K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-12-2016, 11:25   #1
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Post Ens samlever på kontanthjælp i det nye år

Jeg vil godt vide om man bliver betegnet som ægtepar eller lignende når man bor sammen og min samlever kommer på kontanthjælp i 2017?
Jeg er fleksjobber og i 2017 vil jeg søge om at få Fleksydelse i sidste halvdel af året. Jeg vil herigennem høre om der er nogen som har forstand på reglerne vedr. at vi er samboende ?
Mvh
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2016, 12:15   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hvis i er samlevende:
Kh modtagers loft vil med stor sandsynlighed gøre, at halvdelen af husstandens boligstøtte forsvinder.
Hvis kh modtager er forsørger, vil enlig-tilskud forsvinde, og friplads kan mindskes, da den beregnes efter husstandens indkomst.
Udover det sker der ikke noget på den front.

Der er nemlig kun gf for ægtepar når det kommer til kh.

Fleksydelse har jeg desværre ikke lige styr på
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2016, 12:29   #3
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Når du skriver om boligstøtte så er det vel det man kan søge i kommunen om men vi får ikke boligstøtte det har vi ikke søgt om men jeg har været inde og beregnet på det og det kan ikke lade sig gøre. Mine børn er flyttet hjemmefra og han har ingen børn.
Mvh
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2016, 12:33   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jamen hvis i ikke får boligstøtte, sker de intet der
Og ja, det er den alm boligstøtte der er tale om.

Hvis han kommer på kh, og hans sats derfor er 11.143 kr, fordi han ikke har børn, så er hans loft også 11.143 kr. (som samlevende)
Det betyder at hans kh før skat + alm boligstøtte + evt §34, ikke kan overstige 11.143 kr.
Men hvis han kun får kh, overstiger han jo ikke loftet

Og 225-timers reglen, der hedder det gift eller ugift. Så der er det også det samme om han er enlig eller samlevende

Aktivloven:
"§ 2. Enhver mand og kvinde har i forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18 år.

Stk. 2. Ansvaret for at forsørge en ægtefælle ophører ved separation eller skilsmisse. "

GF for samlevende på kh er afskaffet
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2017, 00:53   #5
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Har jeg så forstået det rigtigt at jeg ikke kommer til at skulle forsørge ham?
Hvad betyder GF ?
Når han har en aldersopsparing skal han så leve for de penge som er over
50000kr det var en kapitalpension som blev ændret til aldersopsparingen.
Jeg har læst et sted at når man er samlevende så vil det også gå ud over min opsparing
Har jeg forstået det rigtigt? De er begge to oprettet i vores bank.
Tak for din viden og hjælp.
Mvh
MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2017, 01:00   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ang kapitalpensioner:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

GF betyder gensidig forsørgerpligt

Hvad han har af formue har INGEN betydning for din ydelse. Hvad du har af formue har INGEN betydning for hans ydelse.
Men hans formue har betydning for hans ydelse. Din formue har betydning for din ydelse (dvs det har den så ikke, fordi din ydelse ikke er formue-afhængig).

Hvis i har fælles økonomi, skal i dog være opmærksomme på, at hvis i f.eks. har en fælles opsparing, så vil den blive set som jeres begges formue. Dvs kommunen vil i din sag tolke den som din formue, og i hans sag tolke den som hans formue.
Så det er vigtigt at i holder den slags HELT adskilt.
I kan godt indbetale hver måned til en fælles budgetkonto, hvorfra regningerne betales. Og måske hver måned sætte et beløb hver ind på en fælles madkonto. Men ellers vil jeg anbefale at i holder jeres økonomi adskilt.

Aktivloven ang formue:
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr. "

Dvs som ugift må han have 10.000 kr. Du må have så meget formue du vil, fordi din ydelse ikke har en formuegrænse.
Det er kun ved ægtefæller at den ene ægtefælles formue, kan påvirke den andens ydelse

Så helt korrekt, du skal ikke forsørge ham (og han skal heller ikke forsørge dig)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2017, 04:09   #7
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Med hensyn til 225 timers reglen vil det betyde at han skal arbejde mindst 113 timer fra han i februar overgår ( hvis han får ja ) til kontanthjælp indtil april måned eller bliver det ændret for ham til 225 timer indtil år 2018 i februar måned ?
Hvad så hvis han ikke kan finde et job indenfor det næste år vil han så få 2000kr mindre i hjælp?
Kan jeg ændre så vi i stedet for at have en fælles opsparing får lavet en hver
og vores kost + benzin konto som er fælles hvor jeg er den som holder styr på pengene og overfører penge en gang om ugen til vores forbrug men bør jeg ændre på det ?
Mvh
MAKN

Ydermere Har vi hver især en kassekredit men bør vi slette dem ?
En ting mere er at vores opvaskemaskine snart skal skiftes eller repereres
Kan vi tillade os det nu ? Via kassekreditterne ? Eller er det dumt ?
Jeg ved godt at jeg skriver ret sent og må stoppe nu men jeg er meget bekymret.
Mvh MAKN
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2017, 12:48   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ang 225-timers reglen:
Han skal opfylde reglen løbende. Når han har modtaget kh i 12 mdr af de sidste 3 år, skal han have timerne.
Dvs hvis han ikke har modtaget kh inden for de sidste 3 år, og han kommer på kh i februar 2017, så vil de 12 mdr løbe fra februar 2017 til februar 2018. Dvs i den periode skal der ligge 225 timer.
Hvis han så ikke har de 225 timer når vi rammer februar 2018, mister han 1000 kr før skat. Dvs så er hans sats 1000 kr lavere før skat, indtil han igen opfylder 225-timers reglen.
---

Ja, i bør sagtens kunne opdele jeres opsparing. Det der tæller som hans formue, er penge han har direkte adgang til. Dvs blandt andet en opsparingskonto der står hans navn på også (i form af fælles konto).
Så jeg vil anbefale at hvis han har en opsparingskonto, så må den (+andet af hans formue) IKKE overstige formuegrænsen på 10.000 kr.

Om du så selv har en konto (ikke en fælles konto han har adgang til) med 5.000.000 er fuldstændig irrelevant. For så er det DIN formue, og din formue har ingen betydning for hans ydelse.

Fælles konto til kost+benzin bør ikke være et problem. En ydelse er først formue måneden efter.
Dvs hvis han får udbetalt kh sidst i februar måned, omkring 8000 kr efter skat (alt efter fradrag og trækprocent), så tæller de 8000 kr ikke med i formuen i hele marts måned.
Men lad os så sige at når vi rammer 1. april, så er der stadigvæk 1000 kr tilbage af den kh udbetaling. Så vil de 1000 kr tælle som formue.

Og det der er på en kost/benzin konto, det vil jo netop blive set som den indtægt i lever af den måned. Det er først hvis der står langt flere penge end realistisk til mad/benzin, at de kan begynde at se på om noget af det er formue.

Kassekredit kan du jo sagtens have. Igen, formue har INGEN betydning for din ydelse.

Kassekredit for hans vedkommende ses bare som om banken har "forhåndsgodkendt" et lån. Men kommunen må ikke se den som formue, da de ikke må tvinge en til at optage et lån til at leve for.
Så når han gør brug af sin kassekredit, er det i princippet bare at han tager et lån, men han får ikke som sådan pengene ind på kontoen, og derfor er det ikke formue.

Som tommelfingerregel er formue ting der kan omgøres til penge der kan købes mad for.
En bil, der er formue det man kan få i hånden af penge, hvis man sælger den.
Hvis man har en pensionsopsparing der IKKE kan udbetales før tid er den ikke formue, for man kan ikke få pengene i hånden til at leve for.
Hvis ens forældre har oprettet en børneopsparing på 5000 kr, der først låses op når man fylder 21 år, kan den først ses som formue når man fylder 21 år, for indtil da har man ikke adgang til pengene.

Citeret fra en principafgørelse ang kassekredit:
"En trækningsret på en kassekredit giver alene borgeren mulighed for at låne penge uden yderligere aftale med banken. En trækningsret på en kassekredit kan derfor ikke sidestilles med et allerede optaget forbrugslån og kan dermed ikke anses som formue i forhold til retten til uddannelseshjælp, kontanthjælp eller integrationsydelse."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=179243
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2017, 19:33   #9
MAKN1955
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2012
Indlæg: 71
Styrke: 13
MAKN1955 er ny på vejen
Hvis min samlever skal leve af hans alderspension kan de så forlange at hele beløbet skal hæves hvis det er muligt i banken ?
Vores begges kassekreditter er betalt helt ned men vi har nogle ting som trænger til at blive fornyet og det er jeg ved at regne på om vi kan tillade os at købe men så skal de stå i mit navn ? Den ene ting er en computer da den jeg har er ved at gå fra hinanden men den er jo nødvendig når min samlever skal søge job ikke ?
Ellers skal du have mange tak for den tid du har brugt på os ��
MAKN1955 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2017, 21:42   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Altså af det af pensionen han kan få udbetalt før tid (dvs efter skat har taget noget, og så er der sikkert også noget der forsvinder fordi man får den udbetalt før tid), kan de kræve at han lever af det der overstiger formuegrænsen.

Lad os lige se bort fra de pensioner hvor de skal se bort fra 50.000 ifølge det jeg linkede.
Vi siger at der står 100.000 kr.
Hvis den skal udbetales før tid tager skat og pensionsselskabet en stor bid, så man ville kunne få udbetalt 50.000 kr.
Hvis han så ikke har andet formue, må han "gemme" 10.000 kr af dem.
Dvs så skal han leve for 40.000 kr af dem.

Så kan vi se på det de skriver:
"§ 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11. "

Så i de første 6 mdr sker der ikke noget.
Hvis han så stadigvæk er på kh efter de 6 mdr:

"§ 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l. "

Dvs efter de første 6 mdr, hvis så han har en aldersopsparing på lad os sige 60.000 kr, så skal de ikke længere se bort fra den, fordi den overstiger de 50.000 kr.
Tror det er en bagatel-grænse de har lavet, fordi de ved at man sjældent får særlig meget udbetalt hvis den er så lav.

Men formuen vil fortsat kun være det man kan få udbetalt.

Så lad os sige at den måske er på 60.000 kr.
Og lad os så sige, at får han den udbetalt, vil han få 10.000 kr.
Så er det jo under formuegrænsen, og det kan de ikke kræve at han lever for.
Men hvis han så har en opsparing i banken på 5.000 kr, så er hans samlede formue jo 15.000 kr (de 10.000 han ville kunne få udbetalt ved pensionen, og de 5000 i banken). Og så kan de kræve at han skal leve for de 5000 kr i banken.

Og så fremhævede jeg jo et stykke længere oppe: "med tilbagekøbsret". Hvis der IKKE er mulighed for at han kan få den udbetalt før tid, er det IKKE formue. For så kan han jo ikke få nogen penge udbetalt, og derfor kan de ikke kræve at han lever for dem.

----

Så til det med køb af køleskab, computer osv.
Alm/sædvanligt indbo er IKKE formue. Så tv, mobil, køleskab, seng osv er IKKE formue.
Indbo kan først begynde at blive betragtet som formue, hvis man f.eks. har et meget dyrt maleri hængende.
I vejledningen er det formueleret:
"kostbart indbo, fx malerier og tæpper samt indbo udover det normale,"
Så hvis man har et hjemme-solarie stående kunne det muligvis også blive betragtet som formue.

(Det er også pga reglen om at sædvanligt indbo ikke er formue, at erstatning fra indboforsikring som udgangspunkt ikke ses som formue. Det skal jo netop dække sædvanligt indbo. Det er kun hvis forsikringen dækker nogen dyre arvesmykker, at de kan overveje at ikke se bort fra den del af erstatningen)

Hvis i går ud og bruger 10.000 kr på pc og computer fra kassekreditten, så er det jo ikke ekstra formue i har fået ind på kontoen.
Og de skriver i principafgørelsen:
"Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt, og beløbet er indgået på personens bankkonto."
Så at i bruger af kassekredit er IKKE formue.

Hvis han derimod går ud og køber en båd til 10.000 kr og bruger kassekreditten på det, så er det båden der er formue. Men det er ikke fordi det er betalt fra en kassekredit. Det er fordi ting som båd og sommerhus er formue.
(Og den ville de så ikke kunne kræve at han sælger, da den jo ikke alene overstiger formuegrænsen. Så det er kun hvis han har båd til 10.000 kr + opsparing på 5.000 kr i banken, at de kan kræve at han lever for 5000 kr af sin formue. Om han så sælger båden og lever for 5000 af de penge, eller lever for de 5000 på opsparingen, er op til ham at vælge)

Og så lidt da, bruger gerne tid på at uddybe de regler, for det er rart at vide hvad man må og ikke må
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension