K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2013, 13:31   #1
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
ansøgning om førtidspension §17,på det foreliggende grundlag afleveret dec 2012,blive

Jeg har i dec 2012 afleveret ansøgning om førtidspension i henhold til pensionslovens §17,på det foreliggende grundlag.Så jeg regnede med at jeg så ville modtage den opdaterede resourceprofil til gennemsyn,hvorefter sagen ville blive overdraget til pensionsteam,til afgørelse.
Men jeg modtog i stedet en indkaldelse til møde med sagsbehandler,hvor hun klart poienterede,at selvom ansøgningen var afleveret i dec.2012,så var sagsbehandlingen ikke startet i 2012 (altså efter de gamle regler),og at resourceprofilen ikke skulle bruges mere,men at jeg i stedet skulle udfylde et skema,som hedder Rehabiliteringsplanens forberedende del,som er et skema med ca 40 spørgsmål,som skal udfyldes af sagsbehandleren sammen med borgeren.
Herefter vil rehabiliteringsteamet afgøre,om der er grundlag for at indstille til pension,eller om der skal visiteres til fleksjob.
Jeg har været fleksjobber siden 2004,og har gennemgået diverse arbejdsprøvninger og speciallæge undersøgelse mv.

Mit spørgsmål er så. Hvis der er indgivet ansøgning om pension efter §17 på det foreliggende grundlag i 2012,skal sagen så ikke behandles efter de gamle regler,selvom sagsbehandler påstår at sagsbehandlingen først bliver startet op i 2013 ?

På forhånd tak
Mvh. Steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 15:46   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
når man aflevere en §17 på det ,på det foreliggende grundlag
så overgå ens sag med det samme om reglerne for førtidspension
der stå netop i den nye lov, at alle sager som er overgået til reglerne pension inden den 1 januar er under de gamle regler
de har så 3 måneder til at afgøre sagen
så nej det holder ikke og det skal du klage over med det samme på mandag
når det er under de nye regler, er det stort set umuligt og få pension
bare du kan arbejde 2 timer i fleks, kan du få afslag under de nye regler

håber du har kvittering på den er afleveret i dec 2012

Sidst redigeret af MTVRV1; 01-02-2013 kl. 15:49.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 16:01   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Selvfølgelig skal den afgøres efter de gamle regler...og jeg håber da at du har en kvittering som Mtvrv1 skriver...

Har du det...så fortæl dem at uanset hvad de har tænkt sig at gøre...at så vil du klage over at sagen ikke er kørt efter de gamle regler...

Du vil vinde en sådan klage i BAN...igen forudsat at du har en kvittering på at du har søgt i 2012...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 19:41   #4
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
Mange tak for svar.
Jo jeg har selvfølgelig sørget for at ansøgningen både er afsendt elektronisk og afleveret personligt,mod kvitering.
Jeg var sådan set også selv ret sikker på at det var ansøgnings dato,som var afgørende for,om sagen skulle køres efter de gamle regler. Men jeg blev lidt i tvivl,da sagsbehandler virkede ret overbevisende i argumentationen. Og jeg er bestemt ikke forvent med at sagsbehandler udviser rettidig omhu.
Men som altid,så er det godt at få "prøvet" spørgsmålet på K10,og jeg vil nu rette skriftlig henvendelse til sagsbehandleren,for at få en bekræftelse på at hun fastholder hendes påstand,inden jeg går videre med klage.

I al ydmyghed tak

/steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 20:09   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
super så er det bare og få lavet en klage, hvis din sagsbehandler fastholder beslutningen
for den vil kommunen 100 procent tabe, når det stå i loven
at ens sag overgår til regler om pension ved en §17 med det samme og i den nye reform stå der højt og tydeligt at hvis ens sag er overgået til reglerne om pension inden den 1 januar 2013 så skal sagen afgøres under de gamle regler.
jeg var selv heldig og fik min sag gjort færdig et par uger før i dec og fik pension i sidste måned. dog en §18 sag
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 20:33   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan da lige få et par afgørelser med fra ankestyrelsen om at sagen skal overgå med det samme..

Citat:
Borgeren kan når som helst i sin sags forløb bede kommunalbestyrelsen om alene at tage stilling til, om der er ret til førtidspension. Kommunalbestyrelsen skal da straks træffe beslutning om at sagen overgår til behandling med henblik på stillingtagen til om borgeren opfylder betingelserne for tilkendelse af pension.


Til brug for afgørelsen i sagen skulle der udarbejdes en ressourceprofil efter retningslinierne i bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevnen, alene på grundlag af de oplysninger, der forelå ved borgerens anmodning.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-04.aspx

Og denne

Citat:
Afgørelse:
Kommunen burde have truffet afgørelse om påbegyndelse af sag om førtidspension på et tidligere tidspunkt end 3 uger efter ansøgers anmodning herom.


Begrundelsen var, at kommunen ikke skulle foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne i forbindelse med en afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag på det foreliggende dokumentationsgrundlag.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde til grund, at udarbejdelse af ressourceprofil var påbegyndt på tidspunktet for mandens anmodning om, at kommunen skulle tage stilling til spørgsmålet om førtidspension. Manden blev orienteret om fremgangsmåden og konsekvenserne af, at sagen ville blive behandlet på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kommunen valgte at opdatere ressourceprofilen og efterfølgende sende den til høring hos ham. Herefter traf kommunen afgørelse om påbegyndelse af førtidspensionssag.


Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at påbegyndelse af sag om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag var en rettighed, der fulgte af pensionslovens § 17.


Der blev lagt vægt på, at det ikke var nødvendigt at færdiggøre mandens ressourceprofil, inden kommunen traf afgørelse om påbegyndelse af pensionssag.


I denne forbindelse lagde Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vægt på, at kommunen af hensyn til borgeren burde træffe afgørelsen om at påbegynde sagen på det foreliggende grundlag hurtigst muligt og i umiddelbar tilknytning til anmodningen.


Til kommunens spørgsmål om, hvad der skulle forstås ved i umiddelbar tilknytning til anmodningen, samt hvad der skulle forstås ved allerede foreliggende dokumentation i forhold til påbegyndelse, bemærkedes det supplerende, at en afgørelse om påbegyndelse efter pensionslovens § 17, stk. 1, 3. pkt. skulle træffes hurtigst muligt efter borgerens anmodning herom, idet grundlaget for at vurdere arbejdsevnen ikke behøvede foreligge på dette tidspunkt.
Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-07.aspx

Så de kan altså ikke bare vente et par måneder for så først der at starte sagen op...

Det SKAL gøre i umiddelbar tilknytning til din ansøgning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 21:03   #7
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
Ja som borger har jeg da en forventning om at en sagsbehandler er sat ind i gældende lovgivning og regler på området.Men som jeg har erfaret fra tidligere sager,så er der god grund til at man som borger,løbende holder sig opdateret vedr. principafgørelser og selvfølgelig K10.
Jeg tænker tit på,hvor urimeligt det er,at en kommune,som ikke agerer proffesionelt,i den grad påligger en i forvejen resoursesvag borger at undersøge,om sagsbehandleren træffer afgørelse på det rigtige grundlag.
Det er jo nærmest at betragte som et fuldtidsjob,at være fanget i den kommunale sagsbehandling. Og i de fleste ansøgninger om førtidspension,er det jo ellers nærmest bøjet i neon,at der ikke er nogen restarbejdsevne.
Så la dog vær

/steff

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Du kan da lige få et par afgørelser med fra ankestyrelsen om at sagen skal overgå med det samme..



Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-04.aspx

Og denne



Kilde: http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-006-07.aspx

Så de kan altså ikke bare vente et par måneder for så først der at starte sagen op...

Det SKAL gøre i umiddelbar tilknytning til din ansøgning...
Ja jeg afleverede min ansøgning 22 dec.2012,og har ikke hørt en lyd fra kommunen,før jeg var til møde med sagsbehandler 31 jan. 2013. Nå men så er der jo allerede gået 1 måned,og det kan man vist ikke kalde "sagsbehandling skal påbegyndes umiddelbart efter modtagelse af ansøgning.
Når jeg så samtidig bliver totalt misinformeret,så ligner det en ommer
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2013, 22:45   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja som du kan se af de afgørelser...så kan de ikke komme uden om at sagen skulle have være overgået til behandling efter reglerne om førtidspension inden udgangen af 2012..

Så det må klart være en ommer for dem..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 15:45   #9
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
Nyt i min verserende sag om §17

Hey igen

Ja jeg har så sendt en mail til sagsbehandler og påpeget,at jeg var af den klare overbevisning at min ansøgning om §17 på det foreliggende grundlag,som jeg afleverede 20.dec 2012,skulle behandles efter de "gamle regler".
Jeg har nu fået at vide af sagsbehandler,at det skal den ikke,da den er afleveret på et tidspunkt,hvor man ikke kunne nå at behandle sagen,inden den nye lov trådte i kraft,og at jeg derfor ikke skulle behandles efter resourceprofilen,men derimod efter den nye rehabiliteringsplan.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg ikke forlange at få et skriftligt afslag på min ansøgning om §17,så jeg kan få den prøvet i nævnet,og findes der nogen steder klar tekst,der siger at en ansøgning om §17 afleveret inden 31.12.2012,skal behandles efter de gamle regler.

Det svarer jo til at hvis jeg overholder gældende færdselslov i dag,så kan jeg,hvis man lavede nye hastighedsregler i morgen,så blive dømt efter den nye lov,som jeg jo ikke kender i dag

på forhånd tak

/steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2013, 16:51   #10
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Ja. Bed om et skriftligt svar, og så klager du efterfølgende med henvisning til loven. Du har retten på din side.

Marianne
__________________
Er gift med en syg førtidspensionist - og kæmper fortsat med systemet for retfærdighed i hans sag.
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§17 på det foreliggende grundlag Carsten63 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 26-03-2013 10:13
Ansøgning om pension på foreliggende grundlag? Stuen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 09-05-2012 11:24
førtidspension på foreliggende grundlag§17 (FORTSAT)afgørelse ann34 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 11-11-2010 18:45
førtidspension på foreliggende grundlag ann34 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 11-11-2010 10:39
Førtidspension på det foreliggende grundlag ADHD- Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 08-11-2010 14:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension