K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-06-2012, 02:41   #1
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
"Afklaring" på sygedagpenge kontra "Opkvalificering" på ledighedsydelse

Jeg er fleksjobsgodkendt og i øjeblikket sygemeldt pga. forværring i min psykiske lidelse under tidligere fleksjob.
Jeg er visiteret til team der hjælper unge syge i job og uddannelse, men der er ventetid. Det er tanken at de skal hjælpe mig i en praktik, der skal vise min aktuelle arbejdsevne.
Målet for mig er at komme på arbejdsmarkedet hvis det kan lade sig gøre.

Mine sygedagpenge stopper d. 30/9. Min sagsbehandler ville forlænge da jeg ikke er afklaret, men da hun forelagde det for teamleder var teamleder ikke enig, og ville i stedet lade min sag gå til jobcenter som en opkvalificering til nyt fleksjob - begrundelsen var at jeg jo var afklaret til fleksjob allerede.
Jeg vil så modtage ledighedsydelse under praktikken/afklaringen.

Fordelen er vel at jeg kan være på ledighedsydelse så længe det skal være, og den eneste ulempe er at jeg skal skifte sagsbehandler og afdeling - men vil så have et støtte-team som hjælp til snak med kommune.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogle faldgruber her, og er blevet behandlet korrekt hele forløbet igennem, men vil alligevel lige vende den med brugerstaben herinde.

Jeg har endnu ikke modtaget noget skriftligt, det var blot en mundtlig orientering fra min sagsbehandler (da det er meget vigtigt for mig at vide alt om min sag i god tid.) Men jeg vil selvfølgelig kunne klage over afgørelsen om at stoppe sdp når jeg får den på skrift.

Kort og godt: er der noget jeg bør være opmærksom på?
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-06-2012, 21:47   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ved ikke om du ved det, men på ledighedsydelse kan man sagtens melde sig syg og fortsætte på ledighedsydelse, så jeg synes det ville være fint, du kom på det og komme hen til den rette afdeling til at tage af din sag, nu hvor netop den afdeling passer bedst ind.

Du kunne få afprøvet, om hvor mange timer du ville kunne klare. Og er der sket en så væsentlig forværring, så kan du selv søge om førtidspension.

Når du er ledig mellem 12-18 mdr., skal de revurdere din sag. Og her bla. redegøre, om din arbejdsevne er så nedsat, at der skal påbegyndes en førtidspensionssag. Her sender de ofte en ud i arbejdsprøvning for at se, hvor mange timer, man kan klare.

Du kunne prøve at få snakket med din læge og høre denne ad, om du kan klare at arbejde bare få timer med de skånehensyn, der skal til. (og som skal overholdes)

Du kunne bede dem om aktindsigt i din sag og se, hvad de har i din sag indtil nu. Og om de overhovedet har fået seneste oplysninger om dit helbred fra din læge eller psykiater.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2012, 02:20   #3
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg har gjort mig nogle af de samme tanker.
Der er ikke sket en forværring, men jeg vil påstå at arbejdsprøvning ikke var retvisende da jeg ikke vidste hvad den indebar og derfor brugte for meget af mig selv (da jeg meget gerne ville kunne, osv osv.)
Jeg har set alle de relevante akter i min sag (sagsbehandler og jeg har læst dem sammen) og bliver opdateret på hvert møde med sagsbehandler. De seneste oplysninger er indhentet.

Jeg er godkendt til fleksjob 15 timer.
Min læge vil endnu ikke indstille mig til pension og den beslutning er jeg principielt enig i, men jeg kan kun tåle meget lidt pres og bliver jeg f.eks. presset på hjemmefronten kan jeg intet jobmæssigt.

Arbejdsprøvningen er netop blandt andet for at afklare min nuværende arbejdsevne

Det var mest en spekulation om der er nogle "fælder" jeg kan ryge i ved at skifte til ledighedsydelse (om jeg pludselig var "rask").
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension