K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2011, 10:31   #21
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Annemette, man kan godt få et toiletsæde med armlæn. Det er ikke højere end et alm toiletbræt og armlænene fylder hverken i længden eller bredden. Den burde kunne være en stor hjælp for dig. Sætter lige et link ind: http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?linkinfo=15768 Dog er det modellen, der forhøjer med 10cm der er på billedet. De burde have dem på dit lokale hjælpemiddelafsnit og ellers kan de skaffe dem.

Og det var skam ikke for at genere dig, jeg spurgte til din selvhjulpenhed omkring bad og evt brug af småhjælpemidler... Spurgte for at kunne være behjælpelig!! Jeg kan skam sagtens følge dig i det frustrerende i din sag... Ingen tvivl om det.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 17:40   #22
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hej Malofa


Citat:
Oprindeligt indsendt af malofa Se meddelelser
Annemette, man kan godt få et toiletsæde med armlæn. Det er ikke højere end et alm toiletbræt og armlænene fylder hverken i længden eller bredden. Den burde kunne være en stor hjælp for dig. Sætter lige et link ind: http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?linkinfo=15768 Dog er det modellen, der forhøjer med 10cm der er på billedet. De burde have dem på dit lokale hjælpemiddelafsnit og ellers kan de skaffe dem.

Og det var skam ikke for at genere dig, jeg spurgte til din selvhjulpenhed omkring bad og evt brug af småhjælpemidler... Spurgte for at kunne være behjælpelig!! Jeg kan skam sagtens følge dig i det frustrerende i din sag... Ingen tvivl om det.
Det var heller ikke skrevet fordi jeg følte mig generet, syntes bare ikke det er lækkert med et eller andet forlængende til den nedre personlige hygiejne. Hvis det bare var fordi jeg ikke kunne vaske mig på benene eller fødderne som jeg heller ikke kan ville det jo være en rigtig god ide. Der er ingen af de ergo der har været hos mig, fortalt mig om disse hjælpemidler, men måske jeg skulle spørge efter dem.

Jeg kender godt disse toiletforhøjere (jeg har selv været ansat i hjemmeplejen) men jeg har en datter på 5 år som ikke selv ville kunne gå på toilettet hvis der var en toiletførhøjer på. Derudover er jeg desværre meget bred om numsen så sådan en ville jeg desværre ikke kunne bruge men kan godt se den er rigtig smart. På den ene side at mit toilet kan der lige stå en toiletbørste, det er hvad der er af plads mellem toilettet og væggen og toilettet er jo noget smallere ved gulvet end ved brættet. Det er et kæmpe problem det det l.... badeværelse.

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 17:58   #23
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hej Ragdoll

Nej jeg er desværre ikke pensionist, men på ledighedsydelse.

Jeg har kopieret hvad kommunen skriver på deres hjemmeside hvor de skriver, at man kan blive skrevet på en akutliste hvis man bor i en uegnet bolig pga. handicap.

Det er i den forbindelse jeg har fået af vide, at de kun råder over ældre og handicapvenlige boliger på ca. 65 m2. Kommunen siger ligeledes, at du kun råder over etageejendomme.

Når jeg snakker med boligforeningen siger de, at kommunen får hver 6 ledige lejlighed om det så er et rækkehun. Det er det der undrer mig meget.

Og ja vi bor til leje nu og søger også i boligforeningen igen. Desværre er det sådan at de lejligheder og huse med lille have uden trapper er meget eftertragtede og det er dem vi står søgende til.

Det rækkehus vi bor i nu tog også meget lang tid at få.

Vi har også overvejet tanken om at bo privat, men det er også svært at finde noget. Og hvis det er noget med en have er det som regel en hel balsal og jeg har ikke mulighed for at passe den så det er min mand der skal det. Så det skal helst være en lille overskuelig have som vi har nu.

Jeg er heller ikke så vil med det private og de ting jeg har i hjemmet som hjælpemidler. Ligesom det private er usikkert.

Da vi endelig fik dette rækkehus var det med tanken om, at her skulle vi bo mange år frem i tiden og ja 14 dage efter vi er flyttet ind kommer jeg så til skade.

Desværre er det også sådan, at ligegyldigt hvad vi flytter til vil vi få en dyrere husleje. Her hvor vi bor nu er næsten det billigste sted, ja selv en 3 værelses lejlighed på 85 m2 er dyrere og nu har vi 99 m2 og 4 værelser og en forhave og baghave. Så den § 85 i aktivloven holder desværre ikke i vores tilfælde.

Hilsen Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 20:28   #24
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
§85 i aktivloven drejer sig ikke om udgifter til boligen, men direkte om flytteudgifter. Det det koster at flytte fra en bolig til en anden, altså flyttefirma, eller leje af flyttevogn eller udgifter til rejsen fra det ene sted til det andet. Eventuelt til overlappende huslejer.

Jeg satte den ind fordi du sagde at i ikke havde råd til at flytte.

Skulle i komme til at betale mere i husleje et nyt sted så vil jeres boligstøtte vel gå tilsvarende op?



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 20:49   #25
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hej Ragdoll

Okay, det var ikke sådan jeg læste det, men det kan jo også læses på mange måder lige som alle andre love.

Nej vi har ikke råd til at flytte, men det ville da være rigtig dejligt hvis kommunen kunne hjælpe økonomisk med det du skriver. Jeg skriver denne § bag mit øre

Desværre er det jo sådan, at når man bor 2 er det næsten umuligt af få boligstøtte. Kommunen mener når man er 2 selvom det er ledighedsydelse og sygedagpenge (ikke højeste sats) så er man rig. Jeg har været oppe på borger og prøve at beregne med en husleje på 5300 + forbrug og 86 m2, nope ikke en krone og det får vi heller ikke nu desværre.

Men tusind tak for hjælpen

Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2011, 22:00   #26
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Men I er jo to til at betale, så derfor skal I huske at dele huslejen med to, inden I ser på det rimelige..

Med en husleje på 5300 ville det svare til at I hver skal udrede 2650,-

Jeg bor alene og får max boligsikring, og efter at boligsikringen er trukket fra betaler jeg 3100,- plus forbrug..

Mit forbrug er lige steget til 1500,- om måneden til vand og varme, fordi her er dårligt isoleret, som jeg så er selv om at betale.

Så min husleje incl varme og vand og fratrukket boligsikring ligger på 4600,- som jeg så skal betale ud af min kontanthjælp..

Det svarer jo til at hvis I sammenlagt gav over 9200,- pr måned i husleje og varme, ville det være rimeligt at I kunne få støtte til resten.. I bor stadigt billigere uden boligsikring - end jeg gør med boligsikring.

Bare for at give en fornemmelse af hvor hårdt trængt man skal være, før boligsikringen træder til...

Boligsikringen er netop møntet på at enlige skal have mulighed for at få en rimelig bolig, på trods af kun en indtægt.

Sidst redigeret af Pip; 09-07-2011 kl. 22:08.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 01:42   #27
mams
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2009
Lokation: sønderjylland
Alder: 52
Indlæg: 97
Styrke: 15
mams er ny på vejen
Hej pip

Ja jeg ved godt vi er to til at betale.

Men det er ikke altid at det er en fordel at være 2.

Jeg kender en som bor i den samme bolig som vi gør og hun bor alene med 2 børn på kontanthjælp.

Hun sidder og praler med alle de tilskud hun får efter hun har smidt kæresten ud. Hvis vi udregner alt hvad hun får af tilskud har hun flere penge end mig og min mand tilsammen og så har hun end ikke udgifter til a-kasse og fagforening.

Min mand er på sygedagpenge og får ikke den højeste sats. Han får 1000 kr. mere udbetalt end hende på kontanthjælp og så har han en udgift på 1400 kr. om måneden på fagforening og a-kasse.

Så nogle gange er det ikke nogen fordel at være 2.

Og det ikke for at genere nogle jeg skriver dette, det er sådan systemet er sat sammen.

Men en husleje på 5300 kr. kommer der jo også forbrug oven i og 1500 kr. om måneden til vand og varme betaler vi også og så kommer der el oven i også så vi betaler jo 3400 kr. hver og syntes da også det er en slat med min mands sygedagpenge og min ledighedsydelse.

Annemette
mams er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 07:35   #28
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Rigtigt Mams, det kan være meget dyrt at være to, alle ydelser sættes ned eller forsvinder, og der gives langt flere afslag til gifte/samboende end til enlige, dette grundet den gensidige forsørgelsespligt. Den gensidige forsørgelsespligt er en slange der bider sig selv i halen.

Skriv under på understående link



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 12:09   #29
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det lyder altså underligt at hun skulle få mere....

Det gør jeg i hvert fald ikke...

Når min boligsikring er fratrukket sidder jeg med en husleje på 4600 der skal betales af min kontanthjælp..

Jeg er også alene om at betale strøm på 500,-/mdr og alle forsikringerne og internet og tv og licens osv...

Indkøb af møbler og køkkengrej osv er der også kun en til at betale.

Ferie er meget dyrere når man skal alene afsted, man kan ikke få børnerabat når man rejser alene, for det kræver to voksne betalende - så hvis jeg skal på ferie med sønnike, koster det to gange voksenpris... nu er det så ikke aktuelt, for det er der ikke råd til alligevel.

Jeg får afslag på alt det jeg søger, med den begrundelse at min husleje er for høj - og at hvis jeg flyttede til et billigere sted ville jeg have haft råd.

Men det vil koste 50.000 i overlappende husleje, indskud og flytteomkostninger - billigt sat... og det har jeg jo ikke en jordisk chance for at betale...

Så jeg ved ikke hvordan hun har fået mere... men det er irriterende at en som hende ender med at give alle andre en forestilling om at enlige mødre scorer kassen og lever langt mere fedt end hvis man er to til at betale....
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2011, 12:40   #30
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg tror at i den sidste ende er der ikke den store forskel på hvad man ender op med, men de nelige har en forestilling om hvor mange penge de gifte samboende må have til dem selv da de deler udgifterne, og de gifte samboende har nogle forestillinger om hvor meget mere enlige får, men i sidste ende er der nok nogenlunde det samme tilbage.

Jeg ved da i hvertfald hvor meget jeg som førtidspensionist mister, på grund af at jeg er gift. Og ja gifte får næsten per automatik afslag på de ansøgninger som de indgiver til kommunen. Og klager ender også i afslag.

Jeg har i tre år søgt hjælp til tandpleje, og har fået afslag på afslag, hvor begrundelserne altid ender med at da jeg har en mand og gensidig forsørgelsespligt, afslag på trods af at kommunen selv havde regnet sig frem til at vi havde et rådighedsbeløb på 164,- om måneden. De mente ikke vores økonomiske situation var særligt vanskelig, dette har jeg sort på hvidt.

Da jeg var enlig havde jeg en tillægsprocent på 100% Jeg fik al min medicin dækket, fysioterapi, varme tilskud, osv. I dag får jeg intet.

Det svarer nærmest til at betale 80% i skat.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så bliver det snart min tur Allehadergoat Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 10 12-10-2013 11:41
Bliver der skulet til gammelt afslag ? bumblebee Spørgsmål ang fleksjob 1 23-08-2013 14:03
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
2 gange afslag, jeg kan snart ikke holde til det mere. camilla heyn Spørgsmål ang fleksjob 9 06-04-2010 14:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension