K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2016, 14:18   #1
hemi
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 15
Styrke: 12
hemi er ny på vejen
Måske snart hjemløs

Jeg er med i Næstehjælperne på fb og har i dag oplevet, at et par kontanthjælpsofre er akut truet af udsættelse. Hvad gør man i sådan en situation. Den ene har desværre selv sagt op, sikkert i desperation. Men hun er derfor blevet nægtet at få hjælp hos kommunen.
Er der overhovedet nogen hurtige løsninger på sådan et problem.
Venlig hilsen Herdis
hemi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 14:33   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven:
"§ 81 a. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede midlertidige huslejeudgifter til en person, der er udsættelsestruet på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen. Kommunen kan betinge hjælpen af, at personen indgår en administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende bolig eller deltager i gældsrådgivning el.lign. Kommunen skal særlig rette hjælpen til børnefamilier og socialt udsatte borgere. Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.

Stk. 2. Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner givet efter denne eller anden lovgivning vedrørende forsørgelsesgrundlaget.

Stk. 3. Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne."

Så problemet er, at folk opsiger boligen FØR de er udsætningstruet pga huslejerestancer :/

Vil dog tilføje at jeg ikke er 100% sikker på reglerne i de her situationer.
Tror desværre at kommunerne må tolke lidt som de vil, indtil der kommer nogen principafgørelser der sætter nogen mere faste rammer

Sidst redigeret af MistyMiss; 02-12-2016 kl. 14:35.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 14:52   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hurtige løsninger er nok noget i stil med at flytte hjem til forældre, andre familiemedlemmer eller venner..

Mere langsigtet er nok en økonomisk vurdering af hvad de har råd til at give i husleje, og så hjælpe med at finde noget i den prisklasse. Helst et sted med mulighed for indskudslån.

Ved at der er flere organisationer der tilbyder økonomisk rådgivning for mindre bemidlede.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 14:57   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Aktivloven:
"§ 81 a. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede midlertidige huslejeudgifter
Ved en permanent nedsættelse af indtægt, kan man næppe sige at situationen er midlertidig.

Formuleringen, "rimelig begrundet" rammer vist også lidt forbi en situation hvor folk en tid var orienteret om indtægtsnedgang, og samtidig var orienteret om muligheden for at søge anden bopæl, et sted i hele landet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Hurtige løsninger er nok noget i stil med at flytte hjem til forældre, andre familiemedlemmer eller venner..
Der er også diverse natherberg her om vinteren, der er vist en app med nogle af disse steder.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2016, 00:38   #5
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
Dette er nok ikke nogen hjælp her og nu, men hvorfor var det lige at der blev indført stramninger på kontanthjælpen?
- Man tog danske kontanthjælpsmodtagere med i købet, for spille handlekraftig strammer over for de unævnelige.

Hvor ville jeg dog ønske, at der var nogle venligboere, der nu kan træde til, med hjælp til vore udsatte ( noget med kommunale pavilloner i baghaven?) .
Jeg har, her i den dejlige Thyske vandkant, et enkelt ledigt børneværelse som jeg gerne vil bidrage med.

Ja, MistyMiss, hvis det bare var så vel:

"hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen"

men det kan det jo ikke, for der er INGEN udsigt til dette, hvis borgeren ikke formår at komme ud af kontanthjælpen/finder fyldestgørende arbejde uanset manglende arbejdsgiver og uanset personlige hindringer.

Jeg er vred, for det er ren gidseltagning, af danske borgere der burde have en hjælpende hånd med på vejen/accepteres for deres aldeles uønskede sygdom/handicap.

Sidst redigeret af Webmaster; 03-12-2016 kl. 01:05. Årsag: Link slettet pga reglerne
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2016, 14:31   #6
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Forstår udmærket din vrede, men ekstra huslejehjælp har jo været en mulighed for midlertidigt at hjælpe en borger ud af en pludselig opstået situation - med børnefamilier og socialt udsatte borgere som første prioritet.

Kunne fx være arbejdsløshed og skilsmisse.

Selve kontanthjælpen berøres ikke. Det er den totale boligstøtte, der minimeres og sammen med den offentlige ydelse max kan udgøre et vist beløb.

Godt klar over, det ikke hjælper personer, der er kommet i den uheldige situation, at huslejen er alt for høj til indtægten og som har forsøgt alle løsningsmuligheder fx at søge efter en billigere bolig og deltage i gældsrådgivning.

Det er og bliver en gordisk knude, da alle de billige boliger, der er behov for, ikke findes og desværre er det heller ikke kun personer med beskedne indtægter, der bebor de billige boliger i dag.

Nogen siger, Brian Mikkelsen fra de konservative da må kunne hjælpe, når han har fået igennem, at borgere, der har tegnet meget billige ejerskifteforsikringer i nu krakket forsikringsselskab, nu holdes næsten skadesløse.

Har ikke umiddelbart noget med hinanden at gøre, dog det drejer sig om forskellige borgergruppers "tilskud" til boligen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2016, 17:24   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
mange år har det jo været sådan at folk på kh fik dyre lejligheder,der var ledige og meget i bolig sikring,alle demder fik lejligheder gennem kommunen var jo dyre og med bolig sikring, det var jo lide som om, at det bare var sådan,nærmest en slags boliger for folk på kh og nu er det pludselig for dyrt.

burde f... være sådan at hvis kommunen selv har hjulpet /sat folk ide boliger,burde de heller ikke kunne tage tilskudet.

for at år siden kunne vi leje et nyere hus og med bolig sikring var det billiger end det vi boede i, jeg var vild i varmen men min mand syntes så tit vi var gået ned i indkomst, kunne alt ske, nu er jeg lykkelig for vi ikke gjorde det.

men mit hjerte bløder for den der kommer i klemme
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2016, 22:04   #8
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
burde f... være sådan at hvis kommunen selv har hjulpet /sat folk ide boliger,burde de heller ikke kunne tage tilskudet.
Omvendt har folk jo også i den periode de har beboet en anvist lejlighed, haft adgang til at søge en billigere lejlighed, ligesom alle andre med høj husleje gør, hvis de bor for dyrt.
Problemet er måske at folk ser anviste boliger som det eneste de må bebo og de derfor ikke må finde billigere selv.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2016, 22:36   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tror måske bare det bliver en vane og så er der jo også lige det lille problem, at man sjællendt lige har til et indskud.

vi kan godt blive enige om, at sidde i en lejlighed som man ikke har råd til er dumt, men det er jo bare noget alle gør, og så bliver det jo bare en hverdag
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2016, 13:22   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af majs Se meddelelser
Dette er nok ikke nogen hjælp her og nu, men hvorfor var det lige at der blev indført stramninger på kontanthjælpen?
- Man tog danske kontanthjælpsmodtagere med i købet, for spille handlekraftig strammer over for de unævnelige.

Hvor ville jeg dog ønske, at der var nogle venligboere, der nu kan træde til, med hjælp til vore udsatte ( noget med kommunale pavilloner i baghaven?) .
Jeg har, her i den dejlige Thyske vandkant, et enkelt ledigt børneværelse som jeg gerne vil bidrage med.

Ja, MistyMiss, hvis det bare var så vel:

"hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af boligen"

men det kan det jo ikke, for der er INGEN udsigt til dette, hvis borgeren ikke formår at komme ud af kontanthjælpen/finder fyldestgørende arbejde uanset manglende arbejdsgiver og uanset personlige hindringer.

Jeg er vred, for det er ren gidseltagning, af danske borgere der burde have en hjælpende hånd med på vejen/accepteres for deres aldeles uønskede sygdom/handicap.
Både og.
Hvis man nu får hjælp i 3 mdr (det er det man normalt maks giver den paragraf i), kan man måske nå at finde noget andet billigere, ELLER hjælpe borger med at omlægge sin økonomi, så vedkommende kan blive boende.

Det er selvfølgelig ikke for alle dette er muligt, men på den måde vil midlertidig hjælp kunne hjælpe på længere sigt

--

Og loftet var jo ikke pga ikke-danskere.
Loftet var for at tvinge ALLE i arbejde.
Man brugte bare flygtninge/indvandre/nydanskere som argument, for at bortforklare at man også ramte danskere.
Man har jo i forvejen indført integrationsydelsen, så hvis det var den gruppe man ville ramme, har man allerede ramt dem.
Regeringen argumenterede jo også for, at enlige forsørgere fik for mange penge, og det er dem der rammes hårdest af loftet.
Så at det var flygtninges skyld, var bare et forsøg på en afledningsmanøvre, så man kunne "retfærdiggøre" at alle skulle rammes.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension