K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2010, 01:46   #1
Meelluh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2010
Lokation: Frederikssund
Alder: 38
Indlæg: 3
Styrke: 0
Meelluh er ny på vejen
Chancer for ftp?

Okay, jeg er spritny herinde, så bær over med mig
Jeg er en pige på 23 år, og har aldrig set ftp som en mulighed, da jeg stædigt har holdt fast i at ville overkomme de konstante nederlag.
Jeg har forsøgt 2 dyrepasser uddannelser, og utallige jobs jeg -altid- er blevet fyret fra fordi jeg ikke kunne fungere med kolleger og chefer.
Jeg startede min tur i systemet som 16 årig da jeg kom på produktionsskole, hvor jeg blev mobbet ud.
Siden da har jeg levet et turbulent, næsten nomade agtigt liv skiftende frem og tilbage mellem et par ugers arbejde og lange tiders kontanthjælp. Jeg er altid blevet fritaget for aktivering, arbejdsprøvning osv da jeg ikke kan håndtere det. Mit samarbejde med Job & Råd er for nyligt blevet afsluttet da jeg ikke havde overskud til at møde op en periode og hun for længst havde opgivet at få mig i praktik.
Jeg har ADHD i svær grad, Borderline af både impulsiv type og borderline type og periodiske depressioner med hang til psykoser.
Fysisk er jeg hypermobil, lider af Leiden Faktor V som er en blodsygdom, og er rask bærer af en lungesygdom (Alfa-1).
Efter så lang tids ledighed (denne gang har indtil videre varet i over 2½ år) har jeg svag muskulatur og kan ikke for godt stå og gå længe ad gangen.

Jeg er nu begyndt at overveje om ftp er en mulighed, da jeg slet slet ikke fungerer socialt.
Har intet personligt netværk overhovedet. Venskaber og/eller arbejdsrelationer fungerer aldrig ret længe ad gangen.
Selvom jeg er på forhøjet kontanthjælp pga Borderline, sidder jeg alligevel lidt stramt i det, da jeg har en ret høj husleje.

Er der nogen af jer der har en idé om hvor gode mine chancer er?
Jeg starter en ansøgning om green card til Usa snart, så jeg kan komme over til min mand, og ønsker jo heller ikke at tage derover uden noget som helst at støtte mig til i starten.

På forhånd tak
-Mille
Meelluh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 07:20   #2
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
Det er svært at svare dig på, men det er MEGET svært at få en pension igennem, og hvis du snart rejser til USA så skal du nok ikke regne med noget.

En pensionssag kan nemt tage fra 1 år og til 15 år før den går igennem. ALLE arbejdsmuligheder skal være udtømte, det vil sige, du skal først igennem noget revalidering (omskoling) og derved forsøge at opnå egen forsørgelse, det kan tage fra 2-5 år). Hvis ikke du klarer det, skal du ud i noget flexjob, og arbejdsprøvninger og her vil det så vise sig om du er i stand til at klare x antal timer på arbejdsmarkedet, eller om din krop er så dårlig at de indstiller dig til førtids.

Normadeliv, ingen netværk osv giver ikke førtidspension. Måske dine sygdomme kan, men afhænger meget af dine diagnoser, og hvad læger og special læger skriver om din arbejdsevne.

Svag muskulatur, så bliver du sendt i genoptræning, det er der slet ingen tvivl om, de vil gøre alt for at få folk tilbage på arbejdsmarkedet. Du skriver at du sidder stramt i det økonomisk, så vil jeg bare sige at man bestemt ikke får flere penge ved at være på førtidspension, tværtimod.

Det er en lang og meget hård tur igennem systemet.


Sidst redigeret af tije; 16-02-2010 kl. 07:23.
tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 09:33   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg starter en ansøgning om green card til Usa snart, så jeg kan komme over til min mand, og ønsker jo heller ikke at tage derover uden noget som helst at støtte mig til i starten.
så bliver det meget svært, for du skal stå til rådighed i Danmark.
med mindre det er en lille ferie, men det lyder det ikke til.

ellers er jeg helt enig med tije
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 13:15   #4
Meelluh
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2010
Lokation: Frederikssund
Alder: 38
Indlæg: 3
Styrke: 0
Meelluh er ny på vejen
Hørte jo også bare om det, på et andet forum ægteskabudengrænser.dk
Der var nogen der talte om at man kan tage sin førtidspension med sig når man flytter til udlandet.
Valgte at se lidt på det, og det er skam rigtigt nok.
I har også i hvert fald eet indlæg om det herinde hvor i selv bekræfter at man kan rejse og flytte på sin ftp.

Jeg ville elske at komme i genoptræning, da jeg ikke har råd eller angst niveau til at kunne træne i et fitnesscenter, og jeg har svært ved at få det gjort hjemme.
Men, det bliver fejet af bordet hvis jeg nævner noget.

Anyways, praktikker er blevet prøvet, de har aldrig overhovedet gide nævne arbejdsprøvning, ej heller revalidering.
Jeg har ofte forsøgt at sige at jeg vil have en uddannelse, men at jeg skal bruge rigtig meget hjælp til det, og ingen har lyst til at hjælpe mig.
Jeg gider ikke sidde på min røv, men min situation kræver så meget samarbejde fra kommunen og de steder jeg skal forsøge at arbejde, at de ikke lader til at gide prøve.
Jeg får bare mine psykologsamtaler nu og da.
Det lader til at de har givet op.. Så jeg sidder bare her og føler at der ingen pointe er med noget som helst.

"You'd probably give up too. If nobody believed in you..."

Sidst redigeret af Meelluh; 16-02-2010 kl. 13:17.
Meelluh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 13:17   #5
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
uha du har gang i meget.

Din mand: er I gift? for I så fald, behøver du ikke søge greencard. han skal istedet søge om at få dig over, så du får et socialsecurity number mv. (Ved IMS)

Er I ikke gift, så skal du sælge dine møbler, tage til USA, gifte dig med ham, og vinke farvel til DK i nogle år, for du må ikke komme hjem, før end du har fået socialsecurity number osv. (Dette gælder hvis han er Amerikaner)

Din pension herhjemme kan du vinke farvel til, hvis du forlader Danmark.

I USA, vil du under INGEN omstændigheder kunne få økonomisk hjælp. Din mand har forsørgerpligt, og først når du har været 10 år i landet og er blevet godkendt som statsborger derovre, vil du kunne få "kontanthjælp"

Dvs. at du stiller dig selv i et meget meget dårlig situation ved at flytte derover-
hvor ved jeg det fra...

Jow jeg har selv gjort det og giftet mig med en Amerikansk mand. han havde penge nok. Men ægteskabet holdt ikke.
Jeg tog hjem igen og det var den bedste beslutning nogensinde.
For mit udgangspunkt til sidst var, at jeg kunne bo to dage om ugen ved en "veninde" som min advokat havde. Sålænge jeg fik hustrubidrag kunne jeg købe mig ind på hoteller. Men når de slap op, var det venner eller gaden.
Jeg kunne ikke selv leje værelser, da man derovre, næsten kun kan leje via "recommendation" og det havde jeg jo ikke.
De bedste jobs jeg kunne få var i butikker. Men det er hårdt arbejde og man har ikke de samme regler som her, så arbejdstiden bliver let 14 timer om dagen.

Jeg er tilhænger af at man tager store chancer i sit liv, ellers oplever man jo ikke noget.
Men jeg fik Stress af den tur og har faktisk været syg siden.

Så et godt råd er, bliv hjemme og få din mand herhjem istedet. Men er han Amerikaner ved jeg godt du kan glemme alt om det, pga. forsørgerpligten. Men han kan jo søge job i DK og får han det, så kan han komme. Eller I kan bosætte jer i Sverige osv...

Knus
Pernille
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 13:18   #6
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Jeg vil dog lige tilføje at du kan få SU i udlandet. Og det kan da hjælpe lidt
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 13:20   #7
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...var.asp?id=378
(og bemærk at du jo ikke skal til EU)
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 15:00   #8
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
ang. hyper

ang. hypermobil og svag pga. man ikke har lavet noget længe, kender jeg godt.

Er også hyper og scoliose, havde en lammelse i benet i efteråret. Tog min mor med til lægen for at høre, hvad jeg nu skulle gøre. Er først begyndt at fungere rimelig normalt nu. Min mor spurgte, hvilke øvelser, jeg skulle lave - bare heeeelt alm. rygøvelser.. sagde lægen, noget livstræt. Og nej, det er jo ikke ligemeget, når øvelserne gør ondt! Men det mener min læge. Men håber din er mere forstående.

Har måttet købe krykker for at kunne fungere halvt de dage, jeg slet ikke kan gå, men skal skubbe mig på ryggen, ud til wc. Har haft det sådan 12 år.
Men til gengæld har min psykolog sygemeldt mig. Er bl.a. i krise efter lammelsen, fik noget af et chok.

Lone
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 15:26   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Sikke noget vrøvl, Nilla!

Selvfølgelig kan førtidspensionen tages med til USA. Reglerne er jo lavet om, og fra 2008 røg både 10 års regl og 30 års regel.
Man kan nu også opnå ret til amerikansk pension.

De nye regler kan man læse mere om her:

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...Xl2RH8AFq38HOQ

Dansk førtidspension på de nye regler, kan tages med til USA, ubegrænset.

Dog skal den alm folkepension beregnes.

Melluh, selvfølgelig har du en chance for at kunne få førtidspension, præcis som alle andre!

Du skal gå op til din læge og fortælle du tænker på at søge førtidspension, for at høre hvad lægen mener om dette. Lægen kender dig jo, og dine diagnoser.
Er læge enig i det, så går du op til din sagsbehandler, og siger du gerne vil søge førtidspension. Så kommer snakken til at gå, og sammen finder i sikkert en god løsning, samt hvilken § der skal søges under.

Jeg synes da det lyder til du har en masse at slås med i dit liv.


Sidst redigeret af Ninja; 16-02-2010 kl. 15:35.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2010, 15:35   #10
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Sikke noget vrøvl, Nilla!

Selvfølgelig kan førtidspensionen tages med til USA. Reglerne er jo lavet om, og fra 2008 røg både 10 års regl og 30 års regel.
Man kan nu også opnå ret til amerikansk pension.

De nye regler kan man læse mere om her:

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...Xl2RH8AFq38HOQ

Dansk førtidspension på de nye regler, kan tages med til USA, ubegrænset.

Dog skal den alm folkepension beregnes.
Sorry, vidste ikke det var ændret. Har ikke fuldt med da jeg ikke selv får det.
Er positivt overrasket over at det kan lade sig gøre
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad er mine chancer for FP? Evaave Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 80 06-06-2012 22:00
Chancer for førtidspension? Klund At søge førtidspension 7 18-04-2010 00:48
Hvordan ser mine chancer ud? boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 19-02-2010 21:13
Hvad mon mine chancer er fruensvilje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 24-04-2008 20:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension