K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-12-2016, 12:45   #1
Wizarden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2015
Indlæg: 6
Styrke: 0
Wizarden er ny på vejen
Syg men ikke optjent 240 timer

Er der nogen som kan hjælpe mig med dette spørgsmål..
Min søn som har været på produktionsskole i x antal uger og derefter er startet i ordinært arbejde. Er nu blevet sygemeldt efter en trafik ulykke og er løbet ind i det problem at han åbenbart ikke kan modtage dagpenge da han ikke i de forudgående 6 måneder har opnået 240 timers arbejde(dog ville han have gjort dette såfremt lønnen fra produktionskolen tæller med) kommunen siger flg.
1. Han kun har optjent 120 timers arbejde...
2. Timer/løn fra produktionskole tæller ikke som arbejde
3. Såfremt han så vil søge kontanthjælp skal han opsige sit arbejde...
Så mit spørgsmål er flg. Hvad gør man så når man ikke har optjent de 240 timer.
Er der nogen som ved hvilken lovgivning man så falder ind under eller er det bare surt show...?
Wizarden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2016, 14:49   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
For at få sygedagpenge som lønmodtager, skal man opfylde en af disse:

- Du er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste seks afsluttede kalendermåneder forud for første sygefraværsdag. I mindst fem af disse måneder har du været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned.

- Hvis ikke du var blevet syg, ville du have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.

- Du har inden for den seneste måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse, der varede mindst 18 måneder.

- Du er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret i henhold til lov.

- Du er ansat i fleksjob."

Ud fra det du skriver, lyder det til at kommunen har ret.

Og ja, alternativet er kontanthjælp, og for at få kontanthjælp, skal man være uden indtægt.
Han kan evt se i sin kontrakt, eller snakke med sin fagforening, ang hans rettigheder ved sygemelding. Kan være at der er noget med "hvis du bliver syg får du løn de første x-antal dage" eller lignende.

Fandt lige, i sygedagpengeloven:
"§ 30. En lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30 kalenderdage fra første fraværsdag. Arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage forlænges ikke, selv om der i perioden forekommer søgnehelligdage, fridage, arbejdskonflikt el.lign., der kan afbryde udbetalingen af sygedagpenge.

Stk. 2. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren på første fraværsdag

1) har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver og

2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer."

Det er først EFTER de 30 første dage, at kommunen skal udbetale sygedagpenge. Og for at få fra kommunen, skal man opfylde et af de punkter jeg nævnte øverst.
(Som jeg forstår det)

Grunden til at timerne på produktionsskolen ikke tæller med, er fordi det ikke er lønnet arbejde.
Når man går på produktionsskole får man nemlig ikke "løn" med derimod "skoleydelse"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2016, 15:14   #3
Wizarden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2015
Indlæg: 6
Styrke: 0
Wizarden er ny på vejen
på produktionskolen har han modtaget lønseddel.. der står ikke det er skoleydelse men derimod står der løn for perioden... og han har heller ikke været i firmaet i 8 uger desværre
Wizarden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-12-2016, 15:32   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja, men derfor hedder det stadigvæk skoleydelse

Fra "produktionsskoleloven" (ja, sådan en findes :P )
"§ 17. Produktionsskolerne udbetaler en skoleydelse til de deltagere, der udløser statstilskud, herunder for den tid, de følger undervisning efter § 2, stk. 7, uanset de i medfør af § 11, stk. 4, ikke udløser statstilskud i den tid.

Stk. 2. Skoleydelsen udgør 616 kr. pr. uge for deltagere under 18 år, 795 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og 1.475 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år. De angivne beløb er fastsat i 2010-niveau og reguleres fra og med 2011 en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov om en satsreguleringsprocent1). Tilpasningsprocenten tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om den lønudvikling, der ligger til grund for beregning af tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2. pct. Reguleringen sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb."
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2016, 10:44   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis han er medlem af en fagforening/a-kasse synes jeg han skal kontakte dem og høre om ikke de har en socialrådgiver tilknyttet der kan hjælpe ham med info om hvad han har af rettigheder.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension