K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-12-2013, 20:41   #1
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Kan jeg få ledighedsydelse indtil jeg overgår til fleksydelse ?

Jeg er en kvinde som er 58 år og som har fået lagt 2 år på i fleksjob da jeg er født i september måned i 1955.
Jeg har gået arbejdsløs fra 2009 dog har jeg været på flere kurser og i 2 praktikpladser den ene i 2 mdr. og den anden i 1 år. Derefter har jeg været på Regnskabskursus i 12 uger. Men har desværre ikke fået noget nyt fleksjob igen. Jeg er på ledighedsydelse og har i Ude og hjemme 52 2013 fundet en artikel:
Fakta om ledighedsydelse og nederst står der:
ledighedsydelse i højst seks måneder, hvis du er fyldt 60 år.
Hvad betydning får det så for mig da jeg indbetaler til fleksydelse ?

Når jeg bliver 60 ½ år og ikke har fået et fleksjob vil jeg så gå ned på kontanthjælp og vil det så blive den sats jeg får når jeg går på fleksydelse?
Det er ikke rart at tænke på hvis ikke jeg kan få et fleksjob nu.
MVH
Marianne Nielsen
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 21:21   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, når du bliver 60,5 år falder din ledighedsydelse til kontankhjælpsniveau
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 21:36   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MAKN1955 Se meddelelser
Jeg er en kvinde som er 58 år og som har fået lagt 2 år på i fleksjob da jeg er født i september måned i 1955.
Jeg har gået arbejdsløs fra 2009 dog har jeg været på flere kurser og i 2 praktikpladser den ene i 2 mdr. og den anden i 1 år. Derefter har jeg været på Regnskabskursus i 12 uger. Men har desværre ikke fået noget nyt fleksjob igen. Jeg er på ledighedsydelse og har i Ude og hjemme 52 2013 fundet en artikel:
Fakta om ledighedsydelse og nederst står der:
ledighedsydelse i højst seks måneder, hvis du er fyldt 60 år.
Hvad betydning får det så for mig da jeg indbetaler til fleksydelse ?

Når jeg bliver 60 ½ år og ikke har fået et fleksjob vil jeg så gå ned på kontanthjælp og vil det så blive den sats jeg får når jeg går på fleksydelse?
Det er ikke rart at tænke på hvis ikke jeg kan få et fleksjob nu.
MVH
Marianne Nielsen
Efter opnået pensionsalder, i dit tilfælde 62 år, kan du højst få udbetalt den høje ledighedsydelse i 6 måneder, herefter falder ledighedsydelsen til kontanthjælpsniveau. Du kan også vælge at gå på flexydelse når du er 62 år, da det er din pensionsalder.

Citat fra information fra beskæftigelsesministeriet:

Ledige fleksjobvisiterede, der har nået fleksydelsesalderen, modtager efter 6 måneder ledighedsydelse, hvad der svarer til 60 procent af højeste dagpengesats frem til folkepensionsalderen, eller til at de overgår til fleksydelse.


Jeg forstår på dit indlæg at du vil kunne få flexydelse fra 62 år, det er din flexydelsesalder. Flexydelsen svarer ca. Til den højeste ledighedsydelse, dog med moregning af diverse pensionsordninger.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Ja, når du bliver 60,5 år falder din ledighedsydelse til kontankhjælpsniveau
Jeg er ikke enig med dig, se mit tidligere indlæg, det blev ændret med reformen af 1.1.2013
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 21:49   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når du indbetaler til fleksydelse vil du kunne gå på det der svarer til efterløn som dinasaur skriver.. det er de der ikke har indbetalt til efterløn og fleksydelse der havner på den lave sats gisne nævner..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 22:02   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Når du indbetaler til fleksydelse vil du kunne gå på det der svarer til efterløn som dinasaur skriver.. det er de der ikke har indbetalt til efterløn og fleksydelse der havner på den lave sats gisne nævner..
De 6 måneders tidsbegrænsning på de høje ledighedsydelse tæller først når flexydelsesalderen nås. I dette til fælde 62 år.

Og lad mig lige slå fast, den lave sats svarer til kontanthjælpen, men er IKKE kontanthjælp. Der er ikke modregning for formue og ægtefælles indtægt.

Selv om man har betalt til flexydelsen, kan der måske være en gevinst ved at tage de 6 måneder efter flexydelsesalderen på den høje ledighedsydelse frem for flexydelsen, pga. modregningsreglerne vedr. pensionsordninger i flexydelsen. Her skal man dog lige være opmærksom på at man skal stå til rådighed for flexjob, det skal man ikke på flexydelse.

Jeg skriver måske, er ikke helt sikker, men jeg skal da have det beregnet hvis det bliver aktuelt.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 22:06   #6
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Dermed mener du at jeg selv om at jeg ikke får et arbejde inden jeg kan gå på fleksydelse vil være berettiget til højeste ledighedsydelse dog minus ca. 335 kr. indtil jeg bliver 62½ år?
Så er jeg nødt til at klage til Ude og hjemme da de skriver at jeg ikke kan modtage ledighedsydelse ud over højest 6 mdr. når jeg er fyldt 60 år.

Jeg er ikke gift og vil det også få betydning at man bare bor sammen det mener jeg også regeringen har gang i og måske er det allerede aftalt?
MVH
Marianne Nielsen

Sidst redigeret af MAKN1955; 26-12-2013 kl. 22:09.
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 22:13   #7
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MAKN1955 Se meddelelser
Dermed mener du at jeg selv om at jeg ikke får et arbejde inden jeg kan gå på fleksydelse vil være berettiget til højeste ledighedsydelse dog minus ca. 335 kr. indtil jeg bliver 62½ år?
Så er jeg nødt til at klage til Ude og hjemme da de skriver at jeg ikke kan modtage ledighedsydelse i højest 6 mdr. når jeg er fyldt 60 år.

Jeg er ikke gift og vil det også få betydning at man bare bor sammen det mener jeg også regeringen har gang i og måske er det allerede aftalt?
MVH
Marianne Nielsen
Ja, det er lige hvad jeg mener ud fra det jeg læser.

Og nej, så vidt jeg forstår betyder det ikke noget at du er samboende.

Det kan godt være at Ude og Hjemme skriver forkerte oplysninger, men bladet er udkommet og rettelser kan først trykkes i et senere nummer. Det sker ofte at der skrives forkerte oplysninger, derfor skal alt tages med et gran salt.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2013, 22:18   #8
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Jeg er spændt på om du eller dinosaur har ret.
Jeg håber at det dinosaur som har svaret og det lyder også mest logisk.
MVH
Marianne Nielsen

Du skal have mange tak for dit svar for jeg er blevet meget nervøs ved tanken om at gå så meget ned i ydelse og jeg vil jo gerne have et fleksjob men kan kun bruges når der er tale om praktikpladser hvor jeg får min ledighedsydelse. Ellers kunne de have beholdt mig på Museet jeg har været på i et år men det må jeg ikke fordi de ikke har råd til at betale for mit arbejde.

MVH
Marianne Nielsen

Tak for dit gode svar PIP. Jeg håber du har ret.
MVH
Marianne Nielsen
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2015, 14:00   #9
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Smile Fleksjob igen

Jeg har nu været ansat på et museum i 3 mdr. og 10 dage og jeg skal snart til en samtale med arbejdspladsen og min jobkonsulent så jeg er spændt på hvad de siger til mig omkring arbejdet.
Jeg skulle have haft en operation i min venstre skulder men overlægen sagde at jeg er for udsat da jeg for snart et halvt år siden fik af vide at jeg har mange blodpropper i mine lunger så hun vil hellere give mig blokader fremover og så må vi tage det op hvis det bliver værre med smerterne.

På Museet hjælper de mig med nogle af tingene så jeg ikke får for ondt og ellers er de til at tale med.

Min forlovede skal nu i praktik i 4 mdr. på en skole som pedel og det glæder han sig til.
Så lige nu ser vi lidt lysere på tilværelsen.

Med venlig hilsen

MAKN1955

Jeg har nu indbetalt til efterløn og efterfølgende til Fleksydelse og jeg går nok på Fleksydelse når jeg bliver 62 år. alt afhængig mit helbred men jeg ønsker også at nyde min alderdom.
Jeg har dog lidt svært at finde ud af de modregninger som sker til den tid og jeg har kun 2 år og 3 uger tilbage på arbejdsmarkedet.

Men jeg prøver lige at kontakte ældresagen så kan de give mig nogle forklaringer omkring det hele.
Det er jo rart at vide hvordan det ser ud pengemæssigt til den tid.

Med venlig hilsen

MAKN1955
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2016, 13:22   #10
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Jeg fik mit fleksjob og det har jeg forhåbentligt til jeg stopper på arbejdsmarkedet
om 1 år og 8 måneder.
Jeg blev en af dem som må arbejde til jeg bliver 62 år.
Jeg ville ikke være gået ned i ydelse hvis ikke jeg kunne finde et arbejde men jeg fandt det nu selv også denne gang.
Med venlig hilsen
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension