K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2013, 18:27   #1
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
spørgsmål ang Lægekonsulent

Har lige lidt spørsmål til jer og håber I kan forklare lidt om dette

1) min sb indstillede mig på en § 18 i juni 2012 med lægepapirer fra sygehus fra forår 2012 diagnose moderat emfysem med fald i iltmætning gangtest sygehus skriver at job på normale vilkår er udelukket og det er revalidering også ( pensionsteam nægtede at rejse sagen -sagen er anket)

2) Der tilkommer nye lægepapire Speciallæge i nov 2012 der påpeger at diagnosen er ændret til svær/meget svær Emfysem MRC 3 score, Lungekapacitet 34 % . Plet på den ene lunge 7 mm udredes over 24 mdr for kræft ( Patient er højrisiko for kræft ) undersøgelser viser lungekapacitet falder til 24 % estimeret ved operation skal dog ny vuderes senere før evt operation
Lungefunktion meget dårlig , Prognose dårlig. problemmer med inkontinens.
Øget hjerte kramper ved træthed behandles med nitroglyserin. Patient kan ikke gå på trapper samt opad uden at mangle ilt. Patient kan hverken klare nogle former for hel eller deltidsjob fremover. Og jobcenter bør tage hensyn til patienten dårlige helbred og kræftudredning og der kræves at der IKKE arbejdsprøves pt. Vil jobcenter senere arbejdsprøve patienten bør det kun foregå i korte arbejdsmonementer

Jeg søgte så selv § 17 førtidspension på det foreliggende grundlag i dec på disse nye lægepapirer og har netop modtaget lægekonsulentens redegørelse, og jeg er meget fortørnet for han vedlægger 2 sider fra den 1 sygehusudtagelse som blev indsendt i juni som de afviste at rejse + han skriver dertil 5 linjer fra den nye speciallægeerklæring

Der ses IKKE væsentlige ændringer i sygehistorik . Pt har været i kræftudredning som ikke påviste noget endnu. Patienten kan ikke tilbydes job på normale vilkår men ses stadig at kunne arbejde med skånehensyn. Viser det sig at der er kræft må sagen tages op igen.

Intetn om hvad % lungekapacitet der er ( det viste man ikke på den 1 )
intet om MRC scoren
intet om inkontinens
intet om øget hjerteproblemmer
intet om den dårlige prognose ovs

Kan det virkelig være rigtig at han bare sender den gamle erklæring + 5 linjer fra den nye og udelader fakta oplysninger helt ???????

Hvordan er reglerne angående lægepapir der skal indgå i sager om førtidspension og lægekonsulentens rolle.
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 08:56   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg fik at vide at lægekonsulenten ikke måtte skrive noget overhovedet efter at der var lavet en ansøgning på det foreliggende, heller ikke selvom der var nye lægeerklæringer.. så min nyeste erklæring fra lægekonsulenten blev helt afvist ved pensionsnævnet...

Tænker at jokeren i dit tilfælde er at hvis de vil, kan de hænge den op på at man skal vente til du er udredt endeligt for kræft...

Det du kan håbe på, er at de vil tænke at det nok ender med pension til sidst, og at hvis de trækker den kommer de selv ind under de nye tilskudsregler fra staten der bliver mindre, så hvis det alligevel ender med pension efter et års tid, kan det bedre svare sig for dem økonomisk at tildele den nu under de gamle regler..

Krydser fingre for dig..

Sidst redigeret af Pip; 29-03-2013 kl. 08:59.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 10:14   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Lægekonsulenten må gerne udtale sig, efter ansøgningsdato, på de sidste/samlede lægedokumenter.

Det er tilsvarende at sagsbehandler laver en samlet vurdering, som det sidste før indstilling.

Du kan dog fremhæve div fejl/mangler ved udtagelserne, da du SKAL partshørres i disse.

Håber du klager videre, over afslag på førtidspension, da du har en god sag!


vVH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 21:09   #4
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Lægekonsulenten må gerne udtale sig, efter ansøgningsdato, på de sidste/samlede lægedokumenter.

Det er tilsvarende at sagsbehandler laver en samlet vurdering, som det sidste før indstilling.

Du kan dog fremhæve div fejl/mangler ved udtagelserne, da du SKAL partshørres i disse.

Håber du klager videre, over afslag på førtidspension, da du har en god sag!


vVH Popiae

Er helt med på lægekonsulenten gerne må udtale sig men er det iorden at de sidst nye papirer ikke vægtes i sagen og han bruger 90 % af sin redegørelse på de første lægepapirer hvor diagnosen ikke længere passer idet den senere hen er kraftig forværet

ja jeg ved godt man skal parthøres men de ændre jo ikke i deres redegørelser lægger bare mine notater ved og så ser det jo ud til at det er korrekt det han skriver og jeg bare er en brokrøv
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2013, 22:17   #5
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Du bør klage over, at lægekonsulent ikke medtager alle dine lægepapirer i sin konklusion med henvisning til retssikkerhedslovens § 10, der siger, at det er myndigheden, der har ansvaret for, at sager, der behandles efter den sociale lovgivning, er oplyst i et tilstrækkeligt omfang.

Jeg har selv gjort det på et tidspunkt, og lægekonsulenten måtte da lave en ny redegørelse, hvor alle mine lægepapirer var medtaget.

Dette ville jeg gøre allerede nu - altså inden en partshøring... De forsøger, men lovgivningen skal de altså overholde, så de bør rette ind.

Håber det bedste for dig - du fortjener ski snart en afslutning.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2013, 00:29   #6
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Du bør klage over, at lægekonsulent ikke medtager alle dine lægepapirer i sin konklusion med henvisning til retssikkerhedslovens § 10, der siger, at det er myndigheden, der har ansvaret for, at sager, der behandles efter den sociale lovgivning, er oplyst i et tilstrækkeligt omfang.

Jeg har selv gjort det på et tidspunkt, og lægekonsulenten måtte da lave en ny redegørelse, hvor alle mine lægepapirer var medtaget.

Dette ville jeg gøre allerede nu - altså inden en partshøring... De forsøger, men lovgivningen skal de altså overholde, så de bør rette ind.

Håber det bedste for dig - du fortjener ski snart en afslutning.


Jeg har jo fået Lægekonsulentens redegørelse til partshøring og har sendt mine kommentar ang de manglende oplysninger ovs og har sendt det til SB som blot svarede tilbage at han ville ligge det ved
så lægekonsulenten får det jo ikke sendt tilbage
så det blir jo disse oplysninger de behandler sagen på når den kommer for har endnu ikke modtaget ressourceprofilen til partshøring regner med den snart kommer men køre de sagen på den lægekonsulent udtalelse så kan jeg godt se det bliver NEJ igen så jeg ved snart ikke om der er noget der hjælper overhovedet i denne sag.

Og afviser de igen og vil have mig i flexjob så kommer der jo blot nye problemer til - som hvordan skal jeg kunne komme frem og tilbage til stedet når jeg hverken kan gå-cykle eller tage offentlig transport
hvordan skal jeg kunne klare et flexjob når det vil være nødvendig med hjælp fra hjemmehjælp til at komme OP sover så hårdt at intet vækker mig udover hvis man fysisk står og rusker i mig for at få mig op eller når jeg vågner af mig selv typisk 9-10 timers søvn - så tar det typisk 1 times tid at få lungerne igang med masser af hoste og lav iltmætning - så er det morgenkaffe - når der så er kræfter igen i bad + tøj og så er det hvile 15-20 min da jeg har problemer med fugten i badeværelset oveni anstrengelsen og så skal håret tørres med føntørre ( da jeg ikke tåler at gå ud med vådt hår) alt skal foregå i slowmotion men indlagte pauser før jeg kan blive klar til at komme ud af døren og til et job og der er nemt gået 3 timer før jeg er klar om morgenen- jeg er jo kørt træt før jeg kommer af sted .
Jeg er ikke et sekund i tvil om at jeg klare det aldrig, og efter få dage ligger jeg på langs med en sygemelding. Og så sidder jeg bare fast i systemmet men de har jo så sparet x antal kroner og det er jo nok det det handler om
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2013, 00:48   #7
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
Jeg har jo fået Lægekonsulentens redegørelse til partshøring og har sendt mine kommentar ang de manglende oplysninger ovs og har sendt det til SB som blot svarede tilbage at han ville ligge det ved
så lægekonsulenten får det jo ikke sendt tilbage
så det blir jo disse oplysninger de behandler sagen på når den kommer for har endnu ikke modtaget ressourceprofilen til partshøring regner med den snart kommer men køre de sagen på den lægekonsulent udtalelse så kan jeg godt se det bliver NEJ igen så jeg ved snart ikke om der er noget der hjælper overhovedet i denne sag.

Og afviser de igen og vil have mig i flexjob så kommer der jo blot nye problemer til - som hvordan skal jeg kunne komme frem og tilbage til stedet når jeg hverken kan gå-cykle eller tage offentlig transport
hvordan skal jeg kunne klare et flexjob når det vil være nødvendig med hjælp fra hjemmehjælp til at komme OP sover så hårdt at intet vækker mig udover hvis man fysisk står og rusker i mig for at få mig op eller når jeg vågner af mig selv typisk 9-10 timers søvn - så tar det typisk 1 times tid at få lungerne igang med masser af hoste og lav iltmætning - så er det morgenkaffe - når der så er kræfter igen i bad + tøj og så er det hvile 15-20 min da jeg har problemer med fugten i badeværelset oveni anstrengelsen og så skal håret tørres med føntørre ( da jeg ikke tåler at gå ud med vådt hår) alt skal foregå i slowmotion men indlagte pauser før jeg kan blive klar til at komme ud af døren og til et job og der er nemt gået 3 timer før jeg er klar om morgenen- jeg er jo kørt træt før jeg kommer af sted .
Jeg er ikke et sekund i tvil om at jeg klare det aldrig, og efter få dage ligger jeg på langs med en sygemelding. Og så sidder jeg bare fast i systemmet men de har jo så sparet x antal kroner og det er jo nok det det handler om
Men netop derfor du bør bruge en henvisning til retssikkerhedslovens § 10 fordi denne netop siger, at det er kommunens ansvar, at din sag er TILSTRÆKKELIG oplyst, og det er den netop IKKE, når lægekonsulent ikke bruger alle, væsentlige, tilgængelige oplysninger.
Sagt med andre ord, så SKAL lægekonsulenten lave en ny vurdering, hvor dine sidste lægeoplysninger er inddraget.

Om de så stadig vælger, at bruge mistanken om kræft mod dig (ud fra den tanke, at du så ikke er stationær etc), er jo ikke til at vide, men som minimum skal de altså få lægekonsulent til at lave en vurdering, hvor alt er med
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2013, 01:27   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lægekonsulenten skal ikke vurderer noget som helst, lægekonsulenten skal oversætte til et sprog sagsbehandleren forstår, og gøre opmærksom, såfremt der findes andre behandligsmuligheder lægefagligt.

Den eneste der har magt i en sag om førtidspension, er sagsbehandleren! Sagsbehandleren behøver overhoved ikke at få en lægekonsulent ind over, og sagsbehandleren vælger fuldstændig selv, om en lægekonsulents udtalelser skal med eller ej og/eller om de skal vægte i en sag.

Det vigtigste i en sag, er ressourceprofilen! Det er det dokument sagen blivet grundlagt på, og her kan man meget nemt selv påpege at en evt udtalelse fra lægekonsulenten er mangelfuld og misvisende ( såfremt sagsbehandleren tager den med i ressourceprofilen) - personligt har jeg ikke en eneste udtalelse fra lægekonsulenterne i min ressourceprofil!
Man kan med fordel vedlægge nyeste lægeerklæringer som bilag og på den måde modbevise en lægekonsulents våseri på gamle erklæringer.

Så de der udtalelser der kommer ud her og der kan man ikke bruge til noget ( andet end at blive muggen og deprimeret over). Man skal SE sort på hvidt, hvordan sagsbehandleren har skruet ressourceprofilen sammen, inden man farer i blækhuset og pisker en stemning op.


Sidst redigeret af Ninja; 30-03-2013 kl. 01:29.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2013, 10:38   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Sagsbehandler(kommunen vælger selv om de bruger lægekonsulenten og hvordan den evt indsættes i Ressourseprofilen.

Men Ressourceprofilen SKAL du have i PARTSHØRRING, og her indføjer du det der mangler, og/eller modbeviser tåbeligheder, fra kommunen side.

Husk at klag videre ved evt afskal, Og den manglende Ressourceprofil, er meget central, hvis sagen ender hos statsforvaltningen(BAN).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 01:14   #10
Gabella
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gabella er ny på vejen
Lægekonsulenten

Du skal ihvertfald sørge for pensions teamet har alle relevante oplysninger i din sag, mangler der nogle oplysninger så medsend dem i anke eller direkte til pensions teamet, lægekonsulenter må ikke vurdere eller komme med egne meninger om din sag, han skal kun forklare hvad speciallæger olign. mener i deres udredelser, så at sige omsætte russisk til dansk - intet andet. Jeg har selv kørt en klagesag over en lægekonsulent der udtalte sig forkert, kom med egen mening om hvorfor jeg ikke skulle have pension osv. jeg skrev en klage til borgerrådgiveren i kommunen, hun ren skrev min klage, delte den op i flere klagepunkter og videre sendte den, jeg modtog der efter et langt brev fra kommunen hvor der stod lægekonsulenten var blevet kaldt til samtale, informeret om han overskred sine beføjelser i sine udtalelser, det fremgik også at kommunen sørgede for der blev eftersendt brev til pensionsnævnet - hvor min sag lå, hvor der stod de skulle se bort fra hans udtalelser og jeg fik lovning på at få en anden lægekonsulent på min sag fremover, det bliver så ikke aktuelt da min pensions sag blev godkendt, men for første gang i min lange 5 årig kamp med systemet oplevede jeg en klage blev taget meget seriøs, at dårlig behandling af en borger fik konsekvenser på sigt også for andre end borgeren selv. Derfor synes jeg du skulle ringe til borgerrådgiveren og tale med hende om hvad din klage skal indeholde, du kan evt. tilføje klagen at du ikke ønsker at blive indkaldt til et et møde pga. manglende ressourcer men at du ønsker et skriftligt svar.

Sidst redigeret af Gabella; 01-04-2013 kl. 01:17. Årsag: stavefejl
Gabella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
spørgsmål ang. lægekonsulent? frisøren Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 24-01-2011 23:24
spørgsmål vedr. lægekonsulent sydfyn5700 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-04-2010 16:13
spørgsmål til den kommunale lægekonsulent buster Lægekonsulenternes Rolle 6 31-01-2009 02:23
Spørgsmål og svar fra Velfærdsminister. vedr. Lægekonsulent reglen 1998 @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 21-01-2009 00:08
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension