K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-09-2012, 20:23   #1
emilj
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
emilj er ny på vejen
Question Kan SB kræve, man opsiger sin ulykkesforsikring og bruger sin budgetkonto?

Jeg hjælper en veninde, der ikke selv har overskud til at tage kampen mod sin SB.

Hun er 30 år og p.t. på kontanthjælp og langtidssygemeldt i forbindelse med indtil flere psykiske diagnoser, som hun p.t. er i behandling ved distriktspsykiatrien for.

Hun har ikke det helt store rådighedsbeløb at gøre med, så hun har spurgt sin økonomiske SB om ekstra støtte - jeg mener det er noget med madbilletter(??)

Hendes SB har sagt, at hun har rigeligt til at klare sig selv, bl.a. har hun en ulykkesforsikring, hun kan sige op, ligesom hun har en budgetkonto med nogle tusinde på, hun bare kan hæve.

Kan det virkelig passe, at SB kan kræve dette, før hun kan få yderligere hjælp? Budgetkontoen er jo ikke penge, man bare kan bruge løs af?
emilj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2012, 20:56   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som udgangspunkt skal man jo klare sig for sin kontanthjælp.

Hvis de "nogle tusinde" som din veninde har på sin budget-konto er øremærket til udgifter, der f.eks. skal betales om et par måneder, så er det jo ikke smart at hæve dem.
Men nogen indbetaler hver måned lidt for meget til deres budget-konto, så der med tiden opstår et overskud, som kan hæves f.eks. til uforudsete udgifter.
Hvis det er sådan et overskud din veninde har på sin budget-konto, så er det vel reelt nok, at sb foreslår din veninde, at bruge af dem.

Sb kan ikke kræve, at din veninde gør det ene eller det andet med sin penge, men jeg vil da anbefale, at din veninde går sine udgifter igennem med en tættekam og sorterer det uvæsentlige fra.

Personligt ville jeg gøre hvad jeg kunne for at beholde både ulykkesforsikring og familieforsikring, til gengæld opsagde jeg div. abonnementer da jeg røg på kontanthjælp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 02:57   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Vov for vovse *ss*

MEN jeg vil lige påpege at hvis forsikringen ikke er lovpligtig, og det er ulykke jo ikke, så er det altså et af de steder hvor man kan spare, og derved kan systemet også godt sige at så længe der er penge at hente, lige så længe vil de ikke uddele "frynsegoder"

Det er IKKE det samme som at tvinge, for der er et valg.

Men jeg tænker om ikke der kan søges § 100 merudgifter, økonomisk bistand til transporten til behandlingen ol??

Psyk har sikkert en SB´er tilknyttet, bed din veninde undersøge det og få kontakt med den SB´er, de er faktisk okay at have med ind over ens sag, for de er der netop for borgeren og ikke for systemet, som kommunernes SB´ere er yder mere er de ganske gratis... feedt *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 07:47   #4
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
så er det altså et af de steder hvor man kan spare
Men ikke bør spare.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2012, 09:51   #5
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Man har lov til at have formue på kr. 10.000, men som andre her nævner, så er det nok en god idé at rydde op i sine udgifter og fjerne dem der ikke er strengt nødvendige.
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man kræve renter af efterbetalt kontanthjælp? sane Alt det andet 5 05-01-2017 17:09
Kan man kræve skriftlig svar fra kommunen ? keldjacobsen Alt det andet 5 29-12-2009 13:19
Vælgerne bør kræve bedre jobcentre buster Politik og Samfund 13 19-10-2009 16:01
Må man godt have en budgetkonto når man søger kontanthjælp? N.N Alt det andet 25 12-10-2009 12:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension