K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2013, 08:58   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Fleste anmeldelser af psykiske arbejdsskader er grundløse, mener DA

og

Citat:
afviser behovet for at godkende flere psykiske arbejdsskader.
Citat:
»Der er simpelthen alt for mange anmeldelser, der aldrig skulle have været afleveret, for der er ikke nogen påviselig forbindelse mellem deres psykiske skader og deres arbejde. Så enkelt er det. Havde der været en sådan sammenhæng, var skaden selvfølgelig blevet anerkendt efter nøjagtig samme principper som alle andre typer af arbejdsskader, uanset om det så er i huden, ryggen eller benet. Men der har desværre indfundet sig den opfattelse hos mange danskere, at alting kan anmeldes som arbejdsskader. Det er på ingen måde tilfældet, og det er derfor, så mange får et afslag«, siger Karoline Klaksvig, der selv tidligere har arbejdet i Arbejdstilsynet og i Arbejdsskadestyrelsen.
Det beroliger jo én helt, at vide at det er den slags sygdomssyn, der præger de mennesker, der sidder i Erhvervssygdomsudvalget i ASK og skal bedømme netop de pyskiske arbejdsskader. De skal bare tage sig sammen, så går det over.

Citat:
Hver år bliver der, ifølge Karoline Klaksvig, anmeldt omkring 90.000 arbejdsskadesager, erhvervssygdomme og arbejdsulykker. Omkring 10.000 af disse sager munder ud i en form for erstatning. Men kun i 2.500 af sagerne kan det påvises, at arbejdsskaden har haft konsekvenser for den enkelte danskers erhvervsevne.
I det nylige lys af ASKs problemer med målfiksering af antal sager på bedste djøficeringsvis, så handler det jo bare om at få de 80.000 mennesker (hvert år), at holde op med at anmelde disse sager. Simpelt, så er problemet jo løst.

Situationen er altså pt. at fagforeninger står overfor DA om, hvorvidt psykiske arbejdsskader, herunder at det psykiske arbejdsmiljø reelt sidestilles med det fysiske. Lovgivningen er der på det sidste, nu skal der tænkes ud af boksen. El. rettere DA skal på afvending af tidl. fastlåste tankesæt.

I går hørte jeg på P1, at der umodsagt fra journalisten blev udtalt, at der manglede forskning på området for psyskisk sygdom relateret til arbejdet. Jeg ved ikke lige, hvad personen henviste til, idet det blev fremsagt generelt og som det androg enhver form for psykisk sygdom. Utroligt hvad man kan slippe af sted med at udtale sig om som "ekspert" uden referencer el. nærmere argumentation.

Artiklen fra Politiken d.d. får dog nuanceret dette en smule via:

Citat:
Arbejdsgivernes syn på de psykiske arbejdsskader er en hån mod de danskere, der bliver syge på jobbet, mener formanden for Landsforeningen Voksen Mobning Nej Tak, Gitte Strandgaard.

»Al forskning viser, at man kan blive syg af at blive mobbet på jobbet. Og det er slået fast ved lov, at bliver man syg af mobning på arbejdet, så har man også ret til en form for erstatning. Men det er næsten håbløst at komme igennem med disse sager«, siger hun.
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmo...-er-haabloese/

Jeg betvivler ikke, at det er langt vanskeligere at få afdækket sammenhængen mel. psykisk arbejdsskade end fysisk arbejdsskader. Men jeg tvivler heller ikke på, som der også fremgr af en artikel i Avisen.dk, at

Citat:
I 2011 fik 36 personer anerkendt en form for depression som arbejdsskade. Men det kan blive en dyr omgang at få flere depressioner anerkendt.

”Depressionssagerne er politisk sprængstof. Hvis der bliver åbnet for depressioner som arbejdsskade, bliver det rigtig dyrt. De psykiske skader er de dyreste sager, både i erstatninger og i presset på de offentlige kasser, siger arbejdsskadekonsulent i FOA, Helle Thunø.

Erstatningerne for psykiske lidelser er de højeste i skadesystemet, og i snit udløser psykiske lidelser over tre gange så høje erstatninger som armsygdomme og over dobbelt så meget som kræft.

Dansk Arbejdsgiverforening mener, at der er gået inflation i at anmelde psykiske problemer som erhvervssygdom.
http://www.avisen.dk/arbejdsgivere-s...ld_239306.aspx

Min fremhævning.

En stor del af denne over årtier forhaling af ligestillelse af psykiske og fysiske arbejdsskader har sikkert årsag i netop økonomisk tænkning fra start. Der er en skjult loft for tildeling af x antal kr. i sager hos ASK.

Sætter man dette sammen med den alt for sene lovgivning omkr. psyskisk arbejdsmiljø og arbejdspladsernes manglende indberetning af psykiske arbejsskader så er det jo også en brat opvågning for DA og Erhvervssygdomsudvalget i ASK.

Har man lyst til at se hvilke der sidder i dette udvalg pt. er linket her:

http://www.ask.dk/da/Arbejdsskadesty...medlemmer.aspx
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 11:16   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber lægerne fremover foretager en reel udredning inden de anmelder som arbejdsskade. Absolut ingen grund til, at personer, der i forvejen har det skidst, skal trækkes videre gennem systemet, hvis det på forhånd er formålsløst i henhold til lovgivningen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2013, 19:06   #3
sussianne
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2013
Indlæg: 16
Styrke: 11
sussianne er ny på vejen
Hej
jeg har haft et meget wird forløb med ASK..
ASK. sender mig til psykiater for at få lavet en speciallæge erklæring, her få jeg diagnosen PTSD. i afgørelsen fra ASK. underkender de selv samme speciallæges vurdering, de giver mig en anden diagnose, og skriver denne lidelse findes ikke over erhvervssygdomme.
ja, sådan kan man altså også bare gøre? har andre oplevet noget tilsvarende?
sussianne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2013, 16:20   #4
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Også har de heller ikke regnet dem med som får en Fysisk skade som bliver konverteret til en Psykisk, fordi at forsikringen tjener penge på at konverterer din skade til psykisk, da den Derved afvises....


Fantastisk
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2013, 21:28   #5
Pioner
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Pioner er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sussianne Se meddelelser
Hej
jeg har haft et meget wird forløb med ASK..
ASK. sender mig til psykiater for at få lavet en speciallæge erklæring, her få jeg diagnosen PTSD. i afgørelsen fra ASK. underkender de selv samme speciallæges vurdering, de giver mig en anden diagnose, og skriver denne lidelse findes ikke over erhvervssygdomme.
ja, sådan kan man altså også bare gøre? har andre oplevet noget tilsvarende?
Ja. Jeg blev indlagt på lukket afd. i 1,5 md. efter længere tids mobning af min chef. Blev på arbejdet i ny afdeling i flere år derefter, nu på medicin. Gik til ledelsen og sagde at mine opgaver var for mange og jeg havde stress, men intet blev gjort. Blev sygemeldt og fyret. Tog sagen op med tillidsrepræsentant og HK. HK mente jeg led af PTSD, og de kunne godt køre en sag, men mente jeg ville få svært ved at få det anerkendt og at det kunne tage 3-4 år. Jeg havde det meget skidt og turde med den udmelding ikke tage så hårdt et forløb og gav op. Det er trist, at netop personer med psykiske lidelser ikke får mere støtte til at køre en sag, da vi netop ikke har psyken og kræfterne/evnerne til at kæmpe sådan en kamp og argumentere for sin sag. Vi er virkelig de svage!
Nu har jeg været gennem en udregning og konklusionen er, at jeg kun kan arbejde 12 timer om ugen. Jeg søgte PFA om erstatning for nedsat erhvervsevne og har fået 236 kr om måneden. De anerkender dermed min skade, men da jeg var så utjekket i min depressionstilstand ikke at svare på et af deres breve om, hvorvidt jeg ville fortsætte med at betale til min forsikring, gik den i passiv police - derfor den ringe dækning!

Det er sørgeligt, at PTSD ikke bliver anerkendt, uagtet, at man ikke har haft en kniv eller pistol for panden, når udkommet er det samme og en læge eller andre kompetente personer mener, man har PTSD.

Jeg er enig i, at det er politisk: at det er besluttet at underkende depression og andre psykiske lidelser fordi det bliver for dyrt for samfundet. Det drejer sig ikke om rettigheder, men penge. Og så er vi jo nemme at blive af med, fordi vi har det så skidt, at vi ikke er rustede til at kæmpe kampen, vi er simpelthen for dårlige og med alle odds imod os og ingen advokater, som tør tage kampen op, men også giver op, har vi ikke en chance.
Pioner er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2013, 10:03   #6
sussianne
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2013
Indlæg: 16
Styrke: 11
sussianne er ny på vejen
Det er skræmmende, at vi er nød til at finde os i andre manipulerer med vores heldbred, alt efter hvad der passer ind i deres § eller mening og også derved underkender andre fagfolk.
Mit problem med anderkendelse af min arbejdsskade/diagnose, har/er også at min tidligere arbejdsgiver ikke vil give mig medhold i min beskrivelse af forholdene i det bofællesskab hvor jeg arbejdede. Derfor mener ASK. ikke de findes, jeg må være blevet psykisk syg af anden årsag.
sussianne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension