :-)


HUSK, DET SKADER IKKE DIN SAG!

Netop!
Og du mister ikke din ledighedsydelse ved et evt. afslag.
Du har god viden og seriøse overvejelser omkring evt. forstående indgreb med "morfinpumpe" og tildels god erfaring med morfin - trods alt et godt udgangspunkt for beslutningen.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 00:17   #48
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Bare rolig ... jeg har noteret mig, at der i din signatur et tilføjet: Privat Socialrådgiver.

BTW: Kom også gerne videre med din selvtillid.


Personligt har jeg fx stor respekt for Hanne Reintoft ... og hun er jo også uddannet socialrådgiver.

Jeg er tilbøjelig til at antage, at var det typer som Hanne Reintoft, der sad med hands-on på sagerne ude i kommunernes forvaltning, så var der meget lidt behov for råd & vejledning her på K10, der således i stedet måske ville være et taknemlighedsprojekt, hvor godt behandlede borgere kunne være med til at uddele "ugens blomst" til de rådgivere/sagsbehandlere, der har gjort en helt ekstraordinær indsats i en given borgers sag.
Jeg har det rigtigt fint med min selvtillid, det kan jeg slet ikke undgå med det arbejde jeg har , men tak for tanken...

Og du har da så evigt ret med sidste del af kommentaren, må jeg her også nævne Tine Egelund, dog er det mest B&U hun engagerer sig for...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2011, 01:05   #49
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Rødspætten, jeg har læst hele tråden, og det er lige før det gør ondt på mig, at læse om dit smertehelvede.

Jeg har selv en fremadglidning af en lændehvirvel/arcolyse med spondylolistese (som er = med det jeg har markeret i dine lidelser herunder), jeg er dog ikke nær så smerteplaget som du.
Jeg nåede dårligt at få foden indenfor på arb.markedet inden mine smerter begyndte og var lidt hurtig til at sige fra, for ikke at ende med et smertehelvede som det du befinder dig i.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Roedspaetten Se meddelelser
Jeg lider af neuropati, eller neurogene strålesmerter i begge ben efter at jeg gennem årene er blevet opereret flere gange i lænderyggen. Både pga af prolapser, dobbeltsidig hvirvelbue-brud og ledskred.
Nu håber jeg ikke, at jeg træder dig over tæerne, for det er absolut ikke min hensigt, men ind i mellem dukker der mennesker op, her på K10, med lidelser der ligner dine, men dog ikke så fremskredne.
De fleste mennesker har en meget stærk arbejdsidentitet, hvilket jeg har meget stor respekt for, men samtidig synes jeg det er frustrerende, at disse mennesker tilsyneladende ikke kan forestille sig, hvad deres lidelse kan udvikle sig til hvis ikke de stopper op og tænker sig om.

Og det skulle undre mig meget, om du ikke en gang imellem ønsker, at du havde sagt fra noget før, så du, måske, kunne have haft et andet liv nu, et liv med knap så mange smerter.

Jeg håber, at du ender med en løsning, som kan lindre dine smerter, så du kan få et acceptabelt liv.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2011, 00:43   #50
Roedspaetten
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2011
Lokation: Frederikshavn
Indlæg: 12
Styrke: 13
Roedspaetten er ny på vejen
Kan man fortryde sit liv og levned...?

Hej Vovse...
Du træder mig ikke på mig på nogen måde...
Set udefra er det jo uforståeligt hvad der driver os mennesker til at have en uhensigts-mæssig adfærd....
Vi kan alle have en mening derom, blot skal man huske på, at det der har været/er løsningen eller "livet" for Poul, ikke nødvendigvis osse gælder for Per....
I mit tilfælde har arbejdsmarkedet et aktivt, men osse nødvendigt, tilvalg i mit liv. Nødvendigt på flere måder... Ellers ville jeg have haft et liv, som jeg ikke var tilfreds med.... Og så er jeg ikke sikker på, at jeg ville have været i live i dag....
Så langt tilbage i barndommen, som jeg overhovedet er i stand til at huske, har jeg lidt af smerter. Men jeg føler at jeg har haft et godt liv, hvor jeg ikke ladet mig begrænse af smerter. Jeg føler selv, at jeg har haft egen "kommando" i mit liv og ikke ladet smerterne styre mit liv og dets indhold.... Om livets "tildragelser" så overhovedet har haft nogen som helst indflydelse på min nuværende situation kan jeg jo ikke vide noget sikkert om... Min nuværende smertetilstand ville måske alligevel have udviklet sig på nøjagtigt samme måde, selv om jeg havde "fravalgt" de ting, som gav mit liv indhold og mening... Det kan jeg, eller andre for den sags skyld, jo ikke vide med sikkerhed....
For mig har det været vigtigt, at jeg ikke lod smerterne indtage en "bestemmende" plads i mit liv. Jeg har levet mit liv på de givne vilkår og jeg synes, at jeg har haft et godt liv, smerter og sygdom til trods.... Og det er vel i grunden ikke helt ringe at sidde med den følelse her som 56 årig... Så jeg har ikke fortrudt mit liv som sådan.... Blot har jeg måske lidt "fortrudt" de sidste 7-8 års slåskamp mellem min vilje og mine smerter. Den kamp har været udmarvende, unødvendig og uintelligent. En kamp, som jeg hele tiden har vidst, at jeg ikke kunne vinde. Den kunne jeg/burde jeg, have sparet mig selv for. Men om selve den kamp har, eller har haft, indflydelse på udviklingen i min smertetilstand gennem de samme 7-8 år, det kan jeg jo ikke vide med nogen form for sikkerhed. Derimod tror jeg nok, at mit nuværende mentale overskud til psykisk smertekontrol ville have været bedre stillet, hvis jeg tidligere havde indset, at den her sidste kamp kunne jeg ikke vinde.....
Men os mænd er jo ikke forpligtet ud over vores evner, (det er kun kvinder), og nogle gange er det meget nødvendigt at føle effekten før man vil høre efter, hvad man selv, og andre, siger til ens forstand....

Nok for nu Vovse.... Det er ikke sikkert, at det letter på din forståelse af min adfærd gennem livet, men jeg har i hvert fald efter bedste evne prøvet at forklare dig mine motiver til at handle som jeg gjorde...

Med venlig hilsen fra "det mørke Jylland", (det er det i hvert fald på denne årstid... smiler...)....
Roedspaetten er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
jeg orker ikke mere af den her mølle kandelsdorff Alt det andet 21 21-03-2012 19:09
kender i det at man ikke orker livet mere ? henningv Alt det andet 45 11-09-2011 13:02
Jeg orker ikke mere. anitaelisabet Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 14-03-2011 19:54
Kan snart ikke mere kitten Spørgsmål ang fleksjob 11 16-08-2010 21:42
jeg orker simpelthen ikke mere nu kandelsdorff Alt det andet 37 01-07-2010 22:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension