K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-09-2010, 19:39   #1
køkkenleder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 34
Styrke: 15
køkkenleder er ny på vejen
Hvad betyder ?

Har i et indlæg set en diagnose HMS, hvad er det ?

Er der nogen som ved hvad myofascielt smertesymdrom er ?

Jeg har prøvet at goggle det, men fatter ikke hvad der skrives.

Det er en diagnose som lægekonsulent har skrevet i mine papirer.

Jeg er blevet tilkendt ftp., men kunne alligevel godt tænke mig at vide hvad det betyder på dansk og om der kan gøres noget.

køkkenleder
køkkenleder er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2010, 20:40   #2
PerHolbæk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-09 2010
Indlæg: 20
Styrke: 14
PerHolbæk er ny på vejen
HMS

Diagnosen hedder: Hybermobilitetssyndrom.

Forskellen fra at være almindeligt hybermobil er, aty syndromet medfører ofte 24/7 smerte tilstande i leddende. Der er ingen behabdling, men varme bade kan bla afhjælpe nogle af smerterne.

Vh Per

PS - Hvordan fik du din Fp?
PerHolbæk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 08:31   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Køkkenleder myofascielle smertesyndrom er lidt i kategori med fib..

Ved myofascielle smertesyndrom har man også konstante smerter der forværres yderligt ved bevægelser og ved træthed, meget lige som fib , men ved myofascielle smertesyndrom observeres der massive mysoser flere steder i kroppen som fysioterapi og anden behandling har ringe eller ingen effekt på ..

jeg har selv slæbt rundt med den i mange år (ved mig har de bare være så søde at skrive kroniske , uhelbredelige og massiv forekomst af myoser )

Jeg har efter ti år med disse så også fået diagnosen sekundær fib .. og for mig er det lidt hip som hap, jeg har fib jeg har myofascielle smertesyndrom jeg har borrelia, og jeg har stress, alt dette udløser til sammen så også massive migræner ... og i min verden er det lidt samme boldgade, fib, borrelia , stress, og myofascielle smertesyndrom har alle det samme mønster så for mig er det bare navne

Kunne dog ikke lige lade være med at tænke mit da jeg så dit nick .. det er samme fag jeg kommer indefra og det hele startede ud i skulder og albueled og så kom der støt og sikkert mere til ... noget du kender
  Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 10:12   #4
Charliza
Elsker at være her på K10
 
Charlizas avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Indlæg: 62
Styrke: 14
Charliza er ny på vejen
Ja, så blev jeg også klogere...

Jeg har også Fibromyalgi, HMS og Allodynia. Jeg har hver og hveranden dag smerter i nakken, nogle gange ulidelige smerter. Har mange myoser og jeg har øverst på ryggen/nakken en bule. Ser ud som om jeg har en pukkel, hmm. Svært at forklare....

Så HMS'en er altså skyld i mine konstante myoser/smerter????

Jeg fik engang akupunktur, og det blev nærmest værre. Blev helt stiv og fik flere smerter, så det prøver jeg i hvert fald ikke igen.

Kh C
Charliza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2010, 11:41   #5
køkkenleder
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2010
Indlæg: 34
Styrke: 15
køkkenleder er ny på vejen
Tak for svar til alle 3

Jeg har ikke HMS, er bare stødt på forkortelsen herinde flere gange og var begyndt at undre mig over hvad det egentlig er.

Og ja, hejden. Du kan tro at jeg kender til det.

Jeg er 53 år og har døjet med ryg og skuldre, siden jeg var 20.

Jeg har bla. arbejdet som syerske, bilmontør og køkkenass.-leder.

Fik i 1976 svær bækkenløsning og gik med dette i 5 år + endnu et barn, før det blev konstateret. Var næsten helt indvalid af dette.
Behandlet og ud på arbmarkedet igen.

Syerske frem til 87, hvor jeg måtte gi`op, meldt som arb.skade. ikke godkendt

Begyndte at læse på egen regning, ingen støtte fra kommunen. Læste 4 år.

Pludselig efter eksamen, kunne jeg blive revalideret, blev køkkenleder, da mad var min store hobby.

Som uddannet har jeg prøvet forskelligt og fandt hurtigt ud af, at jeg ikke kunne klare storkøkdrift. For tungt.

Var heldig i 98 at blive ansat i et mindre køk. Bare lykken.

Men ak. måtte i 2002 have ny hjerteklap, i 2007 opereres for brok ved brystbenet og har begge gange kæmpet mig tilbage til jobbet, som jeg jo elskede. Samtidig har jeg hele tiden kunnet mærke, at muskler og led er blevet værre og værre. Jeg har gennem alle år gået til alle mulige behandlinger for at kunne holde mig på arb.

Køk blev i 2007 til modtage køk. de gode kollegaer forsvandt ( tog hensyn til mig ), nu var det meget ene arb. og faktisk meget tungere.

Jeg gjorde opmærksom på at jeg havde svært ved arb., men ny leder viste ingen forståelse, tværtimod, jeg fik endnu flere enevagter og blev sat op i tid.

Marts 2009 kunne jeg så ikke mere, men måtte sygemeldes.

Er i dag opereret for spinalstenose og svær slidgigt i nakken, har kronisk lumbago med iskias, tilbagevendende facetledssyndrom i brystryggen, myofacielt smertesymdrom og har lige fået konstateret en diskusprolaps nederst i rygsøjlen.

Så du kan tro at jeg ved hvad smerter er. Har lige fået tilkendt ftp, men står nu med et hus fuldt af hjælpemidler, bare for at få min dagligdag til at fungere
nogenlunde.

i dag kan jeg se, at jeg prøvede at blive på arbmarkedet alt for længe, men det er jo så nemt at være bagklog.

Nu må jeg nyde den ro som ftp. sikkert vil give mig og så få det bedst mulige ud af resten af mit liv.

Dette blev vist lidt langt, men godt at få sat ord på.

Håber at det flasker sig for alle i andre som stadig kæmper.

mvh. køkkenleder
køkkenleder er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad betyder det...? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 36 28-07-2012 01:19
Hvad betyder det?? Smutter76 Alt det andet 10 22-08-2011 17:31
Hvad betyder det? JacobA Jeg er kommet i praktik. 4 04-04-2011 20:14
Hvad betyder det?? Tullepigen90 Dit og Dat 3 28-02-2011 22:03
Hvad betyder det ? Raadvild Alt det andet 2 03-02-2011 13:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension