K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2010, 11:28   #1
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Knuden i maven

Jeg ved godt, man ikke får pension på diagnoser, men på arbejdsevne. Jeg vil alligevel lige nævne mine: Evasiv personlighedsforstyrrelse, bipolar type 2, neurastenia (kronisk belastningssyndrom, borderline og agtindsigt fra sagsbehandler viser at min læge har smidt kronisk depression oveni.
Jeg skulle i arbejdsprøvning, men kunne ikke møde op. Jeg bliver presset har økonomiske problemer (kontanthjælp) og har det rigtig skidt.
Jeg bliver indlagt på psykiatrisk afdeling ca tre uger efter at have spist for mange stesolid.
Jeg blev udskrevet med den klausul, at jeg skulle have kontakt med min psykiater. Men han er syg. P.g.a. agtindsigt kan jeg se hvad sagsbehandleren spørger om: kan vi sende hende i en skånsom arbejdsprøvning eller vil det forværre hendes tilstand. Den er nu sendt til min læge, jeg ikke bryder mig om, efter hun har sagt i telefonen, at mange har glæde af arbejdsprøvning. Godt for dem.

Hvad tror i der sker nu? Selv tror jeg min sagsbehandler indkalder mig til møde, da jeg ikke har en ressourceprofil. Så er der noget om tilbud om at møde bedømmelsesudvalget. Så får jeg formentlig afslag - bliver man så automatisk henvist fleksjob? Så klager/anker jeg afgørelsen. Og sådan kan det fortsætte resten af mit - eller hvad?

Hilsen Hanna

Sidst redigeret af Hanna; 24-11-2010 kl. 11:51. Årsag: Glemte en diagnose
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 13:12   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Efter som SB vil arbejdsprøve dig, er SB TVUNGET til at lave en RP (det er de nu alligevel) for de må ikke sende dig nogle steder uden (læs de kan godt finde på at gøre det alligevel, og så skal du STAKS klage! (lov mig det)

Men du må endelig ikke se RP´en (som i øvrigt godt kan hede en arbejdsevnevurderingsjournal, er du i tvivl om den fungere som RP så SKRIV og spørg) som noget negativt, den er til din fordel, også selv om at kommunens vurderinger ikke nødvendigvis lige er det du syntes de skal vurdere, men dem har du ret til at kommentere og stille spørgsmålstegn ved, hvilket du selvfølgelig skal gøre.

Den ikke bare kan med SKAL! beskrive dig, fra ende til anden, derfor er det super vigtigt at du er opmærksom på at alt lægeligt er med der i, og lige så vigtigt at der er en liste over skånehensyn (den kan du godt risikere at skulle lave selv og bede om kommer med, men så længe du skriver den ud fra læge udtalelser er det helt fino)

Du vil sikkert opleve at SB siger at den handler om positivitet, fald ikke for den! altså kommunen skal forsøge at finde løsninger på at nedbryde barriere, og så positivt som muligt vurdere dine stærke sider (fordi de SKAL forsøge at få dig nærmere det ordinære arbejdsmarked) men der står intet sted skrevet at DU skal være positiv i dine udtalelser til den... jeg vil nærmere råde dig til det modsatte for alt hvad du siger ikke bare kan men vil blive brugt imod dig, sig/skriv KUN det der er rigtigt værgen mere eller mindre.

Citat:
Så er der noget om tilbud om at møde bedømmelsesudvalget
Humm i hvilken sammenhæng er det? jeg tænker har du søgt en § 17 FP? Jeg har ikke hørt om det tilbud i andre sammenhænge end i forbindelse med FP (der med ikke sagt at det ikke eksistere det kan det sagtens) og derfor jeg spørger *s*

Er det i fbm. FP, så er det et lovfast tilbud du SKAL have, og som alle får, lige gyldigt om det er §17 eller §18 FP Det er et tilbud om at komme med egne kommentarer, nogle vælger at takke ja, andre vælger at lade være (og så er vi nogle der ikke KAN) Om det er en god eller dårlig ide, er super svært at sige, for det afhænger jo af hvem der sider i udvalget, og hvem (personerne personligt og deres holdninger) det er kan vi naturligvis end ikke spå om.

Mht fleks:

Ifg Helsingør ør dommen er det sådan, at hvis det er vurderet at man er for syg til at kunne revalideres, og får afslag på FP, så skal man have fleks, også selv om at man tidligere har fået afslag på fleks, man kan ikke være for rask til FP og samtidig for syg til andet.

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf

Jeg er ikke helt med på hvad du vil anke, en evt fleks anvisning eller hvad?
Hvis du gør det, efter en §17 ansøgning, vil jeg skyde på, du ud af systemet, for det vil svare til at du siger at du ikke VIL stå til rådighed på arbejdsmarkedet, og det er altså et krav at man gør det for at kunne modtage fleks eller KHJ.
Hvis det er afslag på FP, så er jeg ikke inde i reglerne, men der er noget med at DU først kan søge det igen hvis der kommer væsentlige ændringer i din situration. Dvs kommunen kan godt søge en § 18 FP, men de gør det naturligvis ikke før du er afklaret helt, og samtidig vurdere at du ikke kan andet, og det lyder ikke til at du er afklaret = stens sikkert afslag på FP.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 13:28   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Hanna,

Du kunne da om nogen have brug for en "ambulant afklaring" i forhold til ftp. Se Tin64´s tråd herom, for Jørgine tog det en mdr. og det var sikkert uden arbejdsprøvning. Ser din sagsbehandler ikke hvor syg du er ? Hvad med psykiatrisk hospital, kan de ikke hjælpe dig, har du ikke en støtte person herfra ??

Check med Tin64 hvordan de kom frem til ambulant afklaring for hende, som jeg ser det skal du afsluttes mod ftp. snarest, men du har brug for hjælp og det nytter ikke at vente på en ny læge, tal med psyk herom og få hjælp derfra. Som jeg husker det var de søde til at hjælpe ??

I øvrigt er der så blevet lavet en psykiatrisk speciallægeerklæring på dig ? Hvis ikke så er det med at få lavet en sådan en, denne vil tillige kunne afvise jobprøvning - fik "desværre" selv denne besked i 2007 og blev smidt ud af sygedagpenge. Så nul arbejdsprøvning skal forfølges iht. den helbredsmæssige afklaring af dig og det er bl.a via en psykiatrisk special lægeerklæring - fra en uvildig psykiater.


Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 24-11-2010 kl. 13:33.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 13:35   #4
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Det er paragraf 18, min sagsbehandler indstiller mig til.
I sagen ligger fire års papirer fra min psykiater, jeg har været til flere psykologer, det har hjulpet meget . Men de kan ikke fjerne, at det der er sket - er sket. Jeg lever med det. Jeg er lige ude efter tre uger på psykiatrisk afdelen. Jeg er set på fra alle sider - også indefra og ud.

Tak for dit svar.
Hanna
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 13:39   #5
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Tak for svaret. Jeg må lige tænke mig om, hvad jeg gør.
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 14:01   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Hanna,

Det er jo fint nok at din sagsbehandler allerede har nævnt at hun vil arbejde på en indstilling iht. §18, hvis det er det hun vil. Du kan således få din arbejdsprøvning "kontra incideret" i forbindelse med en psykiatrisk special lægeerklæring.

Der er dog stadig ikke nogen tvivl om at det bedst vil være at du kan blive afklaret så hurtigt som muligt og dette må du tale med din sagsbehandler om, samt evt. henvise til psyk. for nærmere udredning af dit helbred. Din praktiserende læge kender dig jo ikke - endnu.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 16:44   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
LUM
Citat:
Men du må endelig ikke se RP´en (som i øvrigt godt kan hede en arbejdsevnevurderingsjournal, er du i tvivl om den fungere som RP så SKRIV og spørg)
Det er ikke helt rigtigt.
Ressourceprofilen er en del af arbejdsevnejournalen.

Arbejdsevnebegrebet er ”et bredt sammensat begreb, som afhænger af den enkeltes kompetencer
vurderet i forhold til de krav, der stilles på arbejdsmarkedet”

Arbejdsevnebegrebet betegner således en borgers evner til at kunne
varetage et job på arbejdsmarkedet.

For at kunne vurdere borgerens arbejdsevne, skal sagsbehandleren både vide noget om borgerens ressourcer,
og hvilke krav der stilles til borgeren på arbejdsmarkedet.

Helt overordnet er der således to forhold, der er vigtige, når borgerens arbejdsevne skal beskrives, udvikles og vurderes.

De to forhold er borgerens ressourcer og arbejdsmarkedets
krav.

Arbejdsevnevurderinger

Afgørelser om borgerens arbejdsevne træffes således på grundlag af en samlet beskrivelse
og vurdering af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer
sammenholdt med en vurdering af hvilke konkrete jobfunktioner, borgerens ressourceprofil kan omsættes til på arbejdsmarkedet.
Hensigten er i den forbindelse ikke at vurdere arbejdsevnen i forhold til optimale jobmuligheder men at dokumentere, hvorvidt og hvordan selvforsørgelse er mulig.

Ovenstående er klippet fra Arbejdsevnemetodebogen, side 29-33.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 17:09   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Immer væk bruger nogle kommuner det som værende det samme, blandt andet er min gået over til det. (sikkert for at springe RP delen over og der ved spare... elementerne i den jeg har er de samme som dem i RP´en)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 21:25   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Immer væk bruger nogle kommuner det som værende det samme, blandt andet er min gået over til det. (sikkert for at springe RP delen over og der ved spare... elementerne i den jeg har er de samme som dem i RP´en)
Også min "rp" hedder arbejdsevnevurderingsjournal, og indeholder nøjagtigt det samme som en rp.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2010, 22:16   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Okay, når det er en §18 er det vurderet at du er for syg til at arbejde, så afslag på FP er = fleks, MEN efter 1 års ledighed som flekser skal sagen revurderes (så vit vides forlanger de ikke arbejdsprøvning ol tam tam, men bare en kort snak om evt ændringer i din situation) en del får faktisk deres FP den vej i gennem, så det betyder sådan set bare at du skal vente godt et år mere, end hvis du ikke får afslg, jo det irriterende, men på den anden side også betrykkende at vide ikke?
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stort hul i maven Mileo Dit og Dat 32 16-11-2012 21:26
Ondt i maven, er det nu den rigtige vej. Mickey Alt det andet 2 28-10-2010 00:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension